Consument Hersengym en Liever de zomer in een zakje i. Hondentaart 2. Hersengym Hondentaart 26 Zaterdag 29 september 2007 PZC Willen we met Dierendag onze hond verwennen, dan is een lekkere taart voor de trouwe viervoeter niet te versmaden. Een volle maag is evenwel niet genoeg, onze hond heeft ook hersengymnastiek nodig. Dan zit-ie pas lekker in zijn vel. Vandaar twee tips. door Maarten van de Rakt foto's CPD KOOP cjoor wouter Klootwijk De breinbrekerspelletjes voor de Nintendo zijn voor de baasjes populair. Nu is er ook gymnastiek voor de hond. Met dank aan Nicky Gootjes, die er een boek over vol pende. Waarom? „Omdat honden zich thuis vaak te pletter vervelen. Baasjes hebben het druk, druk, druk. Gaan 's morgens gauw naar een uitlaatveldje en laten de hond vervolgens thuis. De meeste honden ondergaan het maar. „Het komt ook voor dat een hond meer moeite heeft met alleen zijn dan nodig is. Dat kan zich bijvoorbeeld uiten in blaffen naar voorbijgangers. Of ze beginnen aan zichzelf of het meubilair te knauwen. Dat is hun invulling voor de behoefte toch iets met de hersens te doen", vertelt Nicky Gootjes. Ze is een van de eerste gedragstherapeuten voor honden in het land. Twintig jaar geleden werd daar maar raar tegenaan gekeken. „Alsof de hond naar de psychiater moest." Naast haar therapiepraktijk schreef ze zeven boeken. „Vrijwel alle rassen zijn gecreëerd om te werken", vervolgt Gootjes. „Zoals hoeden van vee, erf bewaken en wild vangen of halen. De honden van nu hebben een dak boven hun hoofd, de bak gevuld. Zij zijn werkloos, maar kunnen en willen dolgraag wat doen." De hond heeft hersengymnastiek nodig, zo is haar boodschap. Het boek met dvd helpt daarbij. Het staat vol spelletjes, oefeningen en trucjes. Zoals slalommen rond paaltjes, kruipen, achteruitlopen, dood liggen, balletjes verstoppen, een high five geven, tot zelfs opruimen. „Ze zijn ook bedoeld om de hond zelfvertrouwen te geven. Als een hond over een omgewaaide boomstam loopt, voelt hij: dat kan ik. Daarbij krijgt hij ook meer vertrouwen in de baas." In essentie draait het allemaal om de gewenste handeling uitlokken, dat belonen, en er vervolgens een commando bij geven. Een kwestie van onder meer timing, tijd en geduld. Hoeveel tijd 'moeten' we erin stoppen? „Dat is afhankelijk van de hond. Honden vinden het fantastisch samen iets te doen. Dat houden ze ook lang vol. Meenemen naar school, boodschappen doen telt ook mee. Minstens een uur lang kwaliteit bieden. Echte interactie." m Hersengymnastiek voor uw hond, Fontaine uitgevers, prijs: 14,90 euro Sinterklaas bestaat niet in september, is algemeen de me ning. Want opiniepeilen kan iedereen. Gewoon vierhon derd mensen opbellen. Dat is het Nederlandse volk. Is natuurlijk niet zo, maar professionele opiniepeilers zeggen ijs koud dat vierhonderd mensen hetzelfde is als het Nederlandse volk. Voorbeeld. Houdt u van bloemkool? 240 mensen zeggen ja, 140 mensen zeggen nee en 20 mensen weten niet wat bloemkool is. Dat betekent dat 60 procent van de bevolking van bloemkool houdt. Ik deed zo'n onderzoek. Eind augustus vroeg ik aan vierhon derd volwassenen of ze willen dat in september - zomer op zijn eind, donkere dagen in het verschiet - het sinterklaasfeest al begint. Hoezo meneer? Nou, met pepernoten in de super markt, gevulde kikkers en chocoladeletters. 'Hè, nee toch! Mijn kinderen hebben het zand nog tussen hun tenen en ik ben nog helemaal bruin'. Zulke antwoorden kwamen er. En al leen maar zulke. Daarom durf ik te beweren dat supermarkten iets doen waar niemand op zit te wachten. Sinterklaas in sep tember. Van de mensen die weten wie en wat Sinterklaas is, moet 100 procent er zo lang mogelijk niks van hebben. 