Tonnie Hermans levenslang in de ban van verf PZC Dinsdag 18 september 2007 35 UITGAANSTIP De Boswachterij Westenschouwen is het grootste bos van Zeeland en het ligt aan het water. Overal is de bran ding te horen. De boswachterij is een onderdeel van het natuurmonument de 'Kop van Schouwen' en is een van de mooiste gebieden van Staatsbosbeheer. Het is een heuvelachtig duinlandschap met zandverstuivingen, val leien en duinweiden. Overal ritselt leven dat de bezoe ker vanaf de vele gemarkeerde wandelroutes of vanuit de schuilhut of uitkijktoren kan bespieden. In de Excur- sieschuur is een permanente expositie over het werk van Staatsbosbeheer. De boswachterij Westenschouwen is grotendeels vrij toegankelijk. foto Marijke Folkertsma AGENDA OP PAD Bosexcursie Met een gids door de boswachterij Wes tenschouwen. Aanmelden bij de WV Schouwen-Duiveland via 0900-2020200 FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, The Bourne Ultimatum: 20.00 uur; 1408: 20.00 uur; No Reservations: 20.00 uur; Das Leben der Anderen: 20.30 uur; GOES 't Beest, Ex-Drummer: 20.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Irina Palm: 20.00 uur; of bij het kantoor in Burgh-Haamstede. Westenschouwen, excursieschuur aan Kraaijensteinweg 140, 13.30 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl OOSTBURG Ledeltheater, La Balia: 20.00 uur; TERNEUZEN Merral, 1408: 20.15 uur; Hairspray: 20.00 uur; No Reservations: 20.15 uur; The Bourne Ultimatum: 20.00 uur. VLISSINGEN CineCity, van 14 t/m 23 september Film by the Sea. Voor programmering zie www.filmby- thesea.nl of PZC-bijlage Film by the Sea van 4 september. Jason Bourne (gespeeld door Matt Damon) tijdens een achtervolging over daken in Tanger in de film The Bourne Ultimatum. foto Jasin Boland/GPD Tentoonstelling in Galerie Post Art van kunstschilder. door Anita Tournois HULST - „Heb je dat met eigen ogen gezien?", vraagt een toe schouwster aan kunstenaar Ton nie Hermans, terwijl hij een van zijn werken toelicht, die hij expo seert in Galerie Post Art. Het be treffende schilderij lijkt een twee luik, maar is in tweeën gedeeld door een brede band. In het sterk symmetrische werk staan een man en een vrouw in een lege ruimte met hun rug tegen 'dezelf de' muur. Het decor toont verder open deuren naar balkons met fraaie balustrades en zicht op zee. „Ik heb al zoveel gezien. Zulke din gen zitten in mijn hoofd. Dit werk gaat over gevoel. Je kunt je opslui ten of naar buiten komen. Elkaar loslaten of juist benaderen. Van daar die open deur. Voorts bena druk ik dit gegeven door het ge bruik van zowel koele, het blauw als achtergrond, als warme tinten, het bruin voor de ruimte. Dit zorgt tevens voor meer diepte." De groep vrouwen die een ROC jaarcursus volgt, luistert geïnteres seerd. Vol passie vertelt Hermans over gebruikte thema's en werkwij zen. Ter ondersteuning staat aan de ingang een tafel waarop materi alen als verf, kwasten en ander noodzakelijk toebehoren is uitge stald. Hermans: „Ik heb verschil lende dingen geprobeerd, maar zelf werk ik toch het liefst met olie verf Je kunt er zowel heel pasteus als transparant mee aan de slag en het kleurenpalet is eindeloos. Kleur en licht zijn belangrijk voor mij. Bovendien moet je altijd fee ling hebben met je onderwerp." Kenmerkend voor zijn werk is het gebruik van zachte tinten - met een voorkeur voor blauwen en bruinen - en diffuus licht, waar mee hij beweging creëert. De mens staat in de meeste gevallen centraal. Vooral houding en uit drukking krijgen specifieke aan dacht. Mooie voorbeelden zijn de stand van de lippen van de pan fluitspeler en de 'In Trance' blik van de vrouw die in de ban is van zijn muziek. Twee werken in de zelfde toonaard geschilderd en die dus duidelijk bij elkaar horen. Of in de gezichtsuitdrukking van de vrouw die worstelt met de bran ding. Tevens ervaart men de kracht van het uiteenspattend gol- vengeweld. Het lukt deze kunstschilder steeds opnieuw om de huid van de mate rie alsook specifieke uitstraling met gekozen middelen op sterk ge lijkende, maar toch schilderachtige manier weer te geven. De werken stralen bovendien rust uit, al schuilt er achter ieder thema een scala aan achtergronden, die men zelf kan invullen. Naast mensen bevolken vogels zijn werken. We zien een rondloerende reiger, geti teld 'Op scherp', de krijtrotsen van Bretagne met meeuwen op rij. In 'Luchtverplaatsing' vliegen zwa nen, tegen de achtergrond van een polderlandschap, boven een koffer met trompet, die in het water drijft. Andere werken tonen de ver latenheid van wijlen De Boelwerf of een door de kokende lavamassa, versteende mens in 'Pompei'; de verstening krachtig in beeld ge bracht met het paletmes. Hermans vertelt niet alleen gepassioneerd over zijn werk. Vol bewondering brengt hij de schilderijen van zijn overleden vader, Jo Hermans, on der de aandacht. Veelal taferelen en stadsgezichten van Hulst en omgeving uit vervlogen jaren (een enkele maal zijn dingen aangepast of erbij gefantaseerd) op een naïe ve maar bijzonder eigen- en kunst zinnige manier in beeld gebracht. „Wat hij zag, schilderde hij. Zijn ziel en geest waren één met de kunst. Zoiets kun je niet leren. El ke dag was hij in de weer met olie verf. Die sfeer, waarvan kunst deel uit maakte, is zeker van belang ge weest voor mijn latere leven." Ton nie Hermans is net als zijn vader al zijn leven lang in de ban van de verf Hij volgde een zesjarige oplei ding tekenen en acht jaar schilde ren aan de kunstacademie in St. Niklaas. Hermans: „Een opleiding is onmisbaar, met studies creëer je een eigen stijl." SI Tentoonstelling t/m 30 september in Galerie Post Art, Minderbroeder straat 3 in Hulst. Openingstijden: vr. za. en zo. van 13.00-17.00 uur. i Werk van Tonnie Hermans. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 55