Hunkeren naar hoeksteen O Moordbrand en Shakespeare Leven met de dood van een kind ra PZC Donderdag 20 september 2007 1 9 BOEKEN KORT Het zit de familie Leeglo per niet mee: schipbreuk, dood en ziekten zijn hun deel in de prachtig geschreven roman De Leeglopers van Giovanni Verga (1840-1922). Deze Italiaanse schrijver wilde net als zijn Fran se collega Emile Zola de mens beschrijven in zijn strijd om het bestaan. De Leeglopers, een re laas over een hardwerkende vis sersfamilie, had het eerste deel moeten vormen van een reeks over de drijfveren van het men selijk handelen als bron van de vooruitgang. Maar dat is er niet van gekomen. Verga schetst met humor en mededogen de val strikken van het leven op het ne gentiende eeuwse Sicilië. [fl Giovanni Verga - De Leeglopers Verta- ling Yond Boeke en Patty Krone. Athenaeum Polak&Van Gennep, 32,50 euro De biografie schrij ven van God, je moet maar dur ven. De Fins-Zweedse schrijver Erik Wahlström heeft zich aan het avontuur gewaagd en het le ven van God in een romanvorm gegoten. Een roman die soms schokkend en soms uitermate komisch is. In den beginne was God jong en viriel. De aarde schiep hij uit pure lust. Maar het resultaat valt tegen en God trek zich terug van zijn schep ping. Wahlström beschrijft zijn hoofdpersoon als een ouder wordende man, die in zijn rela ties met de mens keer op keer te leurgesteld wordt. [FTj Erik Wahlström - God. Vertaling Ron Bezemer. De Rode Kamer, 23,95 eu ro. Reizen zonder duide lijk doel of tijdschema, buitelen door een onmetelijk land, dat doet jack Kerouac (1922-1969) in zijn roman On the road (Op weg), die dit jaar vijftig jaar be staat. Frank Albers volgde zijn spoor en onderzocht de ware identeit van een roman, een land en een schrijver en vertelt erover in Beatland. rPH Frank Albers - Beatland. De Bezige Bij, 17,90 euro Met ouders kun je heel wat te stellen hebben, ook als ze nog niet oud en dement zijn. In haar debuutroman Rosiri neemt Iris Koppe de oudere generatie op de hak. door Mieske van Eek foto Klaas Koppe De gescheiden ouders van Rosiri, de hoofdpersoon van de gelijknamige debuutroman van Iris Koppe, zijn in de 50, maar bewegen zich dermate brekebenend door hun bestaan dat hun doch ter nauwelijks toekomt aan haar eigen leven. In Rosiri fileert Koppe de tijdgeest en legt zij voor al het erfgoed van de generatie die jong was in de jaren zestig op de snijtafel. Met haar vrien dinnen komt Rosiri twee keer per maand bij McDonald's om vlees te eten, over politiek te praten en af te geven op al die vegetarische moeders en tegen de heilige huisjes van de oudere generatie te trappen. Rosiri staat op de drempel van de volwassen heid maar wat ze ziet van volwassenen vervult haar vaak met schaamte. Soms is dat de schaamte van de puber, die zich geneert voor de foute T-shirts van haar vader Hidde en het geklungel van haar moeder Caro met de com puter, maar vaak gaat het ongerief verder. Want eigenlijk hunkert Rosiri naar de ouder wetse hoeksteen van de samenleving, waarin (ongescheiden) ouders zich zorgen maken om hun kinderen en niet andersom. Rosiri pendelt tussen vader en moeder, lust en liefde, zelfstandigheid en afhankelijkheid. Daar bij lift zij bij nacht en ontij graag mee op de ba- gedrager van onbekenden, alsof zij het gevaar wil tarten. Het gaat altijd goed, de echte geva ren liggen voor Rosiri blijkbaar dichter bij huis. Door de ogen van Rosiri is niet zij maar zijn haar ouders onvolwassen. Ze voelt zich zo ver antwoordelijk dat ze condooms onder het hoofdkussen van haar vader schuift als die weer een nieuwe vriendin heeft. En ze neemt het zichzelf kwalijk dat ze haar moeder niet de zelfde dienst heeft bewezen, want nu blijkt Ca ro zwanger. Op haar 50e! Koppe doet er in een opgewekte, montere stijl verslag van en neemt geen blad voor de mond. Niet één volwassene in het boek deugt. Zoals Ton, de man van het echtpaar, op wiens kinderen Rosiri past. Zij laat zich door hem ontmaagden, omdat ze vindt dat ze daar aan Iris Koppe maakt op geestige wijze tastbaar dat wij in deze tijd ten onder gaan aan begeerte en verve ling. toe is, maar eigenlijk voelt ze diepe minach ting voor hem. Ze duidt hem steeds aan als de veertiger en drijft ze de spot met hem, als hij een i-Pod Nano blijkt te hebben. 'Nu pas zag ze dat hij kaal begon te worden.' Fou ter dan fout is volgens Rosiri ook de oversek ste kunstenaar bij wie zij een kamer huurt. 