Alleen al die geur van een nieuw boek Zaterdag 29 september 2007 PZC Ze is de vrouw achter de schermen van het boek in Zeeland. Standaardwerken als die over de geschiedenis van Middelburg en het stadhuis van Vlissingen, kunstboeken over Theo Voorzaat en Antoine Mes. En eind oktober het geschenk in de Week van het Zeeuwse Boek,een kookgidsje vol gerechten met streekproducten. Bij verschijning van zo'n boek gaat het altijd over de schrijver en de al dan niet geslaagde recepten. Misschien, heel misschien zal iemand opmerken dat het boekje er niet slecht uitziet. Dan hebben we het over Karelien. door Jan van Damme foto Mechteid Jansen Karelien van IJsseldijk. Uit Yerseke, zal iedereen zeg gen die iets van het vissers dorp weet. 'Jij bent d'r vast eentje van Leo van IJ van de 182.' Zo zeggen ze dat daar, met het nummer van de vissersboot erbij. In haar geval klinkt ook de voornaam veelzeggend. Karelien is een dubbele vernoeming: naar opa Karei van vaders kant, en oma Lina, de moeder van haar moeder. „Was ik een jongen geweest, dan had ik Kareltje geheten. Ja, ik weet het, Karelien wordt heel vaak verkeerd geschreven. Maar ik sta er niet zo bij stil." Ze praat zorgvuldig, niet te snel, Yerse ke verraadt zich niet. We treffen haar in haar werkkamer, ergens hoog achter in de winkel van de Drukkerij in Mid delburg. Een beetje eenzaam is het daar, geeft: ze toe. „Je moet hier extra je best doen om scherp te blijven." De naam Karelien opent een deur naar een weids familieverleden. Vorige ge neraties, allemaal in de mossels, oes ters en kreeften. Volop bijnamen. Ie dereen in Yerseke krijgt een voor het dorp goed verteerbare naam opge plakt. „Zo werd de vader van mijn opa Karei 'de Nibbel' genoemd. Dat woord 'nibbel' betekent kreeftenschaar. Over grootvader was een paar vingers kwijt geraakt toen zijn hand klem kwam te zitten in een lier. Eenmaal misvormd had die hand wel iets van zo'n kreef tenschaar." Opa Karei was een leuke man, herin nert ze zich. „Een man met een lange jas op de fiets. Hij overleed toen ik ze ventien was. Een tijd lang gaf iedere oudere fietser een schok van herken ning: daar reed opa Karei weer. Zijn eerste vrouw overleed op jonge leef tijd, toen er al vier kinderen waren. Hij hertrouwde met Maatje Snoep. Zij be gon een winkel met textiel en speciali seerde zich later in exclusieve dames kleding. IJsseldijk Modes in de Lepel straat. De winkel werd een begrip, trok zelfs klanten uit Rotterdam. Nu runt een tante de zaak." Wanneer kwam het vormgeven, teke nen, in haar leven? Kareliens ouders waren niet meteen artistieke voorbeel den. Vader Leo was mosselkweker, eerst samen met broer Kees op de Yer seke 82, daarna alleen op de Yerseke 182. Een jaar of vijftien geleden ver kocht hij zijn bedrijf. Sindsdien kan hij zich toeleggen op wat hij altijd leuk heeft gevonden: het opknappen van oude auto's en klassieke Indian-moto- ren. Als Karelien er nu aan terugdenkt, werd ze wel gestimuleerd. „Ik kreeg in elk geval olieverf voor mijn verjaardag. Rond mijn twaalfde mocht ik les ne men bij Cees van Damme, de dorps schilder van oude bootjes, een begrip in Yerseke. Hij werd 'de Brobbel' ge noemd, omdat hij nogal binnens monds praatte. Mijn ouders hadden kennissen met een reclamebureau in de buurt van Zeist. Daar ging ik soms logeren en hielp dan mee met het be denken van mooie verpakkingen." Dat ze wat kon bleek in 1994, toen ze bij de provinciale Kunstbende - een talenten jacht voor