erminal komt er, de vraag is waar? Koudwatervrees grensarbeid onterecht PZC Vrijdag 28 september 2007 3 7 2006 Verbrugge Terminals Sloehaven/Quarleshaven in Vlissingen-Oost steeds meer stukgoed, hout, papier en metaal gaan in containers 1760 meter (fase 1860 meter; fase 2:900 meter) 97 ha (fase 1:51 ha; fase 2:46 ha) 2,6 miljoen TEU (fase 11,4 miljoen TEU; fase 2:1,2 miljoen TEU 685 direct; indirect onbekend onbekend 69,5 miljoen euro kosten van verbreden havenmond 233 miljoen euro allergrootste schepen; uitgegaan is van 400 meter lengte 16,5 meter geen planologische procedure nodig; wel milieuvergunning 375 meter 2010 2016 90 minuten twee keer per etmaal bij hoogwater doorvoer over zee: 25 binnenvaart: 25 spoor: 5 weg: 45 I PZC Donja Odijk foto Ronald den Dekker 1998 havenschap Zeeland Seaports en Hessenatie Kaloot/Honte pal aan de Westerschelde intercontinentale lijnen en strategische ligging aan diep vaarwater 2000 meter 140 ha 2 miljoen TEU 600 tot 840 direct; 300 tot 850 indirect PSA/Hesse-Noord Natie 330 miljoen euro, inclusief natuurcompensatie 300 tot 350 miljoen euro allergrootste schepen; geen beperking 15 meter planologische procedure die mogelijk weer tot de Raad van State leidt 1000 meter 2012 2014 20 tot 50 minuten 24 uur per dag, onafhankelijk van het getij doorvoer over zee: 20 tot 50 binnenvaart: 24 tot 36 spoor: 5 tot 12 weg: 9 tot 44 li Kwart werknemers vindt wc op werk vies capelle aan den ijssel - Bijna een kwart van de werknemers durft op het werk niet op het toilet te zitten omdat dit niet schoon ge noeg is. Dat blijkt uit onderzoek van Interview NSS in opdracht van schoonmaakbedrijf Hago. De grootste ergernis van werkne mers is een vies toilet of bevuilde sanitaire voorzieningen. Op de tweede en derde plaats volgen een vieze werkkamer of werkplaats en een vuil bureau. Werknemers van kleine bedrijven durven eerder op de wc plaats te nemen dan men sen die werken bij grote bedrijven. Shell verwerkt ruwe olie in Tatarstan den haag - Oliemaatschappij Shell heeft met de Russische branchege noot Tatneft een samenwerkings overeenkomst getekend die moge lijk leidt tot olie- en gaswinnings projecten in Tatarstan en andere Russische republieken. Dat heeft Shell gisteren bekendgemaakt. Shell en Tatneft gaan in eerste in stantie een haalbaarheidsstudie uit voeren naar diverse methoden voor de verwerking van ruwe olie in Tatarstan. De samenwerking kan tot de oprichting van een geza menlijke onderneming leiden. twist. De 'containerisatie' van alle mogelijke soorten vracht heeft een grote vlucht genomen. De overslag- cijfers van havens bewijzen dat. De echte groei zit in behandeling van lading die in stalen kisten is ge stopt. Dat in Vlissingen-Oost een kloeke containerterminal komt, staat wel vast. De vraag is alleen: waar? De initiatiefnemers van de plannen voor de WCT en de Verbrugge Container Terminal (VCT) maken er terecht bezwaar tegen dat de be oordeling van hun projecten tot een of-of discussie wordt ver smald. Beide terminals moeten er komen, vinden ze. Dan moet al leen nog worden bekeken welke er eerst komt. Aanleg op middellange termijn van twee grote containerterminals is evenwel nauwelijks aan de orde Zeeland Seaports, promotor en initiatiefnemer van de WCT, zit in een lastig parket. nu in de analyse van containermo gelijkheden in Vlissingen-Oost is vastgesteld dat de bestaande ach terlandverbindingen over de weg en over het water de overslag van hooguit drie miljoen containers aankunnen. Dat betekent dat aan een keus tussen WCT en VCT nau welijks valt te ontkomen. De over slagcapaciteit van beide plannen af zonderlijk slokt al een groot deel van de vervoersruimte op. Aan kiezen gaat vergelijken vooraf En dat is iets dat de initiatiefne mers van de WCT ook maar matig bevalt. Dit containerproject is ja renlang uitvoerig onderzocht, ge toetst, beoordeeld, afgewezen, her overwogen, aangepast en opnieuw in procedure gebracht. Het dossier VCT is veel dunner en de haalbaar heid is niet gecheckt. Dat is de re den waarom de VCT niet met de WCT kan worden gemeten, vin den de aanhangers van de laatste. Havenschap Zeeland Seaports, ini- tiefnemer en promotor van de WCT zit daarmee in een lastig par ket. De havenbeheerder is over tuigd van de kansen van de WCT, maar wordt ook verondersteld van harte mee te werken aan de uit werking van de VCT. Een