Zeeland Vlissingers vrezen voor toekomst Niet Zeuren als van historische Scheldekraan Combitaxbusje ramt auto bij Aagtekerke Enkelband en cel geëist voor dealen Drie doden bij ongeval op schip Vroon 22 Dinsdag 25 september 2007 PZCW Hoop op behoud is vooral gevestigd op subsidie of ondernemer. door Joeri Wisse vlissingen - Eens weg, altijd weg. Veel Vlissingers vrezen dat de Scheldekraan aan de Koningsweg nooit meer terug komt als hij een maal is 'onthoofd' en dat niemand over vijftig jaar meer zal zien dat er ooit een scheepswerf midden in de stad lag. Die onthoofding, de giek en de contragiek worden binnenkort aan de grond gebracht, is noodzakelijk. Wie nu over de Koningsweg fietst, loopt het risico op een onaangena me verassing. Geregeld vallen er stukken roestig ijzer naar bene den. De kraan verkeert op vrijwel alle door een gespecialiseerd be drijf uit Ede onderzochte punten in zeer slechte staat. Duiven wo nen tussen het beton van het con tragewicht en in de cabine. Dat is gevaarlijk, want hun uitwerpselen tasten het ijzer aan. Daarom wordt het bovenste deel gedemonteerd en tijdelijk opgeslagen. Dat kost een halve ton. Een volledige renovatie van het bouwwerk gaat waarschijnlijk Advocaat: elektronisch toezicht moet in plaats van gevangenis komen. door Emile Calon MIDDELBURG - Aanvankelijk voelde officier van justitie R. Rammeloo niets voor elektronisch toezicht voor een Vlissinger die verdacht wordt van het dealen van cocaïne. Omdat de reclassering zo'n alterna tieve straf echter wel passend vindt, ging hij gisteren toch ak koord en eiste hij een celstraf van achttien maanden waarvan zes voorwaardelijk. De zes moet de Vlissinger thuis doorbrengen met een enkelband om. Zes gewonden; vrouw uit Oostkapelle nog in ziekenhuis. door Henk Postma aagtekerke - Bij een ernstige bot sing in Aagtekerke zijn gistermid dag zes mensen gewond geraakt. Het ongeluk gebeurde rond twee uur net buiten het dorp op de krui sing bij de molen. De slachtoffers werden met ambu lances naar het ziekenhuis van Vlis singen vervoerd. Vijf van hen kon den na behandeling naar huis. Een vrouw uit Oostkapelle ligt nog in met het ziekenhuis met gebroken ribben. De vrouw behoorde tot de inzittenden van een Combi- tax-busje voor collectief vervoer van ouderen en gehandicapten. Dat busje vervoerde drie passa giers, afkomstig uit dorpen in de gemeente Veere. flink in de papieren lopen. De vraag is of het gemeentebestuur, dat de kraan enkele jaren geleden als industrieel monument bestem pelde, daar voor op wil draaien. Raadslid Wim Hirdes van de LPV heeft er een hard hoofd in. „De duiktoren die op het badstrand stond, is ook nooit teruggeko men." In schriftelijke vragen roept hij het gemeentebestuur onder meer op de kraan te redden door Europese subsidiepotjes aan te spreken en bij Zeeuwse onderne mers aan te kloppen. Rinie de Jonge, PvdA-raadslid en werknemer van De Schelde, vindt het weliswaar belangrijk dat de to renkraan blijft behouden voor de stad, maar wil bij het instandhou den van 'het symbool van De Schelde' niet tot het uiterste gaan. „Uiteindelijk is het gewoon een klomp staal. Als het te duur wordt om hem te houden, mogen ze van mij ook iets anders moois terug plaatsen dat herinnert aan De Schelde en haar arbeiders." 