Harry de Lobel redde 1366 mensen Goese podium 't Beest en theater De Mythe fuseren later Strand van Knokke tot Zwin heeft zandhonger Wethouder maakt werk van monument voor de 'Cornells' z Schipper reddingboot Breskens neemt afscheid met een lintje. Fiets Onderzoek naar samengaan theaters vergt meer tijd. door Wilma Valk en Wout Bareman BRESKENS - Het was een bijzonder défilé, zaterdagmiddag midden op de Westerschelde. Een stoet van reddingboten, slepers, loodsboten en vaartuigen van de douane en de politie voer met veel vlagver toon langs Loodsboot 6 van het Belgische Loodswezen. Aan boord van die loodsboot stond schipper Harry de Lobel van de Zeemanshoop, de reddingboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in Breskens. De Lobel werd onlangs 62 jaar, de leeftijd waarop beman ningsleden, volgens de regels, moe ten opstappen. Hij begon z'n werk in 1985 op de Javazee, stapte ver volgens over op de Prinses Mar griet en eindigt zijn carrière nu op de Zeemanshoop. De afgelopen tweeëntwintig jaar kwamen De Lobel en zijn opstappers precies 824 keer in actie. Ze brachten 1366 mensen behouden aan wal, waar van er meer dan honderd de dood in de ogen hadden gezien. Voor de inzet na het kapseizen van de Herald of Free Enterprise, in 1987 voor Zeebrugge, kreeg de bemanning een herinneringspla quette. De Lobel: „Ik was nog maar twee jaar in dienst. We heb ben het toen flink voor onze kie zen gehad." Terugblikkend stelt hij vast dat de tijden snel veranderd zijn. „Vooral de opleiding van de opstappers en schippers. We oefe nen tegenwoordig regelmatig in Schotland, Duitsland en Rotter dam. We leren kapseizen, onder de boot door duiken, ontsnappin gen uit een raampje, kopje onder Schipper Harry de Lobel kreeg van zijn opstappers een schilderij van kunstenaar Gerard van Grieken. foto Peter Nicolai gaan...Die oefeningen zijn nodig, al kom je dergelijke situaties in de praktijk gelukkig zelden tegen. Tij dens die trainingen leren we onze paniekgrens te verleggen. Ach, het is niet te vergelijken met toen ik begon. Ze gooiden destijds de sleu tel van de Javazee op tafel en vanaf dat moment was ik schipper." De Javazee was overigens uit het mu seum gehaald om mee te varen tij dens de vlootschouw. Toen De Lobel aan de slag ging als schipper, kende hij de Westerschel de al als zijn broekzak. Na de Visse- rijschool voer hij vanaf z'n zeven tiende als visser met Breskens als thuishaven. Na de vlootschouw werd Harry de Lobel op de wal opgewacht door zijn familie en ging hij naar een plaatselijk horecaetablissement waar burgemeester Jaap Sala hem een koninklijke onderscheiding op speldde. Het mooiste cadeau kreeg de afzwaaiende schipper van 'zijn' opstappers, een schilderij van kun stenaar Gerard van Grieken, met daarop het portret van De Lobel én z'n reddingboten. KNRM-secre- taris Mare de Cocker uit Breskens prees de alterheid van De Nobel. „Maar ik bewonder vooral zijn ge duld bij de kennisoverdracht. Hij heeft de nieuwe schipper heel goed opgeleid en ook z'n opstap pers beschikken over veel kennis en ervaring. Heel bijzonder." De Lobel wordt opgevolgd door Marcel van den Nieuwendijk. door Wout Bareman TERNEUZEN - De kans dat in Ter- neuzen een monument wordt op gericht ter nagedachtenis aan de ramp met het stoomschip Corne lls groeit. Wethouder Jaap Bos (cultuur) staat er in ieder geval positief te genover. Begin juni wees het colle ge van B en W een verzoek van de Heemkundige Vereniging af om in het kader van de jaarlijkse Beelden route één van de beelden aan te ko pen en dat aan te duiden als ge denkteken. Dat stelde de heemkun digen teleur omdat het in oktober precies 85 jaar geleden is dat het schip van de Terneuzense rederij Lensen voor de Zweedse kust op Job van zeven zit met zijn zusje Jit- te van drie en oppas Adriënne op de bank gezellig televisie te kijken. Tijdens de onvermijdelijke