riert hoogtij met professioneel orkest Blowende losbol verandert in een brave kostwinner PZC Donderdag 27 september 2007 43 Het kamerorkest telt, in tegenstel ling tot bijvoorbeeld het Zeeuws Orkest, uitsluitend beroepsmusici. Toch houdt Nabbe niet van de aan duiding 'professioneel'. „Het is ei genlijk een non-woord. Dat zou moeten staan voor kwaliteit, maar dat is in de praktijk niet altijd zo. Wij zijn heel bescheiden en willen vooral heerlijk musiceren. De term 'professioneel' geeft wel de inten ties aan waar we voor staan." Het begeleiden van koren speelt daarbij een belangrijke rol. „We zijn bij een aantal gezelschappen langs geweest om te peilen of ze het zien zitten om met TY te wer ken. Wij hebben commitment ge vraagd en ook gekregen." Het kamerorkest heeft een concert programma gemaakt voor de ko mende vijfjaar. Het streven is twee, liefst drie series per jaar te houden. De eerste concerten wor den meteen bijzonder. Het pro gramma is zeer gevarieerd en toont daarmee de mogelijkheden en ambities van het orkest. veek in kerkgebouw De Hoogte in Goes. foto Willem Mieras Het concert is opgebouwd rond het thema van de mis, met als ope ning het Kyrie en het Gloria uit de Theresienmesse van Joseph Haydn en als afsluiting hedendaagse va rianten op het Sanctus en Agnus Dei, die Christian Blaha voor de gelegenheid heeft gecomponeerd. Ook in de rest van het programma wisselen heden en verleden elkaar af, met zowel bas-aria's uit de Mes siah van Handel als hedendaags werk van Arvo Part (het meditatie ve Fratresen Orawa van Kilar. De vocale partijen worden ver zorgd door een gelegenheidskoor, met als solisten sopraan Peggy He geman, alt-mezzo Joke Wolters, te nor Otto Bouwknegt en bariton Rob van der Meule. Zeeuws kamerorkest TY TY presenteert zich met twee concerten: zaterdag 29 sep tember in de Grote Kerk in Ter- neuzen en zaterdag 5 oktober in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. Commissaris van de koningin Karla Peijs houdt het kameror kest zaterdag in Terneuzen ten doop door het Zeeuwse volks lied te dirigeren. Het programma van de presen tatieconcerten: Kyrie en Gloria uit Theresienmesse van Haydn, twee bas-aria's uit Messiah van Handel, Orawa van Kilar, Fratres van Part en Sanctus en Agnus dei uit Missa van Blaha. Het orkest wordt gefinancierd door fondsen en bedrijven en heeft subsidie gekregen van de provincie Zeeland en de ge meenten Terneuzen, Middel burg en Goes. Het gezelschap telt een kleine dertig spelers. De Goese violist en dirigent Carlo Nabbe (1963) en de Mid delburgse componist en diri gent Christian Blaha (1972) vormen de artistieke leiding. Meer informatie over het ka merorkest is te vinden op www.tykamerorkest.nl. De bioscoopreclame van Knocked up belooft een voor tieners bedoel de komedie over een dikke niets nut, die een slippertje beleeft met een beeldschone blondine. In zijn volle - om niet te zeggen overvolle - lengte van dik twee uur blijkt Knocked up zich eerder te richten op twintig- en dertigjarige singles met bindingsangst. De dronken one night stand tussen beroepswerkloze Ben (Seth Ro- gen) en carrièrevrouw Alison (Ka- therine Heigl) resulteert na een grappig misverstand over een con doom in een zwangerschap. De film staat bol van de geforceerde verhaalwendingen. De krankzin nigste daarvan is de beslissing van de zojuist tot televisiepersoonlijk heid gepromoveerde Alison om haar baby te houden. En dat dan ook nog in samenspraak met de in alle opzichten onvolwassen vader Ben. Schrijver Judd Apatow, die eerder een grote hit scoorde met het KNOCKED UP Film. Regie: Judd Apatow. Met: Seth Rogen, Katherine Heigl. Te zien in Vlissingen en Terneuzen. door Fritz de Jong kluchtige The 40 year old virgin, gaat uit van tamelijk clichématige aannames over mannen en vrou wen. Vrouwen veranderen na lut tele maanden zwangerschap in hormoongestuurde slavendrijvers die hun mannetjes willen tem men en africhten. Mannen op hun beurt doen alles om - al dan niet stiekem - zo onverantwoord moge lijke kwajongensstreken uit te ha len. Dat patroon komen we niet al leen tegen in de moeizaam op bloeiende relatie tussen de twee hoofdpersonen, maar ook in het ij zige huwelijk van Alisons oudere zuster. Ben en Alison kunnen hun tegen stellingen uiteindelijk overbruggen door water bij de wijn te doen. Hij verandert in een brave kostwin ner, terwijl zij leert dat ze de touw tjes af en toe uit handen moet ge ven. Deze Hollywoodse interpretatie van ons poldermodel pakt geluk kig niet al te klef uit, dankzij de goedbekkende dialogen en een reeks geslaagde grappen. De uitste kend aan elkaar gewaagde hoofd rolspelers Heigl en vooral Rogen beleven zichtbaar plezier aan hun teksten, maar de meest hilarische dialogen reserveerde Apatow voor de voortdurend aan een hasj pijp lurkende huisgenoten van Ben. De filmmaker manoeuvreert zich hiermee in een ongemakkelijke spagaat. De centrale verhaallijn predikt aanpassing en bereidheid tot compromissen sluiten. Onder tussen beleeft de film de meeste lol met de minst aangepaste perso nages. Zou het kunnen zijn dat huisvader Apatow - die zijn echtgenote en zijn twee kinderen rollen toebe deelde in de verhaallijn over het verdorde huwelijksleven van Alisons zus - in zijn zoetste dro men het liefst weer een zuipende en blowende losbol was? Maude Apatow, Iris Apatow, Leslie Mann en Paul Rudd in Knocked up. foto Suzanne Hanover/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 45