Zeeland
1 lov* Oost.s^
adt
JÏ
o0*
\i '^1
1
Vi i
IU-S
ROOT BUITEN
SPEELGOED
Aantal mensen met uitkering y p riirlpri Vinn
daalt op Walcheren minder hard
Positieve posters op
Souburgse hangplekken
güEBZQBC
Hogere straf
voor inrijden
op politieman
30 Vrijdag 21 september 2007 pzc W
Doelstellingen worden
toch gehaald, zegt
directeur sociale dienst.
door Nadia Berkelder
middelburg - Het aantal mensen
met een bijstandsuitkering neemt
op Walcheren niet zo hard af als
verwacht. Ook het aantal mensen
dat werk krijgt via een reïntegratie-
bedrijf blijft achter. Volgens direc
teur J. Helmond van de Sociale
Dienst Walcheren (SDW) worden
die achterstanden voor het eind
van het jaar nog goedgemaakt.
De sociale dienst heeft harde af
spraken gemaakt met de drie ge
meenten op Walcheren. In 2010
moeten er achthonderd mensen
minder zijn met een bijstandsuit
kering. Vierhonderd van die men
sen moeten dan aan het werk zijn,
de andere vierhonderd worden ge
subsidieerd aan het werk gezet.
„Als het enigszins kan, ga je aan
het werk", zegt Helmond. „Niet
willen, dat is niet meer aan de or
de."
Vorig jaar daalde het aantal men
sen dat een bijstandsuitkering
kreeg nog van 2600 naar 2450. Dit
jaar gaat het minder hard. „De di
recte successen hebben we aan het
begin gescoord", zegt Helmond.
„We houden een klantenbestand
over waarmee we veel intensiever
aan het werk moeten."
De mensen die makkelijk een
baan kunnen vinden, hebben een
baan. De mensen die moeilijker be
middelbaar zijn, blijven over. „Tus
sen wat werkgevers nodig hebben
en wat onze klanten te bieden heb
ben, gaapt een kloof Er is oplei
ding en begeleiding nodig om die
kloof te dichten."
Wie zich nu voor het eerst meldt
aan de balie van de sociale dienst,
krijgt niet zomaar meer een uitke
ring. Iedereen moet meteen aan
het werk. Work first heet dat: werk
boven uitkering. Het project moet
voorkomen dat mensen wennen
aan niets doen. „Dat kan verve
lend werk zijn, zoals het bekende
verpakkingswerk, maar ook ande
re zaken", aldus Helmond.
De drie gemeenten krijgen - net
als alle andere gemeenten in het
land - twee budgetten van het rijk:
dat voor uitkeringen en dat voor
reïntegratie. Gemeenten proberen
om zoveel mogelijk mensen te be
talen via het budget voor reïntegra
tie. Overschotten op het reïntegra-
tiebudget moeten gemeenten te
rugbetalen, het overschot op het
uitkeringsbudget mogen ze hou
den.
Het is dus voordelig voor gemeen
ten om zoveel mogelijk mensen in
een werktraject te krijgen. Dat kan
via Work first, maar ook via een
normaal reïntegratietraject. „Het
belangrijkste is wel dat zo'n traject
uitzicht biedt op vast werk", aldus
Helmond. „We moeten alles op al
les zetten om zoveel mogelijk men
sen regulier aan het werk te zet
ten. Het is een hele klus, maar het
gaat lukken."
Het aantal mensen met een uitke
ring kan verder omlaag als gemeen
ten meer maatschappelijke projec
ten opzetten waar mensen gesubsi
dieerd aan de slag kunnen, zegt
Helmond. „Als ze daar geld voor
uittrekken, halen we onze doelstel
lingen. Onze klanten kunnen bij
voorbeeld worden ingezet om de
kust schoon te houden of om klus
sen te doen voor ouderen."
1^ Het aantal mensen met een uitke-
ring neemt op Walcheren niet zo
snel af als verwacht. De sociale
dienst hoopt die achterstand dit
jaar nog in te halen.
