Zeeland
Sluis gaat
knotbomen
beschermen
Boomchirurg 'opereert'
Terneuzen moet aantal
parkeerplaatsen uitbreiden
Forse toename oplaadpunten
elektrische fietsen in Zeeland
Jarig
26 Dinsdag 18 september 2007 PZC
Verordening aangepast
voor karakteristieke
en waardevolle bomen.
door René Hoonhorst
sluis - Burgemeester en wethou
ders van Sluis willen de knotbo
men in het buitengebied beter be
schermen. De vorig jaar vastgestel
de Bomenverordening moet daar
om enigszins worden aangepast.
In de nieuwe verordening is het
verboden om zonder vergunning
van het college knotbomen buiten
de bebouwde kom te kappen, stel
len B en W de raad voor. Vorig
jaar wees het Sluise gemeentebe
stuur 3300 bomen aan als waarde
vol. Niet alle knotbomen vallen
echter onder dat grote aantal.
Dat de boomsoort belangrijk is
voor de streek was vroeger bijvoor
beeld te zien aan het logo van de
voormalige gemeente Oostburg,
waar onder meer een knotboom
in was te herkennen. Omdat knot
bomen buiten de bebouwde kom
een karakteristiek onderdeel van
het West-Zeeuws-Vlaamse land
schap uitmaken, mogen ze niet
langzamerhand verdwijnen. Om al
le knotbomen stuk voor stuk te be
oordelen, is te bewerkelijk. Van-
Zieke paardenkastanjes moeten
zo snel mogelijk worden gekapt
om besmetting van gezonde
exemplaren te voorkomen, beto
gen B en W van Sluis.
daar dat het dagelijks bestuur zelf
wil bepalen of knotbomen in het
buitengebied mogen worden ge
veld of niet. Als de raad akkoord
gaat, wordt het dus verboden om
knotbomen in het buitengebied te
kappen zonder vergunning.
Een andere bijzondere boom
moet juist zonder kapvergunning
tegen de grond kunnen, om hem
beter te beschermen. Het college is
overtuigd van de schoonheid van
de paardenkastanje, maar vindt
ook dat zieke exemplaren zo snel
mogelijk tegen de vlakte moeten.
Veertig procent van de paardenkas
tanjes lijdt aan een momenteel
nog ongeneeslijke, maar zeer be
smettelijke (bloedings)ziekte.
Een kapvergunning kost ruim hon
derd euro, terwijl het van het
grootste belang is om zieke bomen
zo snel mogelijk te vellen. Om
'snel en adequaat' op te kunnen
treden bij ziekte van paardenkas
tanjes wil het college, in plaats van
het Rijk, bepalen of er al dan niet
sprake is van een besmettelijke
aandoening. De Sluise groenbe-
heerders hebben genoeg kennis
van zaken om een juist oordeel te
kunnen vellen, betogen B en W.
Door als gemeente zelf de ziekte
vast te stellen én eigenaren niet op
kosten te jagen door leges voor
kapvergunningen is de kans groot
dat zieke paardenkastanjes snel
worden omgelegd, waardoor ande
re karakteristieke kastanjes meer
overlevingskansen hebben.
door Eugène Verstraeten
terneuzen - Het aantal oplaadpun
ten voor fietsen met elektrische
trapondersteuning is in Zeeland
de laatste maanden spectaculair ge
stegen. Dat constateert de Fietsers
bond Zeeland in het ledenblad De
Zeeuwse Deurtrapper.
Vooral in Zeeuws-Vlaanderen is
een uitgebreid netwerk van oplaad
punten ontstaan. Met 25 oplaad
punten heeft Zeeuws-Vlaanderen
bijna de helft van deze voorzienin
gen in heel Zeeland.
De twee organisaties Smart Move
en ION van rijwielfrabrikant
Sparta spannen zich in om het net
werk met oplaadpunten zoveel
mogelijk uit te breiden. Ze hebben
EBS9SB9
ALMANAK
Vertwijfeld toog de Middelburger
tegen middernacht naar kantoor.
