Binnenland
Of toch die met poezenpootjes?
Caravanbezitter wil gebaar Eurlings
Steun voor vaccinatie
tegen blauwtong
Femke Halsema
weigert hoed
met schoorsteen
te dragen
PZC Dinsdag 18 september 2007 7
Marianne Thieme past een bruin-witte hoed van hoedenmaakster Elmira de Raaf, maar kan nog geen keus maken. foto Frouwkje Bijlstra/CPD
Marianne Thieme past
hoeden voor haar
eerste Prinsjesdag.
den haag - In de werkkamer van
Marianne Thieme in de Tweede
Kamer stalt hoedenmaakster Elmi
ra de Raaf twee grote, gele dozen
uit met daarin twaalf totaal ver
schillende hoeden. Vanwege Thie-
mes drukke werkschema is de cou-
turière naar Den Haag gekomen.
De fractievoorzitter van de Partij
van de Dieren ziet Prinsjesdag als
een bijzondere dag. En ze is ook
gecharmeerd van de gewoonte dat
vrouwelijke aanwezigen een hoed
dragen. Daarom vindt Thieme dat
ze met niet minder dan een 'goede
en originele hoed' voor de dag
moet komen.
Een modebewuste vriendin ver
wees haar naar De Raaf, wier 'El
mira Exclusive Hats' eerder de
hoofden sierden van bezoeksters
van het hoedenfestijn bij uitstek:
de beroemde Royal Ascot paarden
races in Groot-Brittannië. De ont
werpster voorziet, net als in voor
gaande jaren, meerdere Prinsjes
dag-aanwezigen van een nieuwe
hoed. „Wie? Dat zeg ik niet", aldus
De Raaf „Dat vind ik niet chic."
Thieme maakte telefonisch al een
voorselectie. „Ik vind het erg be
langrijk dat het geheel diervriende
lijk is. Het is jammer dat mensen
op Prinsjesdag ieder jaar toch weer
met dieronvriendelijke hoeden
rondlopen." Een ander criterium
is de prijs. „Het mag zeker wel iets
kosten, maar ook weer niet over
dreven veel", aldus Thieme, die de
hoed uit eigen zak betaalt. „Het is
zeker geen partijuitgave. Mijn kle
ding voor die dag betaal ik ook ge
woon zelf" Nadat een spiegel van
uit de gang naar Thiemes kantoor
is verplaatst, gaat de passessie van
start. Thieme pakt een grijze, dop-
vormige hoed met een lint. La
chend: „Nee, dit is te tuttig en
door de vorm zie ik ook bijna
niets. Ik moet wel om me heen
kunnen kijken als ik rondloop."
'Jammer dat mensen
dieronvriendelijke hoeden
dragen op Prinsjesdag'
Dan een exemplaar met panter-
print. Niet van echte dierenhuid,
dat spreekt voor zich. „Hij is wel
toepasselijk", glimlacht Thieme.
„Maar deze hoed is wel heel érg
aanwezig." Voor welke 'look' ze
dan wel gaat? „Voor mij moet een
hoed strak en draagbaar zijn. Maar
ook zéker origineel: ik hoef abso
luut niet onzichtbaar te zijn." Een
half uur later hebben drie hoofd
deksels het keuringsproces over
leefd: een zwart-witte hoed van
stro, een rood vilten exemplaar
met een kwastje en een crèmekleu
rig vilten hoofddeksel met bruine
strepen. Na enig wikken en wegen
voor de spiegel wordt het toch de
gestreepte hoed. „Hij zit het lek
kerst én is het meest origineel, zon
der overdadig te zijn", zegt Thie
me. Ook niet onbelangrijk: dit
exemplaar is geschikt voor toekom
stige feestjes. Of is hij toch te onop
vallend? De Raaf oppert dat ze
nóg een hoed zou kunnen maken,
die qua stijl dicht bij de Partij voor
de Dieren ligt: donkerblauw met
witte afdrukken van poezenpoot
jes. Het ontwerp zou nog op tijd
klaar kunnen zijn. Thieme twijfelt.
Eerst kijken en vergelijken, besluit
ze.
Een model toont de hoed die Femke
Halsema weigert te dragen, foto ANP
den haag - Femke Halsema heeft
besloten een hoofddeksel dat spe
ciaal voor haar werd vervaardigd,
niet te dragen.
Het gaat om een hoed van kunste
nares Maria Olsthoorn, die 2.000
euro kostte. Het ontwerp bestaat
uit kolen en een schoorsteenpijp,
inhakend op de oppositie tegen de
bouw van vijf nieuwe kolencentra
les. Het idee komt van Green
peace.
De fractievoorzitter van Groen-
Links was echter allerminst ver
heugd over het resultaat, dat zelfs
rook kon produceren. „Toen ze de
hoed paste, barstte haar dochtertje
in lachen uit", vertelt Groen-
Links-woordvoerder Ton van der
Lee. Halsema is nog niet gaan shop
pen voor een vervangend exem
plaar. Van der Lee: „Ze heeft nog
nooit een hoed gedragen op Prins
jesdag, dus ik verwacht dat ze dat
nu ook niet zal doen."