1^ Binnenkort wordt de Schelde- kraan aan de Koningsweg in Vlis singen deels afgebroken. Veel Vlissingen vrezen dat het te duur is om de kraan op te knappen. Advocaat E. Smit reageerde verbol gen. Hij hield de rechtbank voor dat de reclassering vindt dat de 24-jarige zo'n elektronische enkel band één jaar hoort te dragen. Die alternatieve straf moet volgens hem niet na de celstraf komen maar in plaats daarvan. Hij stelde ook dat het dragen van zo'n enkelband heel zwaar is. Tal van veroordeelden zitten volgens hem liever in een cel dan thuis met zo'n band om een enkel. „Dat laatste lijkt wel leuk, maar is het niet. Leven met een enkelband om houdt in dat je moet leven met tal van beperkingen. Even naar bui ten gaan is er niet bij. Dat wordt di rect 'gezien'. Je lijkt vrij, maar je Het taxibusje botste tegen een van rechts komende personenauto. Die raakte aan de voorkant volle dig ontzet. Het busje kwam uit de richting Domburg en volgde de doorgaande route door Aagtekerke richting Meliskerke over de Rijsoordselaan. De bestuurster, een vijftigjarige Vlissingse, wilde op de kruising rechtdoor gaan rich ting Meliskerke. Daarbij verleende ze volgens de politie geen voor rang aan de auto die vanuit de rich ting Westkapelle nadere over de Prelaatweg. De bestuurder van de personen auto, een 63-jarige man uit Ben schop, en zijn vrouw raakten bei de gewond. In het busje liepen de bestuurster en de drie inzittenden letsel op. Directeur L. Uijl van Taxi Blaak man, de eigenaar van Combitax, repte zich naar de plaats van het ongeluk. Hij betreurt het ongeluk, De beweging Cultuurhistorie Scheldekwartier hoopt op vrijwilli gers, en dan met name op oud-Scheldearbeiders, die hun handen uit de mouwen willen ste ken. „Ik wil in elk geval wel bik ken aan die kraan", zegt Doeke Roos junior van de werkgroep. Hij zou het 'vreselijk' vinden als de kraan niet meer terug zou komen. Als het aan Willem Murre ligt, komt de kraan in handen van een 'slimme ondernemer' die een ho telkamer bovenin de kraan maakt. Die suggestie is niet uit de lucht ge grepen. Murre: „In Harlingen is de oüde havenkraan ook omgebouwd tot hotelkamer. Ik heb daar ruim een jaar geleden een arrangement geboekt en dat was werkelijk mag nifiek. Dat kan ook goed in Vlissin gen. Toen ik nog als scheepsbou wer bij de Schelde werkte, gingen we vaak vrijdagsavonds, als het niet druk was, naar de kraanmachi nist. Het uitzicht op de stad, het Scheldeterrein en de Westerschel- de is vanaf daar fantastisch." Verantwoordelijk wethouder Tine ke Verhagen was vanwege verblijf in het buitenland niet bereikbaar voor commentaar. Momenteel worden er offertes aangevraagd voor de renovatie van de kraan. bent het niet." De raadsman hield de rechtbank ook voor dat de Vlis singer geen echte dealer is. Er was weliswaar bij een huiszoe king bijna zeventig gram coke ge vonden bij hem gevonden, plus een weegschaaltje en een pis tool. Maar die spullen waren vol gens de Vlissinger van een ander, wiens naam hij niet durfde te noe men. Rammeloo haalde de verklaring van een ex van de Vlissinger aan. Volgens,haar zou de man met eni ge regelmaat mensen over de vloer hebben gehad die coke bij hem kochten. Lvi Uitspraak: maandag 8 oktober. Dijk en oorlogsmuseum weet vrijwilligers aan zich te binden. door Selma Osman westkapelle - Als Westkappelaar Poul Lous (77) geen vrijwilligers werk bij dijk- en oorlogsmuseum Het Polderhuis was gaan doen, had hij nooit geweten dat je de lek kerste advocaat van het dorp haalt bij de vrouw van suppoost Bram Weststrate. Het is maar een klein voorbeeld van hoe vrijwilligers werk mensen in het dorp bindt. Nieuwkomer Cees Bouma (58) heeft er sinds hij zich aanmeldde bij het museum een hoop nieuwe kennissen bij. „Ik woon hier nog maar negen maanden. Het is opval lend hoeveel mensen mij nu groe ten als ik door het dorp fiets." Ans Dingemanse (59) is in het dijkwer kersdorp geboren en getogen. Zij kan bij Het Polderhuis met haar le venslange interesse voor het 'ver haal van Westkapelle' terecht. En, omdat het museum zo veelzijdig is, ook nog eens haar liefde voor kunst en cultuur. „Door Het Pol derhuis ben ik met mijn andere vrijwilligersactiviteiten gestopt. Hier kan ik al mijn hobby's kwijt." Museum Het Polderhuis drijft op 140 vrijwilligers zoals