Het is gedaan met het WCT-plan WAARDEBON IIV 1 BETALEN Debat over order aan de Schelde MODE SHOW 2 BIG MAC™ HALEN Volgend jaar opnieuw een zonnebootrace DINSDAG pzc Donderdag 20 september 2007 I 31 Containerterminals in het Sloegebied PZC Willem Adriaansens, Rolant Quist Na een voorbereiding van bijna tien jaar belandt de Westerschelde Container Terminal in de koelkast. Het dagelijks provinciebe stuur is aan deze slotsom nog niet toe, maar het gis teren verschenen rapport over de verschillende containerplannen in Vlissingen-Oost laat weinig twij fel. Het advies luidt: eerst de Ver- brugge Container Terminal (VCT) aanleggen en de WCT op de ach tergrond houden. Dat is de enige manier om snel met grootschalige overslag van containers te kunnen beginnen. Het wachten is nog op een deugde lijk onderbouwd bedrijfsplan voor de VCT en op een definitief oor- ANALYSE door Ben Jansen deel van deskundigen of de Sloeha- ven en de Quarleshaven geschikt kunnen worden gemaakt voor con tainerreuzen. Bijvoorbeeld van het formaat Cosco Asia die twee we ken geleden onderweg naar Ant werpen op de Westerschelde te be wonderen was: 349 meter lang, 45,6 meter breed en goed voor ruim ïo.ooo containers. Over de bruikbaarheid van het hui dige havengebied voor heel grote schepen bestaan verschillende op vattingen. Nietes, concludeerde een in opdracht van havenschap Zeeland Seaports uitgebracht rap port. Welles, vond een door Ver- brugge in de arm genomen des kundige. Het dagelijks provinciebe stuur wil daarover absolute duide lijkheid, onder meer aan de hand van simulatieproeven. De afgelopen maanden is gebleken dat het niet altijd makkelijk is toe te geven aan voortschrijdend in zicht. De voorstanders van de aan leg van de WCT hebben nadrukke lijk van zich laten horen en de te genstanders hielden zich rustig. Een opmerkelijk verschil met vijf jaar geleden bij het eerste besluit over de WCT, toen de tegenstan ders zich luidkeels manifesteerden en de voorstanders zich gedeisd hielden. Die voorstanders bedienen zich nu van een merkwaardig argu ment: er is al zoveel tijd en geld in de WCT gestoken; laten we er nu maar mee door gaan. De stapel rapporten die in tien jaar tijd over MIDDELBURG - Zeeland staat 6 en 7 juni 2008 in het teken van de Zeeuwse Zonnebootrace. Dat heeft de organisatie gisteren be kendgemaakt. De Zonnebootrace bestaat uit een aantal onderdelen: de race zelf waarbij teams met een door zon- ne-energie aangedreven vaartuig van Vlissingen naar Middelburg va ren, een wedstrijd voor scholieren om een gadget te maken waarbij een zonnepaneel zorgt voor de trergie en een wedsirijl zoi O"- oootjes n aken voor kinderen uit het basisonderwijs. De organisatie heeft inmiddels alle basisscholen en scholen voor het voortgezet on derwijs aangeschreven. de WCT zijn gemaakt, is inder daad indrukwekkend. Papier al leen vormt evenwel geen goede ba sis voor een containerterminal. Uit het onderzoek naar de contai- neroverslagmogelijkheden in Vlis- singen-Oost blijkt dat Zeeland een maatje te klein is voor twee grote containerterminals en nog wat kleinere initiatieven. De 5,35 mil joen containers die al deze plan nen opleveren, zijn eenvoudig niet allemaal te transporteren. De A58 kan zoveel containers niet aan en ook knelpunten in de binnenvaart- routes moeten worden aangepast. De verkenning van containeractivi teiten in het Sloegebied is niet vrij blijvend. Ze is gemaakt door Fon ten Thij, de man aan wiens hand de provincie sinds 2003 probeert de vernietiging van het oorspron kelijke WCT-plan te repareren. Zijn mening telt. Ook nu. NAJAAR 2007 25 september 10.00- 13.30- 16.00 uur gratis toegang WA1STRAAT 199 VLISSINGEN 0118 - 440450 www.gimbreremode.com den haag - Het CDA wil met mi nister Van Middelkoop (CU, De fensie) debatteren over uitstel van de orders voor vier patrouillesche pen en een logistiek ondersteu ningsschip. De bedoeling is dat Ma rine Scheldebouw in Vlissingen die gaat bouwen. Met de orders is in totaal 500 miljoen euro ge moeid. In een brief bij de begro ting meldt Van Middelkoop een vertraging aan de Tweede Kamer. Vanwege 'krappe budgettaire ka ders' wordt de invoering van de pa trouilleschepen met één jaar ver traagd en de invoering van het on dersteuningsschip met twee tot drie jaar. Omdat de afstoting van de M-fregatten - waarvoor de pa trouilleschepen in de plaats ko men - voorspoedig verloopt, zal de 'operationale capaciteit van de vloot in de periode van 2009 tot 2011 enigszins beperkt zijn', schrijft Van Middelkoop. „Daar moeten we over praten", meent CDA-Kamerlid R. Korten- horst. Hij heeft zich altijd sterk ge maakt voor de patrouilleschepen. Het liefst wil hij een apart overleg in de Kamer, omdat binnenkort een brief wordt verwacht waarin de minister op een rijtje zet hoe de order voor de patrouillesche pen precies in het vat is gegoten. Volgens directeur H. Van Ameij- den van Schelde Marinebouw heeft het uitstel geen gevolgen voor de Vlissingse werf. „Maar dan moet het niet nog verder opschui ven."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 33