Mini wordt maxi met Clubman Opruimingl AutoTeam.nl Dashboard Light Paradise Peugeot geeft nieuwe 308 verjongingskuur OAutoTrack.nl PZC Vrijdag 21 september 2007 j 1 7 door Rien van der Steen Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Mini heeft zijn stationwa gon, die als vanouds Clubman ge doopt is. Eigenlijk is het een heel bijzonder autootje. Want de Mini estate ver wijst subtiel naar zijn voorgangers uit de ja ren zestig. Zoals de Morris Mini Traveller, de Austin Mini Countryman en de Mini Clubman Estate. BMW heeft van de nieuwe Mini een enorm succes gemaakt. Sinds de heruitvinding van het autootje in 2001 zijn er een miljoen stuks verkocht. Vooral in de VS en Enge land, maar ook in Japan en Italië is de Mini gewild. De capaciteit in de Engelse fabriek is opnieuw uitgebreid tot 240.000 stuks per jaar. De Clubman zal ongetwijfeld nog een schepje bijdragen aan dat succes. Vanwege zijn wielbasis, die acht centimeter langer is die van de gewone Mini. Dat heeft gelukzali ge gevolgen voor de zitpositie achterin. Je kunt daar nu echt zitten. Om de toegang naar achter te vergemakkelij ken heeft deze gestrekte Mini rechts een ave rechts openend zijdeurtje, de 'Clubdoor'. Achter de dubbele achterdeurtjes is plek voor 260 liter bagage, met de bank plat wordt dat zelfs 930 liter. Die achterdeurtjes hebben ze bij Mini in Oxford split-doors ge noemd. Ontwikkeld door BMW en de En gelse fabriek, maar gemaakt door Italiaanse slimmeriken in Turijn. Noem het geen ach terklep. Het is een tamelijk complex sys teem van twee deurtjes met gaten voor de achterlichten. Mooi gemaakt, passend bij de Mini, maar omslachtig functionerend. De Mini Clubman komt voorlopig als Coo per (S) en als diesel. De basisversie One laat nog even op zich wachten. De Clubman heeft een automatische start-stopfunctie. Gelukkig kun je die ook uitzetten, zodat je niet met een telkens opnieuw startende mo tor in de stad rondknort. Al zal het best een tikkeltje brandstof schelen. De Clubman Cooper S heeft dankzij zijn turbolading 175 pk in huis. Het maakt de auto razendvlug. Vooral met het straffer afgestemde sportonderstel gedraagt hij zich speelser dan de gewone Mi ni, die 24 centimeter korter is. De Clubman lijkt op het oog uit proportie getrokken, vooral door de storende over hang achter, maar hij rijdt nog lekkerder dan zijn voorbeeld. Alleen heb je vanachter het stuur in de achteruitkijkspiegel last van de dikke middenstijl door de gesloten ach terdeurtjes. De Cooper gebruikt dezelfde 1.6 liter benzi nemotor, maar dan zonder turbo, met al leen variabele kleptiming. Het resultaat is 120 pk en 160 Nm. Meer dan genoeg voor een auto van dit formaat. De D(iesel) heeft 110 pk en 260 Nm en blinkt uit in zuinig heid. Alledrie motoren zitten vast aan een zesversnellingsbak. De Cooper Clubman kost 25.450 euro, de Cooper D 28.650 euro. De watervlugge Coo per S komt op een stevige 33.150 euro. De Clubman is leverbaar vanaf november. Hij lijkt een tikje uit proportie, maar rijden met de Clubman, de nieuwe Mini Estate, is zelfs nog speelser dan de gewone versie. Als je tenminste de Cooper S met sportonderstel bestelt. De Mini wordt groot. De stationwagon Clubman, vroeger ook al in het modellenaanbod, is vanaf november leverbaar. foto GPD door Rob van Ginneken De nieuwe Peugeot 308 moet jongere kopers naar de showroom te lokken. Het typisch Franse comfort is inge ruild voor een Italiaanse gekruide portie dynamiek. Ook zijn uiterlijk straalt meer sportiviteit uit. Eén probleempje: hij heeft last van vet rolletjes. De Peugeot 307 is een succesnum mer. Een jaar of vier