Cultuur Vleeshal als tempel kunstrelikwieën Alleen met galgenhumor is een tragedie te overleven Aanbevolen Keus van de jury lastig te voorzien Film Cronenberg PZC Zaterdag 22 september 2007 45 Jeffrey Vallance legt highlights van zijn leven vast in relikwieën. door Ali Pankow MIDDELBURG - „Daar komt blauw licht op te staan, zodat er een soort hemelboog ontstaat en op al die nissen wil ik rood licht", ver wijst Jeffrey Vallance met brede armzwaai in de ruimte. De beel dend kunstenaar uit Californië zit op dat moment nog druk in de op bouw van zijn expositie Reliquary Chapel in De Vleeshal in Middel burg. In aanvulling daarop zijn in De Kabinetten van De Vleeshal te keningen en schilderijen van zijn hand te zien. De tentoonstelling wordt vanmiddag tussen 16.00 en 18.00 uur geopend. Vallance vertelt met groot enthou siasme over zijn werk en passie als kunstenaar. „Het was geen kwestie van een keuze, maar van een voor bestemming. Ik ben als kunstenaar geboren. Mijn grootvader, afkom stig uit Noordwegen, hield zich be zig met volkskunst Ook mijn moe der was actief in de kunst. Heel vanzelfsprekend dat ik dat ook zou gaan doen. Bovendien, als kunst niet zou bestaan, zou ik toch pre cies hetzelfde doen als ik nu doe." Hij kijkt even tevreden rond zich heen naar de expositie in wording. „Dit was oorspronkelijk een sla gerswinkel, maar iedereen die bin nenkomt, waant zich toch meteen in een kerk", omschrijft Vallance lachend de Vleeshal. De ruimte spreekt hem zeer aan als onderdak voor de nieuwe werken uit zijn re- likwieënserie. De talrijke nissen in de lange zijwanden lijken er wel specifiek voor gemaakt. Het ma ken van persoonlijke relikwieën is ooit begonnen met verzamelen. Al in zijn kindertijd bewaarde hij al lerlei objecten als tastbare bewij zen van plaatsen waar hij was ge weest of van gebeurtenissen die hij meemaakte. Door de verhalen en herinneringen die ze oproepen zijn als deze dingen voor Vallance tot relikwieën getransformeerd. De wijze waarop hij ze arrangeert en als compositie verwerkt in steeds weer een specifieke schrijn maakt ze tot kunst. Performance kunstenaar Chris Burden, even eens uit Californië, bood hem een lichtend voorbeeld voor zijn eigen uitingsvormen. 'Als kunst niet zou bestaan, zou ik toch precies hetzelfde doen als ik nu doe' Vallance heeft op specifieke wijze de highlights van zijn eigen leven vastgelegd. Tevens bieden de reli kwieën de mogelijkheid tot univer sele beleving. Zo kan het besef dat de voorwerpen zijn aangeraakt door beroemde personen of dat ze onderdeel zijn geweest van belang rijke gebeurtenissen diverse emo ties oproepen. Flowers from Nixon's Funeral bijvoorbeeld bevat bloemblaadjes uit de boeketten van buitenlandse gasten bij de be grafenis van Richard Nixon op 22 april 1994. Vallance verwerkte ze in een zwarte schrijn in de vorm van een kathedraal met daarin ook een replica van Nixon's doodkist. Een ander voorbeeld biedt de steen die hij in 2002 meenam van de Masjestic Ranch in Texas waar president Lyndon B. Johnson woonde. Ook de relikwieën met door paus Johannes Paulus II gezegende voor werpen zijn voor de kunstenaar de fraai gearrangeerde sporen van belangrijke ontmoetingen en erva ringen. Hij reist daar stad en land voor af. Het bezoek aan de paus kreeg voor Vallance extra lading toen hem duidelijk werd dat op diezelfde dag Yasser Arafat Vati caanstad bezocht. „Ik zwaaide naar hem en hij wuifde terug. Zijn bodyguards lachtten naar mij ter wijl ze hun automatische wapens op mij gericht hielden", beschrijft de kunstenaar zijn oprechte en bijna kinderlijke fascinatie in de bijbehorende catalogus. Met enkele desbetreffende kunst werkjes betoont Vallance ook war me herinneringen aan zijn bezoek aan het eiland Tonga. Naast Ton ga-relikwieën in de Vleeshal prijkt in een van De Kabinetten een foto van de kunstenaar samen met ko ning Taufa'ahau Tupou van dat land. Een rondgang door dit deel van de expositie geeft een indruk van Vallance's tekentalent. Zijn te keningen van onder meer IJsland getuigen van een grote voorliefde voor mythische verhalen en volks kunst. Dat resulteert in weergave van krachtige figuren waar speci fiek de eigen bewoners van een land verbinding mee hebben. Rn Reliquary Chapel, tot en met 2 dec., De Vleeshal De Kabinetten van De Vleeshal, Middelburg, dins, t/m zon., 13.00 - 17.00 uur; dinsdag 20 nov. lezing door Jeffrey Vallence, De Vleeshal 19.30 uur. Jeffrey Vallance met 'Flowers from Nixon's foto Ruben Oreel VLISSINGEN - De ervaring heeft het geleerd: de