Vlissingen bruist van energie i SUCCESVOL ZAKENDOEN MET ZORG VOOR MENS EN MILIEU *v i IPlr -- ((k cos. Contacta column UITREIKING VLISSINGEN PROMOTIE TROFEE COS «Zeeland Vlissingen, de geboortestad van maritieme held Michiel de Ruy- ter, bruist van energie. De viering van de 400e geboortedag van De Ruyter geeft de havenstad extra im pulsen. Zo stonden onlangs het mega evenement Sail, de officiële 'over handiging' van De Langste Bank en de relatie- en netwerkavond Voor Anker allen in het teken van de Vlis- singse zeeheld. De eerste uitreiking van de Vlissingen Promotie Trofee vindt eind november plaats. door Henk van de Voorde 'r VLISSINGEN - Onder auspiciën van de Stichting Vlissingen Promotie hadden der tien samenwerkende Vlissingse bedrijven op vrijdagavond 7 september hun relaties met partner uitgenodigd voor een zeer on gedwongen ontmoeting in het Arsenaal theater, dat in het kader van het De Ruy- teijaar was omgetoverd tot een feestruimte uit de 17e eeuw. De meer dan 400 gasten op deze negende editie van Voor Anker genoten van een optreden van leerlingen van de Vlissingse School Vereniging, die een deel opvoerden van de Michiel de Ruyter musical die ze dit jaar instudeer den. Onder het genot van rijkelijk gevulde buffetten en een goed glas wijn werden banden aangehaald, nieuwe contacten ge legd en zakelijke afspraken gemaakt. Ook na de officiële afsluiting van 21.00 uur ging dat nog lange tijd gewoon door. Volgend jaar vindt er weer een speciale uitgave plaats van de relatie- en netwerkavond. Voor Anker viert dan namelijk haar tienja rig jubileum. Ruim een week eerder dan Voor Anker j BS - - - - - - Fragment uit de officiële opening van De Langste Bank. Foto: duofoto De Langste Bank werd op de glooiing van de Vlissingse Boulevard De Langste Bank officieel geopend. Met een lengte van 122 meter is De Langste Bank zowel letterlijk als figuurlijk een toerisrische attractie van formaat. Jan Jacobs is zowel secretaris van Voor Anker als directeur van de Stichting Vlissingse Promotie. In zijn laatste hoeda nigheid hield de geboren en getogen Vlis- singer een bezielende toespraak bij de offi ciële 'overhandiging' van De Langste Bank aan de Vlissingse gemeenschap. Totaalplan "Het idee is van Hans Slemmer en Hedda Buijs en de bank maakte ooit deel uit van een totaalplan om de boulevards aantrek- De Gevangentoren op de boulevard. keiijker te maken. Dat plan is nooit door gegaan en vorig jaar namen de Stichting Vlissingen 2010, de Stichting Vlissingen Promotie en de ondernemersclub Voor Anker het initiatief om het element Lang ste Bank uit dat plan te lichten en het maar gewoon te gaan doen. Er was onderzocht wat het moest gaan kosten (122.000 euro) en we zijn op 1 september 2006 met de sponsorwerving gestart. De allereerste sponsor, ik hecht er aan dat hier nogmaals te zeggen, was John Bleijenberg. John heeft dit officieel mo ment niet meer mo gen meemaken. Afge lopen maandag heb ben we afscheid van hem moeten nemen. Hij kon nog wel in ju li als allereerste even zitten op de eerst ge plaatste meter en hij was (hoe ziek ook) zichtbaar trots en be wogen. Over hoogte punten en dieptepun ten gesproken", aldus Jacobs. "Je zegt het snel: laten we het maar gewoon doen, maar dat mar keert het begin alleen maar. Inmiddels we ten we wat sponsor werving betekent. We weten daarnaast ook een heleboel over roestvrij staal, over teksten frezen, over elektrolytisch polijs ten, over bouwvergunningen, monumen tenvergunningen en gaatjes laseren. Want er zitten wat gaatjes in deze bank! De sponsorwerving, dat gaat dus over u was half januari helemaal rond. Toen be gon de technische realisatie en die was in juli afgerond. Toen stond de bank er en we weten van het afgelopen Sail-weekend hoe graag men er op zit. Trouwens, niet alleen de bank is gesponsord, dit Officieel Moment is dat ook. De sponsors van van daag staan op het roestvrij stalen bord ach ter u. Wij schenken vandaag de stad niet alleen een bank. Wij schenken een monu ment van het Vlissingen van 2007. Die in- wuw.vlissinoenpromotie.nl Foto: duofoto scripties slijten er niet zomaar uit. Twee bedrijven sponsoren nog even door. Bouwbedrijf Christiaansen en Schoon maakbedrijf Bleijenberg geven er als ex traatje nog eens vijfjaar technisch onder houd en schoonmaken bij. Ik vind dat een waarderend applaus waard. Dat betekent, dat we deze nieuwe attractie nu kunnen weggeven. Aan wie, zou je kunnen vra gen, maar dat hadden we al bedacht: aan de gemeente Vlissingen, in de persoon van wethouder Connie Seijbel als officieel ver tegenwoordiger van de Vlissingse samen leving." De wethouder dankte de gemeen schap, sponsoren, de Stichting Vlissingen 2010, de Stichting Vlissingen Promotie en de ondernemersclub Voor Anker bij de re alisering van het nieuwe Vlissingse 'uit hangbord'. Trofee Het bestuur van de Stichting Vlissingen Promotie keert op maandag 26 november in het luxueuze Hotel Arion, met prachtig uitzicht over de boulevard, de Vlissingen Promotie Trofee uit. De toekenning van de prijs