Harry de Lobel redde 1366 mensen
Goese podium 't Beest en
theater De Mythe fuseren later
Strand van Knokke tot Zwin heeft zandhonger
Wethouder maakt werk van
monument voor de 'Cornells'
z
Schipper reddingboot
Breskens neemt
afscheid met een lintje.
Fiets
Onderzoek naar
samengaan theaters
vergt meer tijd.
door Wilma Valk
en Wout Bareman
BRESKENS - Het was een bijzonder
défilé, zaterdagmiddag midden op
de Westerschelde. Een stoet van
reddingboten, slepers, loodsboten
en vaartuigen van de douane en
de politie voer met veel vlagver
toon langs Loodsboot 6 van het
Belgische Loodswezen.
Aan boord van die loodsboot
stond schipper Harry de Lobel van
de Zeemanshoop, de reddingboot
van de Koninklijke Nederlandse
Redding Maatschappij (KNRM) in
Breskens. De Lobel werd onlangs
62 jaar, de leeftijd waarop beman
ningsleden, volgens de regels, moe
ten opstappen. Hij begon z'n werk
in 1985 op de Javazee, stapte ver
volgens over op de Prinses Mar
griet en eindigt zijn carrière nu op
de Zeemanshoop. De afgelopen
tweeëntwintig jaar kwamen De
Lobel en zijn opstappers precies
824 keer in actie. Ze brachten 1366
mensen behouden aan wal, waar
van er meer dan honderd de dood
in de ogen hadden gezien.
Voor de inzet na het kapseizen
van de Herald of Free Enterprise,
in 1987 voor Zeebrugge, kreeg de
bemanning een herinneringspla
quette. De Lobel: „Ik was nog
maar twee jaar in dienst. We heb
ben het toen flink voor onze kie
zen gehad." Terugblikkend stelt hij
vast dat de tijden snel veranderd
zijn. „Vooral de opleiding van de
opstappers en schippers. We oefe
nen tegenwoordig regelmatig in
Schotland, Duitsland en Rotter
dam. We leren kapseizen, onder
de boot door duiken, ontsnappin
gen uit een raampje, kopje onder
Schipper Harry de Lobel kreeg van zijn opstappers een schilderij van kunstenaar Gerard van Grieken. foto Peter Nicolai
gaan...Die oefeningen zijn nodig,
al kom je dergelijke situaties in de
praktijk gelukkig zelden tegen. Tij
dens die trainingen leren we onze
paniekgrens te verleggen. Ach, het
is niet te vergelijken met toen ik
begon. Ze gooiden destijds de sleu
tel van de Javazee op tafel en vanaf
dat moment was ik schipper." De
Javazee was overigens uit het mu
seum gehaald om mee te varen tij
dens de vlootschouw.
Toen De Lobel aan de slag ging als
schipper, kende hij de Westerschel
de al als zijn broekzak. Na de Visse-
rijschool voer hij vanaf z'n zeven
tiende als visser met Breskens als
thuishaven.
Na de vlootschouw werd Harry de
Lobel op de wal opgewacht door
zijn familie en ging hij naar een
plaatselijk horecaetablissement
waar burgemeester Jaap Sala hem
een koninklijke onderscheiding op
speldde. Het mooiste cadeau kreeg
de afzwaaiende schipper van 'zijn'
opstappers, een schilderij van kun
stenaar Gerard van Grieken, met
daarop het portret van De Lobel
én z'n reddingboten. KNRM-secre-
taris Mare de Cocker uit Breskens
prees de alterheid van De Nobel.
„Maar ik bewonder vooral zijn ge
duld bij de kennisoverdracht. Hij
heeft de nieuwe schipper heel
goed opgeleid en ook z'n opstap
pers beschikken over veel kennis
en ervaring. Heel bijzonder."
De Lobel wordt opgevolgd door
Marcel van den Nieuwendijk.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De kans dat in Ter-
neuzen een monument wordt op
gericht ter nagedachtenis aan de
ramp met het stoomschip Corne
lls groeit.
Wethouder Jaap Bos (cultuur)
staat er in ieder geval positief te
genover. Begin juni wees het colle
ge van B en W een verzoek van de
Heemkundige Vereniging af om in
het kader van de jaarlijkse Beelden
route één van de beelden aan te ko
pen en dat aan te duiden als ge
denkteken. Dat stelde de heemkun
digen teleur omdat het in oktober
precies 85 jaar geleden is dat het
schip van de Terneuzense rederij
Lensen voor de Zweedse kust op
Job van zeven zit met zijn zusje Jit-
te van drie en oppas Adriënne op
de bank gezellig televisie te kijken.
