Zeeuwse kamermuziek Vergeten dichter Van Breen krijgt in Goes alsnog de eer die hem toekomt Wereldmuziek op hoog niveau 42 Donderdag 27 september 2007 PZC RENEE VAN BAVEL El: VRAGEN AAN 'WÊÊÊÊÊ Zangeres en liedjesschrijfster Renee van Ba- vel opent zaterdagavond het theaterseizoen in het Ledeltheater in Oostburg met haar nieuwe liedjesprogramma Hart. Naam: Renee van Bavel Leeftijd: 26 jaar Woonplaats: Amsterdam Beroep: Zangeres/liedtekstschrijfster door Ali Pankow Waar komt de fascinatie voor het theatervak vandaan „Mijn moeder zong in een band en trad op bij feesten en partijen. Ik vond het magisch om te zien wat zo'n optreden teweegbracht in de zaal. Ook was het als kind geweldig om te zien in de kleedkamer hoe een gewoon mens in een artiest veranderde. Verder nam mijn vader me vaak mee naar theatervoorstellingen. Ik ben dus wel in dat wereldje op gegroeid." Waarom koos je voor de opleiding theaterdocent en daarna kleinkunst in plaats van specifiek voor een zangopleiding? „Een zangstudie aan het conservatorium leek niet mijn weg te zijn. Ik sta altijd heel erg in het moment en dat leidde tot dit traject. Ik had wel vanaf mijn twaalfde al zangles en ik schreef op jonge leeftijd al liedjes. Tijdens mijn opleiding Docent Drama in Eindhoven zat ik de meeste tijd achter de vleugel in de kapel daar. Daarop heb ik besloten dat ik maar beter de kleinkunstopleiding in Den Bosch kon gaan volgen." Wat inspireert je tot het schrijven van liedjes? „Dingen die dicht op je huid zitten. Emoties op de vierkante meter. Voorheen heb ik ook wel politiek geëngageerde teksten geschreven, maar nu zoek ik die dichter bij huis. En dan niet over dat we minder vaak auto moeten rijden ten behoeve van het milieu bijvoorbeeld, maar meer over positief in het leven staan. Ik schrijf ook wel over schaduw kanten in het leven, maar ik wil de mensen met mijn liedjes toch vooral een positief gevoel geven." Hoe verloopt dat proces van tekstschrijven? „Het begint te rommelen in m'n hoofd als ik een bepaald woord hoor in de trein of een uitspraak als ik op straat loop bijvoorbeeld. Ik noteer al lerlei kreten op handen en bierviltjes en vervolgens ga ik thuis aan de slag met het schrijven van teksten. Samen met Daniël Debie, mijn toetse nist en met gitarist Evert Zeevalking komen daarna de composities tot stand. In Hart spelen trouwens nog twee muzikanten mee: Bart Soeters op bas en Joram Helmer op drums." Wie zijn je lichtende voorbeelden in dit vak? „Lichtend zelfs? Tsja. Er zijn wel veel verschillende mensen die me inspi reren. Dat gaat van Madonna tot Blofi In welk opzicht verschilt 'Hart' van je vorige programma 'Rood*? „Dat is echt een wereld van verschil. In Rood lag de nadruk veel meer op jazzy getinte muziek en zong ik ook Engelstalige nummers. In mijn nieu we programma kom ik met popsongs, lekkere rock, maar ook met bal lads. Ik zing uitsluitend nog in het Nederlands. Dat is mijn eigen taal, de taal die ik het beste beheers. Dat vind ik heel spannend. In het Engels ligt er altijd nog een verhullend laagje overheen. In het Nederlands komt het veel directer over. Niet dat ik alles recht voor zijn raap zing, natuurlijk ben ik steeds op zoek naar de beste metafoor. Maar er zitten toch minder vaagheden in dan wanneer je in een andere taal zingt." Waarom moeten de mensen zaterdag komen kijken en luisteren? „Omdat het de allereerste try-out is van ons nieuwe programma en om dat het publiek de kans krijgt twintig gloednieuwe, prachtige liedjes te horen van mijn debuut-cd die nu nog in de maak is." Theaterconcert Hart, zaterdag 29 september, Ledeltheater Oostburg, 20.00 uur. door Rolf Bosboom NISSE - In de Mariakerk in Nisse wordt zaterdag 29 september een opmerkelijk dubbelconcert gehou den, met optredens van Irfan uit Bulgarije en de Zeeuwse groep Nada Naga. Beide gezelschappen maken wereldmuziek op hoog ni veau en werken vanuit muzikale en spirituele tradities uit diverse oosterse en westerse culturen. Het is voor het eerst dat Irfan naar Nederland komt. Dat is gelukt dankzij een samenwerking van de Vlissingse muziekwinkel De Bard met de festivals Pastorale au Parvis in Nisse en Unknown Pleasures in Den Bosch. De groep doet twee concerten: morgen in Den Bosch en zaterdag in Zeeland. De muziek van Irfan roept associa ties op met de muziek van onder meer Dead Can Dance. In 2003 TY, zo heet het eerste professionele kamerorkest in Zeeland. Het ambitieuze ensemble presenteert zichzelf met concerten in Terneuzen (zaterdag) en Middelburg (5 oktober). door Rolf Bosboom Carlo Nabbe is zeker niet ontevreden. Hij heeft net, in het Goese kerkge bouw De Hoogte, met zijn orkest Orawa van de Poolse componist Wojciech Kilar doorge nomen. Een uiterst dynamisch werk, waarbij dirigent Nabbe in zijn enthousiasme zelfs even de partituur van de standaard van een van de altviolisten slaat. Na af loop evalueert hij