Een succesvolle loser in Hollywood
Schotse muziek met Scandinavische verrassing
PZC Donderdag 20 september 2007 35
Hoofdrol Seth Rogen in
'Knocked up', slotfilm
van Film by the Sea.
door Thalia Brandt
VUSSINCEN - Zijn allereerste hoofd
rol, in de hitkomedie Knocked up,
zette Seth Rogen in Amerika op
de kaart als nieuw komisch talent.
In de film, die zaterdag in Vlissin-
gen haar Nederlandse première be
leeft als slot van Film by the Sea,
speelt de Canadese acteur een ge
zette, blowende loser die het liefst
rondhangt met zijn vrienden en
gespeend is van ambitie. Wanneer
hij tijdens een dronken avondje
uit een one night stand beleeft met
een knappe, carrièregedreven
showbizzjoumaliste en zij zwan
ger blijkt, moet Ben kiezen: hard
wegrennen of volwassen worden
en zijn verantwoordelijkheid ne
men.
ludd Apatow, regisseur, producer
en schrijver van Knocked up,
schreef het personage Ben met
Seth Rogen in zijn achterhoofd.
„Logisch", lacht de 25-jarige Cana
dese Rogen. „Ben lijkt voor 95 pro
cent op me. Net als hij bracht ik
ooit mijn dagen door met wiet ro
ken en rond het huis hangen met
vrienden."
Tegenwoordig slijt de acteur zijn
dagen niet meer in een continue
waas van marihuana. Rogen, die
in Canada begon als stand-up ko
miek, maakte de overstap naar Hol
lywood toen ludd Apatow hem
acht jaar geleden een rol aanbood
in de tv-serie Freaks And Geeks.
Hoewel het een cultfavoriet werd,
sneuvelde de show na slechts een
seizoen.
Hun eerstvolgende samenwerking,
de tv-show Undeclared waaraan
Rogen ook meeschreef, was het
zelfde lot beschoren. „De shows
werden slecht geprogrammeerd,
dus kon geen hond ons vinden",
zegt Rogen, die hierna als acteur
kleine rollen had in tv-drama
Dawson's Creek en in films als Don-
me Darko en You, me and Dupree.
Ook maakte hij deel uit van het
schrijversteam van Sacha Baron
Cohens comedyshow Da Ali G
Show. Het team kreeg hiervoor in
2005 een Emmy-nominatie.
De werkrelatie met Judd Apatow
bleef. Zo speelde Rogen in 2005
een bijrol in The 40 year old virgin.
Hij vertolkte een vriend van de
hoofdpersoon, een overjarige
maagd. Ook fungeerde Rogen als
co-producent van de hitkomedie,
die wereldwijd 275 miljoen dollar
opbracht.
'Ik doe alleen maar films
waarvoor ik zélf naar de
bioscoop zou rennen'
Dat de stijgende lijn in zijn car
rière zich met Knocked up voortzet
te, verbaasde niemand meer dan
Rogen zelf „Judd en ik maken pro
jecten die wij grappig vinden", al
dus de acteur, eveneens producer
van Knocked up. „We maken die
films zo goedkoop mogelijk en
met een groep bevriende acteurs.
Op die manier worden het geen fi
nanciële zeperds als weinig men
sen ze willen zien én hebben we
een hoop lol. Het is onverwacht,
maar ongelooflijk dat iedereen de
ze film zo waardeert. Een recen
sent vergeleek Knocked up zelfs
met The Graduate'."
Zijn volgende project, de komedie
Superhad, trok in VS opnieuw vol-
Apatow, die Superbad ook produ
ceerde, kwam de film tot stand
met een bescheiden budget van 20
miljoen dollar." Het feit dat de
film in de VS in de eerste tien da
gen al 68 miljoen dollar in het laa
tje bracht, ziet Rogen als 'een énor
me erkenning'. „Ik heb zin om
langs iedere filmstudio te gaan en
mijn middelvinger op te steken."
Hoewel hij ook acteert in Super-
bad, is Rogen, net zo Hef achter als
voor de schermen werkzaam. Zo
schreef hij scenario's voor de vol
gend jaar te verschijnen actiekome
die Pineapple Express en voor Drill-
bit Taylor, een komedie met Owen
Wilson. Rogen: „In Pineapple Ex
press heb ik een hoofdrol, maar in
Drillbit Taylor ben ik, voor de ver
andering, geen seconde te zien, ha-
ha."
Momenteel werkt hij aan The
Green Hornet, een verfilming van
de gelijknamige televisieserie uit
de jaren zestig over miljonair Britt
Reid die met zijn hulpje Kato (des
tijds gespeeld door Bruce Lee) mis
daad bestrijdt. Rogen kruipt in de
huid van Reid en is co-auteur en
producer van het project, dat er
gens 2009 het levenslicht moet
zien. „Het wordt een actie-avontu
renfilm in de stijl van Lethal Wea
pon", belooft Rogen die binnen
kort dus 'actieheld' op zijn cv mag
zetten. „Géén bewuste carrière-
zet", zo verzekert hij. „De enige
carrièrekeuze die ik tot nu toe heb
gemaakt, is dat ik alleen films doe
waarvoor ik zélf naar de bioscoop
zou rennen. In een romantische
komedie zul je me dus nooit zien.
Verder ben ik overal voor in."
Knocked up, zaterdag slotfilm bij
Film by the Sea in alle zeven zalen
van Cine City in Vlissingen. Aan
vang: 21.15 uur. De film is vanaf 27
september in het hele land te zien.
