Sport Ramon Kuipers naar het WK karten PZC Vrijdag 21 september 2007 49 Ramon Kuipers neemt komend weekeinde deel aan het wereldkampioenschap karten. De zeventienjarige Middelburger is de enige Nederlandse deelnemer aan het evenement in het Belgische Mariembourg. In het Belgische Mariembourg ligt met 1366 meter één van de langste kartcircuits van Europa. Ramon Kuipers reed er vorige week nog een wedstrijd, waarin hij tweede werd. „Het circuit ligt me wel." BELGIË* Mariembourg Nationaliteiten deelnemers KF2 Italië Frankrijk Groot-Brittannië WOK L I) circuit Mariembourg sta rt/fi n i s Zweden Denemarken Tsjechië Finland Spanje Portugal Bulgarije Peru Oostenrijk Nederland Duitsland Noorwegen naam Ramon Kuipers leeftijd 17 jaar (geboren 01-01-1990) team PDB Racing (Peter de Bruijn) actief als karter sinds zijn tiende doel op WK wereldkampioen worden „Ik wil zeker in de top drie komen." bijzonderheden enige gekwalificeerde Nederlander materiaal Kuipers neemt twee karts mee. Eén voor droog weer en één voor nat weer. kosten karts kosten ongeveer 7000 euro per stuk. Laptimer Op dit computertje (merk Alfano) op het stuur kan Kuipers zijn rondetijden zien en de temperatuur van de motor. „Ik rij vrij constant; het verschil per ronde is doorgaans niet meer dan een tiende." Voorrem Kuipers heeft een hendel achter het stuur om de voorrem te bedienen. Deze toepassing wordt binnen de kartsport nog weinig gebruikt. Carburateur Tijdens de race draait Kuipers aan twee schroefjes aan de carburateur om het ideale mengsel van benzine in de motor te krijgen. Stuur Alle onderdelen van de kart worden uitentreuren getest. „Behalve het stuur",zegt Kuipers. „Dat is eigenlijk het enige onderdeel van de kart dat we nooit veranderen." Motor Net als de andere rijders in het PDB Racing Team heeft Kuipers een 125 cc Parilla-motor. Andere bekende merken zijn Vortex, TM en Maxter. Pedalen Gas - rechts Rem - links Koppeling-geen Banden Kuipers rijdt normaal gesproken op Vega-banden, maar op het WK moeten alle deelnemers op Dunlop- banden rijden. „Banden zijn hét belangrijkste van de kart. Eén foutje en je bent een paar tienden kwijt en dat scheelt zo twintig plekken. Op wedstrijdniveau gaan de banden zo'n dertig rondjes mee." Stoel Kuipers kiest afhankelijk van de baan één van zijn vele kuipstoel tjes uit. „Hard van boven of hard van onder. Het hoeft niet lekker te zitten, als het maar snel gaat." Om aan het minimumgewicht van de kart te komen (156 kilogram), hangt Kuipers loden schijven aan de zijkant of onderkant van het stoeltje. Finishvlag Frame Het frame is de basis van de kart. „Ik heb altijd een Gillard-frame. Dat heeft iedereen in het team. Het is goed materiaal. Aan voor- en achterkant heb ik grip en de balans met dit frame is in orde." Stopvlag, race wordt stilgelegd Assen Afhankelijk van de baan kiest Kuipers een harde of zachte as. Hij heeft er een stuk of twintig om uit te kiezen. „Op een bepaalde baan heb je met de ene as méér grip dan met de andere." Snellere coureur wil inhalen, deze voorbij laten gaan Gevaarlijke situatie, niet inhalen en snelheid matigen Einde gevaar en einde inhaalverbod óf begin opwarmingsronde Gediskwalificeerd, gelijk uit de race gaan Radiateur De radiateur zorgt ervoor dat de tempera tuur van de motor constant 55 graden Celsius is. Kuipers doet mee in de KF2-klasse voor 125cc- rijders. Deze KF2-klasse is het voorportaal van de Formule 1 van de kartsport: de KF1 -klasse. Daarin gaat Kuipers volgend jaar meerijden. Beroemde voorgangers op dat niveau zijn Michael Schumacher, Ayrton Senna, Jos Verstappen, Lewis Hamilton en Kimi Raikkonen. Heel veel Formule 1-rijders hebben de basis voor hun carrière in de karts gelegd. Technisch probleem, stoppen en repareren, daarna weerverder Michael Schumacher Ayrton Senna Jos Verstappen Lewis Hamilton Kimi Raikkonen PZC Willem Adriaansens, Rudy Boogert foto's Ruben Oreel en ANF'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 51