Wm Vakbond: eindelijk vitaliteit „De ontwikkeling dat minder jongeren een krant lezen, lijkt door te zetten." Piet Bakker, hoofddocent Universiteit van Amsterdam PZC Donderdag 27 september 2007 1 5 lige wateren 'adigingspunt in zicht. Een gratis régionale 'atant lijkt me over het algemeen moeilijk te financieren. Het afzetgebied is te klein. Je Hint geen krant die twaalf edities telt gratis naken. Een regionaal dagblad heeft nog een sterke positie door een soort van monopolie. Wil je als landelijke overleven, dan moet je straks bij de beste horen." Internet is een bedreiging, meent Bardoel. „Zie de opkomst van nieuwssites. Voor jonge ren is nieuws als kraanwater; op elk moment verkrijgbaar." Twintig jaar geleden voorspelde de hoogleraar al dat verspreiding van kranten steeds meer via de computer zou gebeuren. Toch kennen de mogelijkheden die internet kranten biedt, grenzen. Sommige titels zijn er al van teruggekomen. Bakker: „Er viel te wei nig te verdienen." Met saneren, het toverwoord van de voorbije jaren, valt 'nog wat te halen'. „Maar ook in krimping van redacties kent een grens." Dat buitenlandse bedrijven steeds vaker hun oog lijken te laten vallen op kranten is een ontwikkeling waarop Bakker 'niet gerust is'. „Het Britse Mecom zal Wegener (onder meer deze krant, red) straks overnemen.Het gevaar bestaat van een wolf in grootmoederskleren. Bij uitgeefconcern PCM werd ook gezegd dat Apax (durfkapitalist, red) investeerde voor de lange termijn. Dat bleek onzin." Bardoel: „Inmenging van buitenlandse media concerns hoeft geen probleem te zijn. Maar angst is op zich gerechtvaardigd als het om in vesteerders gaat die snel geld willen verdie nen. De Nederlandse markt is kwetsbaar. Je hebt maar een paar grote spelers. Toch liggen er volgens Bakker en Bardoel nog voldoende kansen voor de bestaande dagbla den die door Nederlanders nog altijd als meest betrouwbare media worden be schouwd. Een waarschijnlijke ontwikkeling is dat het nieuws straks via zoveel mogelijk ka nalen wordt uitgevent. Denk aan dagbladen die innig samenwerken met tv-stations en ook op internet actief zijn. Bakker: „Een krant, zeker regionaal, is een heel sterk merk dat vertrouwen uitstraalt. On derschat dat niet. Als je niet in de regionale overlijdensadvertenties staat, heb je bij wijze van spreken niet meegeteld. Kranten kunnen het merk veel meer benutten. Coca Cola en Pall Mali zijn al jaren bezig met belendende producten. En wat denk je van dat dure maar uitgebreide bezorgingsapparaat? Duitse dag bladen gebruiken dat steeds vaker voor ver spreiding van bijvoorbeeld reclame." Het is voor menig journalist vloeken in de Volgens Bianca Rootsaert van de NVJ, beroepsvereniging voor journalisten, is de tijd voorbij dat kranten 'als een aangescho ten konijn toekeken hoe de recessie over hen heenrolde'. „We constateren eindelijk weer een grote vitaliteit in de dagbladensector. Wij zien kranten redacties als een journalistieke groep die meerdere vormen van media kan bedienen. De ene redactie doet het meer dan de andere, maar we merken dat ze steeds meer een omslag maken. Ik noem het FD een schoolvoorbeeld. Dat houdt zich behalve met een krant ook bezig met congressen en een ra diostation. Kranten zijn op dit mo ment heel bewust bezig met hun be staansrecht en allemaal aan het defi niëren: wat brengen wij nog dat af wijkt van andere media?" Om uitgevers te helpen met plannen voor innovatie ging onlangs met hulp van de NVJ de site www.denieuwe- krant.eu van start die een platform moet