Vlissingse school wil
dat meer leerlingen te
voet of per fiets komen.
door Joeri Wisse
vlissingen - Deuren van auto's
zwiepen open, een jongetje fietst
slingerend de stoep op en een paar
meisjes rennen over straat, op weg
naar het schoolplein. Het is 13.00
uur én spitsuur op de Alexander
Gogelweg in de Vlissingse wijk
Paauwenburg. De lessen op de
Louise de Colignyschool beginnen
over een kwartiertje en van alle
kanten komen kinderen, met of
zonder ouder, naar school toe.
Het is vandaag weliswaar 'Op voe
ten en fietsen naar school-dag',
maar echt veel valt daar niet van te
merken. Auto's rijden af en aan.
Het is bijna vechten om een plaats
je op de parkeerstrook bij de
school. Autorijdende moeders of
vaders die daar niet terecht kun
nen, moeten eigenlijk een plaatsje
zoeken op het parkeerterrein te
genover de school, bij de Golff-su-
permarkt.
Voor velen blijkt de verleiding ech
ter groot om maar even op de rij
baan te stoppen. Hup, kind er uit,
kus, tas mee en weg zijn ze. Niet
de ideale situatie, vindt schooldi
recteur Henk Zielstra. Hij
schroomt niet om zulke ouders
aan te spreken op hun gedrag. „Of
ze luisteren? Ja, wel als ik ze uitleg
dat ik verantwoordelijk ben voor
de veiligheid van de kinderen én
van hun kind."
Bastina van Leeuwen kijkt hoofd
schuddend toe. Ze heeft haar ne
genjarige kleindochter zojuist te
voet naar school gebracht. „Het is
toch verschrikkelijk, al die auto's
hier. Er zijn zoveel haastige moe
ders die alleen maar rennen en
vliegen. De luie moeders rijden
het liefst hun auto óp het school
plein. Ik begrijp niet dat hier nog
geen ongelukken gebeurd zijn."
Het liefst zou ze haar kleindochter
zelfstandig naar school laten gaan.
Ver is het niet, want Van Leeuwen
woont een paar honderd meter
verderop. Met de auto naar school,
dat heeft ze nog nooit gedaan. „Lo
pen of fietsen is sneller."
Af en toe brengt moeder Carina
Cijvat haar zoontje van vier met
de auto naar school. „Maar acht
van de tien keer fiets ik. Als het re
gent, pak ik de auto, anders zijn
we allebei de hele dag nat. Ik moet
wel eerlijk zeggen dat het mij ook
beter uitkomt om te fietsen. Nadat
ik hem heb gebracht, ga ik naar
mijn werk in de binnenstad. Als ik
met de auto daar naar toe wil, doe
ik er veel langer over."
Cijvat vindt de situatie rond de
school 'eng'. „Mijn zoontje fietst
'Ik houd mijn zoontje stevig
vast aan zijn kraag als we
naar school fietsen'
nog niet zo recht, dus heb ik hem
stevig in de kraag."
Deze week houden leerkrachten
van de Louise de Colignyschool el
ke dag bij hoe hun leerlingen naar
school zijn gekomen. „We willen
ouders stimuleren om hun kinde
ren meer te laten fietsen en lo
pen", zegt verkeerscoördinator Ber
ry van der Haar van de school. Zo
worden ouders in nieuwsbrieven
van school opgeroepen om de au
to te laten staan. „Maar steeds
meer kinderen komen van verder
weg. Het is namelijk al lang niet
meer vanzelfsprekend dat ouders
de dichtstbijzijnde school kiezen."
Met de auto naar school
Vier op de tien kinderen gaan
op de fiets of te voet naar de
basisschool.
Tien jaar geleden was dat 55
procent, blijkt uit onderzoek
van Veilig Verkeer Nederland.
In de afgelopen 25 jaar is de ge
middelde leeftijd waarop kinde
ren zelfstandig naar school
gaan gestegen van zes naar
acht jaar.
WN vindt het belangrijk dat
kinderen zelf lopen of fietsen
naar school, omdat ze dan er
varing opdoen in het verkeer.
