Tonnie Hermans levenslang in de ban van verf
PZC Dinsdag 18 september 2007 35
UITGAANSTIP
De Boswachterij Westenschouwen is het grootste bos
van Zeeland en het ligt aan het water. Overal is de bran
ding te horen. De boswachterij is een onderdeel van het
natuurmonument de 'Kop van Schouwen' en is een van
de mooiste gebieden van Staatsbosbeheer. Het is een
heuvelachtig duinlandschap met zandverstuivingen, val
leien en duinweiden. Overal ritselt leven dat de bezoe
ker vanaf de vele gemarkeerde wandelroutes of vanuit
de schuilhut of uitkijktoren kan bespieden. In de Excur-
sieschuur is een permanente expositie over het werk
van Staatsbosbeheer.
De boswachterij Westenschouwen is grotendeels vrij
toegankelijk.
foto Marijke Folkertsma
AGENDA
OP PAD
Bosexcursie
Met een gids door de boswachterij Wes
tenschouwen. Aanmelden bij de WV
Schouwen-Duiveland via 0900-2020200
FILM
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel,
The Bourne Ultimatum: 20.00 uur;
1408: 20.00 uur;
No Reservations: 20.00 uur;
Das Leben der Anderen: 20.30 uur;
GOES
't Beest, Ex-Drummer: 20.30 uur;
MIDDELBURG
Schuttershof, Irina Palm: 20.00 uur;
of bij het kantoor in Burgh-Haamstede.
Westenschouwen, excursieschuur aan
Kraaijensteinweg 140, 13.30 uur.
meer agendanieuws
op www.pzc.nl
OOSTBURG
Ledeltheater, La Balia: 20.00 uur;
TERNEUZEN
Merral,
1408: 20.15 uur; Hairspray: 20.00 uur;
No Reservations: 20.15 uur; The Bourne
Ultimatum: 20.00 uur.
VLISSINGEN
CineCity, van 14 t/m 23 september
Film by the Sea.
Voor programmering zie www.filmby-
thesea.nl of PZC-bijlage Film by the
Sea van 4 september.
Jason Bourne (gespeeld door Matt Damon) tijdens een achtervolging over
daken in Tanger in de film The Bourne Ultimatum. foto Jasin Boland/GPD
Tentoonstelling in
Galerie Post Art
van kunstschilder.
door Anita Tournois
HULST - „Heb je dat met eigen
ogen gezien?", vraagt een toe
schouwster aan kunstenaar Ton
nie Hermans, terwijl hij een van
zijn werken toelicht, die hij expo
seert in Galerie Post Art. Het be
treffende schilderij lijkt een twee
luik, maar is in tweeën gedeeld
door een brede band. In het sterk
symmetrische werk staan een
man en een vrouw in een lege
ruimte met hun rug tegen 'dezelf
de' muur. Het decor toont verder
open deuren naar balkons met
fraaie balustrades en zicht op zee.
„Ik heb al zoveel gezien. Zulke din
gen zitten in mijn hoofd. Dit werk
gaat over gevoel. Je kunt je opslui
ten of naar buiten komen. Elkaar
loslaten of juist benaderen. Van
daar die open deur. Voorts bena
druk ik dit gegeven door het ge
bruik van zowel koele, het blauw
als achtergrond, als warme tinten,
het bruin voor de ruimte. Dit
zorgt tevens voor meer diepte."
De groep vrouwen die een ROC
jaarcursus volgt, luistert geïnteres
seerd. Vol passie vertelt Hermans
over gebruikte thema's en werkwij
zen. Ter ondersteuning staat aan
de ingang een tafel waarop materi
alen als verf, kwasten en ander
noodzakelijk toebehoren is uitge
stald. Hermans: „Ik heb verschil
lende dingen geprobeerd, maar
zelf werk ik toch het liefst met olie
verf Je kunt er zowel heel pasteus
als transparant mee aan de slag en
het kleurenpalet is eindeloos.
Kleur en licht zijn belangrijk voor
mij. Bovendien moet je altijd fee
ling hebben met je onderwerp."
Kenmerkend voor zijn werk is het
gebruik van zachte tinten - met
een voorkeur voor blauwen en
bruinen - en diffuus licht, waar
mee hij beweging creëert. De
mens staat in de meeste gevallen
centraal. Vooral houding en uit
drukking krijgen specifieke aan
dacht. Mooie voorbeelden zijn de
stand van de lippen van de pan
fluitspeler en de 'In Trance' blik
van de vrouw die in de ban is van
zijn muziek. Twee werken in de
zelfde toonaard geschilderd en die
dus duidelijk bij elkaar horen. Of
in de gezichtsuitdrukking van de
vrouw die worstelt met de bran
ding. Tevens ervaart men de
kracht van het uiteenspattend gol-
vengeweld.
Het lukt deze kunstschilder steeds
opnieuw om de huid van de mate
rie alsook specifieke uitstraling
met gekozen middelen op sterk ge
lijkende, maar toch schilderachtige
manier weer te geven. De werken
stralen bovendien rust uit, al
schuilt er achter ieder thema een
scala aan achtergronden, die men
zelf kan invullen. Naast mensen
bevolken vogels zijn werken. We
zien een rondloerende reiger, geti
teld 'Op scherp', de krijtrotsen van
Bretagne met meeuwen op rij. In
'Luchtverplaatsing' vliegen zwa
nen, tegen de achtergrond van een
polderlandschap, boven een koffer
met trompet, die in het water
drijft. Andere werken tonen de ver
latenheid van wijlen De Boelwerf
of een door de kokende lavamassa,
versteende mens in 'Pompei'; de
verstening krachtig in beeld ge
bracht met het paletmes. Hermans
vertelt niet alleen gepassioneerd
over zijn werk. Vol bewondering
brengt hij de schilderijen van zijn
overleden vader, Jo Hermans, on
der de aandacht. Veelal taferelen
en stadsgezichten van Hulst en
omgeving uit vervlogen jaren (een
enkele maal zijn dingen aangepast
of erbij gefantaseerd) op een naïe
ve maar bijzonder eigen- en kunst
zinnige manier in beeld gebracht.
„Wat hij zag, schilderde hij. Zijn
ziel en geest waren één met de
kunst. Zoiets kun je niet leren. El
ke dag was hij in de weer met olie
verf. Die sfeer, waarvan kunst deel
uit maakte, is zeker van belang ge
weest voor mijn latere leven." Ton
nie Hermans is net als zijn vader
al zijn leven lang in de ban van de
verf Hij volgde een zesjarige oplei
ding tekenen en acht jaar schilde
ren aan de kunstacademie in St.
Niklaas. Hermans: „Een opleiding
is onmisbaar, met studies creëer je
een eigen stijl."
SI
Tentoonstelling t/m 30 september
in Galerie Post Art, Minderbroeder
straat 3 in Hulst.
Openingstijden: vr. za. en zo. van
13.00-17.00 uur.
i
Werk van Tonnie Hermans.
foto Peter Nicolai