'De man had niet allen schurft en eczeem, hij schilderde ook nog eens naaktportretten.' Vlak ook de rij-examinator niet uit, die in ruil voor het begeerde rijbewijs een seksuele weder dienst verlangt. Ondertussen doet Rosiri het zelf niet veel be ter. Ze raakt verslingerd aan een hiphopper uit Heerlen, die ze niet eens kan verstaan en die haar bedriegt en laat de veertiger voor haar dra ven en ze laat hem haar rijles betalen. Uiteinde lijk loopt de zaak vreselijk uit de hand als Rosi ri een feest geeft, waarin alle personen uit het boek elkaar treffen. Rosiri is meeslepend en hi larisch van de eenzame seks met veertiger Ton tot en met de aandoenlijke ogenblikken met haar slappe ouders. Want dwars door alles heen blijft Rosiri van haar Hidde en Caro hou den. Koppe is een scherp waarneemster. Via kleine alledaagse gebeurtenissen maakt ze op geestige wijze tastbaar dat wij in deze tijd ten onder gaan aan begeerte en verveling, machte loos als wij zijn om ons daar tegen te verwe ren. Iris Koppe won in 2004 de Jonge Schrij- versprijs van Boekhandelsgroep Nederland. Daarna werd ze columniste van de jongeren- website Spunk en publiceerde ze onder meer in NRC Handelsblad. Ze studeert politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Iris Koppe - Rosiri. De Bezige Bij, 12,90 euro. door Mieske van Eek rFl Jennifer Lee Carell - Het Shakespeare geheim (Ver taling Anke ten Doe- schate en Miebeth van Horn) Signature, 15 eu- ver Shakespeare is al veel onzin beweerd. Dat komt doordat we maar weinig weten over zijn leven. Het maakt Shake speare bij uitstek voer voor wetenschappers en fantasten. Maar als de raadsels over Shakespeare niet op te lossen zijn, kun je nog altijd een ro man over hem schrijven. Dat deed lennifer Lee Carell (1962) op meeslepende wijze, in haar spannende debuut Her Shakespeare geheim buit zij de mogelijkheden van het genre ten volle uit. Carell gaf college aan Harvard over Shakespeare en Don Quichot. Daarnaast regisseerde ze to neelstukken van Shakespeare en was dramaturg bij enkele andere Shakespeare-stukken. In haar met veel vaart geschre ven thriller verwerkt zij op boeiende wijze de gangbare en minder gangbare Shake- speare-wetenschap en voert ze haar lezers langs tal van be tekenisvolle plaatsen. Lezers steken zodoende heel wat op over leven en werken van Shakespeare, maar ook over de woelingen van zijn tijd. De tocht leidt echter ook langs moord en brand. Hoofd persoon van het boek is de 29-jarige Shakespeare-deskun- dige Kate Stanley, die een ge heimzinnig doosje cadeau krijgt, dat het begin blijkt van een lange en levensgevaarlijke speurtocht naar een zoekge raakt toneelstuk van Shake speare. De schrijfster vindt uitstekend de balans tussen wetenschap en avontuur. Inte ressant is vooral het verband dat zij legt tussen Shakespea re en Cervantes, de schrijver van Don Quichot. Carell houdt de lezers tot het laatst in spanning. De plot van haar verhaal is verrassend. [Tl Beitske Bouwman - Kindengel Querido, 16,95 euro door Mieske van Eek Doden uit liefde, mag dat? Dat is het heikele onderwerp, dat Beits ke Bouwman (Den Bosch, 1973) aansnijdt in haar twee de roman Kindengel. Ze doet dat door afwisselend in de huid te kruipen van de vader en de moeder van het kind en de rechter die moet oordelen over hun daad. Het verhaal begint in de rechts zaal, waar Sara en Mark - een mooi en schijnbaar gewoon echtpaar - zich moeten ver antwoorden voor het overlij den van hun baby Deirdre. Bouwman beschrijft gedetail leerd de afstand tussen het warme thuis van het echt paar en de harde werkelijk heid van de rechtszaal. Tus sen de moeder en de rechter die op kille toon haar vragen stelt, lijkt nauwelijks een gro ter verschil mogelijk. Buiten de rechtszaal volgt Bouwman Mark en Sara in hun rouw om het verloren kind, dat aan een ongeneeslij ke ziekte leed en dat zij uit het ziekenhuis ontvoerden om het een zachte dood te ge ven. Ze bekennen hun daad, waarvan Sara zegt dat het een daad van liefde was, maar wei geren te vertellen wie het heeft gedaan en waar ze het lichaam begraven hebben. Vaardig stuurt Bouwman aan op een confrontatie tussen verdachten en rechter, waar bij de rechter uit haar bescher mende toga komt en Mark en Sara tot een verklaring ko men, die in de rechtszaal on mogelijk is. Kindengel is een gevoelig ver haal over liefde en dood en laat zien hoe het leven on danks het verlies van een kind verder stroomt, net als de melk uit de borsten van Sa-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19