DE De geklede vrouw van oW HAAR KLEDING IS TE KOOP IN AMSTERDAM, ROTTERDAM, AMERSFOORT MAAR OOK IN NEW YORK EN LOS ANGELOS. JOLINE JOLINK UIT TEUGE, OPNIEUW EEN KANJER VAN DE MODEACADEMIE IN ARNHEM. DOOR HANS JACOBS Joline ZE TRAKTEERT OP EEN GLIMLACH. BIJNA VAN OOR TOT OOR. Het is het antwoord dat ze geeft op de vraag of mode haar ge lukkig maakt. Die glimlach zegt al les. „Als kind wist ik al dat ik dit wil de gaan doen. Nu mag ik het. Ieder een kan het zien. Het is mijn manier om me uit te drukken. Weet je: dit, wat ik nu doe, is het mooiste wat er is." Even is ze stil. Ze geniet zichtbaar van haar eigen woorden. Ze zit op de bank in haar atelier in Amster dam. Een lichte ruimte: tekentafel, rekken met kleding, een stelling met kleding en een bureau waar haar vriend Peter de zaken voor haar af handelt. En een tafel met twee naai machines en een strijkbout. Hier wordt mode geboren voor vrouwen van achttien tot tachtig. „Ja waarom niet. Ik weet dat er een dame is van 89 die deze blouse die ik nu aan heb NIEUWE STER AAN INTERNATIONALE MODEFIRMAMENT van mij heeft. Het is een blouse zon der leeftijdsgrens. Mijn doelgroep is ergens tussen de achtien en 38 jaar, maar eigenlijk is mode niet leeftijds gebonden. Er zijn meisjes van twin tig die zich goed kleden en vrouwen van vijftig die dat ook doen. Maar er zijn er van beide groepen ook ge noeg die zich in te strakke broeken wurmen. Ik maak mode voor de ge klede vrouw, mijn kleding is prak tisch, comfortabel, sensueel, spor tief Kleding waarin die vrouw zich zeker voelt." Altijd was er kleding in haar leven. Als kind al in Teuge en Apeldoorn waar haar oma woonde. Oma uit de Oekraïne, die in de oorlog naar Ne derland is gekomen. „Ze was coupeuse, maar eigenlijk net als ik ontwerpster. Met klanten aan huis. Ze had stofjes, zo mooi. Ze was zelf ook mooi. Op haar hoge hakjes. Het was heerlijk om bij haar te spelen, je te verkleden, te tutten. 4 PZC Waarschijnlijk zit het ontwerpen in mijn genen, maar bij mijn oma is het wakker geworden en daar heb ik me kunnen ontwikkelen." Joline tekende en oma maakte de kleertjes. Toen al. Mode. Niet de glimmer en glamour van de voetbalvrouwen en de soaps terren. Het uiterlijk vertoon omdat het nu eenmaal hoort. „Mode is veel meer", zegt ze. En we praten over de dubbele bodem, over de onderlig gende laag die mode zo bijzonder maakt. Over de ontwerpers, die het zinderen van de tijd aanvoelen en dat uit de lucht plukken. „Wij heb ben die extra gevoeligheid, waar door de we prikkels voelen, daar door pik je dingen op. De maat schappelijke ontwikkelingen. Wij ontbijten altijd met het journaal aan. Dat neem je altijd mee." Mode als een proces. Mode hangt in de lucht. Daarom is het ook niet gek dat veel ontwerpers zich met hetzelf de bezighouden. „Niet met wat in is, ik maak me helemaal los van wat buiten op de straat moet. Het gaat om wat je voelt. Je verdiept je in die dingen. In een nieuw land, in nieu we schrijvers. Ik duik meestal de bi bliotheek in, verzamel dingen. Wat is er aan de hand. Het zindert. Het is dan ook niet gek dat ik dingen in mijn nieuwe collectie ook bij ande ren terugvind. Een toefje oranje, bei ge als kleur. Dat is helemaal niet erg. Dat bevestigt alleen maar dat je als ontwerpers dat zinderen aanvoelt." Mode ook met een boodschap. De ontwerpers als missionaris, als zen deling. Ze moet lachen om woorden die voor haar leeftijd archaïsch aan voelden. Dus hebben we het even over de straat. Het plankier van het alledaagse waar jonge en oude vrou wen in te strakke jeans rondlopen, waar vlees over de rand gulpt. Joli ne: „In mijn ontwerpen zitten ele menten waardoor meisjes en vrou wen zich veel beter voelen. Te strak ke jeans, te bloot en noem maar op: ik zou daar niets aan willen doen. Ik bied vrouwen kleding waarin ze zich vrouwelijk voelen, sensueel, stijlvol maar ook kleding waarin ze naar de Albert Heijn kunnen, waar in ze kunnen werken, wonen, leven en liefhebben." Gelukkig ziet ze de laatste jaren een verbetering. Eerst vond ze de straat kleurloos, maar de kleur komt terug. Het individualisme helpt keuzes te maken en minder te volgen. Dat komt door zaken als H8cM, zegt ze, „dat zijn de smaakmakers, die heb ben de keuze mogelijk gemaakt, daar kun je voor weinig geld leuke accessoires kopen. Ze hebben veel wisselende collecties. Leuke dingen, praktische dingen." Het woord praktisch is al vaker ge vallen. Nuchter, zakelijk, praktisch. Wat het is wil ik weten. „Nou", zegt ze, „zoals wat ik aan heb." Joline draagt een wat ze zelf noemt over- JOLINEJOLINK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 84