kort. „Dat doen we zaterdag nóg wat beter. Zorg er voor dat we strak blijven in het tempo, dat niemand gaat explode ren." Het is mooi om te zien hoe het nieuwe kamerorkest TY, voor het eerst in zijn volle omvang bijeen, zich voorbereidt op zijn eerste con certen. Bijna dertig professionele musici uit Zeeland, Brabant en Vlaanderen die aan een half woord genoeg hebben om te be grijpen wat Nabbe, en later op de avond Christian Blaha, nog beter willen hebben. Kreten als 'iets los ser', 'een duidelijke komma' en 'wat soepeler' volstaan. „Een goe de klank", zegt hij tegen zijn con certmeester Dirk Van de Velde. „Maar kun je het met een iets lich ter hart spelen?" „Dit is echt een droom", zegt Nab be, zelf violist, naderhand. „Je ver wacht niet dat je als dirigent ooit voor een professioneel kameror kest terechtkomt." Hij heeft met Blaha een respectabel gezelschap weten samen te stellen. Nabbe is vooral blij met Van de Velde, die ja renlang als primarius van het Ru- bio Kwartet over de wereld heeft gereisd, samen met onder anderen Dirk Van den Hauwe, die bij TY de tweede violen aanvoert. De twee zijn dus zeer goed op elkaar ingespeeld en vormen de drijven de kracht van de strijkers van het kamerorkest. „Eigenlijk kun je het niet beter hebben", zegt Nabbe. Hij en Blaha broedden al enkele ja ren op het idee een kamerorkest op te richten, niet alleen om zelf hoogwaardige concerten te verzor gen maar ook om Zeeuwse koren te begeleiden en onderwijsprojec ten op te zetten. Er werd een be stuur en een comité van aanbeve ling in het leven geroepen en een klein jaar geleden volgde de offi ciële oprichting. Aangezien er in middels een goede financiële basis is, kan TY ook letterlijk van zich la ten horen. bracht de groep haar eerste cd uit; eind volgende maand wordt het tweede album verwacht. Irfan ge bruikt zowel traditionele als mo derne instrumenten. De zang wor telt deels in de opera-, de ortho doxe en de Gregoriaanse tradities. Hoewel Irfan muziek schrijven en uitvoeren als een spirituele bezig heid ziet, doet het resultaat allesbe halve zweverig aan. Nada Naga is in binnen- en buiten land bekend door haar 'droomtijd concerten'. De groep treedt op te midden van het publiek, wat zorgt voor een muzikale ervaring maar ook voor een spirituele belevenis. Het concert begint zaterdag om 20.00 uur. Kaarten zijn te koop bij boekhandel De Koperen Tuin in Goes en muziekwinkel De Bard en Galerie Dumais in Vlissingen én via debard@zeelandnet.nl. Artikel en expositie brengen veelzijdig man in herinnering. door Rolf Bosboom GOES - Een daad van rechtvaardig heid, zo wordt het genoemd. De vergeten dichter Leo van Breen (1906-1988) is in herinnering ge roepen dankzij Lo van Driel. Hij heeft een uitgebreid artikel over diens Zeeuwse jaren gepubliceerd in het september-nummer van Zee land, het tijdschrift van het Ko ninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. De Goese burgemeester Van der Zaag ontving gisteren het eerste exemplaar in het stadskantoor van zijn gemeente, waar hij tevens een kleine expositie over Van Breen opende. „Een veelzijdig man", al dus Van der Zaag. „Laten we hem postuum de eer geven die hem toe komt door deze tentoonstelling aan hem te wijden." Dë expositie duurt tot en met 6 oktober. Van Driel beschouwt het leven van Van Breen als 'een avonturen roman'. Hij was de zoon van een leraar Engels aan de HBS in Goes en schreef al vroeg gedichten. Hij bekwaamde zich als journalist, bij de Middelburgse!ie Courant en later bij Het Vaderland. Daar werd hij weggestuurd vanwege zijn homo- 'Hij moest zichzelf voor zijn ouders en het bekrompen Goes wegcijferen' seksuele geaardheid. „Hij moest zichzelf voor zijn ouders en het be krompen Goes wegcijferen", zei Van Driel gisteren. „Daarom zocht hij zijn toevlucht in de poëzie." Van Breen was nadien een van de oprichters van de Zeeuwse Vereni ging voor Dialectonderzoek, publi ceerde honderden artikelen in het blad Ons Zeeland en was actief in de vredesbeweging. In de jaren der tig verhuisde hij met zijn partner Jos Krop naar Renesse, waar ze on der meer als projectontwikkelaar en boek- en kunsthandelaar actief waren. De twee woonden vervol gens in Den Haag en Delft. Van Breens activiteiten liepen zeer uiteen. Hij publiceerde de roman Vaarwel Budapest (1940), investeer de veel in weekbladen, was korte tijd eigenaar van de Haagsche Post en ontwikkelde zich, in de woor den van Van Driel, tot 'woordvoer der van rechts Nederland'. In de jaren zestig verhuisde Van Breen - 'verguisd door de journalis tiek, gemarginaliseerd in de lette ren' - met Krop naar Italië. Beiden overleden in de jaren tachtig op Si cilië en zijn daar ook begraven. Christian Blaha (links) en Carlo Nabbe vormen de artistieke leiding en direc tie van TY. foto Willem Mieras Repetitie van Zeeuws kamerorkest TY, d

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 44