De dringende oproep die hij had
ontvangen, kon hij echter niet nege
ren.
Wellicht, bedacht hij zich in de au
to, hebben de collega's een verras
singsfeestje georganiseerd. Over
een paar minuten immers zou hij
39 worden. De enige verrassing die
Tip? redactie@pzc.nl
hem wachtte, was een loeiende sire
ne van het inbraakalarm omdat
een van de collega's een raam open
had gelaten.
En zo bracht hij de eerste minuten
van zijn 39e verjaardag eenzaam
door in een donker kantoor. Nou,
besloot hij mopperend, die onver
laat zou morgen nog niet jarig
zijn.
Nederlandse overheid
behandelt bomen met
onvoldoende respect.
door Harold de Puysseleijr
kloosterzande - Stel je voor dat
je als mens in het ziekenhuis te
rechtkomt. Dokters stellen vast dat
je ziek bent en voegen er in dezelf
de adem aan toe dat je daarom dus
maar dood moet.
„Dat zou u toch ook niet pikken",
stelt boomchirurg Marco Borst
(30) zonder dat hij een afwijkend
antwoord terug verwacht. „Maar
zo gaat het wel met bomen", ver
volgt hij. „De gemeente zegt, 'die
boom is ziek, dus haal die maar
weg'. Dat is voor mij niet accepta
bel. De Nederlande overheid zou
wat dat betreft wel eens een voor
beeld mogen nemen aan België.
Daar hebben gemeenten deskundi
gen in dienst die eerst kijken of
een zieke boom nog te genezen is.
Pas als dat niet kan, mag hij gekapt
worden. En in Nederland mag een
boom altijd geveld worden, tenzij
een buurman, omstander of voor
bijganger daar tegen protesteert.
Het is treurig dat Nederland zo
met zijn bomen omgaat."
Borst is op verzoek even hoog uit
de kastanjeboom naast het Neder
landse Hervormde kerkje in Kloos-
terzande neergedaald om uitleg te
geven over zijn werkzaamheden.
De komende dagen pleegt hij sa
men met een collega groot onder
houd aan de eeuwenoude kastanje
boom.
„De stam van de boom loopt heel
ver weg", wijst de bomendokter.
„Voor een kenner spreekt dat boek
delen." De boom naast het kerkge
bouw blaakt volgens Borst van ge
zondheid omdat hij op een ideale
plaats groeit. „Er zijn nooit veran
deringen geweest in de grond, de
bestrating, de bebouwing of de wa
terhuishouding. De boom is nooit
'De gezondheid van een
boom is van veel
factoren afhankelijk'
bedreigd geweest. Essentieel voor
de lange levensduur van een
boom is natuurlijk dat hij groeit in
een bosverband. En dat is hier
min of meer het geval."
Snoei is vooral bij oudere bomen
noodzaak om te zorgen dat ze vei
lig een storm kunnen doorstaan,
onderwijst de boomchirurg ver
der.
Tien jaar geleden is Borst afgestu-
heel wat horeca-ondernemers in
Zeeuws-Vlaanderen en de rest van
de provincie bereid gevonden een
pluspunt bij hun zaak te installe
ren. In Nederland is de elektrische
fiets bezig aan een flinke opmars.
Fietsers moeten nog wel trappen,
maar als het wat bergop of tegen
de wind gaat, zorgt de elektromo
tor voor een steuntje in de rug. Be
zitters van elektrische fietsen kun
nen tijdens een fietstocht hun
voertuig bij de oplaadpunten gra
tis opladen. Omdat dit veelal bij
horecabedrijven gebeurt, kunnen
zowel de fietsen als de fietsers bij
tanken. Alle locaties zijn te vinden
op www.sparta.nl en www.iohots-
pots.nl.
De zieke kastanjeboom naast het Nederlandse Hervormde kerkje in Kloos-
terzande. foto Camile Schelstraete
deerd aan de middelbare bos-
bouwschool en sindsdien heeft hij
het vak vooral ook in de praktijk
geleerd. „Ik noem mezelf ook
boomchirug om mezelf te onder
scheiden van boomverzorgers. Die
zagen feitelijk alleen maar takken
weg. Dit vak is heel moeilijk op
school te leren", weet hij inmid
dels. „De gezondheid van een
boom is van zoveel verschillende
factoren afhankelijk: het weer, de
grondsoort, de waterhuishouding,
om er maar een paar te noemen."
