Kabeljauw in Noordzee herstelt zich s Containert Blaastests op drankgebruik Poolse uitzendkrachten sorteren effect WCTen VCT Scheepbouwer langer bij KPN Airbus kiest het luchtruim voor testvlucht 36 Vrijdag 28 september 2007 PZC VRAGEN AAN Het kweekbedrijf Limagrain Avanta ver wacht binnen twee jaar een ras op de markt te brengen dat resistent is tegen de voor ons land nieuwe maïsschimmelziekte. JOS CROOT Naam: Jos Groot Koerkamp Leeftijd: 42 jaar Woonplaats: Zeewolde Éfgll&Pv Beroep: Commercieel manager veehouderij bij plantenveredelaar Limagrain Advanta in Rilland. door Marcel Modde In Drenthe, Limburg en Brabant werd deze week duidelijk dat hele maïsperce- len doodgaan door de bladvlekkenziekte. Dat was schrikken? „Niet helemaal. Het klopt dat de schimmel hier nu voor het eerst op gro te schaal zichtbaar is. Maar zeven jaar geleden hebben wij deze schim mel ook al aangetroffen op één van onze zuidelijke proefvelden." Dat is toch nooit gemeld? „Nee, omdat het al later in het oogstjaar was en er geen sprake was van schade." Maar dit keer is gelijk wel dertig procent van de oogst in die provincies verlo ren gegaan. Is de schimmel tussentijds agressiever geworden? „Het probleem zit in het weer. We hebben vorig jaar een zachte winter gehad en vervolgens is het heel vroeg in het voorjaar warm geworden, gevolgd door een vrij vochtige zomer. Die omstandigheden hebben er toe geleid dat de schimmel explosief kon groeien. Dat kan volgend jaar net zo goed weer heel anders zijn. Overigens is de gemelde schade wat zwaar aangezet. Het is in werkelijkheid niet meer dan vijf procent van wat er landelijk aan maïs staat. En dat is 230.000 hectare." Hoe lang duurt het om een ras te kweken dat niet vatbaar is? „Pakweg acht tot tien jaar. Toen wij zeven jaar geleden van één van on ze kwekers de melding kregen, zijn we daar gelijk mee aan de slag ge gaan. Vandaar dus dat we nu al in staat zijn om binnen twee jaar een resistent ras aan te bieden voor deze kweekzone." Merken jullie ook op andere gebieden dat er sprake zou zijn van een klimaat verandering? „Niet echt. Maar dat komt ook dat wij als kwekers gewend zijn in te spe len op specifieke omstandigheden. We zijn eigenlijk altijd wel aan het bijsturen en aanpassen. Stel dat een dier eet van de aangetaste maïs, kan dat kwaad? „Nee, de schimmel is niet giftig en puur gewasgebonden." GOES Van der Spiegelstraat 54, tel. 0113 - 216 063, goes@fietsplezier.ni VLISSINGEN Troelstraweg 364, tel. 0118 - 477 230, vllssingen@fietsplezier.nl Vangstbeperking EU heeft nog niet helemaal het gewenste resultaat. BRUSSEL - Het gaat iets beter met de kabeljauw in de Noordzee, na jaren van verslechtering. Europees Commissaris Joe Borg (Visserij) zei dat gisteren in een persgesprek. „De nieuwste wetenschappelijke signalen tonen dat vooral de kabel jauw in de Noordzee die is gebo ren in 2005 het erg goed doet", zei Borg. De EU-landen hebben de laatste ja ren de vangst fors beperkt en her stelplannen opgesteld. Dat levert volgens Borg nog niet het gewens te resultaat op, maar de jaarklasse 2005 duidt op een gunstig resul taat in de komende jaren. De com missaris liep nog niet vooruit op gevolgen voor zijn voorstellen voor vangstlimieten in 2008. De EU-landen beslissen daarover eind december. Zeebiologen vroegen in juni op nieuw de vangst van kabeljauw in Het gaat iets beter met de kabel- jauw in de Noordzee, dankzij de vangstbeperkende maatregelen van de EU. Die hebben nog niet geheel het gewenste resultaat. DEN HAAG - Ad Scheepbouwer blijft langer aan als bestuursvoor zitter van telecomconcern KPN. Hij heeft zijn contract met twee jaar verlengd tot 1 juli 2011. Dat heeft het bedrijf gisteren bekendge maakt. De raad van commissarissen is Verheugd' over het besluit van Scheepbouwer en stelt voor de va riabele beloning voor de topman voor de lange termijn 'significant' te verhogen. Het basissalaris, de variabele belo ning op korte termijn en de pen sioenbonus blijven gelijk. KPN be legt op 6 november een buitenge wone aandeelhoudersvergadering om de voorgestelde wijziging van de variabele beloning goed te keu ren. Scheepbouwer heeft besloten om de dag na deze vergadering zijn netto pensioenbonus van 2,5 miljoen euro te investeren in aan delen KPN. Scheepbouwer trad op 1 novem ber 2001 aan als bestuursvoorzitter bij KPN. Hij kwam van