erminal komt er, de vraag is waar?
Koudwatervrees grensarbeid onterecht
PZC Vrijdag 28 september 2007 3 7
2006
Verbrugge Terminals
Sloehaven/Quarleshaven in Vlissingen-Oost
steeds meer stukgoed, hout, papier en metaal gaan in containers
1760 meter (fase 1860 meter; fase 2:900 meter)
97 ha (fase 1:51 ha; fase 2:46 ha)
2,6 miljoen TEU (fase 11,4 miljoen TEU; fase 2:1,2 miljoen TEU
685 direct; indirect onbekend
onbekend
69,5 miljoen euro kosten van verbreden havenmond
233 miljoen euro
allergrootste schepen; uitgegaan is van 400 meter lengte
16,5 meter
geen planologische procedure nodig; wel milieuvergunning
375 meter
2010
2016
90 minuten
twee keer per etmaal bij hoogwater
doorvoer over zee: 25 binnenvaart: 25 spoor: 5 weg: 45
I
PZC Donja Odijk foto Ronald den Dekker
1998
havenschap Zeeland Seaports en Hessenatie
Kaloot/Honte pal aan de Westerschelde
intercontinentale lijnen en strategische ligging aan diep vaarwater
2000 meter
140 ha
2 miljoen TEU
600 tot 840 direct; 300 tot 850 indirect
PSA/Hesse-Noord Natie
330 miljoen euro, inclusief natuurcompensatie
300 tot 350 miljoen euro
allergrootste schepen; geen beperking
15 meter
planologische procedure die mogelijk weer tot de Raad van State leidt
1000 meter
2012
2014
20 tot 50 minuten
24 uur per dag, onafhankelijk van het getij
doorvoer over zee: 20 tot 50 binnenvaart: 24 tot 36
spoor: 5 tot 12 weg: 9 tot 44
li
Kwart werknemers
vindt wc op werk vies
capelle aan den ijssel - Bijna een
kwart van de werknemers durft
op het werk niet op het toilet te
zitten omdat dit niet schoon ge
noeg is. Dat blijkt uit onderzoek
van Interview NSS in opdracht
van schoonmaakbedrijf Hago.
De grootste ergernis van werkne
mers is een vies toilet of bevuilde
sanitaire voorzieningen. Op de
tweede en derde plaats volgen een
vieze werkkamer of werkplaats en
een vuil bureau. Werknemers van
kleine bedrijven durven eerder op
de wc plaats te nemen dan men
sen die werken bij grote bedrijven.
Shell verwerkt ruwe
olie in Tatarstan
den haag - Oliemaatschappij Shell
heeft met de Russische branchege
noot Tatneft een samenwerkings
overeenkomst getekend die moge
lijk leidt tot olie- en gaswinnings
projecten in Tatarstan en andere
Russische republieken. Dat heeft
Shell gisteren bekendgemaakt.
Shell en Tatneft gaan in eerste in
stantie een haalbaarheidsstudie uit
voeren naar diverse methoden
voor de verwerking van ruwe olie
in Tatarstan. De samenwerking
kan tot de oprichting van een geza
menlijke onderneming leiden.
twist. De 'containerisatie' van alle
mogelijke soorten vracht heeft een
grote vlucht genomen. De overslag-
cijfers van havens bewijzen dat.
De echte groei zit in behandeling
van lading die in stalen kisten is ge
stopt.
Dat in Vlissingen-Oost een kloeke
containerterminal komt, staat wel
vast. De vraag is alleen: waar? De
initiatiefnemers van de plannen
voor de WCT en de Verbrugge
Container Terminal (VCT) maken
er terecht bezwaar tegen dat de be
oordeling van hun projecten tot
een of-of discussie wordt ver
smald. Beide terminals moeten er
komen, vinden ze. Dan moet al
leen nog worden bekeken welke er
eerst komt.
Aanleg op middellange termijn
van twee grote containerterminals
is evenwel nauwelijks aan de orde
Zeeland Seaports, promotor
en initiatiefnemer van de
WCT, zit in een lastig parket.
nu in de analyse van containermo
gelijkheden in Vlissingen-Oost is
vastgesteld dat de bestaande ach
terlandverbindingen over de weg
en over het water de overslag van
hooguit drie miljoen containers
aankunnen. Dat betekent dat aan
een keus tussen WCT en VCT nau
welijks valt te ontkomen. De over
slagcapaciteit van beide plannen af
zonderlijk slokt al een groot deel
van de vervoersruimte op.
Aan kiezen gaat vergelijken vooraf
En dat is iets dat de initiatiefne
mers van de WCT ook maar matig
bevalt. Dit containerproject is ja
renlang uitvoerig onderzocht, ge
toetst, beoordeeld, afgewezen, her
overwogen, aangepast en opnieuw
in procedure gebracht. Het dossier
VCT is veel dunner en de haalbaar
heid is niet gecheckt. Dat is de re
den waarom de VCT niet met de
WCT kan worden gemeten, vin
den de aanhangers van de laatste.