Poul, Bram, Ans en Cees. De jongsten van ne gen zetten speurtochten uit, ter wijl de oudste, een man van 83 jaar, wordt ingezet voor het geven van interviews of het ophalen van bijzondere objecten bij de mensen thuis. „Het is makkelijker om iets te overhandigen aan een ouder ie mand dan aan een jong ventje", denkt Ada van Hoof, die de onbe taalde krachten aanstuurt. Het museum heeft een beleids plan uitgedacht om ervoor te zor gen dat het onmisbare vrijwilligers werk in goede banen wordt geleid. „Dat lag er al vanaf de tijd dat we tien tot twaalf vrijwilligers had den." Uitgangspunt is volgens Van Hoof dat de mensen die zich belan geloos voor Het Polderhuis inzet ten met respect worden benaderd. „Andere organisaties zeggen wel eens dat wij onze vrijwilligers in de watten leggen. Ik vind dat je iets moet teruggeven aan de men sen die je zo maar hun ervaring, vrije tijd of kennis geven. Dat kan door ze iets te Ieren, door ze zelf standigheid te bieden of door de belofte om niet te zeuren als ie mand aangeeft dat hij weinig tijd heeft. Dus: ook niet bellen als je plotseling omhoog zit." Hoewel er nauwelijks verloop is, moeten vrijwilligers zich elk jaar opnieuw inschrijven. Het invullen van het formulier is ook bedoeld om de trouwe helpers niet te over vragen. „Geen kruisje bij iets zet ten, vinden mensen soms makke lijker dan 'nee' zeggen", licht Van Hoof toe. Het Polderhuis vindt het ook nuttig om vrijwilligers telkens een nieuwe uitdaging te bieden. „Mensen laten doen wat ze leuk vinden. Dat motiveert. Bij ons kun nen ze opklimmen." Zo volgen 'Het verhaal dat we één keer in de week school hadden, vinden kinderen altijd leuk' Cees Bouma en Bram Weststrate een cursus tot rondleider, terwijl ze met andere taken zijn begon nen. Bouma als ICT'er en West strate als duizendpoot ('hand- en spandiensten, suppoost, zelfs de bediening als het druk is'). Poul Lous denkt niet aan opklimmen. Hij is nog uitermate tevreden met zijn baantje als suppoost. „Eigen lijk ben ik meer gids. Ik heb de oorlog bewust meegemaakt en ver tel er graag over." Schoolkinderen hangen aan zijn lippen als hij ver telt hoe hij als veertienjarige met handgranaten ging vissen en dat er soms kratten chocola aanspoel den. „Ze vinden het vooral leuk om te horen dat we in het laatst oorlogsjaar maar één keer in de week naar school moesten." Ans Dingemanse onderstreept de bijzondere sfeer onder de vrijwilli gers. „Je hebt hier geen rangen of standen; iedereen is gelijk." Vandaag houdt Het Polderhuis vanaf 19.30 uur een open vrijwilligers- avond voor huidige en toekomstige vrijwilligers. breskens - Op een schip van Vroon op de Noordzee zijn zon dagmiddag door een ongeval twee Schotten en een Pool om het le ven gekomen. De drie slachtoffers raakten ernstig gewond toen ze met een ankerketting bezig waren. Het is nog onbekend wat er pre cies is voorgevallen en hoe dat heeft kunnen gebeuren. De Britse autoriteiten doen onderzoek met volledige medewerking van Vroon. „Het ongeval is zeer tragisch en aangrijpend voor de hele organisa tie. Ook voor de twaalf beman ningsleden", aldus een woordvoer der van rederij Vroon uit Breskens gisteren. Het schip, de Viking Islay, is actief in het gasveld Amethyst van olieconcern BP voor de kust van East Yorkshire. Eigenaar is Vroon Offshore Services uit Aber deen, een dochteronderneming van Vroon in Breskens. Ambulances reden af en aan om de zes gewonden uit het Combitax-busje en de personenauto af te voeren. foto Roland de Jong maar prijst zich gelukkig dat ieder- gen waren weggesleept, kwamen een 'goed in de gordels' zat. Daar- medewerkers van de gemeente door werd erger voorkomen. Na- Veere in actie om het wegdek dat de twee beschadigde voertui- schoon te maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 24