Maat XL past Seat Altea prima
Kawasaki 1400 GTR is
koning op lange afstand
Subaru Justy is een kloon
Nu al BedrijfsautoRAI
bij Auto Poppe!
Nieuwe auto's vergelijken
en direct jouw droomauto
samenstellen?
O AutoTrack.nl
i
PZC Vrijdag 28 september 2007 15
De Seat Altea heeft veel van
de Toledo laten verdwijnen.
Zeker nu de grote Altea er
is, de XL. Een knots van een
stationwagon.
door Rien van der Steen
De Seat Altea dateert van
drie jaar geleden. Ter
wijl Seat vocht voor zijn
identiteit binnen het
VW-concern én voor diversiteit
binnen zijn eigen modellengam-
ma kreeg de Altea navolging van
de Toledo. Dat is een soort Al-
tea-met-kont. De Altea XL werd
een soort tegenhanger van de Fiat
Croma. Maar de Spanjaard wint
het voorlopig van de Italiaan, die
binnenkort al aan een facelift toe
is. De Seat heeft aanzienlijk meer
uitstraling dan de grootste Fiat.
Seat hanteert nette prijzen voor de
grote Altea XL. De 1.4 liter benzi
ne kost 21.000 euro, maar die blijft
vaak links liggen vanwege het ge
ringe motorvermogen. Daarboven
zit voor 1.000 euro meer een 1.6 li
ter. Maar het wordt pas leuk met
de nieuwe 1.8 TFSI, die dankzij
een turbo en directe inspuiting
160 pk en een koppel van 250 Nm
levert. Hij kost 29.190 euro en
heeft standaard onder meer vier
airbags, een (eenvoudig) navigatie
systeem, airco, parkeersensoren en
cruise control.
We maakten met de XL een flinke
rit naar Magdeburg, in het oosten
van Duitsland. De station is een
grote auto, maar heeft desondanks
mooie lijnen. Het onderstel werd
op de oude oostblokwegen wat on
rustig, maar op beter wegdek ge
droeg de auto zich geruisloos en
gerieflijk. De van Audi al bekende
1.8 TFSI is sterk en vlug, de zesver
snellingsbak laat zich prima bedie
nen en het totale verbruik kwam
uit op ongeveer 1 op 12. Helemaal
niet gek. Opvallend weinig stuur-
reacties ook, ondanks al dat vermo
gen op de voorwielen. De auto
heeft wel een erg plat liggende
voorruit, maar veel, heel veel ruim
te. Even dachten we resonanties in
een van de portieren waar te ne
men, maar dat bleek een plastic
waterfles.
De nieuwe Altea XL is een stuk
langer en zwaarder dan de gewone
Altea, heeft in plaats van 410 liter
een kofferruim van 532 liter te bie
den, die met de bank plat groeit
tot 1.604 liter. Dat is maar een beet
je minder dan de Skoda Octavia
kan verstouwen. Praktisch is de
verschuifbare achterbank, maar
die heeft de gewone Altea ook. De
Altea XL is in feite een midi-mpv
met een plezierige hoge zit.
Het stuurgedrag is aan de neutrale
kant. Pas na lang aandringen
treedt onderstuur op, maar het
voelt veilig aan. De auto staat op
de bodem van de VW Golf (net
als de Skoda Octavia en Audi A3).
De Altea 1.8 TFSI weegt 1.420 kilo
en mag gerust een aanhanger met
een gewicht van twee ton trekken.
Dat is niet misselijk. Er is overi
gens ook nog een 2.0 FSI in de aan
bieding. De importeur had ge
dacht dit jaar 2.500 XL's te verko
pen. Het worden er minstens
2.800. Seat houdt zich daarmee uit
stekend staande tussen stationwa
gon-concurrenten als de Opel As-
tra, Ford Focus en Renault Mega-
ne.
Van de gewone Altea werden er in
2006 nog 1.700 verkocht, dit jaar
loopt dat terug naar 1.200 stuks,
iets minder dan gepland. En de To
ledo? Die kwijnt weg: van een
schamele 400 in 2006 naar hoog
uit 200 in 2007. Seat is wel dik te
vreden over de Leon, het belang
rijkste model, waarvan er dit jaar
4.700 de deur uitgaan. Met die
Leon heeft de Altea de basis ge
meen. Voor volgend jaar staat een
nieuwe Alhambra mpv op stapel.
Hollands sportautomerk
Hansen komt in 2008
Een nieuw Hollands sportwagen
merk dient zich aan: Hansen. In
Weert werken een Portugese ont
werper, bedenker Giel Hansen en
een Eindhovens ingenieursbureau
aan de uitwerking van het plan.
Eind 2008 moet een eerste prototy
pe van een sportauto klaar zijn.
Vredestein introduceert
varianten RunFlat-band
Vredestein introduceert RunFlat-
varianten van de Quatrac-vier sei
zoenenbanden en de speciale win
terhanden, de Wintrac extreme.
Zelfs al verliest de steviger en ver
zwaarde RunFlat-band spanning,
er kan toch nog tot 80 kilometer
per uur op gereden worden.