jongeren - een eerste prijs won met het ontwerp van een affiche. Achteraf gezien lag de overstap naar de Sint Joost-kunstacademie in Breda voor de hand. In 1995 werd ze meteen aangenomen. Illustreren, fotograferen, typografie, al die onderdelen spraken haar aan. In 2000 studeerde ze cum lau- de af met een boek, waarin producten uit de Oosterschelde ruim aan bod ko men. Nee, het is geen toeval dat ze koos voor een onderwerp dat haar nauw aan het hart gaat. Ze kan de herinnering niet meer pre cies in de tijd plaatsen. „Een paar jaar geleden ben ik nog met mijn vader en andere vissers in Den Haag gaan de monstreren tegen een verbod op het opvissen van mosselzaad. Yerseke dreigde failliet te gaan, zoveel was ze ker. Het was een leuk schoolreisje, en in Den Haag zullen ze er niet wakker van hebben gelegen. Maar toch. Verha len over mosselvissers die de natuur om zeep helpen, kloppen niet. De ei- dereenden zijn in de Waddenzee te recht gekomen, omdat er door de vis sers veel voedsel kwam. Dat diezelfde eenden nu een argument vormen om de visserij aan banden te leggen, is de omgekeerde wereld." Ze eet alleen verse mossels, die ze van haar vader krijgt. Vroe ger, als kind, is ze wel eens meegevaren naar de Wadden. En ze was een paar keer van de partij, toen de mossels na de veiling voor de kust van Yerseke op verwateringplaatsen moesten worden gelost. Na haar opleiding op Sint Joost kon ze meteen aan de slag bij het ontwerpbu reau Battery Battery in Breda. Boekjes, brochures, uitnodigingen, veel werk voor de gemeente. Ook toen al had ze het idee dat boeken maken verreweg het leukste is. „De geur van een nieuw exemplaar, dat alleen al. Elk boek zou bij aankoop moeten worden ingepakt, ook als het geen cadeautje is. Het ziet er goed uit en zeker bij een paperback blijven de hoekjes mooier." Typografie vindt ze belangrijk. Ze liep in Arnhem stage bij letterontwerper Fred Smeijers. „Dat werk wordt vol strekt onderschat. Soms kost het ont werpen van een goede letter drie jaar. Elke lettercombinatie moet kloppen, de witverdeling moet goed zijn, ze mo gen elkaar niet raken. Voor grote be drijven worden nog altijd nieuwe let ters gemaakt. Martin Majoor is een be kende naam, de telefoonboekletter is van hem, en een bedrijf als de KLM ge bruikt zijn letterontwerpen. Het is een heel eenzaam vak, waar het om kwar ten van millimeters gaat; je zit de hele tijd te schaven, passen en meten. Ikzelf heb daar het geduld niet voor." „Een boek vormgeven, met de goede letter, de mooiste afbeeldingen, alles precies op zijn plaats, daarover kan ik enthousiast worden. Als het goed is, valt je werk niet op. Dat is ook precies de bedoeling. Pas wanneer er iets wringt, ga je anders, oplettender kij ken. Ik heb het zelf wel eens, als er bij voorbeeld te veel tekst is. Onlangs ver viel er een laatste katern van een boek, in totaal zestien pagina's. Je probeert dan toch dezelfde hoeveelheid tekst in minder ruimte te krijgen. Het lettertje wordt kleiner, of smaller, de interlinie iets minder, de kolom breder. Ik zie dat en vind dat jammer." Sinds 2003 werkt ze bij de Druk kerij in Middelburg. Zo'n mooie winkel, ze is er best trots op dat zij daarbij hoort. En het werk? „Ik vind het vooral leuk om met mensen sa men te werken. Voor een auteur is een boek toch zijn kindje. Je probeert hem het mooist mogelijke resultaat te ge ven. Daarvoor moet je goed samenwer ken. Dat vind ik misschien nog wel het leukste aan mijn baan. Zo