De acteurs waren zo vertrouwd, het verhaal was zo herkenbaardat het min of meer hypnotiserend werkte. PZC Maandag 1 oktober 2007 1 9 FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Knocked Up: 20.00 uur; The Bourne Ultimatum: 20.00 uur; 1408: 20.00 uur; Angel: 20.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, La Marea: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeitheater, Harry Potter (ov): 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, Knocked Up: 20.15 uur; No Reservations: 20.15 uur; The Bourne Ultimatum: 20.00 uur; VLISSINGEN CineCity, 1408: 22.00 uur; A mighty Heart: 16.15,19.15 en 21.45 uur;. Bratz: 14.00 uur; Een manier om thuis te komen, Umoja li ve: 14.00 en 19.00 uur; Hairspray: 19.15 uur; Harry Potter: 16.15 uur; Knocked Up: 13.45, 16.30, 19.15 en 22.00 uur; Mr Brooks: 21.45 uur; No reservations: 16.15 en 19.00 uur; Ratatouille: 13.45 en 16.30 uur; The Bourne Ultimatum: 13.45, 16.30, 19.00 en 21.45 uur; The Brave One: 16.15,19.15 en 22.00 uur; The Simpsons: 14.00 uur; Zoop in Zuid-Amerika: 14.00 uur; Sneak preview: 22.00 uur Een hoed gebaseerd op de vorm van het sieraad Zeeuw se knop. Het is een ontwerp van Monique Domman- schet uit Goes. De hoed is samen met een baret uit dezelfde serie (zie foto) onderdeel van de expositie Nieuw Zeeuws Product, die te zien is bij CBK Zeeland (centrum voor beeldende kunst, vormgeving en architectuur) aan de Balans in Middelburg. CBK Zeeland riep vormgevers, beeldend kunstenaars en architecten op nieuwe Zeeuwse producten te ontwerpen, met een verkoopprijs van maximaal 250 euro. Dat leverde tiental len, vaak verrassende inzendingen op. Op de tentoonstel ling zijn ontwerpen te zien van onder anderen Machteld van der Wijst, Teja van Hoften, Carolina Apolonia, Toos van Holstein, Caroline Passenier, Bianca Runge, Sela, Conny Umbgrove en Barbara Voit. De expositie is op werkdagen geopend van 9.00 tot 17.00 uur en komen de zondag van 13.00 tot 17.00 uur. foto Ruben Oreel NADER BESCHOUWD In de laatste jaren wordt in de titelrol van een film steeds vaker vermeld wie de casting verzorgde. In evengro- te letters en met evenveel seconden als er aan cameraman en regisseur wordt besteed. Casting is een volwaardig onder deel geworden van het artistiek proces, kennelijk. Als dan vervolgens Harvey Kei tel, Al Pacino, Judi Dench, Juliette Bino che of nog een andere markante acteur in z'n zoveelste vermomming op het doek verschijnt, moet ik altijd glimlachen. Wat valt daar nog aan te casten? Dat is hope lijk toch iets méér dan namen en gages op elkaar afstemmen? De meest geschikte persoon voor een rol zoeken, dat lijkt mij de essentie van cas ten. Als casten artistiek en creatiefis, dan is dat zo, omdat er éérst een personage wordt geschapen. In mijn onnozelheid denk ik, dat de ideale casting vervolgens de acteur oplevert die dat geschapen per sonage helemaal en totaal uitstraalt. Waar bij twee wezens, één echt en één fictief, als het ware volledig versmelten. Bij die beroemde filmacteurs en ook in het huidi ge toneelsysteem, met vaste gezelschap pen en vastbenoemde acteurs, is zoiets al leen mogelijk als toevalstreffer. Ik heb-het in het theater dan ook nog maar zelden meegemaakt dat ik vanaf de eerste secon de kon voelen: wauw, dit zijn ze écht! Afgelopen vrijdag in 't Beest in Goes, bij Een soort van mooi van Het Zuidelijk To neel, is het dan toch een keer gebeurd. Dat is wel vreemd hoor, om twee acteurs te zien opkomen en meteen te weten (nog voor je eigenlijk iets van het totaal nieuwe en dus onbekende stuk weet): ja, dit zijn ze. Perfect gecast! Twee jonge mensen, een man, een vrouw. De man een rond gezicht, weke vormen, grote kij kende ogen, brede tastende lippen. De vrouw een smal gezicht, scherpe contou ren, kleine zoekende ogen, smalle proe vende lippen. Haar eerste woorden: „Ik ben een doemdenker." Zijn eerste woor den: „Wij zijn bij elkaar omdat we niet al leen kunnen zijn." Dat had allemaal zo maar uit mijn eigen mond kunnen ko men. Omdat ik dat soort dingen ook vaak denk. Maar nooit voor de volle honderd procent, het voelt vaak heel 'dubbel' aan. En nu zit het dus effectief dubbel, in een duo, voor me. Vechten tegen de slaap is me in de schouwburg al wel eens eerder overko men. En ik heb altijd gedacht dat er dan iets niet deugde aan het stuk. Maar hier is er niks mis mee. En oké, ik heb gewoon de hele dag gewerkt en het is einde van de week, maar zó moe ben ik nu ook weer niet. En toch moet ik tijdens Een soort van mooi vechten tegen de slaap. Ik weet niet wat het precies is. Want de ac teurs zijn 'compleet', de tekst is een volko men natuurlijke, mooi ontwikkelende dialoog, met leuke en intieme observa ties. Daar staat tegenover dat de dyna miek minimaal is. Twee mensen statisch op een stoel. Er gebeurt eigenlijk niks, het samenzijn is alles, het negeren van de verschillen (potentiële conflicten) is to taal. Het gaat louter om woorden, gedach tespinsels. Het is een film- en reclamecliché. Maar ik denk dat ik het met mijn kinderen ook wel eens meegemaakt heb: er wordt voor gelezen, levendig, een goed verhaal, maar toch zie je de oogjes langzaam dicht gaan... En nog voor het verhaaltje uit is, is hij of zij in diepe rust. Niemand die twijfelt aan verhaal of voorlezer. Het was gewoon zo vertrouwd, zo geruststellend dat de oogjes toegingen. Zoiets moet dat met Een soort van mooi ook geweest zijn. De acteurs waren vanaf de eerste seconde al familie, het verhaal was zo herkenbaar, dat het min of meer hypnotiserend werk te. Het Zuidelijk Toneel wil 'verontrus ten', maar deze keer was het voor mij vooral 'instoppen'. Deze week De voorstelling die mij het meest nieuws gierig maakt en waar ik zeker naartoe zal gaan, is die van Jeroen Bouwhuis, zater dag in De Wegwijzer in Nieuw- en St. Joosland. Het programma Thuis! is zijn eerste avondvullende voorstelling na het winnen van het Amsterdams Kleinkunst Festival in 2006. Op zondag laat ik me ver wennen door Abba Mania in het Schelde- theater; later (20 oktober) ook nog in De Mythe in Goes. Reageren kan via e-mail: willem.nijssen@jubii.nl door Willem Nijssen Marcel Osterop en Constance Kruis in Een soort van mooi. foto Phile Deprez

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19