Zeeland Sluis gaat knotbomen beschermen Boomchirurg 'opereert' Terneuzen moet aantal parkeerplaatsen uitbreiden Forse toename oplaadpunten elektrische fietsen in Zeeland Jarig 26 Dinsdag 18 september 2007 PZC Verordening aangepast voor karakteristieke en waardevolle bomen. door René Hoonhorst sluis - Burgemeester en wethou ders van Sluis willen de knotbo men in het buitengebied beter be schermen. De vorig jaar vastgestel de Bomenverordening moet daar om enigszins worden aangepast. In de nieuwe verordening is het verboden om zonder vergunning van het college knotbomen buiten de bebouwde kom te kappen, stel len B en W de raad voor. Vorig jaar wees het Sluise gemeentebe stuur 3300 bomen aan als waarde vol. Niet alle knotbomen vallen echter onder dat grote aantal. Dat de boomsoort belangrijk is voor de streek was vroeger bijvoor beeld te zien aan het logo van de voormalige gemeente Oostburg, waar onder meer een knotboom in was te herkennen. Omdat knot bomen buiten de bebouwde kom een karakteristiek onderdeel van het West-Zeeuws-Vlaamse land schap uitmaken, mogen ze niet langzamerhand verdwijnen. Om al le knotbomen stuk voor stuk te be oordelen, is te bewerkelijk. Van- Zieke paardenkastanjes moeten zo snel mogelijk worden gekapt om besmetting van gezonde exemplaren te voorkomen, beto gen B en W van Sluis. daar dat het dagelijks bestuur zelf wil bepalen of knotbomen in het buitengebied mogen worden ge veld of niet. Als de raad akkoord gaat, wordt het dus verboden om knotbomen in het buitengebied te kappen zonder vergunning. Een andere bijzondere boom moet juist zonder kapvergunning tegen de grond kunnen, om hem beter te beschermen. Het college is overtuigd van de schoonheid van de paardenkastanje, maar vindt ook dat zieke exemplaren zo snel mogelijk tegen de vlakte moeten. Veertig procent van de paardenkas tanjes lijdt aan een momenteel nog ongeneeslijke, maar zeer be smettelijke (bloedings)ziekte. Een kapvergunning kost ruim hon derd euro, terwijl het van het grootste belang is om zieke bomen zo snel mogelijk te vellen. Om 'snel en adequaat' op te kunnen treden bij ziekte van paardenkas tanjes wil het college, in plaats van het Rijk, bepalen of er al dan niet sprake is van een besmettelijke aandoening. De Sluise groenbe- heerders hebben genoeg kennis van zaken om een juist oordeel te kunnen vellen, betogen B en W. Door als gemeente zelf de ziekte vast te stellen én eigenaren niet op kosten te jagen door leges voor kapvergunningen is de kans groot dat zieke paardenkastanjes snel worden omgelegd, waardoor ande re karakteristieke kastanjes meer overlevingskansen hebben. door Eugène Verstraeten terneuzen - Het aantal oplaadpun ten voor fietsen met elektrische trapondersteuning is in Zeeland de laatste maanden spectaculair ge stegen. Dat constateert de Fietsers bond Zeeland in het ledenblad De Zeeuwse Deurtrapper. Vooral in Zeeuws-Vlaanderen is een uitgebreid netwerk van oplaad punten ontstaan. Met 25 oplaad punten heeft Zeeuws-Vlaanderen bijna de helft van deze voorzienin gen in heel Zeeland. De twee organisaties Smart Move en ION van rijwielfrabrikant Sparta spannen zich in om het net werk met oplaadpunten zoveel mogelijk uit te breiden. Ze hebben EBS9SB9 ALMANAK Vertwijfeld toog de Middelburger tegen middernacht naar kantoor. De dringende oproep die hij had ontvangen, kon hij echter niet nege ren. Wellicht, bedacht hij zich in de au to, hebben de collega's een verras singsfeestje georganiseerd. Over een paar minuten immers zou hij 39 worden. De enige verrassing die Tip? redactie@pzc.nl hem wachtte, was een loeiende sire ne van het inbraakalarm omdat een van de collega's een raam open had gelaten. En zo bracht hij de eerste minuten van zijn 39e verjaardag eenzaam door in een donker kantoor. Nou, besloot hij mopperend, die onver laat zou morgen nog niet jarig zijn. Nederlandse overheid behandelt bomen met onvoldoende respect. door Harold de Puysseleijr kloosterzande - Stel je voor dat je als mens in het ziekenhuis te rechtkomt. Dokters stellen vast dat je ziek bent en voegen er in dezelf de adem aan toe dat je daarom dus maar dood moet. „Dat zou u toch ook niet pikken", stelt boomchirurg Marco Borst (30) zonder dat hij een afwijkend antwoord terug verwacht. „Maar zo gaat het wel met bomen", ver volgt hij. „De gemeente zegt, 'die boom is ziek, dus haal die maar weg'. Dat is voor mij niet accepta bel. De Nederlande overheid zou wat dat betreft wel eens een voor beeld mogen nemen aan België. Daar hebben gemeenten deskundi gen in dienst die eerst kijken of een zieke boom nog te genezen is. Pas als dat niet kan, mag hij gekapt worden. En in Nederland mag een boom altijd geveld worden, tenzij een buurman, omstander of voor bijganger daar tegen protesteert. Het is treurig dat Nederland zo met zijn bomen omgaat." Borst is op verzoek even hoog uit de kastanjeboom naast het Neder landse Hervormde kerkje in Kloos- terzande neergedaald om uitleg te geven over zijn werkzaamheden. De komende dagen pleegt hij sa men met een collega groot onder houd aan de eeuwenoude kastanje boom. „De stam van de boom