Kabeljauw
in Noordzee
herstelt zich
s
Containert
Blaastests op drankgebruik Poolse
uitzendkrachten sorteren effect
WCTen VCT
Scheepbouwer langer bij KPN
Airbus kiest het luchtruim voor testvlucht
36 Vrijdag 28 september 2007 PZC
VRAGEN AAN
Het kweekbedrijf Limagrain Avanta ver
wacht binnen twee jaar een ras op de markt
te brengen dat resistent is tegen de voor ons
land nieuwe maïsschimmelziekte.
JOS CROOT
Naam: Jos Groot Koerkamp
Leeftijd: 42 jaar
Woonplaats: Zeewolde
Éfgll&Pv
Beroep: Commercieel manager veehouderij bij
plantenveredelaar Limagrain Advanta in Rilland.
door Marcel Modde
In Drenthe, Limburg en Brabant werd deze week duidelijk dat hele maïsperce-
len doodgaan door de bladvlekkenziekte. Dat was schrikken?
„Niet helemaal. Het klopt dat de schimmel hier nu voor het eerst op gro
te schaal zichtbaar is. Maar zeven jaar geleden hebben wij deze schim
mel ook al aangetroffen op één van onze zuidelijke proefvelden."
Dat is toch nooit gemeld?
„Nee, omdat het al later in het oogstjaar was en er geen sprake was van
schade."
Maar dit keer is gelijk wel dertig procent van de oogst in die provincies verlo
ren gegaan. Is de schimmel tussentijds agressiever geworden?
„Het probleem zit in het weer. We hebben vorig jaar een zachte winter
gehad en vervolgens is het heel vroeg in het voorjaar warm geworden,
gevolgd door een vrij vochtige zomer. Die omstandigheden hebben er
toe geleid dat de schimmel explosief kon groeien. Dat kan volgend jaar
net zo goed weer heel anders zijn. Overigens is de gemelde schade wat
zwaar aangezet. Het is in werkelijkheid niet meer dan vijf procent van
wat er landelijk aan maïs staat. En dat is 230.000 hectare."
Hoe lang duurt het om een ras te kweken dat niet vatbaar is?
„Pakweg acht tot tien jaar. Toen wij zeven jaar geleden van één van on
ze kwekers de melding kregen, zijn we daar gelijk mee aan de slag ge
gaan. Vandaar dus dat we nu al in staat zijn om binnen twee jaar een
resistent ras aan te bieden voor deze kweekzone."
Merken jullie ook op andere gebieden dat er sprake zou zijn van een klimaat
verandering?
„Niet echt. Maar dat komt ook dat wij als kwekers gewend zijn in te spe
len op specifieke omstandigheden. We zijn eigenlijk altijd wel aan het
bijsturen en aanpassen.
Stel dat een dier eet van de aangetaste maïs, kan dat kwaad?
„Nee, de schimmel is niet giftig en puur gewasgebonden."
GOES Van der Spiegelstraat 54, tel. 0113 - 216 063, goes@fietsplezier.ni
VLISSINGEN Troelstraweg 364, tel. 0118 - 477 230, vllssingen@fietsplezier.nl
Vangstbeperking EU
heeft nog niet helemaal
het gewenste resultaat.
BRUSSEL - Het gaat iets beter met
de kabeljauw in de Noordzee, na
jaren van verslechtering. Europees
Commissaris Joe Borg (Visserij)
zei dat gisteren in een persgesprek.
„De nieuwste wetenschappelijke
signalen tonen dat vooral de kabel
jauw in de Noordzee die is gebo
ren in 2005 het erg goed doet", zei
Borg.
De EU-landen hebben de laatste ja
ren de vangst fors beperkt en her
stelplannen opgesteld. Dat levert
volgens Borg nog niet het gewens
te resultaat op, maar de jaarklasse
2005 duidt op een gunstig resul
taat in de komende jaren. De com
missaris liep nog niet vooruit op
gevolgen voor zijn voorstellen
voor vangstlimieten in 2008. De
EU-landen beslissen daarover eind
december.
Zeebiologen vroegen in juni op
nieuw de vangst van kabeljauw in
Het gaat iets beter met de kabel-
jauw in de Noordzee, dankzij de
vangstbeperkende maatregelen
van de EU. Die hebben nog niet
geheel het gewenste resultaat.
DEN HAAG - Ad Scheepbouwer
blijft langer aan als bestuursvoor
zitter van telecomconcern KPN.
Hij heeft zijn contract met twee
jaar verlengd tot 1 juli 2011. Dat
heeft het bedrijf gisteren bekendge
maakt.
De raad van commissarissen is
Verheugd' over het besluit van
Scheepbouwer en stelt voor de va
riabele beloning voor de topman
voor de lange termijn 'significant'
te verhogen.
Het basissalaris, de variabele belo
ning op korte termijn en de pen
sioenbonus blijven gelijk. KPN be
legt op 6 november een buitenge
wone aandeelhoudersvergadering
om de voorgestelde wijziging van
de variabele beloning goed te keu
ren. Scheepbouwer heeft besloten
om de dag na deze vergadering
zijn netto pensioenbonus van 2,5
miljoen euro te investeren in aan
delen KPN.