keus van de jury bij de Film Literatuur Award laat zich lastig voorspellen. Dat Atonement het hoogst scoort in de filmbaro meter van het publiek zegt dus niks. Bovendien heeft juryvoorzit ter Rinus Ferdinandusse al laten weten dat zijn voorkeur zeker niet bij Atonement ligt. Het zou dus net zo goed de bijna hilarische oorlogs film Border post kunnen worden. Gezien de hoge kwaliteit en varië teit dit jaar van de negen genomi neerde films lijkt de jury nog wel wat te moeten uitvechten voordat de award vanavond kan worden toegekend. Aan Emmas glück bij voorbeeld, of misschien zelfs wel aan het laag gewaardeerde Opium. Of aan een van de andere vijf VLISSINGEN - Op het laatste mo ment heeft Film by the Sea Eas tern promises, de nieuwe film van David Cronenberg, aan het pro gramma kunnen toevoegen. Deze is vanavond om 21.30 uur te zien in zaal 3 van Cine City in Vlissin- gen. De film won vorig weekeinde nog de publieksprijs op het Film festival van Toronto en wordt nu al getipt als Oscar-kandidaat. Rajko Grlic dingt met 'Border post' mee naar prijs Film by the Sea. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Het is een van de aar digste competitiefilms bij Film by the Sea: Border post van de Kroati sche regisseur Rajko Grlic. Het is een vermakelijke film over een uit eindelijk tragische oorlogssituatie. „Het is galgenhumor. Dat is de eni ge manier om te overleven. Het is een vorm van zelfbescherming." Voor Grlic is het zijn eerste bezoek aan het festival. Toch zijn er ban den met Film by the Sea. „Leo Hannewijk heeft me destijds, een jaar voordat dit festival begon, ge holpen met het opzetten van het Motovun Filmfestival in Kroatië." Border post gaat over een legerpost op de grens van Joegoslavië en Al banië, waar de verveling regeert. Als de commandant ontdekt dat hij buitenechtelijk syfilis heeft op gelopen, doet hij alsof een Albane se aanval dreigt, zodat hij een ex cuus heeft om niet naar huis te hoeven. De film is gebaseerd op een boek van de populaire schrijver Ante To- mic. Opmerkelijk is dat boek en script vrijwel gelijktijdig zijn ont staan en ook samen zijn gepubli ceerd. Toch zijn er duidelijke ver- Rajko Grlic: „Ik weigerde de situatie te simplificeren om de film internatio naal begrijpelijker te maken." schillen. „Het boek is wat luchti ger, zeker het einde, en speelt zich af in 1983. Ik heb het verhaal ver plaatst naar 1987, de laatste dagen van het vroegere Joegoslavië, de vooravond van de tragedie die zou volgen. Ik wilde geen film maken over de oorlog; want dat is altijd hetzelfde, maar juist over de situa tie vlak voor. De film is ernstiger dan het boek, zonder dat ik de lich te bovenlaag wilde kwijtraken." Border post was een groot succes in eigen land, maar ook op internatio nale filmfestivals. „Dat heeft me foto Lex de Meester wel wat verbaasd, want mijn be doeling was echt een film te ma ken voor de localsover het mo ment dat ik het land verliet. Elk personage heeft bijvoorbeeld het accent van een ander deel van Joe goslavië. Dat belangrijke aspect gaat weliswaar verloren in de verta ling, maar ik weigerde de situatie te simplificeren om de film inter nationaal begrijpelijker te maken." 'Border post': vandaag 13.30 uur in zaal 4 (na afloop interview met Grlic), morgen 17.45 uur in zaal 6. Hoogtepunten vandaag 12.00 uur: compilatie In Europa, interview Geert Mak/Roel van Broekhoven; film Vergezicht in een eikenhouten lijstje. - 13.30 uur: Evening, met na af loop interview met regisseur La- jos Koltai. 13.30 uur: Die Blechtrommel, in terview Volker Schlöndorff. 13.30 uur: Borderpost met inter view regisseur Rajko Grlic. 14.00 uur: I served the King of England, interview Jiri Menzel 14.00 uur: Ghosts, na afloop (16.00u) debat toekomst van Europa, met o.a. Karla Peijs. 14.45 uur: La caja, interview re gisseur Juan Carlos Falcón. 15.30 uur: Opium met inter view regisseur Janos Szasz. 19.15 uur: You kill me met in terview acteur Ben Kingsley. De PZC tipt films uit het festival aanbod van het slotweekeinde: Away from her (Sarah Polley). Geen verrassende maar wel uitste kend gemaakte film over de ziekte van Alzheimer. Zaterdag 16.00 uur, zaal 1; zondag 9.45 uur, zaal 1. Trade (Marco Kreuzpaintner). In dringende film over mensenhan del. Zaterdag 18.45 UU1 zaal 6; zon dag ij.30 uur, zaal 2. Vier minuten (Chris Kraus). Tot nu toe met afstand de hoogst ge- j waardeerde film van het festival. Gaat over een onhandelbaar piano talent. Zondag 13.15 uur, zaal 2.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 47