Ie bioscoopzalen. Superbad, ge
schreven door Rogen en zijn jeugd
vriend Evan Goldberg, vertelt het
'losjes autobiografische' verhaal
van twee minderjarige vrienden
die alcohol proberen te scoren
voor een feestje.
Rogen: „Evan en ik begonnen op
ons dertiende aan het scenario en
werkten er ons halve leven aan.
Toen we het vanaf 2000 probeer
den te verkopen, noemden filmstu
dio's het echter 'fundamenteel on-
maakbaar'. Dankzij lobbywerk van
Seth Rogen met Katherine Heigl in Knocked up: „Het is onverwacht maar on
gelooflijk dat iedereen deze film zo waardeert." foto Suzanne Hanover/CPD
Folktrio Fribo verzorgt
zondag optreden in
theater De Wegwijzer.
door Marius Roeting
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Fribo is
volstrekt uniek en pakkend. Hun
debuut-cd The Ha'O' Habrahellia
was een van de opvallendste folk-
cd's van het afgelopen jaar. De
groep treedt komende zondagmid
dag op in Theater De Wegwijzer
in Nieuw- en Sint Joosland.
Fribo wordt gevormd door drie
muzikanten uit Schotland, Noor
wegen en Engeland. Ze speelden
eerder of naast Fribo in of bij groe
pen als Malinky, Croft No. 5, Jim
Sutherland en Emily Smith band.
Het trio werd vernoemd naar een
boerderij op een van de Orkney-ei-
landen en staat symbool voor wat
de groep in feite uitdraagt. De Ork
neys zijn onmiskenbaar Schots,
maar kennen vanuit de lange be
zetting door de Vikingen eveneens
invloeden uit de Scandinavische
cultuur. De muziek van Fribo is
meer dan een optelsom der afzon
derlijke delen. Schotse muziek
met een Scandinavische verrassing
of Noorse muziek in een Keltisch
sausje.
Met de kristalheldere en loepzuive
re, ietwat hese typische Scandinavi
sche zang van Anne Sofie Linge
te hebben voor het schrijven van
pakkende melodieën. De meeste
liederen worden gezongen in de
moedertaal van Linge Valdal, maar
ook in het Engels gezongen songs
staan op het programma. „Op het
album staan twee songs van Ewan
McPherson in het Engels. Ewan is
naast muzikant eveneens een goe
de zanger en krijgt daarvoor ook
de ruimte in Fribo. Dat is nu pre
cies het karakter van de groep: uit
gaan van de eigenheid van de par
ticipanten en daarop inspelen
door de anderen. Live zingt Anne
Sofie ook een aantal Engelstalige
nummers. Net zoals we een com
plete set of Highland fiddletunes
met onze eigen aanpak spelen",
verklaart Summers.
Ondanks dat het instrumentarium
beperkt is, weet Fribo een breed
en vol geluid te creëren, waarin al
le ruimte voor details en transpa
rantie. In de merendeels slow bal
lads creëert men een dromerig
sfeertje met een weidse klank.
Maar evengoed is de muziek van
Fribo erg dynamisch en zit vol
spanning. „We houden erg van de
slow ballads, maar kom maar eens
eerst luisteren voordat je besluit
om ons 'langzaam' te noemen."
CV Fribo, zondagmiddag in Theater de
Wegwijzer in Nieuw- en Sint Joos
land. Aanvang: 15.00 uur.
muzikanten versmelten tot een on
vergelijkbaar eigen geluid. „We
hebben daarin allemaal een gelijk
aandeel", vertelt Sarah-Jane Sum
mers. „Als je een van de muzikan
ten van de groep zou vervangen,
dan zou die sound radicaal veran
deren."
Gitarist en zanger McPherson zegt
hierover nog: „Fribo's geluid is een
mix van drie individuele stijlen,
maar meer dan eenvoudig knip-
en plakwerk. We hebben veel tijd
gestoken in het leren van eikaars
traditie om dat als uitgangspunt te
nemen voor onze eigen muziek."
'Ons geluid is een mix van
drie individuele stijlen, maar
meer dan knip- en plakwerk'
Een fraai voorbeeld van die inte-
De folkgroep Fribo.
Valdal ontkom je niet aan de her
kenbare klanken uit de Noorse tra
ditionele volkmuziek. De Schotse
traditie is gewaarborgd met violis
te Sarah-lane Summers, Analiste
van de BBC Scottish Young Tradi
tional Musician of the Year, die de
Highland Scottish fiddle-stijl tot
in de finesses beheerst.
Ewan McPherson studeerde als
een van de eersten af aan Paul Mc
Cartneys Liverpool Institute of Per
forming arts. Hij zorgt voor de in
de Keltische folk zo kenmerkende
begeleidingsakkoorden in de open
stemming op gitaar of de verfijnde
klanken uit de mandola.
De diverse achtergronden van de
gratie is een intermezzo met een
jig, een reel of een strasphey bin
nen een Noorse ballade. Of de ty
pische syncopen uit de moderne
Keltische folkmuziek in combina
tie met de verstilde hardanger fidd
le-stijl. Het trio wisselt binnen een
nummer vernuftig in stijl of sfeer,
zonder afbreuk te doen aan het
concept van het lied of de tune.
Behalve uit de traditie put men
ook uit eigen, nieuwe composities.
McPherson blijkt daarbij een gave