Jurylid op eigen verzoek Schrijvers vinden film soms diefstal ival 5 T/M 21 Cristina Branco zorgt met jazzy Aanbevolen repertoire voor kippenvel 'van 34 Dinsdag 18 september 2007 pzc Betere afspraken bij boekverfïlmingen kan conflicten voorkomen door Rolf Bosboom vussingen - Bij boekverfïlmingen moeten betere afspraken worden gemaakt tussen auteurs en produ centen. Dat kan veel onvrede en conflicten voorkomen. Nu komt het zelfs voor dat wordt 'vergeten' auteursrechten te betalen. Boekverfïlmingen zijn soms explo sief materiaal, zo bleek gistermid dag weer eens bij een 'high tea' tij dens Film by the Sea, waar veel au teurs, uitgevers en producenten aanschoven. Het meest uitgespro ken was toch wel schrijver Jan Brokken, die - naast goede ervarin gen - ook problemen heeft meege maakt bij de verfilming van zijn werk, vooral bij de non-fictieboe- ken. In één geval betaalden de filmma kers geen auteursrechten. Deson danks verleende het Filmfonds wel subsidie, tot Brokkens verba zing. „Ik vind dat je als overheids instantie niet moet meewerken aan dit soort praktijken. Diefstal subsidieer je niet." Die uitlating leidde tot een woe dende reactie van de betrokken producent. De kwestie werd later weer bijgelegd. Een andere aangekondigde spre ker, schrijver Tommy Wieringa, be sloot op het laatste moment zijn mond te houden over de proble men met de verfilming van zijn bestseller Joe Speedboot. „Het is niet zo handig om te spreken over de verbroken liefde tussen mij en de producent, zolang de zaak nog onder de rechter is. Volgend jaar vertel ik alles", beloofde hij. Marijke Nagtegaal, 'rechtenmana ger' bij Amstel Uitgevers, zei in de Schrijvers en uitgevers pleiten voor betere afspraken bij boek verfïlmingen. Nu 'vergeten' film makers wel eens auteursrechten te betalen. praktijk te merken dat auteurs moeite hebben 'om hun boek los te laten', juist daarom zouden in contracten betere afspraken moe ten worden gemaakt over hoe en wanneer de schrijver bij het film- proces wordt betrokken. Als voorbeeld kwam onder meer de verfilming van De tweeling van Tessa de Loo - dit jaar jurylid bij Film by the Sea - ter sprake. Na de vertoning voor cast en crew was de schrijfster aanvankelijk totaal van slag, omdat de film zo anders was dan het boek. Pas later zag ze in dat film een compleet ander me dium is. „Ik sta er nog steeds ambi valent tegenover. Als schrijver moet je jezelf in tweeën proberen te splitsen. Ie moet grootmoedig zijn en proberen je boek los te la ten, want film is een heel ander ding." Tijdens de bijeenkomst in Vlissin- gen spraken de deelnemers ook 8 JJLiVJ/XT A over de mogelijkheid om uitgevers en producenten regelmatig bij el kaar te brengen, aangezien boek verfïlmingen een steeds grotere markt - tegenwoordig al zo'n der tig procent van de filmproducties - vormen. Tijdens het filmfestival in Berlijn en de Frankfurter Buchmesse wor den al 'beurzen' georganiseerd waar manuscripten worden ver handeld. In Nederland, en dan bij voorkeur in Vlissingen tijdens Film by the Sea, is een dergelijke markt ook denkbaar. Op die suggestie werd gisteren niet afwijzend gereageerd. Volgens Katharina Werdnik van de Frankfurter Buchmesse is het contact tussen uitgevers en produ centen nog vaak problematisch en valt er nog een wereld te winnen. „Het is soms net of de een Chi nees spreekt en de ander Swahili. Zij zouden veel beter kunnen sa menwerken." Peter van Straaten wil filmfestival van begin tot einde meemaken. door Rolf Bosboom vlissingen - Voor tekenaar Peter van Straaten begon gisteravond zijn taak als jurylid van Film by the Sea, maar hij is er al vanaf het eerste moment bij. „Ik wilde alles van het festival meemaken. Het is nog leuker en mooier dan ik had gedacht. Ie wordt hier zeer feeste lijk onthaald en helemaal in de watten gelegd. Het is werkelijk fan tastisch." Hij had er al hoge verwachtingen van. Sterker nog: Van Straaten heeft zichzelf aangemeld voor een plaats in de jury. „Ik had al veel over het festival gehoord, onder meer van Pieter Verhoeff, die was zó enthousiast. Daarom heb ik ver zocht of ik ook een keer jurylid kon worden." Zeeland is hem ver trouwd. „Vlissingen is het decor van mijn jeugd. Mijn ouders gin gen elk jaar met hun kinderen hier heen op vakantie. Dan logeerden we in het Strandhotel. Mijn vader was architect en die heeft in de ja ren dertig nog de verbouwing van het hotel gedaan." De eerste dagen van het festival heeft Van Straaten mede gebruikt om uitstapjes in de omgeving te maken. „Ik ben heel blij dat we de auto hebben meegenomen. We zijn al