Maat XL past Seat Altea prima Kawasaki 1400 GTR is koning op lange afstand Subaru Justy is een kloon Nu al BedrijfsautoRAI bij Auto Poppe! Nieuwe auto's vergelijken en direct jouw droomauto samenstellen? O AutoTrack.nl i PZC Vrijdag 28 september 2007 15 De Seat Altea heeft veel van de Toledo laten verdwijnen. Zeker nu de grote Altea er is, de XL. Een knots van een stationwagon. door Rien van der Steen De Seat Altea dateert van drie jaar geleden. Ter wijl Seat vocht voor zijn identiteit binnen het VW-concern én voor diversiteit binnen zijn eigen modellengam- ma kreeg de Altea navolging van de Toledo. Dat is een soort Al- tea-met-kont. De Altea XL werd een soort tegenhanger van de Fiat Croma. Maar de Spanjaard wint het voorlopig van de Italiaan, die binnenkort al aan een facelift toe is. De Seat heeft aanzienlijk meer uitstraling dan de grootste Fiat. Seat hanteert nette prijzen voor de grote Altea XL. De 1.4 liter benzi ne kost 21.000 euro, maar die blijft vaak links liggen vanwege het ge ringe motorvermogen. Daarboven zit voor 1.000 euro meer een 1.6 li ter. Maar het wordt pas leuk met de nieuwe 1.8 TFSI, die dankzij een turbo en directe inspuiting 160 pk en een koppel van 250 Nm levert. Hij kost 29.190 euro en heeft standaard onder meer vier airbags, een (eenvoudig) navigatie systeem, airco, parkeersensoren en cruise control. We maakten met de XL een flinke rit naar Magdeburg, in het oosten van Duitsland. De station is een grote auto, maar heeft desondanks mooie lijnen. Het onderstel werd op de oude oostblokwegen wat on rustig, maar op beter wegdek ge droeg de auto zich geruisloos en gerieflijk. De van Audi al bekende 1.8 TFSI is sterk en vlug, de zesver snellingsbak laat zich prima bedie nen en het totale verbruik kwam uit op ongeveer 1 op 12. Helemaal niet gek. Opvallend weinig stuur- reacties ook, ondanks al dat vermo gen op de voorwielen. De auto heeft wel een erg plat liggende voorruit, maar veel, heel veel ruim te. Even dachten we resonanties in een van de portieren waar te ne men, maar dat bleek een plastic waterfles. De nieuwe Altea XL is een stuk langer en zwaarder dan de gewone Altea, heeft in plaats van 410 liter een kofferruim van 532 liter te bie den, die met de bank plat groeit tot 1.604 liter. Dat is maar een beet je minder dan de Skoda Octavia kan verstouwen. Praktisch is de verschuifbare achterbank, maar die heeft de gewone Altea ook. De Altea XL is in feite een midi-mpv met een plezierige hoge zit. Het stuurgedrag is aan de neutrale kant. Pas na lang aandringen treedt onderstuur op, maar het voelt veilig aan. De auto staat op de bodem van de VW Golf (net als de Skoda Octavia en Audi A3). De Altea 1.8 TFSI weegt 1.420 kilo en mag gerust een aanhanger met een gewicht van twee ton trekken. Dat is niet misselijk. Er is overi gens ook nog een 2.0 FSI in de aan bieding. De importeur had ge dacht dit jaar 2.500 XL's te verko pen. Het worden er minstens 2.800. Seat houdt zich daarmee uit stekend staande tussen stationwa gon-concurrenten als de Opel As- tra, Ford Focus en Renault Mega- ne. Van de gewone Altea werden er in 2006 nog 1.700 verkocht, dit jaar loopt dat terug naar 1.200 stuks, iets minder dan gepland. En de To ledo? Die kwijnt weg: van een schamele 400 in 2006 naar hoog uit 200 in 2007. Seat is wel dik te vreden over de Leon, het belang rijkste model, waarvan er dit jaar 4.700 de deur uitgaan. Met die Leon heeft de Altea de basis ge meen. Voor volgend jaar staat een nieuwe Alhambra mpv op stapel. Hollands sportautomerk Hansen komt in 2008 Een nieuw Hollands sportwagen merk dient zich aan: Hansen. In Weert werken een Portugese ont werper, bedenker Giel Hansen en een Eindhovens ingenieursbureau aan de uitwerking van het plan. Eind 2008 moet een eerste prototy pe van een sportauto klaar zijn. Vredestein introduceert varianten RunFlat-band Vredestein introduceert RunFlat- varianten van de Quatrac-vier sei zoenenbanden en de speciale win terhanden, de Wintrac extreme. Zelfs al verliest de steviger en ver zwaarde RunFlat-band spanning, er kan toch nog tot 80 kilometer per uur op gereden worden. Porschedag met Albers, stands en Carrera