Veel mis bij bouw
afvalenergiecentrale
Boer investeert alleen in
diervriendelijker vlees
als vraag groter wordt
Vroege druivenoogst
Air France-KLM bereidt met
investeerder bod op Iberia voor
PZC Donderdag 27 september 2007 19
.Sj^.
SOAVE - Arbeiders plukken witte druiven in de wijngaarden van Castelceri-
no, nabij Soave in het noorden van Italië. Het is de vroegste oogst in zeven
tig jaar. Dit seizoen werd getekend door tegenstellingen. Terwijl het noor
den van Italië in juli zuchtte onder een hittegolf, kampte het zuiden met
een ongewone hoeveelheid regen. foto Martino Masotto/AP
CPB en MNP hebben
plan Milieudefensie
heffing doorberekend
DEN HAAG - Lopen boeren warm
voor het idee van Milieudefensie
om de intensieve veehouderij mi
lieu- en diervriendelijker te ma
ken. Het antwoord daarop is niet
zeker ja, denkt het Centraal Plan
bureau (CPB). Pas als er meer
vraag komt naar vlees dat niet via
de intensieve veehouderij is gepro
duceerd, zullen boeren anders wer
ken, aldus het CPB.
Op verzoek van de Tweede Kamer
rekenden het CPB en het Milieu-
en Natuurplanbureau (MNP) het
burgerinitief 'Stop fout vlees' van
Milieudefensie door. Het CPB ver
wacht dat boeren niet investeren
in een omschakeling.
Milieudefensie denkt dat een hef
fing op vlees en toeslagen voor
dier- en milieuvriendelijke investe
ringen daarbij helpen. De heffing
van 85 cent kan, maar geeft veel ad
ministratief gedoe. Subsidies voor
anders werken mogen niet, aldus
|T1 Boeren zijn volgens het Centraal
Plan Bureau alleen bereid tot
diervriendelijke investeringen als
er meer vraag komt naar dat
vlees. Een heffing kan helpen.
Meer kapers op de kust
voor Spaanse
luchtvaartmaatschappij.
MADRID - De Frans-Nederlandse
luchtvaartmaatschappij Air Fran
ce-KLM bereidt een bod voor op
de Spaanse branchegenoot Iberia.
Dat meldde de Spaanse krant Ex
pansion gisteren.
Volgens Expansion, dat geen bron
nen noemde, zal Air France-KLM
daarvoor de handen ineenslaan
met de investeringsmaatschappij
Torreal en communicatieconcern
Planeta.
Afgelopen juli liet Air France-KLM
Grote overschrijdingen
van kosten bij bouw
waren wel te voorzien.
AMSTERDAM - De enorme kosten-
oversch rij ding bij de bouw van de
afvalenergiecentrale in Amster
dam is te wijten aan de wijze waar
op het project is aangestuurd en
gemanaged.
Uit een onderzoek van de onafhan
kelijke commissie Ringeling bleek
gisteren dat geen rekening is ge
houden met risico's die wel dege
lijk werden voorzien.
Het college van burgemeester en
wethouders van Amsterdam on
derschrijft deze conclusie, liet wet
houder Carolien Gehrels (Bedrij
ven) weten. De bouw van de zoge
heten hoogrendement-afvalver
brandingsinstallatie van het Afva-
lEnergieBedrijf heeft zes maanden
langer geduurd dan gepland en
kostte 90 miljoen euro extra.
Het AEB had tijdens de bouw gro
te invloed op de dagelijkse gang
van zaken maar was volgens de
commissie onvoldoende toegerust
voor deze rol in een dergelijk com
plex project. Ook de gemeente
heeft niet adequaat genoeg toege
zien op de bouw.
Volgens Gehrels had de AEB een
goede reputatie binnen het stad
huis, waardoor er ten onrechte
van werd uitgegaan dat het wel
De bouw van een afvalenergie-
centrale in Amsterdam kostte 90
miljoen euro meer dan gepland.
Dat blijkt uit een onafhankelijk
onderzoek.
goed zou komen met de centrale.
Met name in het begin zijn vol
gens de wethouder een aantal fou
ten gemaakt. Zo begon de bouw
van de fabriek al voordat het ont
werp helemaal klaar was en wer
den de percelen al aanbesteed zon
der dat duidelijk was hoe het in
zijn geheel zou gaan. Dat er slechts
een enkelvoudig lijntje bestond
tussen de verantwoordelijk wet
houder en de directeur, druist ook
in tegen eerder gemaakte afspra
ken binnen de gemeente.
De afvalenergiecentrale is sinds 1
augustus operationeel. Op wat kin
derziektes na is de installatie nu
volop in bedrijf Het is de bedoe
ling dat de centrale jaarlijks
530.000 ton afval omzet in elektri
citeit. Het project heeft in totaal
450 miljoen euro gekost.
het CPB. Zonder compensatie is er
geen prikkel om dit te gaan doen,
stelden de onderzoekersgisteren in
de toelichting op hun bevindin
gen.
In de analyse valt op dat er over
tien jaar wat meer boerenbedrij
ven over zijn dan wanneer de hui
dige schaalvergroting doorzet.
Maar door het aantal varkens en
kippen te halveren, wordt niet per
se milieuwinst geboekt en er moet
overheidsgeld bij om te voorko
men dat de veehouders structureel
verlies lijden. „Boeren moeten
voor niks werken, een kipfiletje
wordt duurder en er is 20 miljard
euro nodig om dit te realiseren.
Dank voor dit onderzoek", aldus
het CDA.
GroenLinks en de Partij voor de
Dieren vinden het wel zo eerlijk
om ook te laten zien hoeveel over
heidsgeld er nu gaat naar moderne
stallen en verplaatsing van veehou
derijen.
Milieudefensie is blij dat haar plan
nen nogmaals zijn getoetst. „Het
levert milieuwinst op en er zijn
duizenden boeren meer aan het
- werk. Helaas is er een misverstand
over inkomsten. Wij willen boe
ren toeslagen geven als ze dier- of
milieuvriendelijk werken, dat is
wat anders dan inkomenssteun ge
ven, want dat mag niet."
W-'ao*
al weten mogelijk geïnteresseerd
te zijn in Iberia.
Na de overname zal 51 procent
van de aandelen in handen blijven
van de Spaanse bedrijven. Iberia
blijft daardoor in staat om bepaal
de routes te vliegen binnen en bui
ten Spanje.
Eerder al werd bekend dat de
luchtvaartmaatschappij British Air
ways en de investeringsmaatschap
pij Texas Pacific Group ook over
wegen een officieel bod uit te
brengen op concurrent Iberia.
De twee hebben een indicatief
bod neergelegd van 3,6 euro per
aandeel, waarmee Iberia gewaar
deerd wordt op 3,4 miljard euro.