Supermarkt richt zicht op kleine visser B&W uit Vlissingen genomineerd Consumentenbond waarschuwt voor international Funeral Award v00r ch,p op wmke,Producten 3 8 Vrijdag 28 september 2007 PZC Ketens verlangen steeds vaker duurzame visproducten. door Jan Trommelen HELMOND - Kabeljauw uit de Noordzee is niet meer te koop in Britse supermarkten. Nu draaien ook de Nederlandse supers de vis sers verder de duimschroeven aan. In maart van dit jaar meldden Su per de Boer en Albert Heijn al slechts 'eerlijke' vis te willen verko pen. Nu volgen ook prijsvechters zich op dat pad te bewegen. Britse ketens worden ook steeds strenger. Ze willen duurzame vis en zijn be reid om daar meer voor te betalen. Guus Pastoor, voorzitter van de Nederlandse Visfederatie, was de laatste jaren vaak in Groot-Brittan- nië. Dat was vooral om uitleg te ge ven over Nederlandse vis op hoofdkantoren van grote super markten als Sainsbury, Tesco en Asda. „Ze willen eigenlijk alleen nog vis met het Marine Stewards hip Council-keurmerk voor duur zaamheid. Maar voor de meeste vis is dat er nog niet. Dan moet je als leverancier een lijst met verbe teringen overleggen die je zult doorvoeren." Duurzaam vangen betekent voor de vissers dat ze overbevissing ver mijden en bijvangst proberen te voorkomen. Ze mogen ook geen sleepnetten gebruiken en in de paaitijd niet vangen. Met de Britten valt niet te spotten. De bedreigde Noordzeekabeljauw verkopen ze niet meer, over de ka beljauw uit de Oostzee wordt fel gedebatteerd. Ook de rog was uit het schap gehaald, maar sinds een groep vissers er brood in zag om die een duurzame manier in de •netten te krijgen is de soort terug. De laatste twee jaar komt Pastoor ook veel op Nederlandse hoofd kantoren. „Vrijwel alle ketens zijn ermee bezig, ook de prijsvechters Aldi en Lidï. Lidl heeft al vissticks met MSC-keurmerk. In Duitsland krijgt de klant de keuze van Lidl, er is de Iglo visstick, die van het huismerk en de huismerkvisstick met MSC-keurmerk. Zo'n pak is dan twintig cent duurder." Vol gens Pastoor zijn de supersbereid om meer te betalen voor duurza me vis. „Ze moeten ook wel, an ders gaat geen visser op een ande re manier vangen." Ook Albert Heijn zegt graag be reid te zijn meer te betalen, wan neer de vissers hun producten op een duurzame manier aan land brengen. 'Wij spannen ons in voor een duurzame visserij' staat sinds te lezen vorige week op alle AH-visverpakkingen, met een ver wijzing naar een vislijst op de web site. Van ansjovis tot zeewolf staat daar opgesomd waar de vis is ge vangen, welke problemen er met deze soort zijn en hoe Albert He- ijns leveranciers aan het werk zet om de vangst of de kweek (zo'n 40 procent van de vis in de wereld wordt gekweekt) duurzaam te ma ken. „De klant en allerlei milieuorgani saties spreken ons hier op aan. In de (duurzaamheids)Viswijzer van het Wereld Natuur Fonds krijgt geen enkel product uit ons visas- sortiment de beoordeling groen, al leen oranje en rood. Wij willen snel met producten van oranje naar groen. Sinds anderhalf jaar zijn we hierover in gesprek met on ze leveranciers", verklaart een woordvoerder van Albert Heijn. Door op het etiket te informatie te geven over duurzame visserij hoopt de supermarkt begrip op te 'Britten weigeren simpelweg om bedreigde vissoort nog te verkopen' wekken bij de klant als hij in be paalde seizoenen bepaalde soor ten vis niet kan kopen. „We berei den de consument er zo ook op voor dat we straks misschien ge dwongen zijn om een soort hele maal niet meer te verkopen. Paling bijvoorbeeld, daar gaat het nu slecht mee." Aan dat begrip bij de afnemers schort het echter nog, zegt opera tioneel manager Wichert Steller van groothandel Schmidt. „Neem de tong en schol. We zijn al jaren bezig om onze klanten - restau ranthouders - te ontmoedigen om die vissoorten te bestellen van de cember tot en met februari. Ge woon omdat die vis in die periode te slecht is. Ik schaam me dood om het dan te verkopen. Eerst stu ren we alle klanten een brief, daar na bellen we de mensen die blij ven bestellen allemaal op. Maar er zijn eigenwijzen