CT Pon Porsche Import houdt zater dag 29 september de eerste Interna tionale Porsche Collectors Day van 10.00 tot 17.00 uur in Leusden aan de Zuiderinslag 6. Er zijn 80 stand houders, coureurs Cristijan Albers en Gijs van Lennep zijn present en er is een technische demonstra tie van de supersnelle Carrera GT. Porsche Carrera GT. foto GPD RAI actiepaketten voor 60,- Alleen bij Auto Poppe, vraag naar de voorwaarden Temeuzen Tel. (0115) 647333 Vltssingen Tel. (0118) 424000 Hulst Tel. (0114) 370100 MPT® POPPE Subaru leent de Sirion van Daihatsu om hem als Justy te verkopen. Een soort con structie als Opel en Suzuki met de Agila/Splash. De Justy is de enige Subaru zonder vierwielaandrij- ving. De oude Justy, die wél 4wd had, was afkomstig van Suzuki. Maar de samenwerking met GM is ingeruild voor Toyota, dat weer ei genaar van Daihatsu is. Vandaar. De lusty is korter, maar iets breder dan zijn voorganger. De ï.o liter kost 10.995 euro, inclusief vier air bags, airco, radio en elektrisch be diende zijruiten. De aandrijving komt voor rekening van een drieci linder benzinemotor met 69 pk. De helling van de rugleuning ach ter kan een tikje variëren en bo vendien kan de leuning in twee ongelijke delen plat. Zodat je dan meer kwijt kunt dan de 225 liter die het kofferbakje toestaat. De Jus ty rijdt gewoon zoals van een com pact autootje met achter een torsie- as verwacht mag worden. Niet te hard de bocht in, want dan treedt onderstuur op. Het snorrende drie- pittertje maakt geen overmatige herrie, de lange veerweg geeft de indruk van een zeker comfort. Dai hatsu vraagt voor zijn Sirion 2 10.000 euro, maar die kent minder uitrusting dan de Subaru-kloon. Subaru probeert vrouwen en jon geren te trekken met een mp3-aan- sluiting in de Justy, omdat dit soort autootjes traditioneel zeer in trek is bij bejaarden. Keihard nieuwe auto's vergel,ken doe je op... Parkeer de motor bij een ter ras. Ga op gehoorafstand zit ten en je weet of je met een echte blikvanger op stap bent. Met de gloed nieuwe toerbuffel 1400 GTR van Ka wasaki hoefje je wat dat betreft geen zorgen te maken. De fraai gestroomlijnde Kawasaki boezemt ont zag in. Alles ademt kracht uit. Soms te groot, zoals de uitlaat, formaat ka chelpijp. Maar die maakt het enor me motorblok wel fluisterstil. De GTR is bijna 2,3 meter lang, heeft een wielbasis van ruim 1,5 meter en is een meter breed. Afge- tankt weegt dit nieuwe vlaggen schip van Kawasaki ruim 300 kilo. In de file blijken de afmetingen problemen te geven. De forse spie gels zitten op precies dezelfde hoogte als de meeste autospiegels en steken ook nog voorbij de roya le koffers die hinderlijk steeds in beeld blijven. Ondanks voorzichtig laveren wordt al vrij snel het eer ste autospiegeltje aangetikt. Bij langzaam manoeuvreren in de file voelt de motor ook vrij log aan. Dus tussen de rijen stilstaand blik weg blijven. Hij is gemaakt om verre reizen te maken. De snel weg op en na 300 kilometer pas stoppen om te tanken. Het dashboard is compleet. Je hoeft je zelfs geen zorgen te ma ken over de bandenspanning, want die wordt steeds gecontro leerd. Ook handig is de startkaart, zo groot als een luciferdoosje. Al leen met dat pasje kan iemand de Kawasaki 1400 GTR. foto GPD motor starten. Of de koffers en buddyseat openen. Op deze complete toermotor is vrijwel alles vrij simpel af te stel len. Dat geldt voor de vering, maar ook de twee koplampen. Wel zo handig als je met een passagier de wijde wereld intrekt. Het forse elektrisch verstelbare windscherm houdt je prima uit de wind, al zorgt de turbulentie op den duur voor wat hoofdpijn. Bij echt hoge snelheden wordt de voorkant wat instabiel. Dat komt door de grote kuip die veel wind vangt en de standaard koffers. Toch heeft Kawasaki geen snel heidsbeperking aangegeven voor het rijden met koffers. Het sterke blok (4-cilinder, 4-takt lijnmotor, 1.352 cc, 155 pk, 136 Nm) komt van het snelle pk-pakhuis ZZR 1400. Een dergelijke zware, snelle toer buffel hoort ook over goede rem men te beschikken. Dat is bij de GTR dik voor elkaar. Uiteraard mgt ABS. Prijs: 17.998 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15