v16 Zaterdag 22 september 2007 PZC am De laatste .•-jjJPIWi aw* v.1 TrrwMiiwrniiiii foto David van Dam Nederland is kampioen veetransporten. Jaarlijks gaan miljoenen varkens, koeien, kippen en schapen de grens over. Het protest daartegen zwelt aan. Waarom kunnen de dieren niet om de hoek worden geslacht? Nu duurt hun laatste reis vaak 24 uur, opeengepropt in een hete vrachtwagen, zonder eten en weinig te drinken. door Peet Vogels en Peter de Leeuw Varkens reppen zich naar licht. Om zes uur op deze septem- berochtend is het nog don ker, maar lampen zetten het boerenerf in Schaijk, bij Oss, in een geel schijnsel. „Dat helpt", zegt var kenshouder [o Bouwens. Ze lopen nu mak kelijker naar buiten." Voor 180 slachtvarkens, die een half jaar oud zijn en per stuk no tot 115 kilo wegen, begint de laatste reis. In hun geval naar Duitsland, naar het slachthuis in Hamm bij Dortmund. Ze zullen de avond niet ha len, vandaag nog zullen de slachters van Hamm zich over hen ontfermen. De var kenshouder drijft zijn beesten in groepjes van tien door een smal gangetje de stal uit. Met een houten plaat en plastic zak als schild, belet hij de dieren om te keren. Een maal buiten de staldeur lopen de varkens tussen de hekken door de laadklep van de vrachtwagen op. „Ho hier, ho hier...", roept Bouwens. Hij en chauffeur Edwin Geurts van Kessel slaan enkele dieren met de vlakke hand op de billen, de hammen in spe, om ze in het gareel te krijgen. Veel aanmoediging hebben de varkens niet nodig om aan hun laatste reis te begin nen. Zodra de hekken op de laadklep dicht zijn, oormerkt de vrachtrijder de dieren met een tang. Ook daar blijven ze vrij rus tig onder. „Ze staan hier 'strakker' dan in de stal. Daarom doe ik het hier", zegt Bou wens. Door het nummer -1814525 - in hun oor blijft te zien dat de dieren afkom stig zijn van zijn fokkerij. De stilte overheerst, bij het krieken van de dag, aan de rand van een veld met suiker bieten en bospeen, waar je vanaf het erf op uitkijkt. In de verte staat maïs, karakte ristiek voor de Brabantse zandgronden. Het kost de varkenshouder en de chauf feur bijna een uur om de eerste negentig varkens in de vrachtauto te laden. Weer een uur later hebben ze ook de aanhanger met de negentig andere krulstaarten gela den. Het is een tafereel dat dagelijks vele malen in Nederland te zien is. Niet alleen met vol wassen varkens. Ons land is een Europese grootmacht als het gaat om de uitvoer van levende dieren. Jaarlijks gaan er 8,6 mil joen koeien, varkens, schapen en paarden de grens over. Voor al die dieren zijn ruim 32.000 transporten nodig. Met die handel is jaarlijks 880 miljoen euro gemoeid. De aantallen zijn enorm. Zo is Nederland de Europese kraamkamer als het om big gen gaat. Vorig jaar kwamen er 4,9 miljoen terecht in varkensstallen elders in Europa. „Nederlandse biggen zijn gewild, Neder landse varkensboeren kunnen biggen leve ren van uniforme kwaliteit met een hoge gezondheidsstatus", aldus Dé van der Riet van het Productschap voor Vee en Vlees. Maar ook de vleesvarkens zijn populair, ge let op de 3,3 miljoen stuks die daarvan jaar lijks de grens over gaan. „Duitsers en Italia nen houden van zware varkens. Een Itali aan wil grote hammen en een Duitser dik ke schnitzels. Daarvoor hebben ze de Ne derlandse varkens nodig", aldus Van der Riet. Er is één verhaal dat hij graag de wereld uit helpt: Nederlandse varkens gaan niet naar Italië om vervolgens als dure parma ham terug te keren. „Dat is een hardnekki ge fabel. Parmaham mag alleen gemaakt worden van varkens die in de regio gebo ren, getogen en geslacht zijn." Nederland se varkens worden volgens Van der Riet alleen gebruikt voor de gewonere prosciut- to's (hammen) zonder streekaanduiding, en voor spek, fricandeau en dergelijke. De kritiek op het gesleep met al die miljoe nen beesten zwelt aan. Vooral de langduri ge transporten zijn dieronvriendelijk, ook als de transporteurs zich keurig aan de re gels houden. Voor de veehandelaren zijn de verre transporten lonend omdat de bui tenlandse slachterijen meer betalen voor de dieren. Europa bepaalt bijvoorbeeld dat varkens 24 uur staand en opeengepropt vervoerd mogen worden, zolang ze maar wat kun nen drinken. Jonge beesten mogen twee keer negen uur onafgebroken in een wa gen zitten met een verplichte tussenstop van een uur. Met paarden mag ook een et maal rondgereden worden zolang ze elke acht uur wat water krijgen. Koeien, scha pen en geiten kunnen zelfs tweemaal veer tien uur de vrachtwagen in met slechts een verplichte stop van een uur. Dan hebben we het niet over de excessen, zoals het transport van 108 shetlandpony's uit Groningen, dat begin deze maand door de Duitse politie van de weg werd ge haald, omdat er teveel pony's veel te lang in de veewagens vervoerd werden. De beesten kwamen meer dood dan levend uit de wagen. De week daarvoor hield de Duitse politie een Nederlands veetrans port aan, omdat er bloed uit de vrachtauto droop. Twee varkens waren aan het vech ten geslagen door de stress van de reis. Het zelfde bedrijf is vorig jaar nog door de Griekse overheid geverbaliseerd toen bij aankomst bleek dat er 263 dode biggen aan boord waren. De biggen van tien weken oud waren gestikt tijdens de tocht van

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 96