Havenschap Zeeland Seaports, ini-
tiefnemer en promotor van de
WCT zit daarmee in een lastig par
ket. De havenbeheerder is over
tuigd van de kansen van de WCT,
maar wordt ook verondersteld van
harte mee te werken aan de uit
werking van de VCT. Een spagaat
die makkelijk tot krampverschijn
selen leidt
Behalve de WCT vallen in de ha
vensector nog twee noten te kra
ken: de ombouw van Zeeland
Seaports van een overheidsorgaan
tot een zelfstandige onderneming
en een nieuwe samenwerking met
het Havenbedrijf Rotterdam.
Eures Scheldemond ziet
juist legio kansen voor
werk over de grens.
door Wout Bareman
gent - Potentiële grensarbeiders
hebben ten onrechte koudwater
vrees als het gaat om werken over
de grens. Er is door de jaren heen
een totaal verkeerd beeld ontstaan
over grensarbeid en alle proble
men die dat met zich meebrengt.
Dat zei voorzitter Frans Pieters
van Eures Scheldemond, het net
werk van arbeidsbemiddelaars dat
grensoverschrijdend verkeer op de
arbeidsmarkt stimuleert, gisteren
tijdens een Ronde Tafel-bijeen
komst in Gent.
Grensarbeid hoeft helemaal niet
problematisch te zijn, mits de
werknemer de extra administratie
ve rompslomp op de koop toe
neemt, stelt Pieters.
Hij stelde vast dat het werken over
de grens veel mensen ten onrechte
afschrikt. Het doemdenken, wat
dat betreft, is vooral ingegeven
door berichtgeving over probleem
situaties. Maar die beperken zich
vaak tot kleinere groepen. „Natuur
lijk weet je als Nederlandse werk
nemer precies hóe de Nederlandse
regelgeving in elkaar steekt. Dat
het in België ietwat anders is, is
ook een feit. Maar zó gecompli
ceerd is het nu ook allemaal weer
niet." De regels voor grensarbei
ders (zorg, fiscaliteit, pensioen)
zijn in België dan misschien wat
gecompliceerder, ze veranderen
niet zo snel als die in Nederland.
Volgens Pieters, ook districtsmana
ger Zuidwest-Nederland van het
Centrum voor Werk en Inkomen,
zouden de beleidsmakers de grens
arbeiders al flink tegemoet komen
'Het is in België anders,
maar zó gecompliceerd is
het nu ook weer niet'
indien ze die groep direct zouden
betrekken bij veranderende regel
geving. „Want nu lopen met name
de vakbonden, maar ook andere
instanties, steeds achter de feiten
aan. Bij nieuwe regelgeving wordt
eigenlijk nooit rekening gehouden
met de uitzonderlijke positie van
de grensarbeiders. Dat moet an
ders." Eures heeft een belangrijke
taak als adviseur van consulenten
van de arbeidsbemiddelingsbu
reaus, de uitzendbranche, werkge
vers- en werknemersorganisaties
en de onderwijssector. Die moet,
vindt Pieters, verder worden uitge
bouwd. Ook belangrijk is de rol
van de arbeidsbemiddelaars. „Met
name de adviseurs bij het CWI en
de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbe
middeling en beroepsopleidingen
moeten de klik maken om niet en
kel in het eigen werkgebied te ope
reren, maar ook direct over de
grens te kijken." Het onderwijs
kan het pad effenen met grensover
schrijdende stageplekken. En be
drijven moeten ook aan de andere
kant van de grens werven.
Uitzendconcern Vedior
neemt bedrijf VS over
Amsterdam - Uitzendconcern
Vedior heeft het Amerikaanse B2B
Workforce overgenomen. Het be
drijf in Alpharetta, Georgia, levert
mensen voor advies- en manage-
mentwerkzaamheden. Dat heeft
Vedior gisteren bekendgemaakt.
B2B Workforce werd in 2000 opge
richt en richtte zich in eerste in
stantie vooral op de commerciële
sector. Inmiddels komt een derde
van de omzet van het bedrijf uit
uitzendwerk voor overheden. In
2006 was de omzet van B2B Work
force 62,8 miljoen euro.
Imtech verwerft Duitse
miljoenenopdrachten
gouda - De technische dienstverle
ner Imtech heeft in de afgelopen
twee maanden in Duitsland enke
le orders gekregen. De opdrachten
hebben een waarde van 250 mil
joen euro, zo maakte Imtech giste
ren bekend.
„De economische situatie in Duits
land is aanzienlijk verbeterd na
verschillende jaren van stagnatie
en een negatieve economische om
geving", aldus Imtech.
Volgens het bedrijf uit Gouda is
het duidelijk dat de gebouwen-
markt aantrekt.
'Vaker vergoeding bij
annulering vlucht'
luxemburg - Luchtvaartmaat
schappijen moeten passagiers een
vergoeding geven als een vlucht
uitvalt bij gewone technische pro
blemen, stelde advocaat-generaal
E. Sharpston van het Europees
Hof van Justitie gisteren.
Alleen bij buitengewone onver
wachte technische problemen
mag een maatschappij een vergoe
ding weigeren. Bij een manke
ment dat vaker bij het toestel is op
getreden heeft de passagier recht
op vergoeding van ticket en onkos
ten, zegt de advocaat-generaal.