reclame blokken komt een spotje van Tena lady voorbij. Een vrolijke, fietsen de dame moet bewijzen dat kleine ongemakken dankzij Tena Lady een vrolijk fietstochtje niet in de weg hoeven te staan. de rotsen liep. Daarbij kwam de hele tweeëntwintigkoppige be manning om het leven, onder wie dertien Terneuzenaren. Het was meteen de grootste maritieme ramp in de historie van de stad. Wethouder Bos: „Toen wij voor de eerste keer werden geconfron teerd met het verzoek, waren we nog ons nog niet direct bewust welke impact de ramp heeft ge had. Dat besef is er nu wel. Ik be grijp dat het gebeurde nog steeds emoties oproept bij de nabestaan den. Ik ga me nu vol inzetten voor een goed monument." Het platform Kunst 8c Cultuur is om advies gevraagd. De heemkun digen zijn blij met het besluit. Tip? redactie@pzc.nl Job zit aandachtig te kijken, maar blijkt een kritische consument te zijn. Hij heeft sterke twifels over het waarheidsgehalte van het filmpje, want op een goed moment waar schuwt hij de oppas: „Hé Adrie, daar moetje niet intrappen hoor. Je gaat er echt niet harder van fiet sen!" door Wout Bareman KNOKKE-HEIST - Het strand van Knokke heeft zand nodig. Er is drie miljoen kubieke meter nodig om de voorspelde stijging van de zeespiegel het hoofd te kunnen bieden. Voorzitter D. Despiegelae- re van de dienst Toerisme beseft dat die enorme hoeveelheid zand niet in één keer kan worden opge spoten, maar hij vindt wel dat er door Frank Balkenende GOES - Fusie van theater De Mythe en podium 't Beest in Goes per 1 januari 2008 is onhaalbaar. Er is meer voorbereidingstijd nodig, waarbij het bureau Drijver en Part ners het fusietraject begeleidt. Daarmee is dat bureau zeker tot het voorjaar zoet. Volgens wethouder S. van 't West einde (WD, cultuur) is het niet ze ker dat tegen die tijd ook een nieu we fusiedatum bekend is. Dat hangt af van de gesprekken met volgend jaar minstens 300.000 kuub moet worden gedumpt. Daarbij gaat het met name om het gebied tussen het Rubensplein en Het Zwin. „Onze buren Cadzand en Nieuw- vliet krijgen er straks zes miljoen kuub zand bij. Daar beseffen ze het gevaar." Despiegelaere pleit voor overleg met buurgemeente Sluis. Het strand en de zeewering beide onafhankelijke stichtingen. De fusiepartners verschillen nogal van elkaar. De Mythe is een vol waardige schouwburg met een pro fessionele organisatie, 't Beest is een kleiner podium dat zich voor al richt op jongeren en goed draait dankzij de inzet van honderd vrij willigers. Op verzoek van de Goese gemeen teraad wordt sinds 2005 gesproken over een fusie. Beide podia staan er welwillend tegenover, als de ge meente ook hun exploitatieproble men - ze komen elk jaar wat te kort - helpt op te lossen. Overi gens is uit een onderzoek gebleken dat een gezamenlijke boekhou ding, inkoop voor de horeca, pr en van Knokke zijn nu bestand tegen een zware storm, die zich eens in de 100 jaar voordoet. Met drie mil joen kuub kan een storm, die eens in de 1000 jaar opsteekt, het hoofd worden geboden. Schepen van Strand, P. Geerinckx, wil in okto ber een vergadering wijden aan de zandproblematiek. In 1978 werd het strand van Knokke tot aan het Zwin voor het laatst opgespoten. gezamenlijk onderhoud, uitwisse ling van personeel en een zakelij ker aanpak van de horeca, jaarlijks een besparing oplevert van 15.000 euro. Dat is niet zo veel op de 1,2 miljoen euro die Goes jaarlijks in de theaters pompt. De begeleiding door Drijver en Partners kost Goes 40.000 euro. Dat bureau moet niet alleen nagaan hoe beide organisa ties kunnen worden vervlochten, maar ook of 't Beest (een monu- mentenpand) deels of volledig on der het dak moet komen van De Mythe. „We moeten alle mogelijk heden bekijken. Wat van belang is, is dat de identiteit van 't Beest overeind blijft in een nieuwe ge bouwensituatie."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 62