latteland laat los werkelijkheid Erkel tracht Samir te begrijpen Aanbevolen VU 8 IwU ff II If 11 PZC Donderdag 20 september 2007 37 Rumoerig gesprek over zijn ontvoering en zijn nieuwe boek. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Begrip en begrijpen is niet hetzelfde, betoogde Arjan Erkel gisteravond bij Film by the Sea in Vlissingen. „Je hoeft geen begrip te hebben, maar je moet wel proberen iemand te begrij pen." Met die intentie heeft hij ook een boek geschreven over moslimterro rist Samir A. Deze week legde hij daar de laatste hand aan en op 4 oktober verschijnt het. Arjan Erkel werd, in een onbegrij pelijk rumoerige zaal, geïnter viewd na afloop van de film A mighty heart. Deze gaat over jour nalist Daniel Pearl, die in Pakistan werd ontvoerd en gedood. Erkel zag geen directe overeenkomsten met zijn eigen ontvoering in 2002 in Dagestan, waar hij bijna twee jaar werd vastgehouden. „De film toont vooral het verhaal van de fa milie. Ik vond het wel interessant om te zien hoe de familie die pe riode beleefde." Opnieuw deed Er kel in grote lijnen het relaas van zijn ontvoering, die hem toch niet wezenlijk heeft veranderd. „Ik ben wel wat meer op mijn vrijheid ge steld. Ik ben zelfstandig onderne mer geworden en beslis zelf wat ik wel en niet doe." Eerder schreef hij al' een boek over zijn ontvoering. Het tweede heet Samir. Erkel heeft de moslimterro rist drie keer in de gevangenis op gezocht. „Ik ben met hem gaan praten om zijn beweegredenen te achterhalen. Het is tijd dat we op een wat andere manier met radica le moslimjongeren omgaan. We moeten proberen te begrijpen wat hun drijfveren zijn, hoe ze met el kaar omgaan." Na het interview overhandigden Paskal Jakobsen en Norman Bo- nink van Blof namens de Ronde Tafel Walcheren een cheque van 10.000 euro aan actiecoördinator Iris Heijmans van War Child. De PZC tipt films uit het festival aanbod van vandaag: Border post (Rajko Grlic). Ver makelijke (competitie)film over een commandant van een Joegosla vische grenspost die zijn man schappen uit pure, nogal delicate privé-overwegingen wekenlang in de hoogste staat van paraatheid houdt. 10.00 uur, zaal 7. Vier minuten (Chris Kraus). Tot nu toe dé publieksfavoriet van het festival. Film over een onhandelba re vrouw in een gevangenis die een groot pianotalent blijkt te zijn. De docente probeert haar talent in goede banen te leiden. Mooie film, mooie muziek. 21.00 uur, zaal 3. Opium ((anos Szasz). Aangrij pende, beklemmende Hongaarse film over een vrouw in een psy chiatrische kliniek, die op mani sche wijze aan het schrijven is ge slagen. Een nieuwe arts in de in richting raakt van haar in de ban. Een van de negen competitiefilms. 21.15 uur, zaal 7. die hun beste tijd inmiddels gehad hebben. Een van de vele blikvan gers op deze expositie is ook de fo to van een moeder en kind bij de Aya Sophia in Istanbul. „Op zoek naar de kern probeer ik door abstraheren de werkelijkheid een nieuwe betekenis te geven", omschrijft Hoffmann zijn intentie. 'Al fotograferen we op dezelfde plaats en tijd, nooit is het beeld hetzelfde' Een treffend voorbeeld daarvan le veren de foto's die hij maakte van uit en rondom de metro in Berlijn. Een met zeil ingepakte gevel bij voorbeeld krijgt op de foto iets ge heimzinnigs. Doorkijkjes vanuit een winkel naar de straat geven de toeschouwer het gevoel zelf een wat stiekeme gluurder te zijn. Hoffmanns affiniteit met architec tuur komt in veel foto's tot uiting, specifiek in een serie van drie fo to's gemaakt in Barcelona: de bo venkant van een monumentale to ren, daarnaast een modern vorm gegeven zonnepaneel en tenslotte een even modern ommuurd ter ras. De drie foto's worden geheel los van elkaar gepresenteerd, maar zeggen samen onwillekeurig iets over schoonheid en kilheid bin nen het stadsbeeld. Expositie in Galerie Kats, t/m 21 ok tober. Geopend: do. t/m zo., 13.00-17.00 uur. De muziektent van Retranchement, sfeerbeeld in de film Vergezicht in een eikenhouten lijstje. ook de Engelstalige versie in de lucht. Oomens spreekt over twee los van elkaar staande producties. Maar er is wel degelijk materiaal van zijn eerste in zijn laatste film terechtge komen. Er zijn ook nieuwe opna men gedraaid. Zo'n aanpak past bij iemand die zegt: „Bij het ma ken van een film draait het om de montage. Tijdens het monteren wordt de ziel zichtbaar, die in het materiaal is gekropen. Die kern probeer je zuiver te slijpen, voor het voetlicht te krijgen." De inmiddels in Vlaanderen ge wortelde Nederlander Dick van der Harst heeft speciaal voor het Vergezicht zijn bandoneon opge pakt. „Een uiterst melancholisch instrument", zegt Oomens, „wat niet wegneemt dat de muziek echt van deze tijd is." De man achter het Vergezicht haast zich te zeggen dat zijn film geen pamflet is. Dus geen krokodilletra- nen over het verdwijnende platte land, waar het leven toch zo mooi is. Wie de mensen in zijn film in mooi 'Truzements' hoort vertel len, mag eigen conclusies trekken en zijn eigen film maken. Oomens: „Er komen mensen aan het woord, die verslag doen van een gemeenschap waaruit het voegwerk verdwijnt. De gemeen schap lost als het ware op. Ik kom regelmatig in Frankrijk. In Franse dorpen aan het eind van de Ka naaltunnel zie je een gelijksoortig proces: 70 procent Engelsen, 20 procent Nederlanders, alleen de ca fébaas is nog Frans. Hier in Re tranchement merk je dat de groeiende welvaart het dorp de das omdoet. De oudere generatie heeft geen opvolgers meer. Als de huidige uitbaters van de dorpswin kel stoppen, is het klaar. Het einde van een traditie, na vele, vele gene raties. Mij zal je niet horen zeggen: vroeger was het beter. Maar men sen hadden wel meer met elkaar te maken. Het was een samenle ving met vaste, herkenbare patro nen. En die herkenbaarheid zorg de voor veiligheid." Inde film proef je die oude samen leving nog. Het weer, de buren, veel oorlogsherinneringen, de buurtwinkel, tomaten planten, bloemkolen oogsten, een dood kalfje, een knotwilg in de mist die nodig geknot moet worden, jonge vissers aan de vaart, 'Brocante' in een schuur. REn de mevrouw die een konink lijke onderscheiding heeft gekre gen voor haar schoonmaakwerk in de kerk. Nee, ze doet de medaille niet vaak op. Eigenlijk heeft ze het gevoel dat mensen je zoiets mis gunnen. Foto's van Elsje van Ree. Op de voorgrond moeder en kind bij de Aya Sop hia in Instanbul. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 39