het post en logistiek bedrijf TNT, dat toen nog TPG heette. Daar bekleedde hij eveneens de functie van be stuursvoorzitter. Twee plannen voor grootschalige containeroverslag wachten op een beslissing. De uitvoerig onderzochte WCT en de kort geleden bedachte VCT. Beide uitvoeren kan niet. Een luxeprobleem in Vlissingen-Oost. de Noordzee geheel te staken, we gens de slechte stand. Borg erken de dat de Europese Commissie zel den het advies van de biologen ge heel opvolgt. „Zij vragen altijd het optimale voor de vis. Wij zitten met ons voorstel aan de EU-lan- den en het uiteindelijke besluit nog altijd op een niveau dat de vis stand helpt." De EU-commissaris zei dat de vraag naar vis stijgt, terwijl het aanbod daalt om de visstand te redden. „Dat leidt tot meer investe ringen in aquacultuur (viskweke- rijen). Nu al komt de helft van alle vis op Europese borden uit kweke rijen. Dat vereist wel veel vismeel als voer, maar dat is weer een an der probleem." De Europese Commissie bereidt intussen een unieke rechtszaak voor tegen Polen. Dat land weigert de kabeljauwvangst in de Oostzee te staken. Poolse vissers zijn al ver over de vangstlimiet heen. On danks een vangstverbod varen nog steeds Poolse vissers uit om de schaarse kabeljauw te vangen. Po len weigert de vissers te bestraf fen. „EU-landen moeten afspraken over vangstlimieten respecteren. Dat is de basis van ons^ systeem", zei commissaris Borg gisteren. pagina38: kabeljauwstand herstelt bedacht in initiatiefnemer(s) locatie aanleiding kade lengte oppervlakte terminal aantal containers werkgelegenheid direct/indirect beoogde exploitant kosten voor havenbeheerder S kosten voor exploitant grootte containerschepen maximale diepgang knelpunten in voorbereidingsprocedure mogelijkheden voorde binnenvaart jj eerste schip voor de kade I volledig gereed 1 aankomst- en afmeertijd bereikbaarheid zeer grote schepen verdeling containers over vervoersstromen I Overslagfaciliteiten voor stalen laadkisten zijn niet langer betwist. door Ben Jansen GOES - De Staten van Zeeland hak ken binnenkort de knoop door over een herkansing voor de Wes- terschelde Container Terminal (WCT). Het vorige plan strandde in 2003 roemloos bij de Raad van State. Een opmerkelijk verschil met vijf jaar geleden, toen de WCT-discus- sie ook volop woedde, is dat groot schalige containeroverslag in Vlis singen-Oost niet langer wordt be- Polen grijpen uit verveling naar de fles volgens uitzendbureau. COES - Uitzendorganisatie Groen- flex in Wateringen onderwerpt haar werknemers aan blaastests om te zien of ze met drank op op het werk verschijnen. Dat zei giste ren directeur Erik Zantingh. Vol gens hem hebben de controles, die in augustus zijn ingevoerd, effect. „Een paar weken geleden waren er acht of negen mensen die hadden gedronken, vorige week waren het er nog twee", zegt hij. Ongeveer 170 Polen, die zijn onder gebracht in een pand van Groen- flex in Wateringen, moeten elke maandagochtend blazen. Op ande re dagen zijn er steekproeven. On der de uitzendkrachten zijn circa zeventig chauffeurs. De blaastest staat vermeld in de huisregels. Deelname is volgens Zantingh vrij willig. „Maar als ze er niet aan mee 'Als ze er niet aan mee willen doen, maken ze zich natuurlijk wel verdacht' willen doen, maken ze zich natuur lijk wel verdacht." Volgens de direc teur van Groenflex vormt het alco holgebruik onder de Polen een pro bleem. Die grijpen vooral uit verve ling naar de fles. Ook andere uit zendbureaus in Nederland testen hun Oostblok-personeel. Polen die bij Groenflex meer dan 0,5 promille alcohol in hun bloed hebben, kunnen op eigen kostert die dag thuisblijven. Wie in dezelf de week nog een keer betrapt wordt, krijgt ontslag. Mededirec teur/oprichter Pascal van den Broek meldt vanuit de vestiging in Goes dat er circa driehonderd Po len bij Groenflex werken. Volgens hem zijn de regels voor iedereen van kracht en handelt het bedrijf zonder onderscheid. Ook Neder lands kantoorpersoneel moet nuch ter op het werk verschijnen. De Airbus A380 superjumbo stijgt op voor een testvlucht in Toulouse in het zuidwesten van Frankrijk. Het eerste vliegtuig wordt naar verwachting 15 oktober opgeleverd. Productieproblemen hebben een vertraging van meer dan een jaar veroorzaakt. foto Remy Gabalda/AP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 74