'Meneer, kan dat niet wachten tot Dieuwertje Blok begint, achterin novem ber?' Toch doen ze het, de supermarkten. Elk jaar weer. En elk jaar opnieuw worden stukjes- en brievenschrijvers in kranten en bladen er boos over. Maar het supermarktmanagement heeft maling aan wat mensen willen, ze móeten. Telkens als je er wat van zegt, krijg je hetzelfde minzame antwoord van de chef. Als de mensen het niet zouden willen in september, zou den ze het ook niet kopen. En kijk, er zijn er die het kopen, dus... Dat lijkt ijzersterk, maar het gaat ergens geniepig aan voorbij. Consumenten worden overdonderd met duizend mededelin gen en nieuwe producten in de winkel. Ze zijn ze er met hun hoofd niet altijd bij en dan kan het maar zo, ook omdat het vreselijk regent buiten, dat ze in een vlaag van onrust denken dat de feestdagen begonnen zijn en ze er nog niks voor in huis hebben. Het ergst is de verwarrende verleiding net onder mijn knie. Niet om mij gek te maken, maar mijn kind. 'Feestkruidnoten', roept Mila. Het staat op zakken snoep op kinderooghoogte in een aanbiedingenbak. Op de zakken een grote afbeelding van een enge vent. Captain Iglo met een mijter op. Het zijn peper noten. Maar geen gewone, want die kun je al geen feest meer noemen, te alledaags. Er zit chocola omheen, en geverfde sui ker. Zoiets wil je toch nog niet in september? Dan wil je nog wat nagenieten. Toevallig kan dat. De zomer gevangen in een zak je. Nieuw snoep dat FruitMaid heet. Eigenlijk is het ouderwets snoep, oersnoep zelfs. Het zijn gedroogde, licht bijgesuikerde vruchten. Kleine stukjes ananas of papaja zitten samen met ro zijnen in zakjes zogenoemd 'snoepfruit'. Persbericht van snoepgroothandelaar Sweetlife: 'Dit tussendoortje is gemaakt van echt fruit met waardevolle voedingsvezels. Een verant woorde traktatie'. Er staat gelukkig niet bij dat het gezond is. Er zit vrijwel net zo veel suiker in als in ander snoep. In vruchten zit fruitsuiker en in gedroogd fruit zit naar verhouding meer suiker en minder water. Maar als ik kind was, zou ik in september liever nog wat dromerig op een blokje gedroogde zomer kauwen dan op versinterklaasde Smarties. Een enge vent. Captain Iglo met een mijter op. Verwen de hond met een hondentaart. Wie bedenkt zoiets? De broers Willem-Jan en Wouter van Hest. De een is directeur van een basisschool, de ander werkt bij parkeerbedrijf PCH. „Het is een jaar geleden na een geintje onder het barbecuen begonnen", zegt Wouter van Hest. Voor ze het goed en wel in de gaten hadden, zorgde het tv-programma Life Cooking voor een vliegende start. Het presentatieduo Carlo Boszhard en Irene Moors besteedde aandacht aan de site www.hondentaart.nl en de bestellingen vlogen binnen. „We zijn als een speer naar de Kamer van Koophandel gegaan om ons in te laten schrijven." De broers laten de taarten bakken. Elke hondentaart is samengesteld uit tarwebloem, maïsmeel, eieren, specerijen, viseiwitten en zetmeel. „Het is ook mogelijk een foto af te drukken op de taart", meldt Wouter van Hest. Die foto wordt geprint op eetbaar papier, een 100 procent natuurlijk product op basis van zetmeel. „Een printer was nog de grootste investering." De taart is er in een standaardversie van 19 centimeter doorsnee of een luxere, dikke versie, afgewerkt met een kluifje, toefjes slagroom en in geschenkverpakking. De prijs: respectievelijk 9,50 en 15,95 euro, inclusief verzendkosten. Voor de broers gaat het meeste werk zitten in het printen en verpakken. Ze hebben het er maar druk mee, want www.hondentaart.nl loopt boven verwachting. „Wij richten ons in eerste instantie op Nederland, België en Duitsland. Maar we krijgen reacties tot uit Zuid-Afrika. Pas hadden we een klant uit België, die wilde een taart laten ophalen door een koerier." Gemiddeld verkopen de broers 100 a 120 taarten per maand. „Als er speciale acties lopen in tijdschriften of bij dierenwinkels, gaat dat aantal meteen nog verder omhoog. Toen we begonnen, hadden we geen idee of er een markt voor was. We wilden gewoon eens kijken. Nu zien we wel waar het schip strandt", laat Wouter van Hest weten. Hondentaart.nl maakt deel uit van een heuse moederholding, Van Hest4Pets. Daar kunnen toekomstige bezigheden in worden ondergebracht. Zoals hondengebak, dat na Dierendag wordt geïntroduceerd. Wat er nog meer in het vat zit, houdt Wouter van Hest graag nog even voor zich. Versinterklaasde Smarties. foto GPD www.hondentaart.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 26