Scheepbouwer trad op 1 novem
ber 2001 aan als bestuursvoorzitter
bij KPN. Hij kwam van het post
en logistiek bedrijf TNT, dat toen
nog TPG heette. Daar bekleedde
hij eveneens de functie van be
stuursvoorzitter.
Twee plannen voor grootschalige
containeroverslag wachten op een
beslissing. De uitvoerig
onderzochte WCT en de kort
geleden bedachte VCT. Beide
uitvoeren kan niet. Een
luxeprobleem in Vlissingen-Oost.
de Noordzee geheel te staken, we
gens de slechte stand. Borg erken
de dat de Europese Commissie zel
den het advies van de biologen ge
heel opvolgt. „Zij vragen altijd het
optimale voor de vis. Wij zitten
met ons voorstel aan de EU-lan-
den en het uiteindelijke besluit
nog altijd op een niveau dat de vis
stand helpt."
De EU-commissaris zei dat de
vraag naar vis stijgt, terwijl het
aanbod daalt om de visstand te
redden. „Dat leidt tot meer investe
ringen in aquacultuur (viskweke-
rijen). Nu al komt de helft van alle
vis op Europese borden uit kweke
rijen. Dat vereist wel veel vismeel
als voer, maar dat is weer een an
der probleem."
De Europese Commissie bereidt
intussen een unieke rechtszaak
voor tegen Polen. Dat land weigert
de kabeljauwvangst in de Oostzee
te staken. Poolse vissers zijn al ver
over de vangstlimiet heen. On
danks een vangstverbod varen nog
steeds Poolse vissers uit om de
schaarse kabeljauw te vangen. Po
len weigert de vissers te bestraf
fen. „EU-landen moeten afspraken
over vangstlimieten respecteren.
Dat is de basis van ons^ systeem",
zei commissaris Borg gisteren.
pagina38: kabeljauwstand herstelt
bedacht in
initiatiefnemer(s)
locatie
aanleiding
kade lengte
oppervlakte terminal
aantal containers
werkgelegenheid direct/indirect
beoogde exploitant
kosten voor havenbeheerder S
kosten voor exploitant
grootte containerschepen
maximale diepgang
knelpunten in voorbereidingsprocedure
mogelijkheden voorde binnenvaart jj
eerste schip voor de kade I
volledig gereed 1
aankomst- en afmeertijd
bereikbaarheid zeer grote schepen
verdeling containers over
vervoersstromen I
Overslagfaciliteiten
voor stalen laadkisten
zijn niet langer betwist.
door Ben Jansen
GOES - De Staten van Zeeland hak
ken binnenkort de knoop door
over een herkansing voor de Wes-
terschelde Container Terminal
(WCT). Het vorige plan strandde
in 2003 roemloos bij de Raad van
State.
Een opmerkelijk verschil met vijf
jaar geleden, toen de WCT-discus-
sie ook volop woedde, is dat groot
schalige containeroverslag in Vlis
singen-Oost niet langer wordt be-
Polen grijpen uit
verveling naar de fles
volgens uitzendbureau.
COES - Uitzendorganisatie Groen-
flex in Wateringen onderwerpt
haar werknemers aan blaastests
om te zien of ze met drank op op
het werk verschijnen. Dat zei giste
ren directeur Erik Zantingh. Vol
gens hem hebben de controles, die
in augustus zijn ingevoerd, effect.
„Een paar weken geleden waren er
acht of negen mensen die hadden
gedronken, vorige week waren het
er nog twee", zegt hij.
Ongeveer 170 Polen, die zijn onder
gebracht in een pand van Groen-
flex in Wateringen, moeten elke
maandagochtend blazen. Op ande
re dagen zijn er steekproeven. On
der de uitzendkrachten zijn circa
zeventig chauffeurs. De blaastest
staat vermeld in de huisregels.
Deelname is volgens Zantingh vrij
willig. „Maar als ze er niet aan mee
'Als ze er niet aan mee
willen doen, maken ze zich
natuurlijk wel verdacht'
willen doen, maken ze zich natuur
lijk wel verdacht." Volgens de direc
teur van Groenflex vormt het alco
holgebruik onder de Polen een pro
bleem. Die grijpen vooral uit verve
ling naar de fles. Ook andere uit
zendbureaus in Nederland testen
hun Oostblok-personeel.
Polen die bij Groenflex meer dan
0,5 promille alcohol in hun bloed
hebben, kunnen op eigen kostert
die dag thuisblijven. Wie in dezelf
de week nog een keer betrapt
wordt, krijgt ontslag. Mededirec
teur/oprichter Pascal van den
Broek meldt vanuit de vestiging in
Goes dat er circa driehonderd Po
len bij Groenflex werken. Volgens
hem zijn de regels voor iedereen
van kracht en handelt het bedrijf
zonder onderscheid. Ook Neder
lands kantoorpersoneel moet nuch
ter op het werk verschijnen.
De Airbus A380 superjumbo stijgt op voor een testvlucht in Toulouse in
het zuidwesten van Frankrijk. Het eerste vliegtuig wordt naar verwachting
15 oktober opgeleverd. Productieproblemen hebben een vertraging van
meer dan een jaar veroorzaakt. foto Remy Gabalda/AP