Binnenland Of toch die met poezenpootjes? Caravanbezitter wil gebaar Eurlings Steun voor vaccinatie tegen blauwtong Femke Halsema weigert hoed met schoorsteen te dragen PZC Dinsdag 18 september 2007 7 Marianne Thieme past een bruin-witte hoed van hoedenmaakster Elmira de Raaf, maar kan nog geen keus maken. foto Frouwkje Bijlstra/CPD Marianne Thieme past hoeden voor haar eerste Prinsjesdag. den haag - In de werkkamer van Marianne Thieme in de Tweede Kamer stalt hoedenmaakster Elmi ra de Raaf twee grote, gele dozen uit met daarin twaalf totaal ver schillende hoeden. Vanwege Thie- mes drukke werkschema is de cou- turière naar Den Haag gekomen. De fractievoorzitter van de Partij van de Dieren ziet Prinsjesdag als een bijzondere dag. En ze is ook gecharmeerd van de gewoonte dat vrouwelijke aanwezigen een hoed dragen. Daarom vindt Thieme dat ze met niet minder dan een 'goede en originele hoed' voor de dag moet komen. Een modebewuste vriendin ver wees haar naar De Raaf, wier 'El mira Exclusive Hats' eerder de hoofden sierden van bezoeksters van het hoedenfestijn bij uitstek: de beroemde Royal Ascot paarden races in Groot-Brittannië. De ont werpster voorziet, net als in voor gaande jaren, meerdere Prinsjes dag-aanwezigen van een nieuwe hoed. „Wie? Dat zeg ik niet", aldus De Raaf „Dat vind ik niet chic." Thieme maakte telefonisch al een voorselectie. „Ik vind het erg be langrijk dat het geheel diervriende lijk is. Het is jammer dat mensen op Prinsjesdag ieder jaar toch weer met dieronvriendelijke hoeden rondlopen." Een ander criterium is de prijs. „Het mag zeker wel iets kosten, maar ook weer niet over dreven veel", aldus Thieme, die de hoed uit eigen zak betaalt. „Het is zeker geen partijuitgave. Mijn kle ding voor die dag betaal ik ook ge woon zelf" Nadat een spiegel van uit de gang naar Thiemes kantoor is verplaatst, gaat de passessie van start. Thieme pakt een grijze, dop- vormige hoed met een lint. La chend: „Nee, dit is te tuttig en door de vorm zie ik ook bijna niets. Ik moet wel om me heen kunnen kijken als ik rondloop." 'Jammer dat mensen dieronvriendelijke hoeden dragen op Prinsjesdag' Dan een exemplaar met panter- print. Niet van echte dierenhuid, dat spreekt voor zich. „Hij is wel toepasselijk", glimlacht Thieme. „Maar deze hoed is wel heel érg aanwezig." Voor welke 'look' ze dan wel gaat? „Voor mij moet een hoed strak en draagbaar zijn. Maar ook zéker origineel: ik hoef abso luut niet onzichtbaar te zijn." Een half uur later hebben drie hoofd deksels het keuringsproces over leefd: een zwart-witte hoed van stro, een rood vilten exemplaar met een kwastje en een crèmekleu rig vilten hoofddeksel met bruine strepen. Na enig wikken en wegen voor de spiegel wordt het toch de gestreepte hoed. „Hij zit het lek kerst én is het meest origineel, zon der overdadig te zijn", zegt Thie me. Ook niet onbelangrijk: dit exemplaar is geschikt voor toekom stige feestjes. Of is hij toch te onop vallend? De Raaf oppert dat ze nóg een hoed zou kunnen maken, die qua stijl dicht bij de Partij voor de Dieren ligt: donkerblauw met witte afdrukken van poezenpoot jes. Het ontwerp zou nog op tijd klaar kunnen zijn. Thieme twijfelt. Eerst kijken en vergelijken, besluit ze. Een model toont de hoed die Femke Halsema weigert te dragen, foto ANP den haag - Femke Halsema heeft besloten een hoofddeksel dat spe ciaal voor haar werd vervaardigd, niet te dragen. Het gaat om een hoed van kunste nares Maria Olsthoorn, die 2.000 euro kostte. Het ontwerp bestaat uit kolen en een schoorsteenpijp, inhakend op de oppositie tegen de bouw van vijf nieuwe kolencentra les. Het idee komt van Green peace. De fractievoorzitter van Groen- Links was echter allerminst ver heugd over het resultaat, dat zelfs rook kon produceren. „Toen ze de hoed paste, barstte haar dochtertje in lachen uit", vertelt Groen- Links-woordvoerder Ton van der Lee. Halsema is nog niet gaan shop pen voor een vervangend exem plaar. Van der Lee: „Ze heeft nog nooit een hoed gedragen op Prins jesdag, dus ik verwacht dat ze dat nu ook niet