Kindergeheim is van alle tijden m 22 Donderdag 27 september 2007 PZC Boeken vol geheimen De 53e editie van de Kinder boekenweek is van 3 tot en met 13 oktober heeft als mot to Sub Rosa - Boeken vol gehei men. Dinsdag 2 oktober is de uitrei king van de Gouden Griffel en is het Kinderboekenbal. Het Kinderboekenweekge schenk Kaloeha Dzong is ge schreven door Lydia Rood en geïllustreerd door Kees de Boer. Tonke Dragt en Annemarie van Haeringen maakten het Pren tenboekje van de Kinderboe kenweek, getiteld Wat niemand weet. Voor de onder-, midden- en bo venbouw in het basisonderwijs- staan elk zes boeken met het thema van de Kinderboeken week 2007 centraal. Ook op tv is er veel aandacht voor de kinderboekenweek. Zie www.schooltv.nl PF| Meer informatie: »-*■ www.kinderboekenweek.nl Tonke Dragt schreef Wat niemand weet, het Prentenboekje van de Kin derboekenweek. De illustraties zijn van Annemarie van Haeringen. Tonke Dragt speelt in zijn boekje met het bij belverhaal over de Ark van Noach. De eenhoorns, die vroeger op aarde leef de, wilden niet in de Ark. Zij zouden er wel naast zwemmen. Eén klein mus je lijkt hun ondergang te betekenen. Maar in de ijszeeën van het noorden leeft tot op vandaag de dag nog een Narwal, een Zee-eenhoorn. Het boek je is te koop voor 2,50 euro. Op 3 oktober begint de Kinderboekenweek 2007. Tientallen activiteiten brengen het kinderboek onder de aandacht. Maar is het kinderboek van nu zoveel anders dan vroeger. Is er een moderne Dik Trom? door Johan Bosveld illustratie Alexia Pnevmatikos Lydia Rood schreef het kinderboeken weekgeschenk Kaloeha Dzong, een verhaal over Corijn Winters. Corijn lijkt pas echt tot leven te komen ach ter zijn computer. In de internetwe reld van Morgana (een soort Second Life) is hij Kaloeha Dzong, een held. Hij schiet het schepsel van Morgana te hulp op zijn gevleugelde paard. Steeds vaker vlucht hij weg met be hulp van de computer, want Corijn heeft geen vrienden die hem kunnen helpen in zijn echte leven. De illustra ties in het boek zijn van Kees de Boer. Een van de eerste kinderboeken uit de twintigste eeuw had wat betreft het thema zonder moeite een plaats je kunnen krijgen in de kinderboe kenweek die woensdag 3 oktober begint. Toen Top NaefFin 1900 haar inmiddels klas siek geworden Schoolidyllen publiceerde, raakte ze de ziel van de jeugd door te schrij ven over hun hartsgeheimen, over zaken waar kinderen van toen met niemand over konden spreken. Het motto van de kinderboekenweek 2007 'Sub Rosa - Boeken vol geheimen' is een the ma van alle tijden. Het geheim heeft altijd hoge ogen gegooid in de jeugd- en kinderli teratuur. Wat NaefFin 1900 schreef, is niet veel anders dan wat Carry Slee heden ten dage doet in Afblijven of Paul van Loon in Meester Kikker. Ook daarin gaat het om ge heimen. Is daarmee gezegd dat de thematiek van kin- der- en jeugdliteratuur door de jaren heen hetzelfde is gebleven? Voor een deel is datge ne wat kinderen in 1900 bezig hield niet veel anders dan beslommeringen van hun leeftijdgenoten anno 2007. Toch zijn er na tuurlijk grote verschillen. Kinderliteratuur is net zo tijdgebonden als el ke kunstuiting. De mees- Kortom, elke periode kent kinderboeken als opvoeder en boeken die de kinderen laten wegdromen in sprookjeswerelden en woes te avonturen. In de bibliotheek en boekhan del (er zijn inmiddels zeventien officiële kin derboekwinkels in Nederland) is het aan bod enorm. Voor wie daar niet uitkomt, zijn er tal van internetsites en tijdschriften die ouders en kinderen op weg helpen bij het maken van een keuze. Die kwantitatie ve toename is misschien wel het grootste verschil met vroeger tijden. Nog nooit ver schenen er zoveel kinder- en jeugdboeken. En nog nooit kreeg het genre zoveel aan dacht. Terwijl Theo Thijssen Kees de Jon gen) in het begin van de twintigste eeuw sig naleerde dat kinderboeken hooguit met een paar regeltjes werden aangekondigd in onderwijsbladen („kletspartijtjes van tien en een halve regel"), worden in tal van kranten en tijdschriften met regel maat kinderboeken gesignaleerd en be sproken. En naturlijk zijn er sinds 1954 Kinderboekenweken en sinds 2004 Nationale Voorleesdagen. Blijft over de vraag die ouders, on derwijzers, critici en misschien kin deren zich stellen sinds Hierony- mus van Alphen in 1779 zijn Jantje zag eens