Tijdens de onvermijdelijke reclame
blokken komt een spotje van Tena
lady voorbij. Een vrolijke, fietsen
de dame moet bewijzen dat kleine
ongemakken dankzij Tena Lady
een vrolijk fietstochtje niet in de
weg hoeven te staan.
de rotsen liep. Daarbij kwam de
hele tweeëntwintigkoppige be
manning om het leven, onder wie
dertien Terneuzenaren. Het was
meteen de grootste maritieme
ramp in de historie van de stad.
Wethouder Bos: „Toen wij voor
de eerste keer werden geconfron
teerd met het verzoek, waren we
nog ons nog niet direct bewust
welke impact de ramp heeft ge
had. Dat besef is er nu wel. Ik be
grijp dat het gebeurde nog steeds
emoties oproept bij de nabestaan
den. Ik ga me nu vol inzetten voor
een goed monument."
Het platform Kunst 8c Cultuur is
om advies gevraagd. De heemkun
digen zijn blij met het besluit.
Tip? redactie@pzc.nl
Job zit aandachtig te kijken, maar
blijkt een kritische consument te
zijn.
Hij heeft sterke twifels over het
waarheidsgehalte van het filmpje,
want op een goed moment waar
schuwt hij de oppas: „Hé Adrie,
daar moetje niet intrappen hoor.
Je gaat er echt niet harder van fiet
sen!"
door Wout Bareman
KNOKKE-HEIST - Het strand van
Knokke heeft zand nodig. Er is
drie miljoen kubieke meter nodig
om de voorspelde stijging van de
zeespiegel het hoofd te kunnen
bieden. Voorzitter D. Despiegelae-
re van de dienst Toerisme beseft
dat die enorme hoeveelheid zand
niet in één keer kan worden opge
spoten, maar hij vindt wel dat er
door Frank Balkenende
GOES - Fusie van theater De Mythe
en podium 't Beest in Goes per 1
januari 2008 is onhaalbaar. Er is
meer voorbereidingstijd nodig,
waarbij het bureau Drijver en Part
ners het fusietraject begeleidt.
Daarmee is dat bureau zeker tot
het voorjaar zoet.
Volgens wethouder S. van 't West
einde (WD, cultuur) is het niet ze
ker dat tegen die tijd ook een nieu
we fusiedatum bekend is. Dat
hangt af van de gesprekken met
volgend jaar minstens 300.000
kuub moet worden gedumpt.
Daarbij gaat het met name om het
gebied tussen het Rubensplein en
Het Zwin.
„Onze buren Cadzand en Nieuw-
vliet krijgen er straks zes miljoen
kuub zand bij. Daar beseffen ze
het gevaar." Despiegelaere pleit
voor overleg met buurgemeente
Sluis. Het strand en de zeewering
beide onafhankelijke stichtingen.
De fusiepartners verschillen nogal
van elkaar. De Mythe is een vol
waardige schouwburg met een pro
fessionele organisatie, 't Beest is
een kleiner podium dat zich voor
al richt op jongeren en goed draait
dankzij de inzet van honderd vrij
willigers.
Op verzoek van de Goese gemeen
teraad wordt sinds 2005 gesproken
over een fusie. Beide podia staan
er welwillend tegenover, als de ge
meente ook hun exploitatieproble
men - ze komen elk jaar wat te
kort - helpt op te lossen. Overi
gens is uit een onderzoek gebleken
dat een gezamenlijke boekhou
ding, inkoop voor de horeca, pr en
van Knokke zijn nu bestand tegen
een zware storm, die zich eens in
de 100 jaar voordoet. Met drie mil
joen kuub kan een storm, die eens
in de 1000 jaar opsteekt, het hoofd
worden geboden. Schepen van
Strand, P. Geerinckx, wil in okto
ber een vergadering wijden aan de
zandproblematiek. In 1978 werd
het strand van Knokke tot aan het
Zwin voor het laatst opgespoten.
gezamenlijk onderhoud, uitwisse
ling van personeel en een zakelij
ker aanpak van de horeca, jaarlijks
een besparing oplevert van 15.000
euro. Dat is niet zo veel op de 1,2
miljoen euro die Goes jaarlijks in
de theaters pompt. De begeleiding
door Drijver en Partners kost Goes
40.000 euro. Dat bureau moet niet
alleen nagaan hoe beide organisa
ties kunnen worden vervlochten,
maar ook of 't Beest (een monu-
mentenpand) deels of volledig on
der het dak moet komen van De
Mythe. „We moeten alle mogelijk
heden bekijken. Wat van belang is,
is dat de identiteit van 't Beest
overeind blijft in een nieuwe ge
bouwensituatie."