Het is gedaan met het WCT-plan
WAARDEBON IIV
1 BETALEN
Debat over
order aan
de Schelde
MODE
SHOW
2 BIG MAC™ HALEN
Volgend jaar
opnieuw een
zonnebootrace
DINSDAG
pzc Donderdag 20 september 2007 I 31
Containerterminals in het Sloegebied
PZC Willem Adriaansens, Rolant Quist
Na een voorbereiding van
bijna tien jaar belandt de
Westerschelde Container
Terminal in de koelkast.
Het dagelijks provinciebe
stuur is aan deze slotsom
nog niet toe, maar het gis
teren verschenen rapport over de
verschillende containerplannen in
Vlissingen-Oost laat weinig twij
fel. Het advies luidt: eerst de Ver-
brugge Container Terminal (VCT)
aanleggen en de WCT op de ach
tergrond houden. Dat is de enige
manier om snel met grootschalige
overslag van containers te kunnen
beginnen.
Het wachten is nog op een deugde
lijk onderbouwd bedrijfsplan voor
de VCT en op een definitief oor-
ANALYSE
door Ben Jansen
deel van deskundigen of de Sloeha-
ven en de Quarleshaven geschikt
kunnen worden gemaakt voor con
tainerreuzen. Bijvoorbeeld van het
formaat Cosco Asia die twee we
ken geleden onderweg naar Ant
werpen op de Westerschelde te be
wonderen was: 349 meter lang,
45,6 meter breed en goed voor
ruim ïo.ooo containers.
Over de bruikbaarheid van het hui
dige havengebied voor heel grote
schepen bestaan verschillende op
vattingen. Nietes, concludeerde
een in opdracht van havenschap
Zeeland Seaports uitgebracht rap
port. Welles, vond een door Ver-
brugge in de arm genomen des
kundige. Het dagelijks provinciebe
stuur wil daarover absolute duide
lijkheid, onder meer aan de hand
van simulatieproeven.
De afgelopen maanden is gebleken
dat het niet altijd makkelijk is toe
te geven aan voortschrijdend in
zicht. De voorstanders van de aan
leg van de WCT hebben nadrukke
lijk van zich laten horen en de te
genstanders hielden zich rustig.
Een opmerkelijk verschil met vijf
jaar geleden bij het eerste besluit
over de WCT, toen de tegenstan
ders zich luidkeels manifesteerden
en de voorstanders zich gedeisd
hielden.
Die voorstanders bedienen zich
nu van een merkwaardig argu
ment: er is al zoveel tijd en geld in
de WCT gestoken; laten we er nu
maar mee door gaan. De stapel
rapporten die in tien jaar tijd over
MIDDELBURG - Zeeland staat 6 en 7
juni 2008 in het teken van de
Zeeuwse Zonnebootrace. Dat
heeft de organisatie gisteren be
kendgemaakt.
De Zonnebootrace bestaat uit een
aantal onderdelen: de race zelf
waarbij teams met een door zon-
ne-energie aangedreven vaartuig
van Vlissingen naar Middelburg va
ren, een wedstrijd voor scholieren
om een gadget te maken waarbij
een zonnepaneel zorgt voor de
trergie en een wedsirijl zoi O"-
oootjes n aken voor kinderen uit
het basisonderwijs. De organisatie
heeft inmiddels alle basisscholen
en scholen voor het voortgezet on
derwijs aangeschreven.
de WCT zijn gemaakt, is inder
daad indrukwekkend. Papier al
leen vormt evenwel geen goede ba
sis voor een containerterminal.
Uit het onderzoek naar de contai-
neroverslagmogelijkheden in Vlis-
singen-Oost blijkt dat Zeeland een
maatje te klein is voor twee grote
containerterminals en nog wat
kleinere initiatieven. De 5,35 mil
joen containers die al deze plan
nen opleveren, zijn eenvoudig niet
allemaal te transporteren. De A58
kan zoveel containers niet aan en
ook knelpunten in de binnenvaart-
routes moeten worden aangepast.
De verkenning van containeractivi
teiten in het Sloegebied is niet vrij
blijvend. Ze is gemaakt door Fon
ten Thij, de man aan wiens hand
de provincie sinds 2003 probeert
de vernietiging van het oorspron
kelijke WCT-plan te repareren.
Zijn mening telt.
Ook nu.
NAJAAR 2007
25 september
10.00- 13.30- 16.00 uur
gratis toegang
WA1STRAAT 199 VLISSINGEN
0118 - 440450
www.gimbreremode.com
den haag - Het CDA wil met mi
nister Van Middelkoop (CU, De
fensie) debatteren over uitstel van
de orders voor vier patrouillesche
pen en een logistiek ondersteu
ningsschip. De bedoeling is dat Ma
rine Scheldebouw in Vlissingen
die gaat bouwen. Met de orders is
in totaal 500 miljoen euro ge
moeid. In een brief bij de begro
ting meldt Van Middelkoop een
vertraging aan de Tweede Kamer.
Vanwege 'krappe budgettaire ka
ders' wordt de invoering van de pa
trouilleschepen met één jaar ver
traagd en de invoering van het on
dersteuningsschip met twee tot
drie jaar. Omdat de afstoting van
de M-fregatten - waarvoor de pa
trouilleschepen in de plaats ko
men - voorspoedig verloopt, zal
de 'operationale capaciteit van de
vloot in de periode van 2009 tot
2011 enigszins beperkt zijn',
schrijft Van Middelkoop.
„Daar moeten we over praten",
meent CDA-Kamerlid R. Korten-
horst. Hij heeft zich altijd sterk ge
maakt voor de patrouilleschepen.
Het liefst wil hij een apart overleg
in de Kamer, omdat binnenkort
een brief wordt verwacht waarin
de minister op een rijtje zet hoe
de order voor de patrouillesche
pen precies in het vat is gegoten.
Volgens directeur H. Van Ameij-
den van Schelde Marinebouw
heeft het uitstel geen gevolgen
voor de Vlissingse werf. „Maar dan
moet het niet nog verder opschui
ven."