heb ik goede herinneringen aan de fotoboekjes van Peter Verdurmen. En aan het kunst boek van Theo Voorzaat, ook omdat daar een ruim budget voor was. Ada de Lange mailt me nog steeds reacties door, die ze op haar boekje over de na oorlogse bleekneusjes in Zeeland krijgt. Met Gees Gmelich Meijling, die 'Vissen op Zeeuws water' schreef, ben ik bevriend geraakt." Ze ziet nog wel eens werk van klasge noten voorbijkomen. Die maken bij voorbeeld flyers voor festivals in Rot terdam. „En ik, denk ik dan? Ik maak Zeeuwse boekjes. Nee, ik ben niet hip. Maar ik probeer te zorgen dat mijn boeken niet stoffig zijn, niet truttig. De vorm moet passen bij het onderwerp. Het stadhuis van Vlissingen en de Christelijke Scholengemeenschap ver dragen nu eenmaal geen neon-omslag. Dat klinkt saai, maar is het niet. Boven dien heb ik afwisseling. Ik ontwerp ook placemats en menukaarten voor de Brasserie, ik maak berichtkaartjes voor de winkel, en zorg dat de tasjes en het cadeaupapier er goed uitzien. Over de tasjes is wel discussie geweest. Rose met rood, ik vind het mooi, het valt op als je iemand er mee in de stad ziet lopen. Maar dat was niet iedereen met me eens. Sommige mensen - van vóór het Oilily-tijdperk - hadden er best even moeite mee." Vier jaar Middelburg alweer, ze heeft het eigenlijk zelf niet in de gaten. Als vormgeefster is ze het scharnierpunt tussen leveran ciers van teksten en foto's en de druk ker. Dikwijls wordt een presentatieda tum van een boek ruim van tevoren vastgesteld. Laten schrijver en illustra tor op zich wachten, dan komt de vormgeving in het nauw. Lang door werken, als het ware achter het beeld scherm geplakt, je zou er pijn van in je nek krijgen. Ze woont weer in Yerseke. „Vooral mijn vriend Jeroen heeft het daar naar zijn zin." Ze doelt op Jeroen Polder man, met wie ze samenwoont in een huisje dat haar vader voor logés be schikbaar hield. Niet toevallig komt ook Jeroen uit Yerseke. „We zijn zelfs familie", zegt Karelien, „onze opa's zijn volle neven." Jeroen drumt bij Plaeto en Rock Session. Ze hebben sa men een dochtertje, Suzie, dat zich nu al uitstekend met kleurpotloden weet te vermaken. Eigenlijk wilde Karelien nog niet terug naar haar geboortedorp. 'Met mijn pen sioen', dat was haar idee toen ze in Bre da woonde. De beschikbaarheid van een huis, haar vriend - ze noemt het praktische factoren die haar anders de den besluiten. „Ach, het voelt wel ver trouwd in Yerseke. Het ligt centraal als je naar Rotterdam of Antwerpen wilt. Er is parkeergelegenheid voor de deur en er is een strandje. Ik som de voor- en nadelen regelmatig op voor mezelf. Veilig voor Suzie? Was dat maar waar. Al die Golfjes en BMW'tjes die door onze straat racen, ik vind het gevaar lijk. Je mag best zeggen, dat ik blij ben met mijn werk in Middelburg. Hele da gen Yerseke, dat zou ik echt niet zien zitten." Paspoort Naam: Karelien van IJsseldijk Geboren: 22 april 1978 in Yerseke Woonplaats: Yerseke Beroep: grafisch vormgeef ster van boekhandel De Druk kerij in Middelburg en Uitge verij Den Boer-De Ruiter Opleiding: havo op het Buys Ballot College in Goes, gra fisch ontwerpen op de Aca demie voor Beeldende Kunst Sint Joost in Breda Burgerlijke staat: samenwo nend met Jeroen Polderman, dochtertje Suzie is bijna twee jaar 'En ik, denk ik dan? Ik maak Zeeuwse boekjes. Nee, ik ben niet hip. Maar ik zorg dat mijn werk niet stoffig, niet tmttig is.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 92