Turen op een legpuzzel als metafoor
Cultuur
Racoon op
tournee in
Amerika
Marmer Jesper Neergaard vraagt erom te worden gestreeld
Middelburgs Theater
speelt ongemakkelijke
komedie Familiepuzzel.
Zeeuwse band brengt
februari volgend jaar
nieuw album uit.
Galerie Esprit toont
sculpturen bekende
Deense beeldhouwer.
PZC Dinsdag 2 oktober 2007 33
Scène uit Familiepuzzel, met (vlnr) Paul Clijnk, Willem van der Ent, Marjan de Bel, Simone Adriaanse, Marianne Sin-
ke en Peter Boot. foto Ruben Oreel
door Ali Pankow
MIDDELBURG - Regisseur Carla
Schroot noemt het een 'ongemak
kelijke komedie', het nieuwe to
neelstuk Familiepuzzel van het
Middelburgs Theater dat zaterdag
in het Minitheater in première
gaat. Die omschrijving slaat op de
inhoud. „Ik heb dubbel gelegen
toen ik de film zag in 1996 tijdens
het Filmfestival Rotterdam. Echt
schaamteloos gelachen om de pijn
die erin zit. Vandaar dat 'ongemak
kelijke'. Daar houd ik van", zegt
Schroot.
De film Un air de familie (Frans
voor 'familietrekje') bleek geba
seerd op het gelijknamige toneel
stuk van het schrijvers- en acteurs
duo Agnes Jaoui en Jean-Pierre Ba-
cri. „Een goed koppel dat heel
knap onderlagen in hun teksten
verweeft", vindt Schroot. Ze
moest echter ervaren dat Jaoui en
Bacri weinig vertrouwen lijken te
hebben in opvoering binnen het
amateurcircuit. Haar pogingen de
rechten van het stuk te verwerven
liepen keer op keer stuk bij de be
treffende Franse impresario, ter
wijl het door professionele groe
pen in Engeland en Duitsland al
vaker was gespeeld.
„De tekst zelf had ik wel illegaal in
bezit gekregen via een theaterbibli
otheek in België, maar voor opvoe
ring wilde ik wel officieel toestem
ming. Toen ik ontdekte dat Eg-
mond Producties tot eind 2006 be
schikte over de Nederlandse rech
ten, kwam er wat schot in de zaak.
Zij kregen de theaters er niet echt
voor geïnteresseerd, vonden het
wel leuk dat ik er belangstelling
voor had en hebben die rechten
toen teruggeven, zodat wij meer
kans kregen", vertelt Schroot.
Ze heeft vervolgens nog wel de
hulp ingeroepen van Ronald van
den Berg, jurist voor de landelijke
toneelkoepel NV Theater. Maar uit
eindelijk kreeg het Middelburgs
Theater groen licht het stuk op te
voeren.
De volgende stap, vertaling in het
Nederlands, verliep vlotter. „Ger-
da van Rijnberg-Valkering, een
vriendin van mij uit Hoofddorp, is
goed in Frans. Zij lag toch op bed
wegens een hernia en had dus wel
tijd het stuk voor ons te vertalen."
Schroot zelf heeft een exposé en
een afronding aan de oorspronke
lijke tekst toegevoegd. Choreografe
Marleen van Buuren levert een
korte bijdrage in de uitvoering
daarvan.
Het verhaal gaat over een familie
op het platteland, die jaar in jaar
uit elke vrijdagavond bijeen komt
in het café, dat in bezit is van de fa
milie zelf Niemand lijkt nog echt
zin te hebben in die samenkom
sten, maar komt toch en doet mee
met de legpuzzelcompetitie. „De
ergernis, die sfeer, die touwen, die
om hun nekken zitten. Dat alles
mag de toeschouwer gaan voelen,
'Ik heb destijds echt
schaamteloos gelachen om
de pijn die in het stuk zit'
zodat ze zich gaan afvragen waar
om die mensen steeds toch maar
weer bij elkaar komen", verwoordt
Schroot haar streven.
Het idee van de legpuzzels is aan
haar brein ontsproten. „In de film
kun je mensen close-up in beeld
brengen en zie je de anderen niet.
Bij toneel werkt dat anders. Dat tu
ren op een legpuzzel met duizend
stukjes vind ik een mooie meta
foor voor ergernis, verveling, con
tact met losse stukjes om ze toch
vooral maar te laten passen", aldus
de regisseur.
'Familiepuzzel', Minitheater Middel-
burg. Première op zaterdag 6 okto
ber, 20.30 uur. Daarna elke zaterdag
t/m 1 december en op vrijdag 16
november en matinees op zondag
11 november, 25 november en 2 de
cember, 14.30 uur.
door Rolf Bosboom
GOES - De Zeeuwse band Racoon
begint naam te maken in de Vere
nigde Staten. Het succesalbum
Another day - dat tweeënhalf jaar
geleden in Nederland verscheen -
wordt daar (én in Canada) van
daag uitgebracht. Vanaf eind no
vember maakt de groep een uitge
breide tournee door Amerika, in
het kielzog van de bekende band
The Lemonheads. Racoon is mo
menteel ook volop bezig met een
nieuw album.
