Schitteren als een Spectrti v13 PZC Zaterdag 22 september 2007 Sakshi als het Indiase 'Meisje van Vermeer' d op de eigen capaciteiten en mogelijkhe den, veilig. Het is in het rustige, geordende Nederland moeilijk voor te stellen hoe de kinderen le ven, maar Wieke Biesheuvel probeert dat in een column uit te leggen. „Bombay fluis tert niet. Zij gilt en krijst, lééft. Sta je op de bovenste verdieping van een hoog ge bouw, dan zie je een permanente veeg van roet en vuil boven de stad hangen. Het kri oelt er van de mensen, verkeer, bouwput ten, vuilnis. Een broedplaats voor ziektes. Er is armoede waar je kijkt. Toch hebben veel sloppenbewoners een televisie. Ze lig gen er met liefde hun hele leven krom voor en leggen hun prioriteiten anders dan wij verwachten. Bombay is ook de stad van de dromen, waar migranten uit heel India naartoe trekken. In Bollywood worden de films en de soaps gemaakt waar Indiërs zo dol op zijn." „Aankomen in Bombay is echt een schok", zegt Erma Rotteveel. „Zó ontzettend véél mensen!" Er wonen bijna twintig miljoen mensen in de Indiase stad. „Als je je be denkt dat bijna één op de tien kinderen iets mankeert, dan wonen er dus honderd duizenden kinderen met een handicap in de sloppenwijken." Velzeboer: „Het is ho peloos als er geen hulp is. Maar mét hulp hebben deze kinderen in veel gevallen meer toekomstperspectief dan niet-gehan- dicapte kinderen." Monique Velzeboer weet zelf als geen an der dat een goede revalidatie essentieel is. Ze was meervoudig olympisch kampioene shorttrackschaatsen, maar belandde na een sportongeval in een rolstoel. Ze revalideer de, ging naar de fotoacademie en maakte carrière als fotografe. Ze staat niet vaak meer stil bij de dingen die ze niet meer kan, maar denkt vooral aan de dingen die ze wél kan. Van de kinderen die ze voor de kalenders en de agenda's van de Monique Velzeboer Foundation portretteert, valt de handicap nauwelijks op. Wie de foto's bekijkt, ziet eerst het kind en misschien in tweede in Lubna, gehuld in rood-wit-blauw. De gehandicapte fotografe en oud-Olympisch kampioen shorttrackschaatsen Monique Velzeboer heeft voor de vijfde keer een kalender gemaakt met foto's van gehandicapte kinderen. Ditmaal in Bombay, India. door Annet van Aarsen foto's CPD Ze schitteren voor één keer als echte Bollywoodsterren, de droom van menig kind in de Indiase miljoenenstad Bom bay, het hart van de beroem de Indiase filmindustrie. Neem Lubna Rangrez, de ster die de voorkant siert van de nieuwe kalender en agenda van de stich ting van Monique Velzeboer. Velzeboer vindt dat Lubna dezelfde lach en ondeugende oogopslag heeft als prinses Maxima. Of neem Vinayak Maharana, de 4-jarige die baby Krishna uitbeeldt. Hij is een kindje met het syn droom van Down, maar die handicap verdwijnt op de foto compleet naar de achter grond. De Noordwijkse fotografe was in januari samen met jeugdvriendin en art-director Erma Rotteveel en Libelle-co- lumniste Wieke Biesheuvel tien dagen in Bombay om de foto's te schieten voor de kalen ders, agenda's en wenskaarten van de Foundation. De opbrengst is bestemd voor het Liliane Fonds, dat gehandicapte kinde ren in ontwikkelingslanden helpt. Het was het vijfde project op rij en dus een jubi leumreis. Eerder maakte het team foto's voor het Liliane Fonds in Rwanda (kalen der 2004), Nepal en Bangladesh (kalender 2005)Pem (kalender 2006) en in Kenia (kalender 2007). De Monique Velzeboer Foundation heeft een grote schare fans en de opbrengsten groeien jaarlijks. Konden Rotteveel en Velzeboer in 2006 een che que van 50.000 euro aan het Lilia ne Fonds overhandigen, in 2007 was dat een recordbedrag van 100.000 euro. Lubna en Vinayak, maar ook Sakshi (het Indiase 'Meisje van Vermeer'), Sheetal en Akash en al die andere jon geren en kinderen die voor de lens van Velzeboer po seerden, zijn Liliane Fonds-kinderen. De Neder landse organisatie bekostigt hun revalidatie en stelt hun toekomst, met scholing af- nique Velze boer stem stantie dat het iets mankeert. „Voor de Bol- lywood-portretten kregen we hulp van een Bollywood-regisseuse. Zij regelde een visagist en een kleermaker", zegt Erma Rot teveel. „Prachtig, de kinderen voelden zich als sterren behandeld." Ook wilde het team met de fo to's de band laten zien tussen Nederland en India. In elk Bol- lywood-portret zit een knip oog naar Nederland. Houdt Sheetal een lo tusbloem in haar handen, Akash heeft een Nederlandse tulp. Sakshi is natuurlijk het Indiase 'Meisje van Vermeer'. Vinayak, de baby Krishna, heeft een typisch Hollands koekje in zijn knuistje. Lubna is, maar dat ziet iedereen direct, van top tot teen ge huld in rood-wit-blauw. „Ik ben altijd behoorlijk nerveus, de dagen voordat we op reis gaan", zegt Erma Rotte veel. „Alles moet in die korte tijd dat we er zijn ook lukken. We mogen niks vergeten of over het hoofd zien, want je gaat niet zo maar terug om het nog eens over te doen." Monique Velzeboer: „Die tien dagen zijn behoorlijk vermoeiend. Je wordt aan hele rijen mensen voorgesteld, er staan veel ouders met hun kinderen te wachten tot ze op de foto kunnen. Voor de kalender heb je er maar twaalf nodig, dus je weet van tevoren al dat je met een heleboel por tretten niks doet. Maar toch, je wilt aan dacht besteden aan al die kinderen die zich melden." De twee vriendinnen willen hun reizen voor het Liliane Fonds voor geen goud mis sen. Velzeboer: „India was behoorlijk ver moeiend, maar je wordt er ook vrolijk van. Heel veel ellende zien we natuurlijk niet. Deze kinderen krijgen allemaal een kans op een goede toekomst, we zien vooral het resultaat dat het Liliane Fonds boekt." De kalender en agenda voor 2008 en de wenskaar ten zijn te koop bij de Bruna-winkels en via inter net te bestellen bij de Monique Velzeboer Founda tion. Zie: www.moniquevelzeboerfoundation.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 93