Jurylid op eigen verzoek
Schrijvers
vinden film
soms diefstal
ival 5 T/M 21
Cristina Branco zorgt met jazzy Aanbevolen
repertoire voor kippenvel
'van
34 Dinsdag 18 september 2007 pzc
Betere afspraken bij
boekverfïlmingen kan
conflicten voorkomen
door Rolf Bosboom
vussingen - Bij boekverfïlmingen
moeten betere afspraken worden
gemaakt tussen auteurs en produ
centen. Dat kan veel onvrede en
conflicten voorkomen. Nu komt
het zelfs voor dat wordt 'vergeten'
auteursrechten te betalen.
Boekverfïlmingen zijn soms explo
sief materiaal, zo bleek gistermid
dag weer eens bij een 'high tea' tij
dens Film by the Sea, waar veel au
teurs, uitgevers en producenten
aanschoven. Het meest uitgespro
ken was toch wel schrijver Jan
Brokken, die - naast goede ervarin
gen - ook problemen heeft meege
maakt bij de verfilming van zijn
werk, vooral bij de non-fictieboe-
ken.
In één geval betaalden de filmma
kers geen auteursrechten. Deson
danks verleende het Filmfonds
wel subsidie, tot Brokkens verba
zing. „Ik vind dat je als overheids
instantie niet moet meewerken
aan dit soort praktijken. Diefstal
subsidieer je niet."
Die uitlating leidde tot een woe
dende reactie van de betrokken
producent. De kwestie werd later
weer bijgelegd.
Een andere aangekondigde spre
ker, schrijver Tommy Wieringa, be
sloot op het laatste moment zijn
mond te houden over de proble
men met de verfilming van zijn
bestseller Joe Speedboot. „Het is
niet zo handig om te spreken over
de verbroken liefde tussen mij en
de producent, zolang de zaak nog
onder de rechter is. Volgend jaar
vertel ik alles", beloofde hij.
Marijke Nagtegaal, 'rechtenmana
ger' bij Amstel Uitgevers, zei in de
Schrijvers en uitgevers pleiten
voor betere afspraken bij boek
verfïlmingen. Nu 'vergeten' film
makers wel eens auteursrechten
te betalen.
praktijk te merken dat auteurs
moeite hebben 'om hun boek los
te laten', juist daarom zouden in
contracten betere afspraken moe
ten worden gemaakt over hoe en
wanneer de schrijver bij het film-
proces wordt betrokken.
Als voorbeeld kwam onder meer
de verfilming van De tweeling van
Tessa de Loo - dit jaar jurylid bij
Film by the Sea - ter sprake. Na de
vertoning voor cast en crew was
de schrijfster aanvankelijk totaal
van slag, omdat de film zo anders
was dan het boek. Pas later zag ze
in dat film een compleet ander me
dium is. „Ik sta er nog steeds ambi
valent tegenover. Als schrijver
moet je jezelf in tweeën proberen
te splitsen. Ie moet grootmoedig
zijn en proberen je boek los te la
ten, want film is een heel ander
ding."
Tijdens de bijeenkomst in Vlissin-
gen spraken de deelnemers ook
8 JJLiVJ/XT A
over de mogelijkheid om uitgevers
en producenten regelmatig bij el
kaar te brengen, aangezien boek
verfïlmingen een steeds grotere
markt - tegenwoordig al zo'n der
tig procent van de filmproducties
- vormen.
Tijdens het filmfestival in Berlijn
en de Frankfurter Buchmesse wor
den al 'beurzen' georganiseerd
waar manuscripten worden ver
handeld.
In Nederland, en dan bij voorkeur
in Vlissingen tijdens Film by the
Sea, is een dergelijke markt ook
denkbaar. Op die suggestie werd
gisteren niet afwijzend gereageerd.
Volgens Katharina Werdnik van
de Frankfurter Buchmesse is het
contact tussen uitgevers en produ
centen nog vaak problematisch en
valt er nog een wereld te winnen.
„Het is soms net of de een Chi
nees spreekt en de ander Swahili.
Zij zouden veel beter kunnen sa
menwerken."
Peter van Straaten wil
filmfestival van begin
tot einde meemaken.
door Rolf Bosboom
vlissingen - Voor tekenaar Peter
van Straaten begon gisteravond
zijn taak als jurylid van Film by
the Sea, maar hij is er al vanaf het
eerste moment bij. „Ik wilde alles
van het festival meemaken. Het is
nog leuker en mooier dan ik had
gedacht. Ie wordt hier zeer feeste
lijk onthaald en helemaal in de
watten gelegd. Het is werkelijk fan
tastisch."
Hij had er al hoge verwachtingen
van. Sterker nog: Van Straaten
heeft zichzelf aangemeld voor een
plaats in de jury. „Ik had al veel
over het festival gehoord, onder
meer van Pieter Verhoeff, die was
zó enthousiast. Daarom heb ik ver
zocht of ik ook een keer jurylid
kon worden." Zeeland is hem ver
trouwd. „Vlissingen is het decor
van mijn jeugd. Mijn ouders gin
gen elk jaar met hun kinderen hier
heen op vakantie. Dan logeerden
we in het Strandhotel. Mijn vader
was architect en die heeft in de ja
ren dertig nog de verbouwing van
het hotel gedaan."
De eerste dagen van het festival
heeft Van Straaten mede gebruikt
om uitstapjes in de omgeving te
maken. „Ik ben heel blij dat we de
auto hebben meegenomen. We
zijn al in Domburg geweest, in
Vrouwenpolder en in Veere. Van
daag gaan we naar Zoutelande."
