of/O
FOTO DIEDERIK VAN DER LAAN
hemdjurk van licht doorschijnende
dubbel geweven stof met speciale
details als knopen en natuurlijk zak
jes. Ergens je handen in kunnen
stoppen. Ze vindt het heerlijk.
Zakelijk, nuchter, maar ook roman
tisch. „Romantiek, het verhullende,
iets spannends, waardoor de draag
ster er beter uitkomt. Ik werk graag
voor de zelfstandige vrouw waar
voor ik de innerlijke schoonheid
naar buiten haal. Splitten en decolle
tés hoefje bij mij niet te zoeken.
Sensualiteit is heel iets anders dan
seksualiteit. Seks sells kan niet meer.
Ik probeer me daar tegen af te zet
ten, iets te ontwerpen dat veel aan
trekkelijker is dan seks. Iets maken
waardoor de vrouw zich lekker
voelt, comfortabel moet het zijn. Al
die strakke broeken, Ze kunnen
vaak niet eens meer bukken. Je
moet je handen ergens in kunnen
steken."
Ze zit comfortabel op de bank. Een
genietmens. Zomer of winter? „Ik
ben een wintermens. Daar hou ik
van. Dat heeft te maken met de be
hoefte om mensen aan te kleden.
Laagje over laagje, dikke stoffen." Ze
laat een voorbeeld zien van haar laat
ste wintercollectie. Wit zacht ka
toen, dubbele breisels waar je in
weg kunt duiken. Een iets lager inge
zette mouw, waardoor de schouder
van de vrouw één geheel vormt met
de schoonheid van het gezicht.
Joline studeerde aan de Hogeschool
voor de Kunsten in Arnhem, ze
deed de Masteropleiding van het Fas
hion Institute Arnhem, reisde door
modeland en kwam met haar eigen
label. Opnieuw een kanjer uit het kil
le noorden van Europa. Wat is het
toch dat studenten uit Arnhem, Ant
werpen, Amsterdam en Londen
zo'n hit zijn? Joline: „Parijs is nog
steeds de modestad. De hele stad
weerspiegelt mode. Italië is sterk in
productie. Maar wij, Antwerpen,
Londen, Arnhem, dat zijn de broei
nesten van de creativiteit. Hoe het
komt? Misschien zit het wel in ons
drinkwater, maar zeker is dat de aca
demie ons goed begeleidt en wij van
de overheid de ruimte krijgen om
ons met subsidies creatief te ontwik
kelen. Zo kun je zonder zorgen een
periode overbruggen. In New York
moet je meteen aan de slag. Direct
commercieel werken. In Nederland
heb je de kans om je werk te verfij
nen."
Haar nieuwe collectie lente zomer
2008 ligt op tafel. De vrouw en haar
gemoedstoestand. Grafisch en dan
weer vloeiend. Beige, toefjes oranje.
Woorden als kwetsbaarheid en kle
ding die zekerheid geven. Zelfverze
kerde vrouwen die ook wel eens
een minder dagje hebben. Joline
zorgt ervoor dat niemand het ziet.
Tot aan de schoenen toe. Oranje
blokken zetten je stevig op de
grond.
Nog even de geboorte van de collec
tie. De tijd van onderzoek, van verza
melen, van stofjes. „En in mijn bed
zie ik de hele collectie voorbijlopen.
De collectie woont in mijn hoofd en
dan word ik fris wakker en zeg ik: ik
heb alles al gezien, vannacht. Ik hoef
het alleen nog maar te, maken." En
weer droomt ze. Van straks als ooit
de tijd komt dat ze zo beroemd is
dat ze het ontwerpt, het aan een an
der geeft en zegt: voer maar uit.
Maar tot die tijd doet ze het zelf
Het ontwerp, het maken van het pa
troon, de proefproductie en dan
gaat het weg, om gemaakt te wor
den. De spannendste tijd. De tijd
van twijfel. „Heb ik het wel goed ge
daan, is het niet de verkeerde stof?
Dan komt de grote doos hier aan. Ik
maak die open, pas het door op het
model en dan zeg ik zoals nu: het is
weer mooier dan ik had verwacht."
Info: www.jolinejolink.com
PZC 15