Veel mis bij bouw afvalenergiecentrale Boer investeert alleen in diervriendelijker vlees als vraag groter wordt Vroege druivenoogst Air France-KLM bereidt met investeerder bod op Iberia voor PZC Donderdag 27 september 2007 19 .Sj^. SOAVE - Arbeiders plukken witte druiven in de wijngaarden van Castelceri- no, nabij Soave in het noorden van Italië. Het is de vroegste oogst in zeven tig jaar. Dit seizoen werd getekend door tegenstellingen. Terwijl het noor den van Italië in juli zuchtte onder een hittegolf, kampte het zuiden met een ongewone hoeveelheid regen. foto Martino Masotto/AP CPB en MNP hebben plan Milieudefensie heffing doorberekend DEN HAAG - Lopen boeren warm voor het idee van Milieudefensie om de intensieve veehouderij mi lieu- en diervriendelijker te ma ken. Het antwoord daarop is niet zeker ja, denkt het Centraal Plan bureau (CPB). Pas als er meer vraag komt naar vlees dat niet via de intensieve veehouderij is gepro duceerd, zullen boeren anders wer ken, aldus het CPB. Op verzoek van de Tweede Kamer rekenden het CPB en het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) het burgerinitief 'Stop fout vlees' van Milieudefensie door. Het CPB ver wacht dat boeren niet investeren in een omschakeling. Milieudefensie denkt dat een hef fing op vlees en toeslagen voor dier- en milieuvriendelijke investe ringen daarbij helpen. De heffing van 85 cent kan, maar geeft veel ad ministratief gedoe. Subsidies voor anders werken mogen niet, aldus |T1 Boeren zijn volgens het Centraal Plan Bureau alleen bereid tot diervriendelijke investeringen als er meer vraag komt naar dat vlees. Een heffing kan helpen. Meer kapers op de kust voor Spaanse luchtvaartmaatschappij. MADRID - De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air Fran ce-KLM bereidt een bod voor op de Spaanse branchegenoot Iberia. Dat meldde de Spaanse krant Ex pansion gisteren. Volgens Expansion, dat geen bron nen noemde, zal Air France-KLM daarvoor de handen ineenslaan met de investeringsmaatschappij Torreal en communicatieconcern Planeta. Afgelopen juli liet Air France-KLM Grote overschrijdingen van kosten bij bouw waren wel te voorzien. AMSTERDAM - De enorme kosten- oversch rij ding bij de bouw van de afvalenergiecentrale in Amster dam is te wijten aan de wijze waar op het project is aangestuurd en gemanaged. Uit een onderzoek van de onafhan kelijke commissie Ringeling bleek gisteren dat geen rekening is ge houden met risico's die wel dege lijk werden voorzien. Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam on derschrijft deze conclusie, liet wet houder Carolien Gehrels (Bedrij ven) weten. De bouw van de zoge heten hoogrendement-afvalver brandingsinstallatie van het Afva- lEnergieBedrijf heeft zes maanden langer geduurd dan gepland en kostte 90 miljoen euro extra. Het AEB had tijdens de bouw gro te invloed op de dagelijkse gang van zaken maar was volgens de commissie onvoldoende toegerust voor deze rol in een dergelijk com plex project. Ook de gemeente heeft niet adequaat genoeg toege zien op de bouw. Volgens Gehrels had de AEB een goede reputatie binnen het stad huis, waardoor er ten onrechte van werd uitgegaan dat het wel De bouw van een afvalenergie- centrale in Amsterdam kostte 90 miljoen euro meer dan gepland. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek. goed zou komen met de centrale. Met name in het begin zijn vol gens de wethouder een aantal fou ten gemaakt. Zo begon de bouw van de fabriek al voordat het ont werp helemaal klaar was en wer den de percelen al aanbesteed zon der dat duidelijk was hoe het in zijn geheel zou gaan. Dat er slechts een enkelvoudig lijntje bestond tussen de verantwoordelijk wet houder en de directeur, druist ook in tegen eerder gemaakte afspra ken binnen de gemeente. De afvalenergiecentrale is sinds 1 augustus operationeel. Op wat kin derziektes na is de installatie nu volop in bedrijf Het is de bedoe ling dat de centrale jaarlijks 530.000 ton afval omzet in elektri citeit. Het project heeft in totaal 450 miljoen euro gekost. het CPB. Zonder compensatie is er geen prikkel om dit te gaan doen, stelden de onderzoekersgisteren in de toelichting op hun bevindin gen. In de analyse valt op dat er over tien jaar wat meer boerenbedrij ven over zijn dan wanneer de hui dige schaalvergroting doorzet. Maar door het aantal varkens en kippen te halveren, wordt niet per se milieuwinst geboekt en er moet overheidsgeld bij om te voorko men dat de veehouders structureel verlies lijden. „Boeren moeten voor niks werken, een kipfiletje wordt duurder en er is 20 miljard euro nodig om dit te realiseren. Dank voor dit onderzoek", aldus het CDA. GroenLinks en de Partij voor de Dieren vinden het wel zo eerlijk om ook te laten zien hoeveel over heidsgeld er nu gaat naar moderne stallen en verplaatsing van veehou derijen. Milieudefensie is blij dat haar plan nen nogmaals zijn getoetst. „Het levert milieuwinst op en er zijn duizenden boeren meer aan het - werk. Helaas is er een misverstand over inkomsten. Wij willen boe ren toeslagen geven als ze dier- of milieuvriendelijk werken, dat is wat anders dan inkomenssteun ge ven, want dat mag niet." W-'ao* al weten mogelijk geïnteresseerd te zijn in Iberia. Na de overname zal 51 procent van de aandelen in handen blijven van de Spaanse bedrijven. Iberia blijft daardoor in staat om bepaal de routes te vliegen binnen en bui ten Spanje. Eerder al werd bekend dat de luchtvaartmaatschappij British Air ways en de investeringsmaatschap pij Texas Pacific Group ook over wegen een officieel bod uit te brengen op concurrent Iberia. De twee hebben een indicatief bod neergelegd van 3,6 euro per aandeel, waarmee Iberia gewaar deerd wordt op 3,4 miljard euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19