Zeeland
Vlissingers vrezen voor toekomst Niet Zeuren als
van historische Scheldekraan
Combitaxbusje ramt
auto bij Aagtekerke
Enkelband en cel geëist voor dealen
Drie doden bij
ongeval op
schip Vroon
22 Dinsdag 25 september 2007 PZCW
Hoop op behoud is
vooral gevestigd op
subsidie of ondernemer.
door Joeri Wisse
vlissingen - Eens weg, altijd weg.
Veel Vlissingers vrezen dat de
Scheldekraan aan de Koningsweg
nooit meer terug komt als hij een
maal is 'onthoofd' en dat niemand
over vijftig jaar meer zal zien dat
er ooit een scheepswerf midden in
de stad lag.
Die onthoofding, de giek en de
contragiek worden binnenkort aan
de grond gebracht, is noodzakelijk.
Wie nu over de Koningsweg fietst,
loopt het risico op een onaangena
me verassing. Geregeld vallen er
stukken roestig ijzer naar bene
den. De kraan verkeert op vrijwel
alle door een gespecialiseerd be
drijf uit Ede onderzochte punten
in zeer slechte staat. Duiven wo
nen tussen het beton van het con
tragewicht en in de cabine. Dat is
gevaarlijk, want hun uitwerpselen
tasten het ijzer aan. Daarom wordt
het bovenste deel gedemonteerd
en tijdelijk opgeslagen. Dat kost
een halve ton.
Een volledige renovatie van het
bouwwerk gaat waarschijnlijk
Advocaat: elektronisch
toezicht moet in plaats
van gevangenis komen.
door Emile Calon
MIDDELBURG - Aanvankelijk voelde
officier van justitie R. Rammeloo
niets voor elektronisch toezicht
voor een Vlissinger die verdacht
wordt van het dealen van cocaïne.
Omdat de reclassering zo'n alterna
tieve straf echter wel passend
vindt, ging hij gisteren toch ak
koord en eiste hij een celstraf van
achttien maanden waarvan zes
voorwaardelijk. De zes moet de
Vlissinger thuis doorbrengen met
een enkelband om.
Zes gewonden; vrouw
uit Oostkapelle
nog in ziekenhuis.
door Henk Postma
aagtekerke - Bij een ernstige bot
sing in Aagtekerke zijn gistermid
dag zes mensen gewond geraakt.
Het ongeluk gebeurde rond twee
uur net buiten het dorp op de krui
sing bij de molen.
De slachtoffers werden met ambu
lances naar het ziekenhuis van Vlis
singen vervoerd. Vijf van hen kon
den na behandeling naar huis. Een
vrouw uit Oostkapelle ligt nog in
met het ziekenhuis met gebroken
ribben. De vrouw behoorde tot de
inzittenden van een Combi-
tax-busje voor collectief vervoer
van ouderen en gehandicapten.
Dat busje vervoerde drie passa
giers, afkomstig uit dorpen in de
gemeente Veere.
flink in de papieren lopen. De
vraag is of het gemeentebestuur,
dat de kraan enkele jaren geleden
als industrieel monument bestem
pelde, daar voor op wil draaien.
Raadslid Wim Hirdes van de LPV
heeft er een hard hoofd in. „De
duiktoren die op het badstrand
stond, is ook nooit teruggeko
men." In schriftelijke vragen roept
hij het gemeentebestuur onder
meer op de kraan te redden door
Europese subsidiepotjes aan te
spreken en bij Zeeuwse onderne
mers aan te kloppen.
Rinie de Jonge, PvdA-raadslid en
werknemer van De Schelde, vindt
het weliswaar belangrijk dat de to
renkraan blijft behouden voor de
stad, maar wil bij het instandhou
den van 'het symbool van De
Schelde' niet tot het uiterste gaan.
„Uiteindelijk is het gewoon een
klomp staal. Als het te duur wordt
om hem te houden, mogen ze van
mij ook iets anders moois terug
plaatsen dat herinnert aan De
Schelde en haar arbeiders."
1^ Binnenkort wordt de Schelde-
kraan aan de Koningsweg in Vlis
singen deels afgebroken. Veel
Vlissingen vrezen dat het te duur
is om de kraan op te knappen.
Advocaat E. Smit reageerde verbol
gen. Hij hield de rechtbank voor
dat de reclassering vindt dat de
24-jarige zo'n elektronische enkel
band één jaar hoort te dragen. Die
alternatieve straf moet volgens
hem niet na de celstraf komen
maar in plaats daarvan.
