28 HET ZIT OM JL JE NEK EN BUNGELT NAAR BENEDEN. EEUWENLANG IS DE MODE AAN HET VERANDEREN, MAAR DE MAN IS TOT DIE STROP VEROORDEELD. DOOR HANS JACOBS t staat in De Ontknoping van Reimer Riensma en Her man Vuisje. Vrij vertaald: 'De moord op het Bavariagevoel.' Kroatische huurlingen zouden het ding om hun nek hebben ge had om hun amulet te bescher men. Kroatendoek werd in het Frans cravate en in het Duits Krawat- te. Maar de Britten zijn natuurlijk de echte vaders, die hadden in de tijd van Lodewijk de XIV al een velours lint om de nek, a crabbat. Wat leert de geschiedenis: de stropdas is het symbool van de man met een goede baan, die de handen schoon kan houden. Freud haalde er in 1911 in zijn Traum- deutung nog iets anders bij: 'In dromen van man nen vindt men dikwijls de das als symbool van de penis, niet alleen omdat ze bungelt en voor de man kenmerkend is, maar ook omdat de man na believen kan uitkiezen, een vrijheid die hem bij het eigenlijke object waarna het symbool naar verwijst, door de natuur is ontzegd.' Macht, trots, gezag, seksidentiteit, maar dus ook kwetsbaar heid en conservatisme. Maar nog steeds 'waarom' is de grote vraag. Wat bijvoorbeeld als mannen géén das dragen. Vrou wen laten graag hun nek zien, het is uitnodigend, een erotisch gebaar, de voordeur tot het decolleté. Mannen hebben niet zo'n snoeptafel. Hebben ze dan wat te verbergen? Woont ach ter de das soms iets dat wijst naar zwakheid, naar emotionali teit? De adamsappel bijvoorbeeld. Is die adamsappel de ver raderlijke leugendetector, die in pijnlijke situaties zichtbaar slikt? Is het het borsthaar, dat wordt gezien als het doorge schoten schaamhaar, dat verborgen moet blijven. In Traum- deutung vertelt Freud de droom van vrouw, die een badka mer binnenstapt en daar een naakte man ziet. Hij slaagt er nog net in om een hemd aan te trekken. Wat zegt hij: „Neemt u mij niet kwalijk, ik ben zonder das." Nu wordt het écht pijnlijk. De erotische symboliek van de stropdas zit dus niet in de rol van plaatsvervangende penis. Het is ook een uiting van preutsheid. De strop das moet aan de ene kant het schaamdeel verbeelden en aan de andere kant verhullen. Op het strand heb ben de mannen daar geen problemen mee, alleen als het gaat om zakelijke en formele contacten. Dus hebben we bij de stropdas meer te maken met een diepgewortelde kwetsbaarheidgevoel. Een man met een das is kwetsbaar. Vandaar dat hij er ook zo wild aan rukt als hij zich maar even onbespied en vrij voelt. De strop das, schaamdeel én vijgenblad. If God created man, the devil designed his clothes. Iets om over na te denken bij het uitzoeken van een stropdas. ZELFS DE WOELIGE JAREN ZESTIG EN ZEVENTIG hebben' er geen einde aan kunnen ma ken. De stropdas. Dat bungelende uitroep teken om je nek. Symbool van de BV Macht en Gezag, het banier van het conser vatisme. Vrouwen gooiden de knellende bh uit en wat deden de mannen? Even ging de stropdas de kast in. Even maar, want al snel hing het ding weer om de nek. Een raadsel. De stropdas zit niet lekker, knelt, is lastig bij het eten, kan in de soep gaan hangen, heeft geen enkele functie om iets bij elkaar te hou den wat een knoop ook niet kan. Fatsoenlijk een stropdas knopen kan ook al niet iedere man. Een functieloos ding dus. Maar mannen kunnen niet zonder het rare ding om hun nek. De das is blijkbaar het paspoort tot de beschaafde wereld. Er zijn gelegenheden waar je zonder strop das niet binnenkomt, waar je er zelfs aan de deur een moet kopen om binnen te komen, van casino tot dansen voor alleenstaanden. Wie je ook verder bent, als je een stopdas om je nek hebt, ben je een 'heer'. Solliciteren doe je met een das om. Premier worden? Zonder das wordt je hooguit vice-pre mier of man van de koningin. Dus wil je wat be reiken, moet je je aanpassen, je conformeren. De stropdas als pijnlijke prijs van het conserva tisme, als keurmerk. 'A well tied tie, is the first serious step in life, zei Oscar Wild. In A Well-dressed Gentleman's pocket guide, de zakbijbel van de ware heer, staat: 'Van de stropdas wordt gezegd dat het de vlag is die we hijsen om te signaleren wie we zijn, dat het meer uitdrukt dan elk an der kledingstuk'. Dit in tegenstelling tot de besluiteloosheid waarmee de keuze van een das zo vaak wordt geassocieerd.' Nu wordt het pijnlijk. De strop das is het paspoort tot de be schaafde wereld, maar dwingt je als man tot aanpassing en dat maakt de stropdas ook tot de pijnlijke prijs voor het conservatisme. 'Het is een duivelse verleiding, want conservatisme staat in on ze cultuur niet hoog aan geschreven. Je ver koopt een stukje van je ziel, van je manne lijke vrijheid, om te doen wat je wilt'. DE STROPDAS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 98