In voorjaar kan vaccin
mogelijk preventief
worden toegediend.
porto - Minister Verburg (Land
bouw) heeft de steun van België,
Duitsland en Frankrijk om vaccina
tie tegen blauwtong te bespreken.
Het onderwerp komt 26 septem
ber in Brussel ter sprake. Voor
Kerstmis moet er een vaccin klaar
zijn. Dierenartsen kunnen het in
het voorjaar preventief toedienen.
„Met de steun van deze andere lan
den is er een grotere markt voor
het vaccin en meer kans op autori
satie in de EU", zei de minister gis
teren in de marge van een informe
le EU-vergadering in Porto.
„Blauwtong is een groot pro
bleem", zei Verburg. „Vorig jaar
was het alleen in Limburg en Bra
bant. Dit jaar gaat het virus razend
snel over het hele land: nu al meer
dan 1400 gevallen." De dierziekte
treft vooral schapen, een onbe
kend aantal sterft er aan. „Er gaan
veel verhalen over hoge sterftecij
fers, maar harde cijfers zijn er nog
niet. We zijn bezig die te verzame
len." De kosten van vaccinatie ko
men in principe voor de bóer. Ver
burg: „Als je dieren houdt, moet je
ervoor zorgen. Maar als de sector
hiervoor een onderlinge verzeke
ring wil opzetten, wil ik ze daarbij
best op weg helpen." De Belgische
minister Laruelle (Landbouw) wil
alvast dat de overheid een deel van
de vaccinatiekosten betaalt. Ze wil
tegelijk in Brussel de geleden scha
de door blauwtong bespreken. Bel
gië is binnen de EU relatief het
zwaarst getroffen door blauwtong.
„Door een gemerkt vaccin kan on
ze export van dieren weer op gang
komen, bijvoorbeeld naar meste-
rijen. Het huidige verbod kost veel
geld."
Lobby om
maximumsnelheid in
Nederland te verhogen.
utrecht - Bezitters van caravans
hebben deze dagen hun hoop ge
vestigd op minister Eurlings van
Verkeer in hun strijd voor een ho
gere maximumsnelheid. Ondanks
een jarenlange lobby mogen com
binaties van auto en caravan in Ne
derland maximaal 80 kilometer
per uur, terwijl de limieten in
Duitsland (100 onder voorwaar
den), België (120) en Frankrijk
(130) veel hoger liggen.
„Het is heel vreemd dat Nederland
vast blijft houden aan 80 kilome
ter per uur", zei voorzitter Bert de
Winkel van de Nederlandse Vere
niging voor de Kampeer- en Cara
vanindustrie gisteren tijdens een
perspresentatie over de Kampeer
en Caravan laarbeurs (18 tot en
met 24 oktober) in Utrecht. „Een
iets hogere maximumsnelheid
voor caravans is beter voor de
doorstroming van het verkeer en
het heeft een positief effect op de
verkeersveiligheid."
De Winkel wijst erop dat zijn orga
nisatie niet alleen staat met het
pleidooi voor een hogere maxi
mumsnelheid. „De ANWB, de Bo-
vag, de transportorganisaties EVO
en TLN, maar ook het Korps lande
lijke politiediensten (KLPD), ieder
een is voor deze maatregel", aldus
De Winkel.
„In de Tweede Kamer zijn al vra-
'Als caravans harder mogen
rijden, houden ze het
verkeer minder op'
gen over dit onderwerp gesteld
maar de vorige minister wilde er
niet aan en de nieuwe, meneer
Eurlings, lijkt watervrees te heb
ben, net als met het rekeningrij
den." Karla Peijs, de voorganger
van Eurlings, wees een verhoging
van de maximumsnelheid af om
dat ze vreesde dat die nadelig zou
zijn voor de verkeersveiligheid.
„Dat is een vreemd argument. Als
het gevaarlijk zou zijn, zouden ze
in Frankrijk, België en Duitsland
meteen ingrijpen. Het tegendeel is
waar", vindt De Winkel. „Als cara
vans harder mogen rijden, houden
ze het verkeer minder op en krijg
je een rustiger wegbeeld. De tech
niek van caravans is fors verbeterd.
Met de meeste kun je zonder pro
blemen meer dan honderd kilome
ter per uur rijden."
Eurlings broedt op dit moment op
een brief over het onderwerp. Een
woordvoerster zegt dat zijn stand
punt 'binnenkort' wordt gepubli
ceerd. Een termijn kon ze niet noe
men, maar „het gaat zeker geen
maanden meer duren."
Nederland telt circa 470.000 cara
vans en is een van de landen met
de hoogste caravandichtheid in Eu
ropa. In ons land worden jaarlijks
zo'n 17.000 nieuwe gekocht. Op de
Kampeer- en Caravanbeurs staan
de nieuwste modellen.