pruimen hangen schreef: wat is goe de kinderliteratuur? Zoals bij alle litera tuur is het maar waar je naar kijkt. Meet je de kwaliteit af aan het aantal verkoch te exemplaren van een boek, neem je het gemiddelde van alle verschenen kritieken of probeer je zelf een oordeel te vellen. Natuur lijk zijn er goede en slechte kinderboeken. Maar waar een volwassene de loftrompet steekt over een prachtig boek, kan een kind het afdoen als 'boeien', oftewel helemaal niks. Omgekeerd kan ook: literair gesproken is Ad van Gils' serie Snelle Jelle over een jeug dig voetbaltalent niet bepaald hoogstaand, maar tienduizenden jochies van een jaar of 10 hebben er van genoten. Misschien is het met kinderboeken wel net zo als met geschiedenis. We leren er niets van, maar we begrijpen sommige gebeurte nissen wel beter. Leren kinderen dan niets van een opvoedkundig boek? Wie weet, maar ze snappen in ieder geval wel beter waaróm iemand met pesten begint en waar óm een slachtoffer daar zo onder lijdt. En niemand heeft een kind ooit hoeven uitleg gen waarom een avontuur reuze spannend kan zijn en een geheim zo zijn voor- en na delen heeft. Ook dit jaar is er weer een 'Biebboek- je' dat gratis verkrijgbaar is bij alle openbare bibliotheken. In 10 met een Griffel is alles te lezen over de boeken die centraal staan in de Kinderboeken week. Verder wordt veel verteld over de auteurs die met een Zilveren Grif fel zijn bekroond. Naast fragmenten uit boeken staan in het boek allerlei leuke weetjes over de auteurs. Tijdens de Kinderboekenweek is Een 10 met een Griffel gratis af te halen voor ie dereen die bij een openbare biblio theek een kinderboek leent. ËJ 0®3O£'3aE üSsttJIO laas®» Welke boeken zouden kinderen van 6 tot 12 jaar moeten lezen? Het ant woord op deze en heel veel andere vragen is te vinden in de Kinderboe kenmolen. Dat is een gidsje waarin van alles te lezen is over kinderboe ken. Dit jaar is er vanzelfsprekend veel aandacht voor boeken vol geheimen. Er is informatie over nieuwe boeken, maar ook over boeken die al eerder zijn verschenen, maar nog steeds de moeite waard zijn. De Kinderboeken molen is verkrijgbaar in de boekwin kel en bibliotheek. rele vraagstukken. Ter louw en Slee maken deel uit van een heel leger auteurs die in hun boe ken levenslessen geven aan de jeugdige le zers; helaas 'vaak meer lessen dan leven', zo als de jeugdliteratuur-recensent Bregje Boonstra het ooit omschreef. Tegelijkertijd verschijnen er honderden kinderboeken die uitsluitend op de emotionele behoeften van kinderen inspelen: Dik Trom, Pietje Bell en Floddertje laten zien dat een kind best stout mag zijn. Wat dat betreft is Annie M.G. Schmidt nog altijd de maat der dingen. Paul Biegel neemt met De Kleine Kapitein als een moderne Jules Verne of Jonathan Swift Gul livers reizen) zijn lezers mee op mateloze avonturen in vreemde oorden. En Harry Potter is zo'n bijzonder joch dat sommige groeperingen er een gevaar voor de geeste lijke gezondheid inzien. te boeken van Astrid Lindgren stam men uit het compu- terloze tijdperk en als Hector Malot in 1878 schrijft over de eenzame Ré- mi in Alleen op de Wereld speelt zich dat in een volstrekt ander tijdperk af dan het onze. Zo zijn engagement en maat schappijkritiek iets van de ja ren zeventig, terwijl ontdek kingreizen vooral in de ne gentiende eeuw tot de verbeelding van kinderen spraken. Er zijn in de loop van de jaren heel wat studies geweest naar het verschijnsel jeugdli teratuur. Grofweg is die literatuur in twee genres te verdelen: boeken met een pedago gische benadering (verhalen die een opvoed kundig en/of informatief karakter hebben) en met een zogenoemde esthetische benade ring (waarin de emoties van het kind cen traal staan). Die twee stromingen wisselen elkaar steeds af elke periode heeft zo zijn fa vorieten. Zo waren de boeken in de bloepe riode van de Verlichting (zeventiende en achttiende eeuw) natuurlijk zeer opvoed kundig en informatief, hetzelfde kan wor den gezegd van de boeken in de jaren zeven tig van de vorige eeuw toen opvoeders steeds maatschappijkritischer werden. Ook vandaag de dag zijn er jeugdboe ken met zo'n opvoedkundige on dertoon. Veel romans van Jan Ter louw zijn daar een voorbeeld van, maar ook Carry Slee laat kinderen nadenken over mo-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 22