in Domburg geweest, in Vrouwenpolder en in Veere. Van daag gaan we naar Zoutelande." De eerste dagen zag hij slechts één film: De miljoenen vrouwen die ik 'Vlissingen is het decor van mijn jeugd. Mijn ouders gingen hierheen op vakantie' zou kunnen krijgen ('best aardig, maar het is meer een tv-film'). Van Straaten is dus niet gekomen om zich volledig onder te dompe len in film. „Zo'n fanaat ben ik niet, al beschouw ik mezelf wel als liefhebber. Ik hou eigenlijk van al lerlei soorten films, maar niet zo van actie, al ga ik een goede western niet uit de weg." Zijn voornaamste eigen ervaring met film is de gedramatiseerde do cumentaire Een gelukkige hand (2005), die Pieter Verhoeff over hem en zijn creatie Agnes maakte. Een positieve ervaring, benadrukt Van Straaten, mede dankzij de goe de samenwerking met Verhoeff. „We hebben bijvoorbeeld samen de hoofdrol van Agnes uitgekozen. Renée Fokker sprong er meteen uit. Zij heeft het ook prachtig ge daan." Gisteravond begon het Film Li teratuur-programma met de pre mière van Atonement, een van de negen films die moeten worden beoordeeld. De jury bestaat verder uit Sylvia Kristel, Alex van War merdam, Chiem van Houweninge sr., Tessa de Loo en voorzitter Ri- nus Ferdinandusse. „Ik heb me niet echt voorbereid. Ik heb er wel met Rinus over gepraat en afge sproken dat we de films uitslui tend als film bekijken. Je moet ver geten dat je het boek hebt gele zen." Van Straaten is vooral bekend van zijn ironische tekeningen, die dage lijks ook in de PZC te vinden zijn. Zeeland in het algemeen en het festival in het bijzonder bieden hem volop inspiratie daarvoor. „Dat komt ongetwijfeld nog een keer terug." Een filmfanaat is tekenaar Peter van Straaten niet, maar hij beschouwt zich zelf wel als liefhebber. foto Lex de Meester door Rolf Bosboom vlissingen - Als er één dame is die de afgelopen dagen tijdens Film by the Sea de harten van het publiek heeft gestolen, dan is het Cristina Branco wel. De Portugese zangeres heeft een hoofdrol in de Blof-film Een manier om thuis te komen en zorgde zaterdag, tijdens het Umo- ja-concert van de band, voor grote ontroering met haar bijdragen in de nummers Dansen aan zee en Herinnering aan later. Gisteravond waren, als onderdeel van de opening van het Film Li teratuur-programma, de rollen om gekeerd en was Branco de hoofd act in de concerthal van het festi val, met gastbijdragen van Blof De zangeres kwam met een ware verrassing door in plaats van fado Portugese jazz te brengen, als voor proefje van een album dat - zoals ze aankondigde - volgende maand verschijnt. Het is een eerbetoon aan het 'ge nie' José Afonso, die tijdens de ja ren van dictatuur in Portugal mu ziek schreef over de hoop op vrij heid en mensen aanmoedigde hun grenzen te verleggen. Zijn mu ziek was ook mede de aanzet tot de Anjerrevolutie in 1974. Met het jazzy repertoire keert Branco terug naar haar muzikale wortels. Ze vertolkte de muziek, ondersteund door vier uitstekende muzikanten, prachtig. Het zorgde, ondanks het hinderlijke geroeze moes van een deel van het pu bliek, wederom voor momenten van kippenvel. De PZC tipt films uit het festival aanbod van vandaag: La caja (iuan Carlos Falcón). Competitiefilm. Als Lucio is overle den komen de verhalen over hem los. Onderhuidse spanning, opge kropte emoties en wat humor zui gen de toeschouwer van begin tot eind vast aan het verhaal. 10.00 uur, zaal 7; 21.15 uur, zaal 2. I served the king of England (Ji- ri Menzel). Competiefilm, over een kleine Tsjechische ober met grote ambities. Film met knap evenwicht tussen cynisme en ver tederende humor en schrijnende beeldgrapjes. 14.00 uur, zaal 7. Once (John Carney). Innemen de muziekfilm met Glen Hansard (bekend van de band The Frames) en Markéta Irglova, die na afloop ook optreden. 20.30 uur, vier zalen. Zeeuwsch-Vlaanderen l> i 1^ t 1 'creëert een concertzaal achter de dijken Het Festival van Zeeuwsch Vlaanderen als grootste klassieke muziek evenement in de provincie Zeeland, kiest in 2007 voor een verfrissende aanpak en programmenng We blijven doorgaan om de bezoekers te verrassen met topkwaliteit symfonische concerten, toonaangevende orkesten en beroemde solisten, maar we gaan het festival ook iets breder programmeren, opener, feestelijker Het thema 2007 is: "Beeldende"-Muziek waarmee we een nieuw en verfrissend element toevoegen om ook meer 'met de ogen te luisteren' en projectie toe te passen waar dit qua locatie past KAARTEN: (0117) 45 27 35 WWW.FEJTIVALVANZEEWVKHVIAANDE REN.NL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 54