Mini wordt maxi met Clubman
Opruimingl AutoTeam.nl
Dashboard Light Paradise
Peugeot geeft nieuwe
308 verjongingskuur
OAutoTrack.nl
PZC Vrijdag 21 september 2007 j 1 7
door Rien van der Steen
Het kost wat, maar dan heb je ook
wat. Mini heeft zijn stationwa
gon, die als vanouds Clubman ge
doopt is. Eigenlijk is het een heel
bijzonder autootje. Want de Mini estate ver
wijst subtiel naar zijn voorgangers uit de ja
ren zestig. Zoals de Morris Mini Traveller,
de Austin Mini Countryman en de Mini
Clubman Estate.
BMW heeft van de nieuwe Mini een enorm
succes gemaakt. Sinds de heruitvinding van
het autootje in 2001 zijn er een miljoen
stuks verkocht. Vooral in de VS en Enge
land, maar ook in Japan en Italië is de Mini
gewild. De capaciteit in de Engelse fabriek is
opnieuw uitgebreid tot 240.000 stuks per
jaar. De Clubman zal ongetwijfeld nog een
schepje bijdragen aan dat succes. Vanwege
zijn wielbasis, die acht centimeter langer is
die van de gewone Mini. Dat heeft gelukzali
ge gevolgen voor de zitpositie achterin. Je
kunt daar nu echt zitten.
Om de toegang naar achter te vergemakkelij
ken heeft deze gestrekte Mini rechts een ave
rechts openend zijdeurtje, de 'Clubdoor'.
Achter de dubbele achterdeurtjes is plek
voor 260 liter bagage, met de bank plat
wordt dat zelfs 930 liter. Die achterdeurtjes
hebben ze bij Mini in Oxford split-doors ge
noemd. Ontwikkeld door BMW en de En
gelse fabriek, maar gemaakt door Italiaanse
slimmeriken in Turijn. Noem het geen ach
terklep. Het is een tamelijk complex sys
teem van twee deurtjes met gaten voor de
achterlichten. Mooi gemaakt, passend bij de
Mini, maar omslachtig functionerend.
De Mini Clubman komt voorlopig als Coo
per (S) en als diesel. De basisversie One laat
nog even op zich wachten. De Clubman
heeft een automatische start-stopfunctie.
Gelukkig kun je die ook uitzetten, zodat je
niet met een telkens opnieuw startende mo
tor in de stad rondknort. Al zal het best een
tikkeltje brandstof schelen.
De Clubman Cooper S heeft dankzij
zijn turbolading 175 pk in huis. Het
maakt de auto razendvlug. Vooral
met het straffer afgestemde sportonderstel
gedraagt hij zich speelser dan de gewone Mi
ni, die 24 centimeter korter is.
De Clubman lijkt op het oog uit proportie
getrokken, vooral door de storende over
hang achter, maar hij rijdt nog lekkerder
dan zijn voorbeeld. Alleen heb je vanachter
het stuur in de achteruitkijkspiegel last van
de dikke middenstijl door de gesloten ach
terdeurtjes.
De Cooper gebruikt dezelfde 1.6 liter benzi
nemotor, maar dan zonder turbo, met al
leen variabele kleptiming. Het resultaat is
120 pk en 160 Nm. Meer dan genoeg voor
een auto van dit formaat. De D(iesel) heeft
110 pk en 260 Nm en blinkt uit in zuinig
heid. Alledrie motoren zitten vast aan een
zesversnellingsbak.
De Cooper Clubman kost 25.450 euro, de
Cooper D 28.650 euro. De watervlugge Coo
per S komt op een stevige 33.150 euro. De
Clubman is leverbaar vanaf november.
Hij lijkt een tikje uit proportie,
maar rijden met de Clubman, de
nieuwe Mini Estate, is zelfs nog
speelser dan de gewone versie. Als
je tenminste de Cooper S met
sportonderstel bestelt.
De Mini wordt groot. De stationwagon Clubman, vroeger ook al in het modellenaanbod, is vanaf november leverbaar. foto GPD
door Rob van Ginneken
De nieuwe Peugeot 308
moet jongere kopers naar
de showroom te lokken.
Het typisch Franse comfort is inge
ruild voor een Italiaanse gekruide
portie dynamiek. Ook zijn uiterlijk
straalt meer sportiviteit uit. Eén
probleempje: hij heeft last van vet
rolletjes.