spagaat die makkelijk tot krampverschijn selen leidt Behalve de WCT vallen in de ha vensector nog twee noten te kra ken: de ombouw van Zeeland Seaports van een overheidsorgaan tot een zelfstandige onderneming en een nieuwe samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam. Eures Scheldemond ziet juist legio kansen voor werk over de grens. door Wout Bareman gent - Potentiële grensarbeiders hebben ten onrechte koudwater vrees als het gaat om werken over de grens. Er is door de jaren heen een totaal verkeerd beeld ontstaan over grensarbeid en alle proble men die dat met zich meebrengt. Dat zei voorzitter Frans Pieters van Eures Scheldemond, het net werk van arbeidsbemiddelaars dat grensoverschrijdend verkeer op de arbeidsmarkt stimuleert, gisteren tijdens een Ronde Tafel-bijeen komst in Gent. Grensarbeid hoeft helemaal niet problematisch te zijn, mits de werknemer de extra administratie ve rompslomp op de koop toe neemt, stelt Pieters. Hij stelde vast dat het werken over de grens veel mensen ten onrechte afschrikt. Het doemdenken, wat dat betreft, is vooral ingegeven door berichtgeving over probleem situaties. Maar die beperken zich vaak tot kleinere groepen. „Natuur lijk weet je als Nederlandse werk nemer precies hóe de Nederlandse regelgeving in elkaar steekt. Dat het in België ietwat anders is, is ook een feit. Maar zó gecompli ceerd is het nu ook allemaal weer niet." De regels voor grensarbei ders (zorg, fiscaliteit, pensioen) zijn in België dan misschien wat gecompliceerder, ze veranderen niet zo snel als die in Nederland. Volgens Pieters, ook districtsmana ger Zuidwest-Nederland van het Centrum voor Werk en Inkomen, zouden de beleidsmakers de grens arbeiders al flink tegemoet komen 'Het is in België anders, maar zó gecompliceerd is het nu ook weer niet' indien ze die groep direct zouden betrekken bij veranderende regel geving. „Want nu lopen met name de vakbonden, maar ook andere instanties, steeds achter de feiten aan. Bij nieuwe regelgeving wordt eigenlijk nooit rekening gehouden met de uitzonderlijke positie van de grensarbeiders. Dat moet an ders." Eures heeft een belangrijke taak als adviseur van consulenten van de arbeidsbemiddelingsbu reaus, de uitzendbranche, werkge vers- en werknemersorganisaties en de onderwijssector. Die moet, vindt Pieters, verder worden uitge bouwd. Ook belangrijk is de rol van de arbeidsbemiddelaars. „Met name de adviseurs bij het CWI en de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbe middeling en beroepsopleidingen moeten de klik maken om niet en kel in het eigen werkgebied te ope reren, maar ook direct over de grens te kijken." Het onderwijs kan het pad effenen met grensover schrijdende stageplekken. En be drijven moeten ook aan de andere kant van de grens werven. Uitzendconcern Vedior neemt bedrijf VS over Amsterdam - Uitzendconcern Vedior heeft het Amerikaanse B2B Workforce overgenomen. Het be drijf in Alpharetta, Georgia, levert mensen voor advies- en manage- mentwerkzaamheden. Dat heeft Vedior gisteren bekendgemaakt. B2B Workforce werd in 2000 opge richt en richtte zich in eerste in stantie vooral op de commerciële sector. Inmiddels komt een derde van de omzet van het bedrijf uit uitzendwerk voor overheden. In 2006 was de omzet van B2B Work force 62,8 miljoen euro. Imtech verwerft Duitse miljoenenopdrachten gouda - De technische dienstverle ner Imtech heeft in de afgelopen twee maanden in Duitsland enke le orders gekregen. De opdrachten hebben een waarde van 250 mil joen euro, zo maakte Imtech giste ren bekend. „De economische situatie in Duits land is aanzienlijk verbeterd na verschillende jaren van stagnatie en een negatieve economische om geving", aldus Imtech. Volgens het bedrijf uit Gouda is het duidelijk dat de gebouwen- markt aantrekt. 'Vaker vergoeding bij annulering vlucht' luxemburg - Luchtvaartmaat schappijen moeten passagiers een vergoeding geven als een vlucht uitvalt bij gewone technische pro blemen, stelde advocaat-generaal E. Sharpston van het Europees Hof van Justitie gisteren. Alleen bij buitengewone onver wachte technische problemen mag een maatschappij een vergoe ding weigeren. Bij een manke ment dat vaker bij het toestel is op getreden heeft de passagier recht op vergoeding van ticket en onkos ten, zegt de advocaat-generaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 75