Zeeland 1 lov* Oost.s^ adt JÏ o0* \i '^1 1 Vi i IU-S ROOT BUITEN SPEELGOED Aantal mensen met uitkering y p riirlpri Vinn daalt op Walcheren minder hard Positieve posters op Souburgse hangplekken güEBZQBC Hogere straf voor inrijden op politieman 30 Vrijdag 21 september 2007 pzc W Doelstellingen worden toch gehaald, zegt directeur sociale dienst. door Nadia Berkelder middelburg - Het aantal mensen met een bijstandsuitkering neemt op Walcheren niet zo hard af als verwacht. Ook het aantal mensen dat werk krijgt via een reïntegratie- bedrijf blijft achter. Volgens direc teur J. Helmond van de Sociale Dienst Walcheren (SDW) worden die achterstanden voor het eind van het jaar nog goedgemaakt. De sociale dienst heeft harde af spraken gemaakt met de drie ge meenten op Walcheren. In 2010 moeten er achthonderd mensen minder zijn met een bijstandsuit kering. Vierhonderd van die men sen moeten dan aan het werk zijn, de andere vierhonderd worden ge subsidieerd aan het werk gezet. „Als het enigszins kan, ga je aan het werk", zegt Helmond. „Niet willen, dat is niet meer aan de or de." Vorig jaar daalde het aantal men sen dat een bijstandsuitkering kreeg nog van 2600 naar 2450. Dit jaar gaat het minder hard. „De di recte successen hebben we aan het begin gescoord", zegt Helmond. „We houden een klantenbestand over waarmee we veel intensiever aan het werk moeten." De mensen die makkelijk een baan kunnen vinden, hebben een baan. De mensen die moeilijker be middelbaar zijn, blijven over. „Tus sen wat werkgevers nodig hebben en wat onze klanten te bieden heb ben, gaapt een kloof Er is oplei ding en begeleiding nodig om die kloof te dichten." Wie zich nu voor het eerst meldt aan de balie van de sociale dienst, krijgt niet zomaar meer een uitke ring. Iedereen moet meteen aan het werk. Work first heet dat: werk boven uitkering. Het project moet voorkomen dat mensen wennen aan niets doen. „Dat kan verve lend werk zijn, zoals het bekende verpakkingswerk, maar ook ande re zaken", aldus Helmond. De drie gemeenten krijgen - net als alle andere gemeenten in het land - twee budgetten van het rijk: dat voor uitkeringen en dat voor reïntegratie. Gemeenten proberen om zoveel mogelijk mensen te be talen via het budget voor reïntegra tie. Overschotten op het reïntegra- tiebudget moeten gemeenten te rugbetalen, het overschot op het uitkeringsbudget mogen ze hou den. Het is dus voordelig voor gemeen ten om zoveel mogelijk mensen in een werktraject te krijgen. Dat kan via Work first, maar ook via een normaal reïntegratietraject. „Het belangrijkste is wel dat zo'n traject uitzicht biedt op vast werk", aldus Helmond. „We moeten alles op al les zetten om zoveel mogelijk men sen regulier aan het werk te zet ten. Het is een hele klus, maar het gaat lukken." Het aantal mensen met een uitke ring kan verder omlaag als gemeen ten meer maatschappelijke projec ten opzetten waar mensen gesubsi dieerd aan de slag kunnen, zegt Helmond. „Als ze daar geld voor uittrekken, halen we onze doelstel lingen. Onze klanten kunnen bij voorbeeld worden ingezet om de kust schoon te houden of om klus sen te doen voor ouderen." 1^ Het aantal mensen met een uitke- ring neemt op Walcheren niet zo snel af als verwacht. De sociale dienst hoopt die achterstand dit jaar nog in te halen. Vlissingse school wil dat meer leerlingen te voet of per fiets komen. door Joeri Wisse vlissingen - Deuren van auto's zwiepen open, een jongetje fietst slingerend de stoep op en een paar meisjes rennen over straat, op weg naar het schoolplein. Het is 13.00 uur én spitsuur op de Alexander Gogelweg in de Vlissingse wijk Paauwenburg. De lessen op de Louise de Colignyschool beginnen over een kwartiertje en van alle kanten komen kinderen, met of zonder ouder, naar school toe. Het is vandaag weliswaar 'Op voe ten en fietsen naar school-dag', maar echt veel valt daar niet van te merken. Auto's rijden af en aan. Het is bijna vechten om een plaats je op de parkeerstrook bij de school. Autorijdende moeders of vaders die daar niet terecht kun nen, moeten eigenlijk een plaatsje zoeken op het parkeerterrein te genover de school, bij de Golff-su- permarkt. Voor velen blijkt de verleiding ech ter groot om maar even op de rij baan te stoppen. Hup, kind er uit, kus, tas mee en weg zijn ze. Niet de ideale situatie, vindt schooldi recteur Henk Zielstra. Hij schroomt niet om zulke ouders aan te spreken op hun gedrag. „Of ze luisteren? Ja, wel als ik ze uitleg dat ik verantwoordelijk ben voor de veiligheid van de kinderen én van hun kind." Bastina van Leeuwen kijkt hoofd schuddend toe. Ze heeft haar ne genjarige kleindochter zojuist te voet naar school gebracht. „Het is toch verschrikkelijk, al die auto's hier. Er zijn zoveel haastige moe ders die alleen maar rennen en vliegen. De luie moeders rijden het liefst hun auto óp het school plein. Ik begrijp niet dat hier nog geen ongelukken gebeurd zijn." Het liefst zou ze haar kleindochter zelfstandig naar school laten gaan. Ver is het niet, want Van Leeuwen woont een paar honderd meter verderop. Met de auto naar school, dat heeft ze nog nooit gedaan. „Lo pen of fietsen is sneller." Af en toe brengt moeder Carina Cijvat haar zoontje van vier met de auto naar school. „Maar acht van de tien keer fiets ik. Als het re gent, pak ik de auto, anders zijn we allebei de hele dag nat. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het mij ook beter uitkomt om te fietsen. Nadat ik hem heb gebracht, ga ik naar mijn werk in de binnenstad. Als ik met de auto daar naar toe wil, doe ik er veel langer over." Cijvat vindt de situatie rond de school 'eng'. „Mijn zoontje fietst 'Ik houd mijn zoontje stevig vast aan zijn kraag als we naar school fietsen' nog niet zo recht, dus heb ik hem stevig in de kraag." Deze week houden leerkrachten van de Louise de Colignyschool el ke dag bij hoe hun leerlingen naar school zijn gekomen. „We willen ouders stimuleren om hun kinde ren meer te laten fietsen en lo pen", zegt verkeerscoördinator Ber ry van der Haar van de school. Zo worden ouders in nieuwsbrieven van school opgeroepen om de au to te laten staan. „Maar steeds meer kinderen komen van verder weg. Het is namelijk al lang niet meer vanzelfsprekend dat ouders de dichtstbijzijnde school kiezen." Met de auto naar school Vier op de tien kinderen gaan op de fiets of te voet naar de basisschool. Tien jaar geleden was dat 55 procent, blijkt uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland. In de afgelopen 25 jaar is de ge middelde leeftijd waarop kinde ren zelfstandig naar school gaan gestegen van zes naar acht jaar. WN vindt het belangrijk dat kinderen zelf lopen of fietsen naar school, omdat ze dan er varing opdoen in het verkeer. Dat moet zorgen voor minder verkeersslachtoffers. 'Blijbrigade' zet Souburgse jeugd in een positief daglicht. door Forra de Jong oost-souburg - De 'Blijbrigade Oost-Souburg', bestaande uit Mar tina van Zalen, Els van der Maas, Monique Poortvliet en Arina de Kraa, wilde wat doen tegen de ne gatieve berichten over de Souburg se jeugd. Zij maakten samen met Souburgse tieners positieve pos ters die ze door het dorp verspreid hebben. Drie jaar geleden kwam de briga de tot stand nadat de vrouwen over Blijbrigades, vrijwilligers van het Blijbedrijf, hadden gehoord. In mei werd de eerste grote blijma- kende actie ondernomen. Op de Karolingenmarkt in Oost-Souburg werden complimentjes uitgedeeld aan voorbijgangers. De positieve posters kwamen ter sprake na negatieve berichtgeving in de media over Souburgse jonge ren en vervelende reacties die de kinderen soms hierover krijgen. De blijbrigade wilde 'op een posi tieve manier tegengas geven', al dus blijbrigadier Arina de Kraa. „De meeste kinderen in Oost-Sou burg doen geen vlieg kwaad." De posters zijn afgelopen zaterdag gemaakt in het 'Guus-Huus', het jeugdhonk van de protestantse ge meente in Oost-Souburg. Tieners vanaf twaalf jaar komen daar eens per maand samen. Op de posters staan veertien verschillende tek sten die de jongeren zelf bedacht hebben. Zo kunnen ze uiten wat zij van het negatieve imago van de Souburgse jeugd vinden. Elena (13) schreef 'Souburgse jeugd deugt!' op haar poster. „Wij voelden ons aangesproken door de negatieve berichten. Niet iedereen jr v\ 1 wem Positieve posters in het fietstunneltje bij Souburg. De posters zijn opgehan gen door de Blijbrigade. foto Ruben Oreel in Souburg doet foute dingen." Woensdagavond werden de pos ters in Souburg opgehangen. Voor al bij 'hangplekken' zoals de brug, het station en de Kanaalstraat wer den de posters opgeplakt. Het Blijbedrijf is een initiatief van Wonder, een stichting die nuttige en plezierige projecten opzet. Blijbrigades zijn groepen mensen die acties uitvoeren om blijdschap te produceren. Op dit moment zijn er twintig brigades actief en zijn er veertien in oprichting waar onder één in Middelburg. Bij het Blijbedrijf kunnen ze inspi ratie opdoen, om tips vragen en er varingen delen met andere briga des. Elk kwartaal is er namelijk een lan delijke actie. Voor meer informa tie: www.blijbedrijfnl den haag - Het Haagse Gerechts hof heeft een 35-jarige inwoner van Biervliet gisteren wegens het inrijden op een agent veroordeeld tot een gevangenisstraf van tien maanden waarvan twee voorwaar delijk. Ook kreeg hij acht maan den rijontzegging opgelegd en moet hij een boete van 240 euro betalen. Met deze straf gaat het hof uit bo ven het vonnis van de rechtbank in Middelburg, die de man tot een celstraf van tien maanden waar van twee voorwaardelijk veroor deelde en geen rijontzegging opleg de. De Biervlietenaar negeerde in maart 2005 in de Scheldestraat in Vlissingen een stopteken van een agent. De politieman moest opzij springen om te voorkomen dat hij werd aangereden. De auto kon even later tot stoppen worden ge bracht. De bestuurder was dron ken en had geen rijbewijs bij zich. CO HOUTEN SPEELTOESTELLEN OU ZWEMBADEN, TRAMPOLINES, LL| OPENBAAR SPEELGOED, RIJDEND SPEELGOED, ETC ier~

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 32