v17 PZC Zaterdag 22 september 2007 reis is vaak een hel De Stichting Varkens in Nood, die opkomt voor het welzijn van de dieren, volgde onlangs een varkenstransport waarbij dertien dieren overleden. De Inspectiedienst zegt regelmatig tegen dit soort toestanden aan te lopen. Ondanks strengere regels blijven er misstanden. De foto's zijn gemaakt tijdens het omstreden transport. foto GPD/Varkensinnood meer dan zeventig uur naar Griekenland. Volgens veearts Peter Hammink van de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) is het beter lange transporten naar Spanje, Italië, Hongarije en Roemenië achterwege te la ten. Hij controleert dagelijks of transpor ten volgens de regels verlopen. Bij boer Bouwens in Schaijk is het van daag in orde. „Soms keur ik de varkens op de laadklep, soms voorafin de stal. Hier heb ik de keuring in de stal gedaan. Ik let erop of de beesten gezond zijn. Het komt wel voor dat ik een exemplaar eruit haal. Voor aanvang van het transport mogen de beesten niet worden gevoerd, want dat maakt ze minder beweeglijk. Daarvan heb ben ze tijdens de rit last. Verder kijk ik of de vrachtwagen schoon is en of er water en voer aan boord is." Met het vervoer van varkens naar Duitsland heeft Ham mink niet zo'n moeite. „Het gaat over een rit van twee uur. Dit stuk van het land, de aangrenzen de delen in Duitsland en België moet je als één varkensgebied beschouwen." De veearts staat niet alleen met zijn op roep te stoppen met het gesleep met bees ten. In Europees verband heeft Nederland geprobeerd de duur van internationale veetransporten te beperken tot acht uur. Dat voorstel heeft het niet gehaald. De nieuwe EU-landen en de zuidelijke lidsta ten wilden er niet aan. De Dierenbescherming wil helemaal van de transporten af. Behalve voor het dieren welzijn is dat ook beter voor de gezond- Export en import van vee Aantal vervoerde dieren en het aantal transporten in 2006 Export Aantal transporten 3,3 miljoen varkens 19.500 4,9 miljoen biggen 9.195 46.000 runderen 1.394 73.000 kalveren 730 331.000 schapen 1.410 8000 paarden 552 Import 696.000 kalveren 3.480 Totaal transporten: .jjt ffi, 36.261 heid. „Alle veeziekten van de afgelopen ja ren, ook de vogelgriep, zijn het land bin nengekomen met veetransporten", zegt woordvoerder Niels Dorland. Zolang de transporten niet zijn verboden, moet er een maximumduur van acht uur worden afgesproken, vindt de Dierenbescherming. In het Productschap voor Vee en Vlees (PVV)vindt de Dierenbescherming een te genstander. „Bij één procent van de trans porten zijn incidenten. Dat is natuurlijk nog te veel, maar in de overgrote meerder heid van de gevallen gaat het gelukkig goed", zegt Dé van der Riet van de PW. Volgens de Dierenbescherming is dat on waar. Dorland: „Het gaat structureel mis, maar harde cijfers hebben we niet, door dat we niet alles kunnen controleren. Maar als we controleren, is het vaak mis. Het is wel tekenend dat het zo gemakke lijk is om misstanden op te sporen." De problemen zitten vooral bij de ongeor ganiseerde transporteurs, meent de Dieren bescherming. „Met transporteurs die bij branchevereniging Saveetra zijn aangeslo ten, gaan het wel. Daar kun je afspraken mee maken." De moordende concurrentie is een belang rijke oorzaak voor de problemen. „Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Bij gebmiksvee als fokrunderen gaat het nog wel goed, dat is vee met een hoge waarde. Maar bij het slachtvee wordt nergens naar gekeken. Als ze maar levend aankomen." Van der Riet erkent dat de concurrentie een rol speelt. „Nederlandse veehouders danken hun marktpositie aan de goede prijs-kwaliteitverhouding van de dieren. En het ziet er niet naar uit dat andere Euro pese veehouders snel op hetzelfde niveau uitkomen. De handel in levend vee zal daarom voorlopig niet verdwijnen", denkt Van der Riet. Bij Bouwens blijkt hoe dat zit. Verdeeld over stallen in Schaijk, Ravenstein en Vin kei houdt Bouwens 350 zeugen, ofwel moedervarkens, en 960 vleesvarkens, spe ciaal voor de Duitse markt. De biggen, die in enkele maanden tijd worden vetgemest, komen van zijn eigen bedrijf „Ik heb ze van zaad tot karbonade." Nu zijn er 180 rijp voor de slacht. Op het juiste gewicht om naar het slachthuis te gaan. Wachten kan niet meer. Klaar zijn ze om tot ham, kotelet, karbonade, gehakt en worst te wor den verwerkt en uiteindelijk op een bord te belanden. „Op het ogenblik brengt een kilo 1,40 euro op. Per varken praat je over zo'n 90 kilo slachtgewicht. De rest is af val", rekent Bouwens voor. Een varken le vert daarmee zo'n 130 euro op. De marges zijn dus klein en daarom ziet de toekomst voor de miljoenen beesten die jaarlijks op transport gaan er somber uit. In Europa is geen consensus over het beperken van lang vervoer en in Neder land inmiddels ook niet meer. In de huidi ge Tweede Kamer is geen meerderheid voor de beperking van de rijtijden. De Ka mer wil alleen de controle op de veetrans porten verbeteren. Dat kan het beste door middel van de invoering van een gps-sys- teem voor veewagens. Zodoende is altijd te volgen waar de wagen zich bevindt en of de chauffeur zich aan de rij- en rusttij den houdt. De Kamer wil dat gps al in 2008 verplicht wordt op alle veewagens. Maar minister van Landbouw Gerda Ver burg kan dat niet verplichten, zegt ze. De Europese regels schrijven die verplichting namelijk pas voor vanaf 2009. Chauffeur Edwin Geurts van Kessel heeft al zo'n navigatiesysteem in zijn wagen. „Nog niet verplicht, maar we hebben het al wel." Op het beeldscherm is te lezen hoe hoog de temperatuur is in de afzonder lijke boxen met varkens. Die schommelt rond de 20 graden Celsius. Ook is te zien hoe zwaar de wagen met lading is. „Zo kunnen ze op ons kantoor alles controle ren. Of ik me aan de rusttijden houd, maar ook of ik onderweg dieren in- of uitlaad."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 97