Het voegwerk van het f Foto's verbeelden de subjectie Veiling zilver leidt tot 'knettergekke' prijzen P 3 6 Donderdag 20 September 2007 P2C ZES VRAGEN AAN Schrijfster Tessa de Loo is dit jaar een van de juryleden bij Film by the Sea. Vandaag is daar de film De tweeling te zien, gebaseerd op haar gelijknamige roman uit 1993. Naam: Tessa de Loo Woonplaats: Coimbra (Portugal) Leeftijd: 60 Beroep: schrijster door Rolf Bosboom Waarom hebt u 'ja' gezegd op de uitnodiging om jurylid van het filmfestival te worden? „In de eerste plaats omdat ik een enorme filmgek ben. Flet is voor mij een heerlijk cadeautje om elke dag twee films te kunnen bekijken en daarnaast nog heerlijk verwend te worden. Bovendien ben ik al lange tijd heel intensief met een roman bezig en was ik net aan break toe. Flet kwam dus heel goed uit." Waar let u op bij het bekijken van films? „Ik houd van verhalen, dus dat staat bij mij voorop. Is het een goed ver haal en wordt het goed gebracht? Ik ben ook heel visueel ingesteld. Daar om let ik er ook op of een film fijn is om naar te kijken, of er rekening is gehouden met de esthetiek. En het derde punt is dat ik verrast wil wor den. Naarmate je meer films hebt gezien, ga je ook meer waarde hech ten aan originaliteit." Aanvankelijk schrok u destijds van de manier waarop 'De tweeling' was ver filmd. Bent u, achterafgezien, toch trots op de film? „Je kunt alleen maar trots zijn op je eigen geesteskind en dat is de film helemaal niet. Wel ben ik erg blij dat de belangrijkste intentie van het boek behouden is gebleven in de film. Toen ik al die mensen huilend uit de première zag komen, kreeg ik wel het gevoel van: dat heb ik allemaal teweeggebracht, met iets wat ik ooit in mijn werkkamer heb bedacht. Dat gaf wel een gevoel van tevredenheid." Bent u sindsdien anders gaan kijken naar boekverfilmingen? „Nee. Net als veel andere mensen heb ik altijd wel moeite gehad met boekverfilmingen. Ik ken maar een paar voorbeelden waarbij de film niet tegenviel nadat ik het boek had gelezen. Hier op het festival kijken we puur naar de film. Ik heb de originele boeken ook niet gelezen. In het geval van Atonement ben ik door de film wel nieuwsgierig gewor den naar het boek van Ian McEwan." Hebben de ervaringen met 'De tweeling' u huiverig gemaakt voor een nieu we verfilming van een van uw boeken? „Er staat zelfs al een tweede op stapel, al mag ik daar nog niets over zeg gen. Wel probeer ik nu al in een heel vroeg stadium een klein beetje in vloed te hebben op het scenario, hoewel je als auteur juridisch gezien geen recht van spreken meer hebt als de rechten zijn verkocht. Het be langrijkste dat ik heb geleerd is dat je het los moet laten. Een boek kan niet door een film worden vernietigd of verminkt, want het is een auto noom kunstwerk. Wat een ander ermee doet, kan nooit afbreuk doen aan het origineel." U noemde al uw nieuwe roman. Wat kunnen we verwachten? „Ik ben er heel hard mee bezig. Het wordt steeds dikker en dikker. Ik heb het gevoel dat ik een nieuwe bron heb aangeboord, in die zin dat ik niets meer uit de werkelijkheid nodig heb. Dat is me nog niet eerder overkomen. Ik voel nu ook de vrijheid om allerlei omwegen te maken. Het verhaal speelt zich voor een deel afin Marokko, maar Nederland is er ook bij betrokken. De hedendaagse problematiek rond allochtonen speelt een rol. Het is de bedoeling dat het boek in het najaar van 2008 uitkomt." De film De tweeling (2002) van regisseur Ben Sombogaart is vandaag te zien bij Film by the Sea, om 15.00 uur in zaal 2 van Cine City in Vlissingen. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - De zilvercollectie die gisteravond onder de hamer kwam bij het Zeeuws Veilinghuis in Middelburg, heeft extreme prij zen opgebracht. „Zelfs de gerenommeerde handel vindt het buitensporig", zei Hans Hoek van het veilinghuis. „Het zijn ook echt knettergekke prij zen." Het ging voornamelijk om het laat ste deel van de bekende collectie van J. de Bree (1916-1996). Het duurste stuk op de drukbezochte veiling was een zilverset van 32.000 euro. Zelfs de miniaturen, vaak nog geen twee centimeter groot, lever den kapitalen op. Een cellootje ging bijvoorbeeld voor 8500 euro weg. De indruk bestond dat het Zeeuw se zilver merendeels naar particu liere verzamelaars en handelaren buiten de provincie ging. Opval lend was dat hét topstuk, een Vlis- singse tabakspot met twee comfo- ren, niet werd verkocht. De grote belangstelling is op zich begrijpelijk, zegt Hoek. „Zeeuws zilver is gewoon zeldzaam, zeker als het uit de achttiende eeuw komt en door erkende zilversme den is gemaakt. Dat gaat het skyhigh met de prijzen. Maar die liggen nu nog hoger dan ook wij hadden verwacht." Op de ladder van kleurrijkste filmlocaties staat Zeeuws-Vlaanderen in de top. Hoge luchten, populieren die naar de einder reiken, tastbare nevel. En - niet te vergeten - bewoners die nog niet allemaal geïnfecteerd zijn met het Randstadvirus. Als ze hun mond open doen hebben ze ondertiteling nodig. door Jan van Damme Een stipnotering dus. Met