De Peugeot 307 is een succesnum
mer. Een jaar of vier geleden was
hij zelfs even de best verkochte au
to van ons land. Van de Peugeot
308 wordt eenzelfde succes ver
wacht. Een dynamischer ontwerp
moet er bovendien voor zorgen
dat het model jonge kopers trekt.
Dat dynamische zie je terug in zijn
uiterlijk: strak, gestroomlijnd. Van
voren doet het spitse neusje vaag
aan het 908 sportwagen prototype
denken, van achteren suggereren
roosters in de onderzijde dat hier
sprake is van 'grondeffect', zoals
bij racewagens. Bovendien is de
308 een stuk breder en langer ge
worden. Maar ook een toefje lager.
Dat levert een lage luchtweerstand
op, terwijl hij in theorie wat stabie
ler op de weg zou moeten liggen.
De 308 stuurt inderdaad verras
send sportief. Lang niet iedereen
zal de harde vering echter waarde
ren. De energiesparende elektri
sche besturing mag bovendien iets
meer 'gevoel' krijgen.
De samen met BMW ontwikkelde
benzinemotoren passen ideaal bij
de verjongingskuur en doen opval
lend pittig hun werk. Een goed
voorbeeld is de 120 pk sterke 1.6 li
ter versie, die bij stevig doortrek
ken grote stappen neemt. In de
dieselafdeling hebben de beide 1.6
HD1 dieselmotoren de beste kaar
ten. Ze doen soepel hun werk en
je merkt wat minder dat deze 308
zo'n 70 kilo zwaarder is dan zijn
voorganger. Met diezelfde prakti
sche bril op de neus constateer je
verder dat het interieur fraai is af
gewerkt en een complete uitrus
ting meekrijgt. Het zitcomfort ver
dient zowel voor- als achterin een
pluim. De prijslijst van de vijf-
deurs begint bij 19.550 euro.
n Bavaria House aan de Steen
weg 19 in Helmond wordt van
vrijdag 19 tot en met zondag 28
oktober een tentoonstelling gehou
den over het auto-interieur. Vrij
naar de hit van Meatloaf heeft de
show als titel Paradise by the Dash
board Light gekregen. De tentoon
stelling maakt deel uit van de acti
viteiten rond de Dutch Design-
Week Eindhoven.
Volgens de organisatie is het interi
eur van de auto de laatste jaren
het meest onderscheidende onder
deel van het ontwerp van een au
to. Veel mensen brengen steeds
meer tijd in de auto door. Voor
hen is de auto niet zelden een ver
lengstuk van huiskamer en tegelijk
kantoor. Daarnaast vormen vrou
wen meer dan vroeger de doel
groep van de autofabrikant.
De geschiedenis van het auto-inte
rieur wordt gepresenteerd aan de
hand van een selectie brochures
uit de collectie van autofanaat Piet
Olyslager. Maar er zijn ook frag
menten te zien uit roadmovies.
De toekomst van het auto-interi
eur wordt verbeeld door concep
ten, ideeën en ontwerpen van vier
vooraanstaande ontwerpopleidin-
gen. De Technische Universiteiten
van Eindhoven, Delft en TWente
presenteren eerste en tweede jaars
(afstudeer)projecten. De Design
Academy Eindhoven toont verder
enkele spectaculaire concepten,
die in samenwerking met Peugeot
zijn ontwikkeld. Sportwagenfabri
kant Donkervoort is een van de
Nederlandse ondernemers die in
novatieve dashboardconcepten
toont. Het evenement wordt afge
sloten met een wetenschappelijk
congres over design en erfgoed.
Renault Scénic Conquest, foto GPD
Renault Scénic Conquest
heeft alleen brute looks
Renault heeft een Scénic Con
quest, een vrijetijdsauto met de
uitstraling van een terreinwagen.
Hij heeft meer grondspeling en
lijkt geschikt voor gebruik op alle
soorten wegdek.
Dat is gezichtsbedrog, want de
Conquest heeft wel de brute
looks, maar niet de capaciteiten.
Hij kost 28.930 euro.
Bertone is de designer van deze Alfa Ciulia GT 1300 Junior.
Nieuwe auto's
direct uit voorraad
leverbaar?
Je vindt ze op:
Keihard auto's doe „p
Peugeot 308: sportiever.
foto GPD