lap Uitgevers: ander soort abonnement 14 Donderdag 27 september 2007 PZC Het krantenlandschap in Nederland verandert in rap tempo. Anno 2007 valt nog altijd in 3,7 miljoen huizen een dagblad op de mat. Toch staat de ooit zo vanzelfsprekende relatie tussen lezer en zijn trouwe huisvriend heviger onder druk dan ooit. door Johan Bosveld en Joost de Poel illustratie Chantai van Wessel Krant in wo< G ratis kranten, fusies, zondag kranten, tabloidformaten. Iede re krant is op zoek naar het gou den idee om te overleven. Voor alsnog vergeefs. „En het is de vraag of dat gouden idee bestaat", zegt Piet Bakker, universitair hoofddocent communica tiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). „Ik heb het in elk geval ook nog niet gevonden." Innovatief denken, is volgens wetenschappers ook niet de eenvoudigste opgave voor een sec tor die deels door het succes in slaap is gesust. „De sector is ontzettend behoudend ge weest", vindt collega Jo Bardoel, hoogleraar Mediabeleid aan de UvA en Radboud Univer siteit. „Iedereen maakte een krant voor een ei gen groep of regio. Er was weinig concurren tie. De voorbije twee jaar zijn er meer initia tieven gekomen dan in twintig jaar. Vooral onder druk van ideeën van buitenaf, zoals gratis kranten. Die vormen toch een bedrei ging. Kranten móeten nu wat doen." Het hoofdprobleem: geld. Adverteerders kie zen vaker voor goedkopere opties die het in ternet biedt. „Oplages dalen gemiddeld tot 2 procent per jaar. Het probleem is niet zozeer dat lezers weglopen, maar dat er te weinig bij komen", zegt Bakker. „De ontwikkeling dat minder jongeren een krant lezen, lijkt door te zetten. Dat heeft niet alleen met internet te maken. De tendens is al in de jaren zestig be gonnen." Bakker en Bardoel zijn stellig: de krant blijft voorlopig in onrustig vaarwater. Maar ook in pakweg 2017 worden er nog miljoenen papie ren, betaalde dagbladen gedrukt die net als nu winst kunnen maken. „Een aantal kran ten zal gesneuveld zijn", verwacht Bakker. „De andere zullen waarschijnlijk worden ge maakt door minder journalisten. Het aantal abonnees zal ook daarna nog dalen. Mis schien zijn we wel gewoon verwend geweest met onze hoge oplages. De Telegraaf stond in ternationaal lang in de top-20. In landen als Oostenrijk en België zie je dat dagbladen, met voor Nederlandse begrippen kleine oplages, het goed redden." „De krant zal teruggaan van massamedium met een bijna volledig bereik, naar een klas- senmedium", voorspelt Bardoel. „Net als vroe ger toen vooral de wat hogere inkomens de krant lazen. Het dagblad blijft belangrijk voor duiding, maar is relatief duur." Een gratis krant beginnen, is voor bestaande titels een lastige optie, denkt Bakker. „Ik zie nog groei van gratis dagbladen, al lijkt het ver- Voorzitter Kees Spaan van werkge versvereniging de Nederlandse Dag bladpers (NDP) zou er niet gek van opkijken als de krant van de toekomst geen dagblad meer is dat als 'huisvriend' zes keer per week in de brievenbus glijdt. In een interview met het webmagazine De Nieuwe Reporter voorspelde de voor man van de dagbladuitgevers een situatie waarin de grote massa lezers doordeweeks een gratis krant leest en op zaterdag/zondag een betaald weekend abonnement heeft. Spaan voorspelt dat er een verdere uitbreiding zal komen van het soort abonnementen waaruit de lezer kan kiezen. Maar om kranten rendabel te houden moet er in de optiek van de NDP-voorzit- ter ingrijpende veranderingen komen. Zo wel op commercieel als op journalistiek ge bied. Commercieel zullen kranten veel meer ruimte moeten krijgen om actief te worden op andere terreinen. Nu mogen dagbladuitgevers zich alleen on der strenge voorwaarden bezig houden met radio en/of tv. Die beperkingen moe ten worden opgeheven, aldus Spaan on langs in het reclamevakblad Adformatie. In datzelfde interview pleitte hij ervoor re clame bij publieke omroepen - en zeker bij de regionale omroepen - te verbieden. „Reclame maakt elk commercieel initiatief op deze markt bij voorbaat kansloos", al dus Spaan. In zijn jaarverslag over 2006 waarschuwt de NDP er voor dat in dat geval dagbladuit geverijen zullen worden overgenomen door buitenlandse partijen. Om de toe komst van de kranten veilig te stellen zul len volgens Spaan ook de journalisten zelf moeten veranderen. „Er is een bijna bijbel se opvatting over de roeping van de jour nalistiek. Begrippen als onafhankelijkheid en vrijheid zijn tot in het absurde doorge voerd." In de toekomst zouden journalisten van re gionale kranten 'klein' nieuws uit een klein gebied op maat moeten aanbieden aan de lezer. Dat zou bijvoorbeeld door middel van een digitale nieuwsbrief kun nen gebeuren. Volgens Spaan hebben men sen helemaal geen tijd om het nieuws op een website op te zoeken, maar willen ze een speciaal op hun wensen en hun omge ving afgestemde nieuwsbrief ontvangen. „Je hebt journalisten nodig die in marke- tingtermen willen denken." Bestedingen Nettobestedingen adverteerders. Oplageontwikkeling van betaalde dagbladen. alle media dagbladen x miljard euro infographic: CvW bron: Nielsen Media Research infographic. CvW bron' Cebuco

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14