De eerste dagen zag hij slechts één
film: De miljoenen vrouwen die ik
'Vlissingen is het decor van
mijn jeugd. Mijn ouders
gingen hierheen op vakantie'
zou kunnen krijgen ('best aardig,
maar het is meer een tv-film').
Van Straaten is dus niet gekomen
om zich volledig onder te dompe
len in film. „Zo'n fanaat ben ik
niet, al beschouw ik mezelf wel als
liefhebber. Ik hou eigenlijk van al
lerlei soorten films, maar niet zo
van actie, al ga ik een goede
western niet uit de weg."
Zijn voornaamste eigen ervaring
met film is de gedramatiseerde do
cumentaire Een gelukkige hand
(2005), die Pieter Verhoeff over
hem en zijn creatie Agnes maakte.
Een positieve ervaring, benadrukt
Van Straaten, mede dankzij de goe
de samenwerking met Verhoeff.
„We hebben bijvoorbeeld samen
de hoofdrol van Agnes uitgekozen.
Renée Fokker sprong er meteen
uit. Zij heeft het ook prachtig ge
daan."
Gisteravond begon het Film Li
teratuur-programma met de pre
mière van Atonement, een van de
negen films die moeten worden
beoordeeld. De jury bestaat verder
uit Sylvia Kristel, Alex van War
merdam, Chiem van Houweninge
sr., Tessa de Loo en voorzitter Ri-
nus Ferdinandusse. „Ik heb me
niet echt voorbereid. Ik heb er wel
met Rinus over gepraat en afge
sproken dat we de films uitslui
tend als film bekijken. Je moet ver
geten dat je het boek hebt gele
zen."
Van Straaten is vooral bekend van
zijn ironische tekeningen, die dage
lijks ook in de PZC te vinden zijn.
Zeeland in het algemeen en het
festival in het bijzonder bieden
hem volop inspiratie daarvoor.
„Dat komt ongetwijfeld nog een
keer terug."
Een filmfanaat is tekenaar Peter van Straaten niet, maar hij beschouwt zich
zelf wel als liefhebber. foto Lex de Meester
door Rolf Bosboom
vlissingen - Als er één dame is die
de afgelopen dagen tijdens Film by
the Sea de harten van het publiek
heeft gestolen, dan is het Cristina
Branco wel. De Portugese zangeres
heeft een hoofdrol in de Blof-film
Een manier om thuis te komen en
zorgde zaterdag, tijdens het Umo-
ja-concert van de band, voor grote
ontroering met haar bijdragen in
de nummers Dansen aan zee en
Herinnering aan later.
Gisteravond waren, als onderdeel
van de opening van het Film Li
teratuur-programma, de rollen om
gekeerd en was Branco de hoofd
act in de concerthal van het festi
val, met gastbijdragen van Blof
De zangeres kwam met een ware
verrassing door in plaats van fado
Portugese jazz te brengen, als voor
proefje van een album dat - zoals
ze aankondigde - volgende maand
verschijnt.
Het is een eerbetoon aan het 'ge
nie' José Afonso, die tijdens de ja
ren van dictatuur in Portugal mu
ziek schreef over de hoop op vrij
heid en mensen aanmoedigde
hun grenzen te verleggen. Zijn mu
ziek was ook mede de aanzet tot
de Anjerrevolutie in 1974.
Met het jazzy repertoire keert
Branco terug naar haar muzikale
wortels. Ze vertolkte de muziek,
ondersteund door vier uitstekende
muzikanten, prachtig. Het zorgde,
ondanks het hinderlijke geroeze
moes van een deel van het pu
bliek, wederom voor momenten
van kippenvel.
De PZC tipt films uit het festival
aanbod van vandaag:
La caja (iuan Carlos Falcón).
Competitiefilm. Als Lucio is overle
den komen de verhalen over hem
los. Onderhuidse spanning, opge
kropte emoties en wat humor zui
gen de toeschouwer van begin tot
eind vast aan het verhaal. 10.00
uur, zaal 7; 21.15 uur, zaal 2.
I served the king of England (Ji-
ri Menzel). Competiefilm, over
een kleine Tsjechische ober met
grote ambities. Film met knap
evenwicht tussen cynisme en ver
tederende humor en schrijnende
beeldgrapjes. 14.00 uur, zaal 7.
Once (John Carney). Innemen
de muziekfilm met Glen Hansard
(bekend van de band The Frames)
en Markéta Irglova, die na afloop
ook optreden. 20.30 uur, vier zalen.
Zeeuwsch-Vlaanderen l> i 1^ t 1
'creëert een concertzaal achter de dijken
Het Festival van Zeeuwsch Vlaanderen als grootste
klassieke muziek evenement in de provincie Zeeland, kiest
in 2007 voor een verfrissende aanpak en programmenng
We blijven doorgaan om de bezoekers te verrassen met
topkwaliteit symfonische concerten, toonaangevende
orkesten en beroemde solisten, maar we gaan het festival
ook iets breder programmeren, opener, feestelijker
Het thema 2007 is: "Beeldende"-Muziek waarmee we een
nieuw en verfrissend element toevoegen om ook meer 'met
de ogen te luisteren' en projectie toe te passen waar dit
qua locatie past
KAARTEN: (0117) 45 27 35
WWW.FEJTIVALVANZEEWVKHVIAANDE REN.NL