Centrale plaats voor Automotive Plein Familiebedrijf staat centraal in Veere Deelnemers Contacta 29 - De Groene Goes (Volvo dealer) - AutoTeam Dagevos (Fiat-, Lancia- dealer en erkend Alfa Romeo repa rateur) - PTA Goes (Peugeot dealer) - Autoteam Goes (Opel- en Chevro- letdealer) - Van Oeveren-Vervaat (Mercedes- Benz dealer) - Autoschadeteam (autoschaderepara tie) - Verfgroothandel Luijten-VVZ (au- tolakkendistributie, los legbare vloeistofdichte vloeren en entreesys temen) - Autofit (auto elektronica, navigatie systemen en black boxen) - ProTech Zeeland (lakbescherming) - TrimLine (anti steenslag folies en re clameuitingen) - ZuidWest Lease (autolease) - Tuin Totaal (tuinaanleg en -onder houd) - Party- en cateringservice Schrijver (party- en cateringservice voor be drijven en particulieren) We zijn heel erg blij met de cen trale plaats van het Automoti ve Plein in de nieuwe hal tijdens de Contacta", vertelt initiator Bert Flip- se met een brede lach op zijn ge zicht. "De Contacta - dit jaar van dinsdag 16 tot en met donderdag 18 oktober - is natuurlijk dé onderne- mersbeurs van Zeeland en ook ei genlijk nog wel van daarbuiten; dus die plaats die we met 14 bedrijven in nemen is een heel plezierige." door Ad van Bladel GOES - Flipse (38), in het dagelijkse leven directeur van ZuidWest Lease in Goes, was een aantal jaren geleden al actief op de Contacta. "Met een veel"kleiner aantal an dere ondernemers, toen ik vanuit de auto motive branche steeds meer hoorde dat het toch zo leuk zou zijn om dit als auto motive zélf te doen. Dat leek mij ook een goed idee en zo heb ik toen wat bedrijven uitgenodigd en ben zelf die kar verder gaan trekken. Resultaat is dat we nu met veertien bedrijven (zie kader) bij elkaar staan zodat onze vaste maar zeker ook nieuwe klanten niet van hokje naar hokje hoeven te hoppen om te weten wat er op dit gebied in de regio gebeurt. We hebben allemaal ons eigen bedrijf natuurlijk, maar op de Contacta opereren we ook als bran che." Gevarieerd Het aantal ondernemers dat met een stand deelneemt aan het Automotive Plein is ten aanzien van vorig jaar gelijk gebleven. Bert contacten zo prettig mogelijk te laten zijn. Daarom is er ook een stand aanwezig waar voor een hapje en een drankje wordt ge zorgd. De nieuwe hal waar we nu met het Automotive Plein aanwezig zijn, maar na tuurlijk alle aanwezige ondernemers, heb ben alles in zich om er dit jaar weer een heel succesvolle beurs van te maken." Bert Flipse zkaen doen tijdens beursdagen. Foto: Flipse Flipse: "Heel erg veel meer bedrijven kun nen we niet plaatsen. De organisatie vergt heel wat werk en bovendien willen we per se dat het een gevarieerde beurs blijft. Met nadruk: het is geen autoshow en dat moet het ook niet worden. Al zijn er - gelukkig - natuurlijk autobedrijven die hun nieuw ste producten laten zien. Doorgaans gaat het dan hier om wagens die de zakelijke markt bedienen; de Contacta is per slot van rekening een zakelijke beurs. Het voornaamste doel van de deelnemende be drijven is het onderhouden en leggen van contacten met mogelijke of bestaande klanten. Hoewel het absoluut mogelijk is om tijdens de beursdagen tot zaken te ko men, zal het toch vooral zo zijn dat de tij dens de beurs gelegde contacten in de pe riode er na tot effectuering leiden. De branche probeert door middel van een prettige sfeer en een aangename ruimte die Op maandag 10 december wordt in het gemeentehuis van Domburg de FOV trofee uitgereikt aan het meest duurzame, authentieke en klant vriendelijke kleine bedrijf in Veere. Geen wonder dat tijdens die festiviteiten het familiebedrijf centraal staat. door Ron Gregoor VEERE - Voor het eerst wordt in de ge meente Veere de prijs voor beste onderne mer uitgereikt door de