De leges-puzzel Als iets de naam puzzel verdient, dan wel de wijze waarop de verschillende gemeenten tot berekening van hun leges voor bouwkosten komen. Barbara van Eeeuwijk van de Vereniging Eigen Huis (VEH) vreest dat het nog wel even duurt voor de burger exact weet waar hij aan toe is. „Sommige gemeenten begrijpen hun eigen berekeningen niet." Alarm Vrijwillig Transparanter HUIZENMARKT 15 door Herbert Kats Gemeenten berekenen de kosten door die verbonden zijn aan het aanvragen van een bouwvergunning. Die zogeheten leges zijn bedoeld ter compensatie van de admini stratieve handelingen die daaraan te pas ko men. Het is niet de be doeling dat gemeenten daaraan verdie nen. De praktijk blijkt echter anders. Iedere ge- meente hanteert een ande re reken- rn e t h o d e Het meest re cente onder zoek van Eigen Huis zorgde deze zo mer voor de nodige commotie. De verschillen in tarieven bleken groot. De rekening kan honderden tot zelfs duizenden euro's ver schillen. In Zuidwest-Nederland viel het naar ver houding nog mee: de onderzochte ge meenten Etten-Leur, Moerdijk, Tholen, Goes en Terneuzen liepen redelijk in de pas met het gemiddelde en de laatst ge noemde gemeente was zelfs aan de voorde lige kant. Het totaalbeeld was echter voor Eigen Huis verontrustend genoeg om alarm te slaan en het stof is nog steeds niet volledig neergedaald. Belangrijkste conclusie: de verschillen in de tarieven zijn in vier jaar onderzoek nog nooit zo groot geweest. En er is bijna geen gemeente die helder kan uitleggen hoe de berekeningen in elkaar steken. Het comple te overzicht van het onderzoek is overi gens te vinden op: www.eigenhuis.nl/bouwleges2007 Eigen Huis heeft ook onderzocht hoe de burger tegen de verschillen in legeskosten aankijkt. Uit eigen onderzoek blijkt dat acht van de tien Nederlanders van mening is dat gemeenten dezelfde tarieven moeten hanteren. Volgens woordvoerder Barbara van Eeeuwijk is het echter niet een voudig de ge meen ten op één lijn te krijgen. Voor de belangenvereniging bestaat er geen twijfel: gemeenten hadden de burger die wil verbouwen al lang veel meer duide lijkheid moeten geven. Barbara van Eeeuwijk: „Op mijn bureau ligt nog ergens een brief van de toenmali ge minister Remkes, die zich in 2005 af vroeg waarom er een jaar eerder al niet een modelverordening was ingevoerd." Uit het VEH-onderzoek is gebleken dat slechts één van de veertig onderzochte ge meenten de modelverordening gebruikt. De verklaring is simpel: „Het is ook vrijwil lig." Eigen Huis is ook na vier jaar niet van me ning dat dat het zinloos is om met de on derzoeksresultaten steeds weer op hetzelf de aambeeld te hameren. Duidelijkheid is er immers nog altijd niet en de verschillen worden, volgens de eigen bevindingen, eerder groter dan kleiner. „Zeker is sprake van enkele hardnekkige gewoonten", beaamt Van Eeeuwijk. „Maar gemeenten weten nu in elk geval dat er op hen wordt gelet." Wat Eigen Huis betreft is l nu snel over met de vrijwilligheid en legt de overheid een lan delijk te gebruiken model op. Om dat doel te be reiken worden de pijlen gericht op de politieke par tijen en - nóg ge richter - op de ge meenten die bij het onderzoek naar de le geskosten aan de hoge kant zaten. „We doen ook een verzoek aan de Rekenkamer om uit te zoeken waarom de kosten soms zo hoog zijn. Werkt de ene gemeente efficiënter dan de andere?" De Tweede Kamer heeft zich tot tevreden heid van Eigen Huis nu ook op de kwestie geworpen. De regeringspartijen PvdA en CDA dringen er vooral op aan, snel duide lijkheid te geven over hoe de kosten in el kaar steken. Wat de PvdA betreft heeft de VNG nog een jaar om de zaak op orde te krijgen. De WD slaat een aanmerkelijk hardere toon aan: Kamerlid C. Aptroot eist dat de zaak in een wet wordt geregeld omdat hij de huidige praktijk als 'pure diefstal' ziet. Tijdens het vergaren van de onderzoeksre sultaten bleek dat gemeenten ook zelf lang niet altijd kunnen zeggen hoe de kosten in elkaar steken. „We kregen soms te horen 'we snappen niet hoe jullie aan die berekening komen'. Ook zijn er gemeenten die de kleine letter tjes niet kennen van de regels die zij zelf hebben op gesteld. Ge volg was dat er dus ook niet volgens die regels werd gehandeld. „Ter wijl het zwart op wit stond." Op korte termijn blijft het probleem bestaan dat er nog niet eens een mo del is dat op brede acceptatie kan bogen. Ook de modelverordening die door Bin nenlandse Zaken en de Vereniging Neder landse Gemeenten is ontwikkeld voldoet niet om iedere burger inzicht te geven in de materie. „Het zegt niet: deze kosten zijn wel meegenomen en die niet", verdui delijkt Van Reeuwijk. „Wij zouden het veel beter vinden als er een model kwam dat inzicht geeft wat er achter die kosten ligt." De toerekening van kosten zijn in haar ogen hét grote probleem. Een klein voor beeld: „Wat je in rekening moet brengen voor de ambtenaar die op bouwzaken werkt is nog wel helder. Maar de ene ge meente rekent veel geld voor een kopietje omdat ook de kopiermachine moet wor den afgeschreven, de andere ziet dat als al gemene kosten." luist dit soort interpretatieverschillen maakt de zaak zo ondoorzichtig, meent Ei gen Huis. Een deugdelijke checklist in klare taal kan de moeilijke materie van de bouwkosten inzichtelijker maken. Of'transparanter', zo als Barbara van Eeeuwijk het noemt. „De burger levert een papiertje in en wil weten wat er voor z'n aanvraag wordt ge daan. Als je er niet voor hebt gestudeerd, is er voor een gewoon mens nauwelijks uit| te komen. Ik vind het knap als het iemand wél lukt. Het staat er namelijk vaak ook in erg moeilijk leesbare taal."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 95