riert hoogtij met professioneel orkest
Blowende losbol verandert in een brave kostwinner
PZC Donderdag 27 september 2007 43
Het kamerorkest telt, in tegenstel
ling tot bijvoorbeeld het Zeeuws
Orkest, uitsluitend beroepsmusici.
Toch houdt Nabbe niet van de aan
duiding 'professioneel'. „Het is ei
genlijk een non-woord. Dat zou
moeten staan voor kwaliteit, maar
dat is in de praktijk niet altijd zo.
Wij zijn heel bescheiden en willen
vooral heerlijk musiceren. De term
'professioneel' geeft wel de inten
ties aan waar we voor staan."
Het begeleiden van koren speelt
daarbij een belangrijke rol. „We
zijn bij een aantal gezelschappen
langs geweest om te peilen of ze
het zien zitten om met TY te wer
ken. Wij hebben commitment ge
vraagd en ook gekregen."
Het kamerorkest heeft een concert
programma gemaakt voor de ko
mende vijfjaar. Het streven is
twee, liefst drie series per jaar te
houden. De eerste concerten wor
den meteen bijzonder. Het pro
gramma is zeer gevarieerd en
toont daarmee de mogelijkheden
en ambities van het orkest.
veek in kerkgebouw De Hoogte in Goes. foto Willem Mieras
Het concert is opgebouwd rond
het thema van de mis, met als ope
ning het Kyrie en het Gloria uit de
Theresienmesse van Joseph Haydn
en als afsluiting hedendaagse va
rianten op het Sanctus en Agnus
Dei, die Christian Blaha voor de
gelegenheid heeft gecomponeerd.
Ook in de rest van het programma
wisselen heden en verleden elkaar
af, met zowel bas-aria's uit de Mes
siah van Handel als hedendaags
werk van Arvo Part (het meditatie
ve Fratresen Orawa van Kilar.
De vocale partijen worden ver
zorgd door een gelegenheidskoor,
met als solisten sopraan Peggy He
geman, alt-mezzo Joke Wolters, te
nor Otto Bouwknegt en bariton
Rob van der Meule.
Zeeuws kamerorkest TY
TY presenteert zich met twee
concerten: zaterdag 29 sep
tember in de Grote Kerk in Ter-
neuzen en zaterdag 5 oktober
in de Zeeuwse Concertzaal in
Middelburg. Aanvang: 20.00
uur.
Commissaris van de koningin
Karla Peijs houdt het kameror
kest zaterdag in Terneuzen ten
doop door het Zeeuwse volks
lied te dirigeren.
Het programma van de presen
tatieconcerten: Kyrie en Gloria
uit Theresienmesse van Haydn,
twee bas-aria's uit Messiah van
Handel, Orawa van Kilar,
Fratres van Part en Sanctus
en Agnus dei uit Missa van
Blaha.
Het orkest wordt gefinancierd
door fondsen en bedrijven en
heeft subsidie gekregen van
de provincie Zeeland en de ge
meenten Terneuzen, Middel
burg en Goes.
Het gezelschap telt een kleine
dertig spelers.
De Goese violist en dirigent
Carlo Nabbe (1963) en de Mid
delburgse componist en diri
gent Christian Blaha (1972)
vormen de artistieke leiding.
Meer informatie over het ka
merorkest is te vinden op
www.tykamerorkest.nl.
De bioscoopreclame van Knocked
up belooft een voor tieners bedoel
de komedie over een dikke niets
nut, die een slippertje beleeft met
een beeldschone blondine. In zijn
volle - om niet te zeggen overvolle
- lengte van dik twee uur blijkt
Knocked up zich eerder te richten
op twintig- en dertigjarige singles
met bindingsangst.
De dronken one night stand tussen
beroepswerkloze Ben (Seth Ro-
gen) en carrièrevrouw Alison (Ka-
therine Heigl) resulteert na een
grappig misverstand over een con
doom in een zwangerschap. De
film staat bol van de geforceerde
verhaalwendingen. De krankzin
nigste daarvan is de beslissing van
de zojuist tot televisiepersoonlijk
heid gepromoveerde Alison om
haar baby te houden. En dat dan
ook nog in samenspraak met de in
alle opzichten onvolwassen vader
Ben.
Schrijver Judd Apatow, die eerder
een grote hit scoorde met het
KNOCKED UP
Film. Regie: Judd Apatow. Met:
Seth Rogen, Katherine Heigl. Te
zien in Vlissingen en Terneuzen.
door Fritz de Jong
kluchtige The 40 year old virgin,
gaat uit van tamelijk clichématige
aannames over mannen en vrou
wen. Vrouwen veranderen na lut
tele maanden zwangerschap in
hormoongestuurde slavendrijvers
die hun mannetjes willen tem
men en africhten. Mannen op hun
beurt doen alles om - al dan niet
stiekem - zo onverantwoord moge
lijke kwajongensstreken uit te ha
len. Dat patroon komen we niet al
leen tegen in de moeizaam op
bloeiende relatie tussen de twee
hoofdpersonen, maar ook in het ij
zige huwelijk van Alisons oudere
zuster.
Ben en Alison kunnen hun tegen
stellingen uiteindelijk overbruggen
door water bij de wijn te doen. Hij
verandert in een brave kostwin
ner, terwijl zij leert dat ze de touw
tjes af en toe uit handen moet ge
ven.
Deze Hollywoodse interpretatie
van ons poldermodel pakt geluk
kig niet al te klef uit, dankzij de
goedbekkende dialogen en een
reeks geslaagde grappen. De uitste
kend aan elkaar gewaagde hoofd
rolspelers Heigl en vooral Rogen
beleven zichtbaar plezier aan hun
teksten, maar de meest hilarische
dialogen reserveerde Apatow voor
de voortdurend aan een hasj pijp
lurkende huisgenoten van Ben.
De filmmaker manoeuvreert zich
hiermee in een ongemakkelijke
spagaat. De centrale verhaallijn
predikt aanpassing en bereidheid
tot compromissen sluiten. Onder
tussen beleeft de film de meeste
lol met de minst aangepaste perso
nages.
Zou het kunnen zijn dat huisvader
Apatow - die zijn echtgenote en
zijn twee kinderen rollen toebe
deelde in de verhaallijn over het
verdorde huwelijksleven van
Alisons zus - in zijn zoetste dro
men het liefst weer een zuipende
en blowende losbol was?
Maude Apatow, Iris Apatow, Leslie Mann en Paul Rudd in Knocked up.
foto Suzanne Hanover/GPD