Hij stelde ook dat het dragen van
zo'n enkelband heel zwaar is. Tal
van veroordeelden zitten volgens
hem liever in een cel dan thuis
met zo'n band om een enkel. „Dat
laatste lijkt wel leuk, maar is het
niet. Leven met een enkelband om
houdt in dat je moet leven met tal
van beperkingen. Even naar bui
ten gaan is er niet bij. Dat wordt di
rect 'gezien'. Je lijkt vrij, maar je
Het taxibusje botste tegen een van
rechts komende personenauto.
Die raakte aan de voorkant volle
dig ontzet. Het busje kwam uit de
richting Domburg en volgde de
doorgaande route door Aagtekerke
richting Meliskerke over de
Rijsoordselaan. De bestuurster,
een vijftigjarige Vlissingse, wilde
op de kruising rechtdoor gaan rich
ting Meliskerke. Daarbij verleende
ze volgens de politie geen voor
rang aan de auto die vanuit de rich
ting Westkapelle nadere over de
Prelaatweg.
De bestuurder van de personen
auto, een 63-jarige man uit Ben
schop, en zijn vrouw raakten bei
de gewond. In het busje liepen de
bestuurster en de drie inzittenden
letsel op.
Directeur L. Uijl van Taxi Blaak
man, de eigenaar van Combitax,
repte zich naar de plaats van het
ongeluk. Hij betreurt het ongeluk,
De beweging Cultuurhistorie
Scheldekwartier hoopt op vrijwilli
gers, en dan met name op
oud-Scheldearbeiders, die hun
handen uit de mouwen willen ste
ken. „Ik wil in elk geval wel bik
ken aan die kraan", zegt Doeke
Roos junior van de werkgroep. Hij
zou het 'vreselijk' vinden als de
kraan niet meer terug zou komen.
Als het aan Willem Murre ligt,
komt de kraan in handen van een
'slimme ondernemer' die een ho
telkamer bovenin de kraan maakt.
Die suggestie is niet uit de lucht ge
grepen. Murre: „In Harlingen is de
oüde havenkraan ook omgebouwd
tot hotelkamer. Ik heb daar ruim
een jaar geleden een arrangement
geboekt en dat was werkelijk mag
nifiek. Dat kan ook goed in Vlissin
gen. Toen ik nog als scheepsbou
wer bij de Schelde werkte, gingen
we vaak vrijdagsavonds, als het
niet druk was, naar de kraanmachi
nist. Het uitzicht op de stad, het
Scheldeterrein en de Westerschel-
de is vanaf daar fantastisch."
Verantwoordelijk wethouder Tine
ke Verhagen was vanwege verblijf
in het buitenland niet bereikbaar
voor commentaar. Momenteel
worden er offertes aangevraagd
voor de renovatie van de kraan.
bent het niet." De raadsman hield
de rechtbank ook voor dat de Vlis
singer geen echte dealer is. Er
was weliswaar bij een huiszoe
king bijna zeventig gram coke ge
vonden bij hem gevonden,
plus een weegschaaltje en een pis
tool. Maar die spullen waren vol
gens de Vlissinger van een ander,
wiens naam hij niet durfde te noe
men.
Rammeloo haalde de verklaring
van een ex van de Vlissinger aan.
Volgens,haar zou de man met eni
ge regelmaat mensen over de vloer
hebben gehad die coke bij hem
kochten.
Lvi Uitspraak:
maandag 8 oktober.
Dijk en oorlogsmuseum
weet vrijwilligers aan
zich te binden.
door Selma Osman
westkapelle - Als Westkappelaar
Poul Lous (77) geen vrijwilligers
werk bij dijk- en oorlogsmuseum
Het Polderhuis was gaan doen,
had hij nooit geweten dat je de lek
kerste advocaat van het dorp haalt
bij de vrouw van suppoost Bram
Weststrate. Het is maar een klein
voorbeeld van hoe vrijwilligers
werk mensen in het dorp bindt.
Nieuwkomer Cees Bouma (58)
heeft er sinds hij zich aanmeldde
bij het museum een hoop nieuwe
kennissen bij. „Ik woon hier nog
maar negen maanden. Het is opval
lend hoeveel mensen mij nu groe
ten als ik door het dorp fiets." Ans
Dingemanse (59) is in het dijkwer
kersdorp geboren en getogen. Zij
kan bij Het Polderhuis met haar le
venslange interesse voor het 'ver
haal van Westkapelle' terecht. En,
omdat het museum zo veelzijdig
is, ook nog eens haar liefde voor
kunst en cultuur. „Door Het Pol
derhuis ben ik met mijn andere
vrijwilligersactiviteiten gestopt.
Hier kan ik al mijn hobby's kwijt."
