of/O FOTO DIEDERIK VAN DER LAAN hemdjurk van licht doorschijnende dubbel geweven stof met speciale details als knopen en natuurlijk zak jes. Ergens je handen in kunnen stoppen. Ze vindt het heerlijk. Zakelijk, nuchter, maar ook roman tisch. „Romantiek, het verhullende, iets spannends, waardoor de draag ster er beter uitkomt. Ik werk graag voor de zelfstandige vrouw waar voor ik de innerlijke schoonheid naar buiten haal. Splitten en decolle tés hoefje bij mij niet te zoeken. Sensualiteit is heel iets anders dan seksualiteit. Seks sells kan niet meer. Ik probeer me daar tegen af te zet ten, iets te ontwerpen dat veel aan trekkelijker is dan seks. Iets maken waardoor de vrouw zich lekker voelt, comfortabel moet het zijn. Al die strakke broeken, Ze kunnen vaak niet eens meer bukken. Je moet je handen ergens in kunnen steken." Ze zit comfortabel op de bank. Een genietmens. Zomer of winter? „Ik ben een wintermens. Daar hou ik van. Dat heeft te maken met de be hoefte om mensen aan te kleden. Laagje over laagje, dikke stoffen." Ze laat een voorbeeld zien van haar laat ste wintercollectie. Wit zacht ka toen, dubbele breisels waar je in weg kunt duiken. Een iets lager inge zette mouw, waardoor de schouder van de vrouw één geheel vormt met de schoonheid van het gezicht. Joline studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem, ze deed de Masteropleiding van het Fas hion Institute Arnhem, reisde door modeland en kwam met haar eigen label. Opnieuw een kanjer uit het kil le noorden van Europa. Wat is het toch dat studenten uit Arnhem, Ant werpen, Amsterdam en Londen zo'n hit zijn? Joline: „Parijs is nog steeds de modestad. De hele stad weerspiegelt mode. Italië is sterk in productie. Maar wij, Antwerpen, Londen, Arnhem, dat zijn de broei nesten van de creativiteit. Hoe het komt? Misschien zit het wel in ons drinkwater, maar zeker is dat de aca demie ons goed begeleidt en wij van de overheid de ruimte krijgen om ons met subsidies creatief te ontwik kelen. Zo kun je zonder zorgen een periode overbruggen. In New York moet je meteen aan de slag. Direct commercieel werken. In Nederland heb je de kans om je werk te verfij nen." Haar nieuwe collectie lente zomer 2008 ligt op tafel. De vrouw en haar gemoedstoestand. Grafisch en dan weer vloeiend. Beige, toefjes oranje. Woorden als kwetsbaarheid en kle ding die zekerheid geven. Zelfverze kerde vrouwen die ook wel eens een minder dagje hebben. Joline zorgt ervoor dat niemand het ziet. Tot aan de schoenen toe. Oranje blokken zetten je stevig op de grond. Nog even de geboorte van de collec tie. De tijd van onderzoek, van verza melen, van stofjes. „En in mijn bed zie ik de hele collectie voorbijlopen. De collectie woont in mijn hoofd en dan word ik fris wakker en zeg ik: ik heb alles al gezien, vannacht. Ik hoef het alleen nog maar te, maken." En weer droomt ze. Van straks als ooit de tijd komt dat ze zo beroemd is dat ze het ontwerpt, het aan een an der geeft en zegt: voer maar uit. Maar tot die tijd doet ze het zelf Het ontwerp, het maken van het pa troon, de proefproductie en dan gaat het weg, om gemaakt te wor den. De spannendste tijd. De tijd van twijfel. „Heb ik het wel goed ge daan, is het niet de verkeerde stof? Dan komt de grote doos hier aan. Ik maak die open, pas het door op het model en dan zeg ik zoals nu: het is weer mooier dan ik had verwacht." Info: www.jolinejolink.com PZC 15

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 85