gaat gepaard met de uitreiking van een als unicum vervaardigd sieraad met in scriptie, die de winnaar mag houden. De Trofee is bestemd voor een persoon, groep, onderneming of instelling, die be doeld of onbedoeld de stad Vlissingen po sitief onder de aandacht heeft gebracht van velen. Het bestuur van de Stichting Vliss ingen Promotie benoemt al of niet uit zijn midden een jury van drie personen, die voorstellen voor uitreiking van de Trofee doet aan het volledige bestuur. De jury be staat uit Jan Lust, Maltin de Klerk en Leendert van Nieuwenhuijzen. Kandida ten kunnen onder andere worden voorge dragen via de website van de Stichting Vlissingen Promotie; Criteria welke de ju ry ter beschikking staan bij het bepalen van de voordracht zijn onder andere: wordt er een bijdrage geleverd aan het positieve imago van Vlissingen? Is er naast locale ook sprake van nationale, dan wel interna tionale aandacht? Wordt er een positieve impuls gegeven aan overwegingen van mensen om in Vlissingen te gaan wonen, er een baan te zoeken, of er een bedrijf te vestigen? Dit uitgangspunt spreekt steeds meer ondernemers aan. Wellicht oriënteert u zich op maatschappelijk verantwoord (MVO) ondernemen. Een breed begrip dat voor elk bedrijf anders uitpakt. De mogelijkheden om MVO te vertalen naar uw bedrijfsvoering zijn legio. Een paar voorbeelden. Misschien kunt u winst behalen door besparingen op energieverbruik en afvalstromen. Of de maatschappelijke ontwikkelingen brengen u tot innovatie en productontwikkeling. MVO kan, heel eenvoudig, de keuze bepalen voor de koffie die u drinkt of het papier dat u gebruikt. Of u doet iets extra's aan het welzijn en de betrokkenheid van uw medewerkers. Wellicht vertaalt u MVO in het contact met uw 'stakeholders', groeperingen in en buiten het bedrijf die bijdragen aan uw reputatie. Of u bent als bedrijf betrokken bij maatschappelijke activiteiten, dichtbij of veraf. Welke manieren van duurzaam ondernemen u ook kiest, in alle gevallen geldt dat twee meer weten dan één. Samenwerken, uitwisselen van ervaringen en verzamelen en uitbreiden van kennis, is voor iedereen belangrijk. Als het gaat om duurzaam ondernemen in internationaal perspectiefstellen wij COS Zeeland graag nader aan u voor. Dienstverlening voor bedrijven die zich oriënteren op duurzaam ondernemen en maatschappelijke betrokkenheid COS Zeeland is een advies- en projectenbureau voor bedrijven en instellingen in de provincie. Onze specialisaties liggen op de gebieden van internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling. Een paar projecten die wij met en voor bedrijven organiseren: Campagne 'Fietsen Scoort' (voorheen 'Fiets naar je werk'). U stimuleert uw werknemers om met de fiets naar het werk te komen. Voor elke gefietste kilometer betaalt u een sponsorbedrag dat ten goede komt aan duurzame projecten in ontwikkelingslanden. Zo levert u een bijdrage aan de gezondheid van uw medewerkers, het terugdringen van het autoverkeer en uitstoot van broeikasgas en aan de positieve uitstraling van u als werkgever. De fietsende medewerkers worden extra verwend. Jaarlijks worden landelijk 400 prijzen verdeeld, waaronder 10 fietsen. Deze campagne heeft een eigen website voor nadere informatie en aanmelding www.fietsenscoort.nl COS Zeeland biedt onderdak aan het Zeeuws Platform voor Duurzame Ontwikkeling. Het platform ontwikkelt projecten en organiseert debatten. Voorbeelden van projecten: ZeeuwseZonnebootraceen Zon opschoof Daarnaast worden debatten gehouden over actuele thema's zoals klimaatverandering, biobrandstoffen en het gebruik van FSC-hout bij duurzaam bouwen (op 15 oktober a.s.). Website www.duurzaamzeeland.nl Deze website is een portal voor Zeeuws nieuws over duurzame initiatieven en activiteiten. U kunt hier informatie vinden maar ook zelf berichten plaatsen over de duurzame activiteiten van uw bedrijf. Kennisuitwisseling internationale bedrijven. Uw bedrijf doet zaken in Azië, Afrika of Latijns-Amerika of u onderhoudt contacten met organisaties daar? U wordt waarschijnlijk geconfronteerd met allerlei kansen en bedreigingen en hebt behoefte aan nadere infor matie, ervaringen van anderen of specifieke deskundigheid. COS Zeeland biedt een platform voor Zeeuwse bedrijven met internationale contacten. Ervaringen en dilemma's worden gebundeld in een publicatie, vragen en verzoeken worden verwerkt in een aanbod van workshops, lezingen en bemiddeling. Bent u een internationaal opererend bedrijf? Laat dan van u horen. Op^^^^^^^mjs/indt u een inventarisatieformulier waar op u uw vragen en belangstelling kenbaar kunt maken. Door gebruik te maken van subsidies, is onze dienstveriening in veel gevallen kosteloos. 4.' De adviseurs van COS Zeeland: Pascal Elegeert, Marianne Dagevos, Ad Phernambucq, Marjolein Meier en lan Koeman (vlnr). centrum voor internationale samenwerking - Ravelijn de Croene Jager 5, 4461 Dl Goes, Tel. 0113-250051 Fax. 0113-250955, info@cosieeland.nl, www.coszeeland.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 116