Museum Het Polderhuis drijft op
140 vrijwilligers zoals Poul, Bram,
Ans en Cees. De jongsten van ne
gen zetten speurtochten uit, ter
wijl de oudste, een man van 83
jaar, wordt ingezet voor het geven
van interviews of het ophalen van
bijzondere objecten bij de mensen
thuis. „Het is makkelijker om iets
te overhandigen aan een ouder ie
mand dan aan een jong ventje",
denkt Ada van Hoof, die de onbe
taalde krachten aanstuurt.
Het museum heeft een beleids
plan uitgedacht om ervoor te zor
gen dat het onmisbare vrijwilligers
werk in goede banen wordt geleid.
„Dat lag er al vanaf de tijd dat we
tien tot twaalf vrijwilligers had
den." Uitgangspunt is volgens Van
Hoof dat de mensen die zich belan
geloos voor Het Polderhuis inzet
ten met respect worden benaderd.
„Andere organisaties zeggen wel
eens dat wij onze vrijwilligers in
de watten leggen. Ik vind dat je
iets moet teruggeven aan de men
sen die je zo maar hun ervaring,
vrije tijd of kennis geven. Dat kan
door ze iets te Ieren, door ze zelf
standigheid te bieden of door de
belofte om niet te zeuren als ie
mand aangeeft dat hij weinig tijd
heeft. Dus: ook niet bellen als je
plotseling omhoog zit."
Hoewel er nauwelijks verloop is,
moeten vrijwilligers zich elk jaar
opnieuw inschrijven. Het invullen
van het formulier is ook bedoeld
om de trouwe helpers niet te over
vragen. „Geen kruisje bij iets zet
ten, vinden mensen soms makke
lijker dan 'nee' zeggen", licht Van
Hoof toe. Het Polderhuis vindt het
ook nuttig om vrijwilligers telkens
een nieuwe uitdaging te bieden.
„Mensen laten doen wat ze leuk
vinden. Dat motiveert. Bij ons kun
nen ze opklimmen." Zo volgen
'Het verhaal dat we één keer
in de week school hadden,
vinden kinderen altijd leuk'
Cees Bouma en Bram Weststrate
een cursus tot rondleider, terwijl
ze met andere taken zijn begon
nen. Bouma als ICT'er en West
strate als duizendpoot ('hand- en
spandiensten, suppoost, zelfs de
bediening als het druk is'). Poul
Lous denkt niet aan opklimmen.
Hij is nog uitermate tevreden met
zijn baantje als suppoost. „Eigen
lijk ben ik meer gids. Ik heb de
oorlog bewust meegemaakt en ver
tel er graag over." Schoolkinderen
hangen aan zijn lippen als hij ver
telt hoe hij als veertienjarige met
handgranaten ging vissen en dat
er soms kratten chocola aanspoel
den. „Ze vinden het vooral leuk
om te horen dat we in het laatst
oorlogsjaar maar één keer in de
week naar school moesten."
Ans Dingemanse onderstreept de
bijzondere sfeer onder de vrijwilli
gers. „Je hebt hier geen rangen of
standen; iedereen is gelijk."
Vandaag houdt Het Polderhuis vanaf
19.30 uur een open vrijwilligers-
avond voor huidige en toekomstige
vrijwilligers.
breskens - Op een schip van
Vroon op de Noordzee zijn zon
dagmiddag door een ongeval twee
Schotten en een Pool om het le
ven gekomen. De drie slachtoffers
raakten ernstig gewond toen ze
met een ankerketting bezig waren.
Het is nog onbekend wat er pre
cies is voorgevallen en hoe dat
heeft kunnen gebeuren. De Britse
autoriteiten doen onderzoek met
volledige medewerking van
Vroon.
„Het ongeval is zeer tragisch en
aangrijpend voor de hele organisa
tie. Ook voor de twaalf beman
ningsleden", aldus een woordvoer
der van rederij Vroon uit Breskens
gisteren. Het schip, de Viking Islay,
is actief in het gasveld Amethyst
van olieconcern BP voor de kust
van East Yorkshire. Eigenaar is
Vroon Offshore Services uit Aber
deen, een dochteronderneming
van Vroon in Breskens.
Ambulances reden af en aan om de zes gewonden uit het Combitax-busje
en de personenauto af te voeren. foto Roland de Jong
maar prijst zich gelukkig dat ieder- gen waren weggesleept, kwamen
een 'goed in de gordels' zat. Daar- medewerkers van de gemeente
door werd erger voorkomen. Na- Veere in actie om het wegdek
dat de twee beschadigde voertui- schoon te maken.