worden voor vernieuwende idee ën. „Het is belangrijk dat journalisten worden betrokken bij vernieuwing. Soms wordt onderschat hoe goed een journalist de lezer kent." Het baart de NVJ zorgen dat de bezui nigingen voorlopig niet ten einde lij ken. „Er komt een moment waarop je je af moet vragen: wat voor een krant kan en wil je als uitgever nog maken? In hoeverre zijn dagbladen straks nog in staat om eigen nieuws te creëren? Mensen zullen altijd een enorme be hoefte houden aan nieuws dat objec tief is. Ook nieuws uit de regio zal be langrijk blijven en in de toekomst mis schien zelfs in belang toenemen. Ik zie het als een voorname taak voor ons om in de gaten te houden dat de journalistieke inhoud ook op middellange termijn gewaarborgd blijft." „Je kunt wel zeggen: 'kranten moeten in de toekomst meer met freelancers werken', maar voor een goede krant die zijn lezers serieus neemt, heb je nu eenmaal een grote, vaste groep toegewijde mensen nodig die elke dag het nieuws vergaren, checken en zor gen dat de krant op tijd in de bus ligt." kerk: kranten moeten commerciëler denken. „Maar je hoeft geen slechtere krant te maken als je de muur tussen redactie en marketing wat weghaalt." Nog een ontwikkeling vol gens Bakker: „Meer flexibele abonnementen. Weekendabonnementen doen het al goed." Bardoel: „Kranten kunnen in een multime diaal pakket meer worden toegesneden op de persoonlijke interesse van een lezer. Het wordt wel eens de 'Daily Me' genoemd." Een andere ontwikkeling die zal doorzetten: meer fusies en samenwerking. Gaan kranten anno 2017 dan niet te veel op elkaar lijken? Bakker: „NRC en Volkskrant zullen dat onder ling nooit laten gebeuren." Bardoel: „Als veel regionale kranten samen een buiten- en bin nenlandredactie hebben, kunnen ze de aan dacht op hun regio versterken. Worden ze denk ik alleen maar beter van." Krantensector Wereldwijd groeien de oplages van kranten snel. In westerse landen is er een dalende trend. De Nederlandse betaalde kran ten kenden in 2006 een oplage van 3.719.323 stuks. De gratis concurrenten Metro en Spits waren respectievelijk goed voor 465.224 en 401.553 stuks. Dit jaar kwamen daar nog de gratis exemplaren van De Pers - 510.000 - en De Dag - 400.000 - bij. De Nederland se oplagecijfers horen, samen met die van Scandinavische lan den, tot de hoogste van Euro pa. Recent onderzoek maakte dui delijk dat 40 procent van de Nederlanders nog altijd de krant als meest populaire nieuwsbron beschouwt. Be langrijker dus dan tv. Slechts 8 procent vertrouwt het meest op internet. De leestijd van een krant ligt - doordeweeks - op ongeveer dertig minuten en - op zater dag - op 45 minuten. Nieuwe initiatieven - Om meer lezers te binden, zijn er de voorbije jaren veel nieu we initiatieven gekomen. Enke le voorbeelden sinds 2004: Maart 2004: De Twentsche Courant Tubantia begint met krant op zondag. Ook De Tele graaf volgt die maand dat voor beeld. AD begint een 'eigen sportkrant'. Februari 2005: Trouw op ta bloid. September 2005: AD op half- dagbladformaat en integreert enkele regionale titels en heeft nu zeventien verschillende edi ties. Maart 2006: NRC.Next, voor de jongere, hoogopgeleide le zer, verschijnt. Oktober 2006: Eindhovens Dagblad op tabloid. Januari 2007: Gratis dagblad De Pers begint. Februari 2007: De Twentsche Courant Tubantia, BN/DeStem, de Stentor, De Gelderlander, Brabants Dagblad en de PZC gaan over op tabloid. Mei 2007: KPN en PCM ko men met gratis krant: De Dag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15