Dat moet zorgen voor minder
verkeersslachtoffers.
'Blijbrigade' zet
Souburgse jeugd in een
positief daglicht.
door Forra de Jong
oost-souburg - De 'Blijbrigade
Oost-Souburg', bestaande uit Mar
tina van Zalen, Els van der Maas,
Monique Poortvliet en Arina de
Kraa, wilde wat doen tegen de ne
gatieve berichten over de Souburg
se jeugd. Zij maakten samen met
Souburgse tieners positieve pos
ters die ze door het dorp verspreid
hebben.
Drie jaar geleden kwam de briga
de tot stand nadat de vrouwen
over Blijbrigades, vrijwilligers van
het Blijbedrijf, hadden gehoord. In
mei werd de eerste grote blijma-
kende actie ondernomen. Op de
Karolingenmarkt in Oost-Souburg
werden complimentjes uitgedeeld
aan voorbijgangers.
De positieve posters kwamen ter
sprake na negatieve berichtgeving
in de media over Souburgse jonge
ren en vervelende reacties die de
kinderen soms hierover krijgen.
De blijbrigade wilde 'op een posi
tieve manier tegengas geven', al
dus blijbrigadier Arina de Kraa.
„De meeste kinderen in Oost-Sou
burg doen geen vlieg kwaad."
De posters zijn afgelopen zaterdag
gemaakt in het 'Guus-Huus', het
jeugdhonk van de protestantse ge
meente in Oost-Souburg. Tieners
vanaf twaalf jaar komen daar eens
per maand samen. Op de posters
staan veertien verschillende tek
sten die de jongeren zelf bedacht
hebben. Zo kunnen ze uiten wat
zij van het negatieve imago van de
Souburgse jeugd vinden.
Elena (13) schreef 'Souburgse
jeugd deugt!' op haar poster. „Wij
voelden ons aangesproken door de
negatieve berichten. Niet iedereen
jr v\ 1
wem
Positieve posters in het fietstunneltje bij Souburg. De posters zijn opgehan
gen door de Blijbrigade. foto Ruben Oreel
in Souburg doet foute dingen."
Woensdagavond werden de pos
ters in Souburg opgehangen. Voor
al bij 'hangplekken' zoals de brug,
het station en de Kanaalstraat wer
den de posters opgeplakt.
Het Blijbedrijf is een initiatief van
Wonder, een stichting die nuttige
en plezierige projecten opzet.
Blijbrigades zijn groepen mensen
die acties uitvoeren om blijdschap
te produceren. Op dit moment
zijn er twintig brigades actief en
zijn er veertien in oprichting waar
onder één in Middelburg.
Bij het Blijbedrijf kunnen ze inspi
ratie opdoen, om tips vragen en er
varingen delen met andere briga
des.
Elk kwartaal is er namelijk een lan
delijke actie. Voor meer informa
tie: www.blijbedrijfnl
den haag - Het Haagse Gerechts
hof heeft een 35-jarige inwoner
van Biervliet gisteren wegens het
inrijden op een agent veroordeeld
tot een gevangenisstraf van tien
maanden waarvan twee voorwaar
delijk. Ook kreeg hij acht maan
den rijontzegging opgelegd en
moet hij een boete van 240 euro
betalen.
Met deze straf gaat het hof uit bo
ven het vonnis van de rechtbank
in Middelburg, die de man tot een
celstraf van tien maanden waar
van twee voorwaardelijk veroor
deelde en geen rijontzegging opleg
de. De Biervlietenaar negeerde in
maart 2005 in de Scheldestraat in
Vlissingen een stopteken van een
agent. De politieman moest opzij
springen om te voorkomen dat hij
werd aangereden. De auto kon
even later tot stoppen worden ge
bracht. De bestuurder was dron
ken en had geen rijbewijs bij zich.
CO HOUTEN SPEELTOESTELLEN
OU ZWEMBADEN, TRAMPOLINES,
LL| OPENBAAR SPEELGOED,
RIJDEND SPEELGOED, ETC
ier~