loopt heel ver weg", wijst de bomendokter. „Voor een kenner spreekt dat boek delen." De boom naast het kerkge bouw blaakt volgens Borst van ge zondheid omdat hij op een ideale plaats groeit. „Er zijn nooit veran deringen geweest in de grond, de bestrating, de bebouwing of de wa terhuishouding. De boom is nooit 'De gezondheid van een boom is van veel factoren afhankelijk' bedreigd geweest. Essentieel voor de lange levensduur van een boom is natuurlijk dat hij groeit in een bosverband. En dat is hier min of meer het geval." Snoei is vooral bij oudere bomen noodzaak om te zorgen dat ze vei lig een storm kunnen doorstaan, onderwijst de boomchirurg ver der. Tien jaar geleden is Borst afgestu- heel wat horeca-ondernemers in Zeeuws-Vlaanderen en de rest van de provincie bereid gevonden een pluspunt bij hun zaak te installe ren. In Nederland is de elektrische fiets bezig aan een flinke opmars. Fietsers moeten nog wel trappen, maar als het wat bergop of tegen de wind gaat, zorgt de elektromo tor voor een steuntje in de rug. Be zitters van elektrische fietsen kun nen tijdens een fietstocht hun voertuig bij de oplaadpunten gra tis opladen. Omdat dit veelal bij horecabedrijven gebeurt, kunnen zowel de fietsen als de fietsers bij tanken. Alle locaties zijn te vinden op www.sparta.nl en www.iohots- pots.nl. De zieke kastanjeboom naast het Nederlandse Hervormde kerkje in Kloos- terzande. foto Camile Schelstraete deerd aan de middelbare bos- bouwschool en sindsdien heeft hij het vak vooral ook in de praktijk geleerd. „Ik noem mezelf ook boomchirug om mezelf te onder scheiden van boomverzorgers. Die zagen feitelijk alleen maar takken weg. Dit vak is heel moeilijk op school te leren", weet hij inmid dels. „De gezondheid van een boom is van zoveel verschillende factoren afhankelijk: het weer, de grondsoort, de waterhuishouding, om er maar een paar te noemen." Na het snoeien van de boom be vestigen Borst en een collega nieu we spanverankeringen: stalen ka bels die vastgemaakt zijn aan de takken van oudere bomen om te voorkomen dat er takken afbreken bij storm. „Aan een boom in volle bladstand met vrucht en bij nat weer hangen vele tonnen gewicht. Door de klimaatverandering stormt het tegenwoordig ook wel eens als een boom zich in die fase bevindt. Daarom is het zeker no dig die stormverankering aan te brengen", doceert Borst. Hij meldt dat de verankering wel om de tien jaar vervangen moet worden, an ders gaan de takken teveel in de ka bels hangen. „Daardoor ontwik kelt de sterkte van de tak zichzelf minder goed. Dat maakt het ge vaar op breuk groter." Kastanjeboom in feiten De kastanjeboom naast het Ne derlandse Hervormd kerkje in Kloosterzande is zeker meer dan 150 jaar oud. In de gunstigste omstandighe den kan een kastanjeboom wel vijfhonderd- tot zeshonderd jaar oud worden. De kastanjeboom wordt in hoogte teruggebracht van 22 meter tot achttien meter. De kruindoorsnee wordt met tien meter gesnoeid tot dertig meter. De kastanjeboom heeft een omtrek van ongeveer vier me ter. Na deze onderhoudsbeurt kan de boom er weer vijf jaar tegen tot de volgende controle. Nog steeds veel vraag naar vergunning voor werknemers. door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - De gemeente Terneu zen moet het aantal parkeerplaat sen voor werknemers in de bin nenstad voortdurend uitbreiden. Sinds eind juli zijn er weer meer dan twintig aanvragen voor een vergunning ingediend, waarvoor eigenlijk geen plaats is, blijkt uit een notitie van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad over het parkeren in de binnen stad. Werknemers kunnen voor twee honderd euro een parkeervergun- ning kopen. Ze mogen hun voer tuig dan parkeren op een aantal aangewezen 'bronpunten'. Vanwe ge de vele aanvragen is het aantal bronpunten sinds de invoering van het nieuwe parkeerbeleid vo rig jaar al herhaaldelijk uitgebreid. In de gemeenteraad is eind vorig jaar afgesproken dat er geen wacht lijsten mogen ontstaan. De uitgifte van vergunningen gaat altijd door, maar er moet volgens B en W wel tijdig gesignaleerd worden dat er extra parkeerplaatsen nodig zijn. 'Het is economisch ook niet goed als er wachttijden zijn' Op dit moment zijn alle bronpun ten voor bijna honderd procent be zet. Dat geldt ook voor de betaalap- paratuurplaatsen. Als het nodig is wordt er naar uitbreiding van de bronpunten gezocht. „En dat doen we snel", zegt verkeerswethouder Co van Schaik. „Want het is econo misch ook niet goed als er wachttij den zijn." Op dit moment is er geen alterna tieve parkeermogelijkheid als er een bronpunt volzet is. Een optie zou volgens de gemeente kunnen zijn om in dergelijke gevallen de parkeergarages als buffer te gebrui ken. Dit systeem is volgens B en W echter moeilijk controleerbaar en niet te handhaven. Het college benadrukt dat er nauwlettend wordt gevolgd of er problemen ontstaan. Verwarring ontstaat er bij het bronpunt Scheldekade. Met name over de scheiding tussen het bron punt en de bewonerszone. De ge meente wil nu extra herhalings bordjes plaatsen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 34