Federatie van On dernemers in Veere. Daarmee wil de fede ratie de kleine ondernemer in de gemeen te in het zonneqe zetten. Kleine ondernemingen zijn in heel veel gevallen familiebedrijven. Ruim 55 pro cent van de Nederlandse bedrijven be hoort tot deze categorie. Daarmee zijn fa miliebedrijven verantwoordelijk voor een groot deel van de werkgelegenheid en het bruto nationaal product. Geen worden dat het familiebedrijf steeds meer in de belang stelling komt te staan. De waarde van het familiebedrijf kan niet alleen worden bepaald door een rekensom aan de hand van financiële en fiscale waar deringssystemen. Ook emoties spelen een belangrijke rol. De emotionele waarde kan uiteindelijk de prijs drukken bij overdracht binnen de familie. Maar het kan de prijs ook opdrijven bij verkoop aan derden. Vooral op het platteland loopt de klant weg met het familiebedrijf Immers, de meeste mensen kopen hun spullen liever bij een bekende dan bij een filiaal van een grootgrutter. Nyenrode Al deze aspecten komen op 10 december ter sprake in het gemeentehuis van Dom burg als daar prof. Dr. Roberto H. Flören spreekt over 'de emotionele waarde van fa miliebedrijven'. "We hebben Flören ge vraagd om te komen spreken omdat hij als geen ander zich verdiept heeft in het fami liebedrijf', zegt organisator Cor Zuiddam van de FOV- trofee. Flören is verbonden aan de universiteit Nyenrode. De FOV Trofee zal worden uitgereikt door Commissaris van de Koningin in Zeeland, Karla Peijs. De bijeenkomst be gint op maandag 10 december om 20.30 uur. Burgemeester Rob van der Zwaag van Veere neemt de presentatie voor zijn rekening. Het programma is rond, de folders en deelnemersfonnulieren zijn de deur uit en de criteria waarop de jury straks de kandi daten beoordeelt, zijn vastgesteld. De eer ste tien kandidaten hebben zich al aange meld. De FOV wil de authentieke onder nemer, die naast de harde bedrijfsecono mische, financiële, en marketing realiteit gastvrijheid uitstraalt in het zonnetje zet ten. "Plezier in het ondernemen, een waarde zijn voor zijn omgeving, dat is be langrijk", zegt Zuiddam. "Wie weet waar deze man of vrouw zich schuilhoudt? Hoe meer inschrijvingen, hoe beter." Families De kans is groot dat de winnaar schuilt in een van de vele familiebedrijven, die de gemeente Veere kent. Zuiddam: "Niet al De slagerij een typisch voorbeeld van een familiebedrijf. les draait om steeds meer groei en eerste prioriteit voor de stakeholders. Familiebe drijven geloven in hun eigen kunnen." Hij heeft wel iets met familiebedrijven. Die hebben zeker de toekomst. Ondanks het feit dat ondernemen steeds ingewik kelder wordt. "Dat een eigen bednjf breekbaar is, weet iedereen je te vertellen voordatje überhaupt begonnen bent. Wat weet je van bedrijfsvoering? Weet je iets van de markt waarop je je begeeft, weetje iets van distributie, marketing, financie ring, administratie? En dan niet te vergeten de wet- en regelgeving. Daarom bena drukken wij het belang van ondernemers verenigingen: de macht van het getal naar de regelende overheid. De gemeente Vee re zit in een project van snoeien in ver gunningen. We zijn benieuwd." De FOV heeft 350 aangesloten leden, die allen een eigen bednjf hebben. "Het is de Foto: archief BN/DeStem maïzena tussen de lokale ondernemersver enigingen", zegt Zuiddam. Iedere Veeren- aar kan zijn kandidaat- FOV winnaar aan melden bij de organisatie. Die grote lijst kandidaten komt uiteindelijk terecht bij de selectiecommissie, die bestaat uit CDA- Statenlid Annelies Koppejan- Eisen, voor malig directeur bij De Schelde Rik Al kemade en Bram Maljaars, voormalig di recteur van het Innovatie Centrum Zee land. Die selectiecommissie is tevens jury.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 107