die juist die vis soort altijd op de kaart willen hou den." Steller wijst ook op de vissers die juist in die slechte maanden ton nen schol aan wal brengen. „Die hebben een grote lening bij de bank, dus de vangst moet door gaan. Duurzaamheid betekent voor mij dat we vis weer in het sei zoen vangen en eten. Er moeten duidelijk afgebakende visseizoe- nen komen, waarop streng wordt gecontroleerd. De politiek moet dat doen, maar die blijft in gebre ke." Bij de vissers is het besef inmid dels wel doorgebroken, zegt Pas toor namens de visleveranciers. „Ik kreeg de vraag van de super markten naar duurzaamheid, maar tot twee jaar terug waren de vissers doof voor die boodschap. Ze hadden geïnvesteerd in grote schepen, waarmee je efficiënt gro te hoeveelheden vis binnenhaalt. Nu zijn de eerste Nederlandse vis sers op pad met kleinere schepen en met andere netten. Supermark ten vragen ook specifiek om vis van die schepen. De visserijsector staat pas aan het begin van de om schakeling: het kost vijfjaar." Voordracht voor bijzondere wijze van asverwerking. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Suzanne Bohncke (26) uit Vlissingen is genomineerd voor een International Funeral Award. De jonge ondernemer ontwerpt en verkoopt uitvaartartikelen en is daarnaast ook fotografe. Ze is in 2004 afgestudeerd aan de Acade mie Beeldende Kunsten in Maas tricht (Visuele Communicatie met als hoofdvak fotografie). Na haar studie (augustus 2004) richtte ze samen met haar broer het bedrijf B&W bvba op dat zich richt op de uitvaartsector. Bohn cke begon met het vervaardigen van urnen van diverse metalen, zil veren assieraden en bijproducten. Sinds een jaar maakt ze 'ingietin gen van bijzondere herinnerin gen'. Daarmee is Bohncke genomineerd voor een International Funeral Award. Een ingieting is volgens Bo hncke 'een klein monument, waar bij er een buisje met as of met De Vlissingse Suzanne Bohncke is met haar 'ingietingen' genomi neerd voor een Funeral Award. As van overledenen kan in buisje worden samengevoegd met foto. haar ingegoten kan worden, sa men met een foto met naam en da tum'. „Ook dierbare voorwerpen zoals bijvoorbeeld een trouwring kan worden ingegoten. Het materi aal is plexiglas en er kunnen ver schillende vormen worden ge maakt. Elke ingieting is handwerk en dus uniek. Het kleine monu mentje kan thuis worden neerge zet en vormt een geheel; de as en de foto zitten bij elkaar." Op 27 oktober wordt in het Bel gische Aarschot bekendgemaakt wie van de genomineerden daad werkelijk met een Award naar huis gaat. www.metalenurnen.com Rijswijk - Ruim de helft van de Ne derlanders wil dat de rfid-chip op producten 'uitgaat' als het product is gekocht. Dat blijkt uit een enquê te van de Consumentenbond on der 2000 mensen. De chip is de op volger van de streepjescode en magneetstrip, en verzamelt veelal ongemerkt informatie voor leve ranciers, werkgevers en overheid. Bijna een op de vier Nederlanders heeft al zo'n identificatiechip, vaak zonder dat te weten. Er zit er bij voorbeeld een in het nieuwe pas poort en identiteitsbewijs. De rfid-chip komt waarschijnlijk de komende tijd in allerlei producten. Uit het onderzoek blijkt dat twee derde van de geënquêteerden wil weten of er een rfid-chip in een product zit. Ruim de helft wil dat de winkelier standaard de chip 'uit' zet na de aankoop van het pro duct. Op het gebied van privacy brengt de chip risico's met zich mee. Consumenten kunnen wor den herkend en hun gedrag kan worden gevolgd. Het gevaar van misbruik ligt dan op de loer. De Consumentenbond is sterk voor een systeem waarbij de con sument zelf kan aangeven of de chip na aankoop 'aan blijft' of 'uit gaat'. Op die manier kan de koper aangeven dat hij later herkend (of niet) wordt dat hij die producten heeft. Aan de chip zitten ook voordelen voor de consument. Zo hoef je in de supermarkt voor het afrekenen de producten niet meer uit je win kelwagentje te halen. Vis zonder kwaliteitslabel wordt steeds vaker uit de schappen geweerd. foto Frouwkje Bijlstra/CPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 76