zal doen." In voorjaar kan vaccin mogelijk preventief worden toegediend. porto - Minister Verburg (Land bouw) heeft de steun van België, Duitsland en Frankrijk om vaccina tie tegen blauwtong te bespreken. Het onderwerp komt 26 septem ber in Brussel ter sprake. Voor Kerstmis moet er een vaccin klaar zijn. Dierenartsen kunnen het in het voorjaar preventief toedienen. „Met de steun van deze andere lan den is er een grotere markt voor het vaccin en meer kans op autori satie in de EU", zei de minister gis teren in de marge van een informe le EU-vergadering in Porto. „Blauwtong is een groot pro bleem", zei Verburg. „Vorig jaar was het alleen in Limburg en Bra bant. Dit jaar gaat het virus razend snel over het hele land: nu al meer dan 1400 gevallen." De dierziekte treft vooral schapen, een onbe kend aantal sterft er aan. „Er gaan veel verhalen over hoge sterftecij fers, maar harde cijfers zijn er nog niet. We zijn bezig die te verzame len." De kosten van vaccinatie ko men in principe voor de bóer. Ver burg: „Als je dieren houdt, moet je ervoor zorgen. Maar als de sector hiervoor een onderlinge verzeke ring wil opzetten, wil ik ze daarbij best op weg helpen." De Belgische minister Laruelle (Landbouw) wil alvast dat de overheid een deel van de vaccinatiekosten betaalt. Ze wil tegelijk in Brussel de geleden scha de door blauwtong bespreken. Bel gië is binnen de EU relatief het zwaarst getroffen door blauwtong. „Door een gemerkt vaccin kan on ze export van dieren weer op gang komen, bijvoorbeeld naar meste- rijen. Het huidige verbod kost veel geld." Lobby om maximumsnelheid in Nederland te verhogen. utrecht - Bezitters van caravans hebben deze dagen hun hoop ge vestigd op minister Eurlings van Verkeer in hun strijd voor een ho gere maximumsnelheid. Ondanks een jarenlange lobby mogen com binaties van auto en caravan in Ne derland maximaal 80 kilometer per uur, terwijl de limieten in Duitsland (100 onder voorwaar den), België (120) en Frankrijk (130) veel hoger liggen. „Het is heel vreemd dat Nederland vast blijft houden aan 80 kilome ter per uur", zei voorzitter Bert de Winkel van de Nederlandse Vere niging voor de Kampeer- en Cara vanindustrie gisteren tijdens een perspresentatie over de Kampeer en Caravan laarbeurs (18 tot en met 24 oktober) in Utrecht. „Een iets hogere maximumsnelheid voor caravans is beter voor de doorstroming van het verkeer en het heeft een positief effect op de verkeersveiligheid." De Winkel wijst erop dat zijn orga nisatie niet alleen staat met het pleidooi voor een hogere maxi mumsnelheid. „De ANWB, de Bo- vag, de transportorganisaties EVO en TLN, maar ook het Korps lande lijke politiediensten (KLPD), ieder een is voor deze maatregel", aldus De Winkel. „In de Tweede Kamer zijn al vra- 'Als caravans harder mogen rijden, houden ze het verkeer minder op' gen over dit onderwerp gesteld maar de vorige minister wilde er niet aan en de nieuwe, meneer Eurlings, lijkt watervrees te heb ben, net als met het rekeningrij den." Karla Peijs, de voorganger van Eurlings, wees een verhoging van de maximumsnelheid af om dat ze vreesde dat die nadelig zou zijn voor de verkeersveiligheid. „Dat is een vreemd argument. Als het gevaarlijk zou zijn, zouden ze in Frankrijk, België en Duitsland meteen ingrijpen. Het tegendeel is waar", vindt De Winkel. „Als cara vans harder mogen rijden, houden ze het verkeer minder op en krijg je een rustiger wegbeeld. De tech niek van caravans is fors verbeterd. Met de meeste kun je zonder pro blemen meer dan honderd kilome ter per uur rijden." Eurlings broedt op dit moment op een brief over het onderwerp. Een woordvoerster zegt dat zijn stand punt 'binnenkort' wordt gepubli ceerd. Een termijn kon ze niet noe men, maar „het gaat zeker geen maanden meer duren." Nederland telt circa 470.000 cara vans en is een van de landen met de hoogste caravandichtheid in Eu ropa. In ons land worden jaarlijks zo'n 17.000 nieuwe gekocht. Op de Kampeer- en Caravanbeurs staan de nieuwste modellen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 7