Porschedag met Albers,
stands en Carrera CT
Pon Porsche Import houdt zater
dag 29 september de eerste Interna
tionale Porsche Collectors Day van
10.00 tot 17.00 uur in Leusden aan
de Zuiderinslag 6. Er zijn 80 stand
houders, coureurs Cristijan Albers
en Gijs van Lennep zijn present
en er is een technische demonstra
tie van de supersnelle Carrera GT.
Porsche Carrera GT. foto GPD
RAI actiepaketten voor 60,-
Alleen bij Auto Poppe, vraag naar de voorwaarden
Temeuzen
Tel. (0115) 647333
Vltssingen
Tel. (0118) 424000
Hulst
Tel. (0114) 370100
MPT® POPPE
Subaru leent de Sirion van
Daihatsu om hem als Justy
te verkopen. Een soort con
structie als Opel en Suzuki met de
Agila/Splash. De Justy is de enige
Subaru zonder vierwielaandrij-
ving. De oude Justy, die wél 4wd
had, was afkomstig van Suzuki.
Maar de samenwerking met GM is
ingeruild voor Toyota, dat weer ei
genaar van Daihatsu is. Vandaar.
De lusty is korter, maar iets breder
dan zijn voorganger. De ï.o liter
kost 10.995 euro, inclusief vier air
bags, airco, radio en elektrisch be
diende zijruiten. De aandrijving
komt voor rekening van een drieci
linder benzinemotor met 69 pk.
De helling van de rugleuning ach
ter kan een tikje variëren en bo
vendien kan de leuning in twee
ongelijke delen plat. Zodat je dan
meer kwijt kunt dan de 225 liter
die het kofferbakje toestaat. De Jus
ty rijdt gewoon zoals van een com
pact autootje met achter een torsie-
as verwacht mag worden. Niet te
hard de bocht in, want dan treedt
onderstuur op. Het snorrende drie-
pittertje maakt geen overmatige
herrie, de lange veerweg geeft de
indruk van een zeker comfort. Dai
hatsu vraagt voor zijn Sirion 2
10.000 euro, maar die kent minder
uitrusting dan de Subaru-kloon.
Subaru probeert vrouwen en jon
geren te trekken met een mp3-aan-
sluiting in de Justy, omdat dit
soort autootjes traditioneel zeer in
trek is bij bejaarden.
Keihard nieuwe auto's vergel,ken doe je op...
Parkeer de motor bij een ter
ras. Ga op gehoorafstand zit
ten en je weet of je met een
echte blikvanger op stap
bent. Met de gloed
nieuwe toerbuffel
1400 GTR van Ka
wasaki hoefje je
wat dat betreft geen
zorgen te maken.
De fraai gestroomlijnde
Kawasaki boezemt ont
zag in. Alles ademt
kracht uit. Soms te groot,
zoals de uitlaat, formaat ka
chelpijp. Maar die maakt het enor
me motorblok wel fluisterstil.
De GTR is bijna 2,3 meter lang,
heeft een wielbasis van ruim 1,5
meter en is een meter breed. Afge-
tankt weegt dit nieuwe vlaggen
schip van Kawasaki ruim 300 kilo.
In de file blijken de afmetingen
problemen te geven. De forse spie
gels zitten op precies dezelfde
hoogte als de meeste autospiegels
en steken ook nog voorbij de roya
le koffers die hinderlijk steeds in
beeld blijven. Ondanks voorzichtig
laveren wordt al vrij snel het eer
ste autospiegeltje aangetikt.
Bij langzaam manoeuvreren in de
file voelt de motor ook vrij log
aan. Dus tussen de rijen stilstaand
blik weg blijven. Hij is gemaakt
om verre reizen te maken. De snel
weg op en na 300 kilometer pas
stoppen om te tanken.
Het dashboard is compleet. Je
hoeft je zelfs geen zorgen te ma
ken over de bandenspanning,
want die wordt steeds gecontro
leerd. Ook handig is de startkaart,
zo groot als een luciferdoosje. Al
leen met dat pasje kan iemand de
Kawasaki 1400
GTR. foto GPD
motor starten. Of
de koffers en buddyseat openen.
Op deze complete toermotor is
vrijwel alles vrij simpel af te stel
len. Dat geldt voor de vering, maar
ook de twee koplampen. Wel zo
handig als je met een passagier de
wijde wereld intrekt. Het forse
elektrisch verstelbare windscherm
houdt je prima uit de wind, al
zorgt de turbulentie op den duur
voor wat hoofdpijn.
Bij echt hoge snelheden wordt de
voorkant wat instabiel. Dat komt
door de grote kuip die veel wind
vangt en de standaard koffers.
Toch heeft Kawasaki geen snel
heidsbeperking aangegeven voor
het rijden met koffers. Het sterke
blok (4-cilinder, 4-takt lijnmotor,
1.352 cc, 155 pk, 136 Nm) komt van
het snelle pk-pakhuis ZZR 1400.
Een dergelijke zware, snelle toer
buffel hoort ook over goede rem
men te beschikken. Dat is bij de
GTR dik voor elkaar. Uiteraard
mgt ABS. Prijs: 17.998 euro.