Veiligheidsregio rammelt
Groene golf voor alle ziekenauto's
Bezwaren
tegen bouw
biocentrale
Het Noorderlicht heeft voortaan 'fluorescerende' leerlingen
pzc Vrijdag 28 september 2007 31
Afwachtende houding
wekt wrevel bij
gemeenten onderling.
door Marcel Modde
kapelle - Samenwerking tussen
de verschillende brandweerkorp
sen in Zeeland lijkt nog ver weg.
De gemeenten houden vooralsnog
stug vast aan een eigen inkoopbe-
leid van materiaal en zoeken el
kaar ook niet op voor opleidingen
en oefeningen. Dat blijkt uit een
tussentijdse rapportage van de Vei
ligheidsregio Zeeland (VRZ).
'Samenwerking wordt vooralsnog
alleen met de mond beleden', stelt
het rapport. Ook de regionalise
ring van de rampenbestrijding
heeft de afgelopen tijd 'feitelijk na
genoeg stilgelegen'. Wat dat in de
praktijk inhoudt, werd onder
meer deze week duidelijk bij de oe
fening in de Westerscheldetunnel,
schetste regionaal brandweercom
mandant P. van Dijk gisteren tij
dens de vergadering van het alge
meen bestuur in Kapelle. De korp
sen gebruiken verschillende appa
ratuur, die niet altijd op elkaar valt
aan te sluiten. Ook is sommig ma
terieel sterk verouderd.
Bestuursvoorzitter Lonink (Ter-
neuzen) sloot zich aan bij de kri
tiek van zijn collega-burgemees
ters uit Goes, Hulst, Veere en Rei-
merswaal. „Dat het proces zo lang
heeft stilgelegen, is onacceptabel."
Een aantal gemeenten is huiverig
voor een gezamenlijk beheer. Ze
denken dat de brandweer daarmee
eerder duurder dan goedkoper
wordt. De Goese burgemeester D.
van der Zaag maakte gehakt van
de weifelende houding binnen de
Veiligheidsregio. „We moeten el
kaar de wacht durven aan te zeg
gen en gewoon bepalen dat het af
gelopen is zoals het nu gaat. Hier
valt efficiencywinst te boeken."
Volgens korpschef F. Goudswaard
van de Politie Zeeland hecht het
bestuur daarentegen te grote waar-
Van meer samenwerking tussen
de Zeeuwse brandweerkorpsen
is nog weinig terecht gekomen.
De Goese burgemeester Van der
Zaag hekelt die houding.
de aan de oprichting van een Re
gionaal Operationeel Coördinatie
Centrum. „Ik probeer mijn irrita
tie hier te onderdrukken, maar dat
lukt niet." Het ROCC gaat geen be
heerstaken uitvoeren, benadrukte
Goudswaard, die eerder landelijk
een vergelijkbaar initiatief van de
grond tilde. Het centrum beperkt
zich tot het 'met één druk op de
knop' inschakelen van alle noodza
kelijke hulpdiensten, aldus de
korpschef „Ik wil af van de indruk
dat het ROCC de oplossing is van
alle problemen. Dat is het niet en
zal het nooit worden ook."
Volgens directeur F. Captijn zijn
de ondernemingsraad en bonden
'zeer positief over de koers van de
reorganisatie bij de VRZ.
GERECHTSDEURWAARDERSKANTOOR ZEELAND
Uit een exploot van kandidaat-deurwaarder
M. Weertman d.d. 25-09-2007 blijkt, dat
t.v.v. Heuvelman Staalhandel B.V., geves
tigd te Veenendaal. Verbrugge Zeeland
Terminals B.V., gevestigd te Vlissingen,
Nateus N.V.. gevestigd te Antwerpen,
Avero Belgium Insurance N.V., gevestigd te
Brussel, Axa Belgium N.V., gevestigd te
Brussel, zijn gedagvaard HANJINTRANS
PORTATION COMPANY LTD. en EMERALD
WAVE INCORPORATED, beide zonder
bekende woon- of verblijfplaats, ter terecht
zitting van de rechtbank te Middelburg van
09-01-2008 te 10.00 uur, gehouden wor
dend aldaar in het Gerechtsgebouw,
Kousteensedijk 2. Bij dit exploot, waarvan
Hanjin Transportation Company Ltd en
Emerald Wave Incorporated, een afschrift
kunnen verkrijgen op één van onderstaan
de adressen, wordt o.m. geëist veroordeling
tot betaling van een som geld.
Gerechtsdeurwaarderskantoor Zeeland
Dam 2 Westsingel 132
Middelburg Goes
Met een zender krijgen
ambulances, en straks
ook bussen, groen licht.
door Claudia Sondervan
zierikzee - Het systeem werkt zo
goed dat het gezelschap van de
commissaris van de koningin tien
minuten te vroeg de Zeelandbrug
over is voor het officiële startsein
dat Peijs zal geven. Dankzij een ra-
diozendsysteem op zijn bus krijgt
Connexxionchauffeur Cor Ganze-
man onderweg elk verkeerslicht
op groen.