Afgelopen weekeinde trad het vier
tal op in België (Brussel) en Duits
land (Keulen), samen met The Tra
gically Hip. Vandaag verschijnt
Another day in de Verenigde Sta
ten op het label Red Eye. De toer
die vanaf vrijdag 30 november
volgt is zeer intensief, met maar
liefst negentien optredens in drie
weken tijd. Het eerste concert is in
San Francisco. Geleidelijk trekt de
band daarna samen met The Le
monheads richting de oostkust.
Het laatste optreden is zaterdag 22
december in Cambridge, in de
staat Massachusetts.
Op het moment dat Racoon naar
Amerika afreist, moet het nieuwe
album af zijn. De band is in Brus
sel bezig met de opnames daarvan,
wederom samen met producer Mi
chel Schoots. Het is de bedoeling
dat de cd - de vierde van de band -
half februari 2008 verschijnt.
Volgend voorjaar gaat Racoon ook
weer optreden in eigen land. Het
gaat om 'reguliere' concerten in
clubs, muziekzalen en festivals.
Aanvankelijk stond voor die perio
de een (tweede) theatertournee ge
pland, met onder meer een optre
den in Terneuzen. Deze toer is ver
plaatst naar de herfst van 2008. De
nieuwe data worden een dezer da
gen bekendgemaakt.
De meivlieg, sculptuur van Jesper Neergaard. foto Peter Nicolai
door Anita Tournois
CLINGE - Galerie Esprit begint het
tentoonstellingsseizoen traditiege
trouw met een groepsexpositie
van kunstenaars uit de vaste collec
tie, meestal aangevuld met werken
van nieuwkomers. „Ik ben in mijn
nopjes met het werk van deze
twee kunstenaars. Vooral dat de
mogelijkheid op mijn pad kwam
om het werk te exposeren van Jes
per Neergaard, een zeer bekende
Deense beeldhouwer", laat galerie
houdster Liet Smulders weten.
„Zijn monumentale sculpturen in
marmer hebben mondiaal reeds
een plek gevonden."
Armand Loveniers, een Belgisch
beeldhouwer, werkt voornamelijk
in brons. Op geabstraheerde wijze
- details ontbreken - brengt hij in
beeld wat hij denkt en voelt. Zijn
sterke verbondenheid met de
mens en de wereld toont hij voor
al door het verbeelden van de
menselijke figuur, met een voor
keur voor de vrouw. De houdin
gen van zijn gestileerde bronzen fi
guren spreken een eigen taal. Een
taal, die voorbehouden is aan de
toeschouwer.
Laat Loveniers de huid van de ma
terie ruw - beroering van handen
en vingers blijft zichtbaar - Neer
gaard polijst tot het gebruikte ma
teriaal net fluweel lijkt. Het mar
mer, soms mat dan weer glan
zend, vraagt erom betast of ge
streeld te worden. Omdat deze
beeldhouwer gebruik maakt van
bijzondere soorten marmer van
over de hele wereld, vaak slechts
ter plekke vindbaar, vertoeft hij re
gelmatig buiten zijn geboorteland.
Structuur, kleur en tekening van
de diverse toegepaste soorten wor
den maximaal uitgebuit.
De vloeiende belijning en de su
blieme afwerking zijn andere ka
rakteristieken. Door de vele inke
pingen in de sculpturen, een soort
plooisel, lijkt het net of de verschil-
De buitengewone fascinatie
voor anatomie domineert de
vormgeving van zijn werken
lende delen op elkaar zijn aange
bracht. Dit is echter gezichtsbe
drog want elk werk, van klein for
maat tot monumentaal bestaat uit
slechts één brok marmer. Massief
wordt lichtvoetig en sierlijk.
Het lichaam van zowel mens als
dier vormt een voortdurende inspi
ratie. Deze buitengewone fascina
tie voor anatomie domineert de
vormgeving van al zijn werken.
May Fly, uit Braziliaans macaube
graniet (grijs met blauw getint),
Trojan Horse, in rode Italiaanse
Brescia marmer, Jerico, van wit car-
raramarmer, Seal Colomn, vervaar
digd van rode Perzische travertin
en Sitting Woman uit diepblauw
Braziliaans Azul bahia, tonen
fraaie voorbeelden van zijn unieke
werkwijze.
Neergaard, opgegroeid in Kopenha
gen, waar hij onder andere medicij
nen, filosofie, kunstgeschiedenis,
talen en literatuur studeerde, laat
weten het eigenlijk te betreuren
dat hij pas in 1974 voor het beeld
houwen heeft gekozen. Literaire
werken en essays over kunst vor
men een andere uitlaatklep voor
deze veelzijdige mens.
Naast de beelden van deze nieuw
komers omvat de expositie veel
nieuw werk in verschillende disci
plines van vaste exposanten
Tentoonstelling t/m 20 oktober in
Galerie Esprit, Gravenstraat 99 in
Clinge.
Geopend: vr. en za. 13.30-17.30
uur, vrijdagavond ook 19.00-21.00
uur.