Jos de Putter als boeg beeld. Zijn vorige week in de Nederlandse filmcanon opgenomen documentaire Het is een schone dag geweest (1993), over het verdwijnend boerenbestaan er gens in de buurt van Zaamslag, is voor wie het wil zien een lofzang op het Zeeuws-Vlaamse leven en land. Er hebben de laatste jaren meer ca mera's gedraaid op het breukvlak van Vlaanderen en Zeeland. Hij had het waarschijnlijk zelf niet ver wacht, maar ook Rens Oomens be gint zich te ontpoppen als een filmmaker die het dialect van het Land van Cadzand weliswaar niet spreekt, maar wel heel goed ver- staat. Geboren (1954) en als zoon van een betonboer opgegroeid in Breda, kunstzinnig opgeleid en werkzaam in Amsterdam. Daar is geen woord Zeeuws-Vlaams bij. Dat element komt op het conto van zijn levensgezellin Tineke de Hullu, die in Retranchement is ge boren. Door haar is hij al ruim der tig jaar te gast in die contreien. In de periode 1974-1996 was ggypü tüfflha 1 ItTii 1 Filmmaker Rens Oomens in de omgeving van Retranchement. foto Tineke de Hullu Nieuwe film Rens Oomens Vergezicht in een eikenhouten lijstje; regie Rens Oomens; te zien: zaterdag 22 september in Cine City Vlissingen. Voorafgaand aan de voorstel ling wordt een compilatie ver toond van 'In Europa', een 35-delige televisie-serie naar het gelijknamige boek van Geert Mak, die de VPRO de ko mende twee jaar uitzendt. Programma: 12.00 uur compila tie 'In Europa'; 12.20 uur inter view met Geert Mak en Roel van Broekhoven (regisseur); 12.35 uur 'Vergezicht in een ei kenhouten lijstje'. Oomens als producent betrokken bij diverse speelfilms, documentai res en televisieprogramma's. De tv-serie én film Charlotte Sophie Bentinck, waarvoor hij met twee honderd man in Tsjechië verbleef, beschouwt hij als zijn 'finest hour' uit die tijd. Eerder dit jaar kwam Oomens in het nieuws met de presentatie van een impressionistische documen taire over de Spaans-Staatse linies. In 2004 manifesteerde hij zich voor het eerst als zelfstandig film maker. Hij maakte toen een por tret van Retranchement, een heel jaar rond, onder de titel Vaderloos Landschap. Hij herinnert zich de vertoning in het Ledeltheater in Oostburg. Het hele dorp mocht er gratis naar toe. „Een feest was dat", zegt hij terugblikkend, „de groot op het scherm, moesten er ontzettend om lachen, sloegen el kaar op de schoudeRRr. Zo mooi, zo hartverwarmend had ik het nog nooit beleefd." Nu heeft Oomens een tweede film gemaakt. Op het eerste gezicht weer met Retranchement in de hoofdrol. Echter, de ambitie reikt deze keer verder dan het maken van een dorpsportret. De beelden zouden overal gedraaid kunnen zijn, zegt de maker. Retranche ment staat nu symbool voor een verdwijnend soort samenleving. Het platteland verkruimelt, de stadse cultuur rukt op. Zaterdag krijgt Vergezicht in een eikenhouten lijstje - dat is de titel - tijdens Film by the Sea in Vlissingen een voor première, een week later heeft het Nederlands Filmfestival in Utrecht de officiële première. Dan gaat Elsje van Ree en Hajo Hoffmann exposeren werk bij Galerie Kats. door Ali Pankow kats - Twee mensen kijken naar hetzelfde, maar hetgeen zij zien verschilt. 'Subjectieve ervaring van de werkelijkheid', noemen Elsje van Ree en Hajo Hoffmann dat. Deze twee fotografen uit Hoofd plaat streven ernaar die persoonlij ke interpretatie in hun werk te ver beelden. Dat ze daar goed in sla gen, blijkt uit de expositie die nu te zien is bij Galerie Kats. „Zij foto graferen zaken waar ik zelf aan voorbij zou lopen. Zij leren mij op een andere manier naar de dingen te kijken", motiveert galeriehoud ster Lenny van Broekhoven haar keuze. Van Ree en Hoffmann treden als duo al jaren naar buiten onder de naam Studio 24Photo. Van Ree volgde eerst de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht voordat zij zich in technische zin in fotografie ging verdiepen. Bij Hoffmann ont sproot de fascinatie voor fotografe ren al toen hij tien jaar oud was en trotse eigenaar werd van een Ag- fa-box. „Een beroepsloopbaan als fotograaf zou een logische stap zijn geweest", zegt Hoffmann. Het ouderlijk gezag waar hij mee te maken had, vond echter dat 'er eerst maar een vak geleerd' moest worden. Naast een technisch-com- merciële studie zag hij echter te vens kans zijn interesse in kunst, li teratuur en fotografie verder te ontwikkelen. Van Ree en Hoffmann gaan vaak op reis. Het duo bezocht diverse steden in Europa, maar ook Austra lië, Indonesië, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. „Reizen is voor ons beiden de grootste uitda ging. Maar ook al reizen we sa men, fotograferen we op dezelfde plaats en dezelfde tijd, nooit is het beeld van de een hetzelfde als van de ander", zegt Van Ree. Fotografische stillevens behoren tot haar specialiteiten, die zij in de eigen studio arrangeert. Met Stille ven met vis en Stilleven met gra naatappel verbeeldt zij subtiel ver rotting en verval.Ook haar Eten compositie roept een macaber sfeer tje op: een collage van maaltijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 38