De Zeeuwse wegbeheerders, de
ambulancedienst en de Veiligheids
regio rusten negentig verkeerslich
ten en alle hulpdienstauto's uit
met Korte Afstands Radio (KAR)
dat hen bij spoed vrije doortocht
verleent. Tegen 2010 hebben de
openbaar vervoersbussen het ook
aan boord. Prima, vindt Ganze-
man. Nooit ging het sneller van de
Deltaweg naar het kruispunt op
de Weg naar de Val in Zierikzee.
Daar stormt een ambulance met al
le vertoon van alarm aan op het
drukke kruispunt. Het signaal uit
de wagen naar de regelkast van de
verkeerslichten zet alle lichten
rond de kruising op rood, enkel de
aanrijzijde blijft groen. Voorliggers
van de ziekenauto kunnen zich al
lerwegen tijdig uit de voeten ma
ken. In aanrijtijd maakt het groene
licht weinig uit, denkt ambulance-
verpleegkundige Erik Schumacher.
„Misschien een minuut. Maar het
scheelt enorm in het comfort van
de patiënt achterin, als de wagen
niet steeds hoeft te vertragen en
op te trekken of vol in de remmen
moet." Zo blijft de verpleegkundi
ge zelf ook makkelijker overeind
als hij de patiënt helpt tijdens de
rit. Verpleegkundigen werken
liefst in de kleine ambulances:
minder ruimte om hard te vallen.
Het systeem is vooral duidelijk
voor het overig verkeer en dus vei
liger, beaamt Schumacher. „De
weg vóór je is snel vrij en de rest
weet wat te doen: stilstaan. We
hebben ééns een dodelijk ongeval
pi*i Ambulances met spoed krijgen
via een signaal op zevenhonderd
meter voor een kruispunt groen
licht, terwijl verkeer op de
overige wegen rood krijgt.
tussen een auto en ambulance ge
had, dat willen we nooit meer
meemaken", verwijst hij naar een
aanrijding die in 1997 op de De-
lingsdijk een vrouw haar leven
kostte.
Particulieren met voorliefde voor
groene golven kunnen zo'n zen
der in elkaar knutselen, erkent
Joost Boor van installateur Incaa
Computers. Maar voorlopig be
heert het ministerie VWS de fre
quenties en systeemdetails. KAR
kost 3500 euro per wagen en rond
de zevenduizend euro per ver
keerslichtinstallatie. Op verkeers
lichten van voor 1995 past het sys
teem niet. Reden te over voor iede
re wegbeheerder in Zeeland om
die oude stoplichten zo snel moge
lijk op te ruimen, spoort Peijs aan.
Milieuclubs vinden dat
fabriek Biox Group
te veel troep uitstoot.
den haag - De Zeeuwse Milieufe
deratie en Mobilisation for the En
vironment hebben bij de Raad
van State geprotesteerd tegen de
bouw van een elektriciteitscentra
le in het Sloegebied die biobrand
stoffen gebruikt.
Volgens de twee milieuorganisa
ties stoot de fabriek van Biox
Group te veel broeikasgassen en
fijn stof uit. Daarnaast willen ze
van Biox de garantie dat de palm
olie die de centrale gaat gebruiken
als stookolie op duurzame wijze
wordt geproduceerd.
Gisteren vroegen de tegenstanders
tijdens een hoorzitting bij de Raad
van State de uitstooteisen op te
schroeven voor de centrale, die
met overheidsubsidie wordt ge
bouwd. Ook zou de provincie de
lat voor Biox Group niet hoog ge
noeg hebben gelegd. De milieu
clubs vinden dat de centrale met
de huidige stand van de techniek
minder milieuonvriendelijk kan
worden gebouwd, dan nu wordt
voorzien.
Uitspraak binnen zes weken.
goes - Zestig leerlingen van de Goese basis
school Het Noorderlicht kregen gisteren in De
Mythe een verkeersveiligheidshesje uitgereikt. In
totaal worden in de eerste week van oktober vijf
tienduizend exemplaren aan Zeeuwse leerlingen
van groep 6, 7 en 8 uitgedeeld. Op een politiemo
tor brachten M. te Roller van Veilig Verkeer Ne
derland en L. Remijn van ZLM Verzekeringen de
hesjes. VVN spreekt ouders en leerkrachten aan
om het dragen van de fluorescerende hesjes te
stimuleren. Kinderen in het verkeer zijn met zo'n
hesje veel duidelijker te zien. foto Willem Mieras