Sport
Ramon Kuipers naar het WK karten
PZC Vrijdag 21 september 2007 49
Ramon Kuipers neemt komend weekeinde deel aan het
wereldkampioenschap karten. De zeventienjarige
Middelburger is de enige Nederlandse deelnemer aan het
evenement in het Belgische Mariembourg.
In het Belgische Mariembourg ligt met
1366 meter één van de langste
kartcircuits van Europa.
Ramon Kuipers reed er vorige week nog
een wedstrijd, waarin hij tweede werd.
„Het circuit ligt me wel."
BELGIË*
Mariembourg
Nationaliteiten
deelnemers KF2
Italië
Frankrijk
Groot-Brittannië
WOK L I)
circuit
Mariembourg
sta rt/fi n i s
Zweden
Denemarken
Tsjechië
Finland
Spanje
Portugal
Bulgarije
Peru
Oostenrijk
Nederland
Duitsland
Noorwegen
naam
Ramon Kuipers
leeftijd
17 jaar (geboren 01-01-1990)
team
PDB Racing (Peter de Bruijn)
actief als karter
sinds zijn tiende
doel op WK
wereldkampioen worden
„Ik wil zeker in de top drie komen."
bijzonderheden
enige gekwalificeerde Nederlander
materiaal
Kuipers neemt twee karts mee.
Eén voor droog weer en
één voor nat weer.
kosten
karts kosten ongeveer
7000 euro per stuk.
Laptimer
Op dit computertje (merk
Alfano) op het stuur kan
Kuipers zijn rondetijden zien
en de temperatuur van de
motor. „Ik rij vrij constant; het
verschil per ronde is
doorgaans niet meer dan een
tiende."
Voorrem
Kuipers heeft een hendel
achter het stuur om de
voorrem te bedienen. Deze
toepassing wordt binnen
de kartsport nog weinig
gebruikt.
Carburateur
Tijdens de race draait
Kuipers aan twee
schroefjes aan de
carburateur om het
ideale mengsel van
benzine in de motor
te krijgen.
Stuur
Alle onderdelen van de kart
worden uitentreuren getest.
„Behalve het stuur",zegt
Kuipers. „Dat is eigenlijk het
enige onderdeel van de kart
dat we nooit veranderen."
Motor
Net als de andere rijders
in het PDB Racing Team
heeft Kuipers een 125
cc Parilla-motor. Andere
bekende merken zijn
Vortex, TM en Maxter.
Pedalen
Gas - rechts
Rem - links
Koppeling-geen
Banden
Kuipers rijdt normaal
gesproken op Vega-banden,
maar op het WK moeten alle
deelnemers op Dunlop-
banden rijden. „Banden zijn
hét belangrijkste van de kart.
Eén foutje en je bent een
paar tienden kwijt en dat
scheelt zo twintig plekken.
Op wedstrijdniveau gaan de
banden zo'n dertig rondjes
mee."
Stoel
Kuipers kiest afhankelijk van de
baan één van zijn vele kuipstoel
tjes uit. „Hard van boven of hard
van onder. Het hoeft niet lekker
te zitten, als het maar snel gaat."
Om aan het minimumgewicht
van de kart te komen (156
kilogram), hangt Kuipers loden
schijven aan de zijkant of
onderkant van het stoeltje.
Finishvlag
Frame
Het frame is de basis van de
kart. „Ik heb altijd een
Gillard-frame. Dat heeft
iedereen in het team. Het is
goed materiaal. Aan voor- en
achterkant heb ik grip en de
balans met dit frame is in
orde."
Stopvlag,
race wordt stilgelegd
Assen
Afhankelijk van de baan
kiest Kuipers een harde of
zachte as. Hij heeft er een
stuk of twintig om uit te
kiezen. „Op een bepaalde
baan heb je met de ene as
méér grip dan met de
andere."
Snellere coureur wil
inhalen, deze voorbij
laten gaan
Gevaarlijke situatie,
niet inhalen en
snelheid matigen
Einde gevaar en einde
inhaalverbod óf begin
opwarmingsronde
Gediskwalificeerd,
gelijk uit de race gaan
Radiateur
De radiateur zorgt
ervoor dat de tempera
tuur van de motor
constant 55 graden
Celsius is.
Kuipers doet mee in de
KF2-klasse voor 125cc-
rijders. Deze KF2-klasse is
het voorportaal van de
Formule 1 van de
kartsport: de KF1 -klasse.
Daarin gaat Kuipers
volgend jaar meerijden.
Beroemde voorgangers op
dat niveau zijn Michael
Schumacher, Ayrton
Senna, Jos Verstappen,
Lewis Hamilton en Kimi
Raikkonen. Heel veel
Formule 1-rijders hebben
de basis voor hun carrière
in de karts gelegd.
Technisch probleem,
stoppen en repareren,
daarna weerverder
Michael Schumacher
Ayrton Senna
Jos Verstappen
Lewis Hamilton
Kimi Raikkonen
PZC Willem Adriaansens, Rudy Boogert foto's Ruben Oreel en ANF'