Na het snoeien van de boom be
vestigen Borst en een collega nieu
we spanverankeringen: stalen ka
bels die vastgemaakt zijn aan de
takken van oudere bomen om te
voorkomen dat er takken afbreken
bij storm. „Aan een boom in volle
bladstand met vrucht en bij nat
weer hangen vele tonnen gewicht.
Door de klimaatverandering
stormt het tegenwoordig ook wel
eens als een boom zich in die fase
bevindt. Daarom is het zeker no
dig die stormverankering aan te
brengen", doceert Borst. Hij meldt
dat de verankering wel om de tien
jaar vervangen moet worden, an
ders gaan de takken teveel in de ka
bels hangen. „Daardoor ontwik
kelt de sterkte van de tak zichzelf
minder goed. Dat maakt het ge
vaar op breuk groter."
Kastanjeboom in feiten
De kastanjeboom naast het Ne
derlandse Hervormd kerkje in
Kloosterzande is zeker meer
dan 150 jaar oud.
In de gunstigste omstandighe
den kan een kastanjeboom wel
vijfhonderd- tot zeshonderd
jaar oud worden.
De kastanjeboom wordt in
hoogte teruggebracht van 22
meter tot achttien meter.
De kruindoorsnee wordt met
tien meter gesnoeid tot dertig
meter.
De kastanjeboom heeft een
omtrek van ongeveer vier me
ter.
Na deze onderhoudsbeurt kan
de boom er weer vijf jaar tegen
tot de volgende controle.
Nog steeds veel
vraag naar vergunning
voor werknemers.
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - De gemeente Terneu
zen moet het aantal parkeerplaat
sen voor werknemers in de bin
nenstad voortdurend uitbreiden.
Sinds eind juli zijn er weer meer
dan twintig aanvragen voor een
vergunning ingediend, waarvoor
eigenlijk geen plaats is, blijkt uit
een notitie van burgemeester en
wethouders aan de gemeenteraad
over het parkeren in de binnen
stad.
Werknemers kunnen voor twee
honderd euro een parkeervergun-
ning kopen. Ze mogen hun voer
tuig dan parkeren op een aantal
aangewezen 'bronpunten'. Vanwe
ge de vele aanvragen is het aantal
bronpunten sinds de invoering
van het nieuwe parkeerbeleid vo
rig jaar al herhaaldelijk uitgebreid.
In de gemeenteraad is eind vorig
jaar afgesproken dat er geen wacht
lijsten mogen ontstaan. De uitgifte
van vergunningen gaat altijd door,
maar er moet volgens B en W wel
tijdig gesignaleerd worden dat er
extra parkeerplaatsen nodig zijn.
'Het is economisch
ook niet goed als er
wachttijden zijn'
Op dit moment zijn alle bronpun
ten voor bijna honderd procent be
zet. Dat geldt ook voor de betaalap-
paratuurplaatsen. Als het nodig is
wordt er naar uitbreiding van de
bronpunten gezocht. „En dat doen
we snel", zegt verkeerswethouder
Co van Schaik. „Want het is econo
misch ook niet goed als er wachttij
den zijn."
Op dit moment is er geen alterna
tieve parkeermogelijkheid als er
een bronpunt volzet is. Een optie
zou volgens de gemeente kunnen
zijn om in dergelijke gevallen de
parkeergarages als buffer te gebrui
ken. Dit systeem is volgens B en
W echter moeilijk controleerbaar
en niet te handhaven. Het college
benadrukt dat er nauwlettend
wordt gevolgd of er problemen
ontstaan.
Verwarring ontstaat er bij het
bronpunt Scheldekade. Met name
over de scheiding tussen het bron
punt en de bewonerszone. De ge
meente wil nu extra herhalings
bordjes plaatsen.