geleden was hij zelfs even de best verkochte au to van ons land. Van de Peugeot 308 wordt eenzelfde succes ver wacht. Een dynamischer ontwerp moet er bovendien voor zorgen dat het model jonge kopers trekt. Dat dynamische zie je terug in zijn uiterlijk: strak, gestroomlijnd. Van voren doet het spitse neusje vaag aan het 908 sportwagen prototype denken, van achteren suggereren roosters in de onderzijde dat hier sprake is van 'grondeffect', zoals bij racewagens. Bovendien is de 308 een stuk breder en langer ge worden. Maar ook een toefje lager. Dat levert een lage luchtweerstand op, terwijl hij in theorie wat stabie ler op de weg zou moeten liggen. De 308 stuurt inderdaad verras send sportief. Lang niet iedereen zal de harde vering echter waarde ren. De energiesparende elektri sche besturing mag bovendien iets meer 'gevoel' krijgen. De samen met BMW ontwikkelde benzinemotoren passen ideaal bij de verjongingskuur en doen opval lend pittig hun werk. Een goed voorbeeld is de 120 pk sterke 1.6 li ter versie, die bij stevig doortrek ken grote stappen neemt. In de dieselafdeling hebben de beide 1.6 HD1 dieselmotoren de beste kaar ten. Ze doen soepel hun werk en je merkt wat minder dat deze 308 zo'n 70 kilo zwaarder is dan zijn voorganger. Met diezelfde prakti sche bril op de neus constateer je verder dat het interieur fraai is af gewerkt en een complete uitrus ting meekrijgt. Het zitcomfort ver dient zowel voor- als achterin een pluim. De prijslijst van de vijf- deurs begint bij 19.550 euro. n Bavaria House aan de Steen weg 19 in Helmond wordt van vrijdag 19 tot en met zondag 28 oktober een tentoonstelling gehou den over het auto-interieur. Vrij naar de hit van Meatloaf heeft de show als titel Paradise by the Dash board Light gekregen. De tentoon stelling maakt deel uit van de acti viteiten rond de Dutch Design- Week Eindhoven. Volgens de organisatie is het interi eur van de auto de laatste jaren het meest onderscheidende onder deel van het ontwerp van een au to. Veel mensen brengen steeds meer tijd in de auto door. Voor hen is de auto niet zelden een ver lengstuk van huiskamer en tegelijk kantoor. Daarnaast vormen vrou wen meer dan vroeger de doel groep van de autofabrikant. De geschiedenis van het auto-inte rieur wordt gepresenteerd aan de hand van een selectie brochures uit de collectie van autofanaat Piet Olyslager. Maar er zijn ook frag menten te zien uit roadmovies. De toekomst van het auto-interi eur wordt verbeeld door concep ten, ideeën en ontwerpen van vier vooraanstaande ontwerpopleidin- gen. De Technische Universiteiten van Eindhoven, Delft en TWente presenteren eerste en tweede jaars (afstudeer)projecten. De Design Academy Eindhoven toont verder enkele spectaculaire concepten, die in samenwerking met Peugeot zijn ontwikkeld. Sportwagenfabri kant Donkervoort is een van de Nederlandse ondernemers die in novatieve dashboardconcepten toont. Het evenement wordt afge sloten met een wetenschappelijk congres over design en erfgoed. Renault Scénic Conquest, foto GPD Renault Scénic Conquest heeft alleen brute looks Renault heeft een Scénic Con quest, een vrijetijdsauto met de uitstraling van een terreinwagen. Hij heeft meer grondspeling en lijkt geschikt voor gebruik op alle soorten wegdek. Dat is gezichtsbedrog, want de Conquest heeft wel de brute looks, maar niet de capaciteiten. Hij kost 28.930 euro. Bertone is de designer van deze Alfa Ciulia GT 1300 Junior. Nieuwe auto's direct uit voorraad leverbaar? Je vindt ze op: Keihard auto's doe „p Peugeot 308: sportiever. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17