extraatje verdienen
rubeslsl)
PAS OP!
HIE
WAAKf
IK
PZC Dinsdag 18 september 2007 21
te en kleine." Nederland was op
dit gebied nog onontgonnen ter
rein. Ons land is vooral gericht op
traditionele reclame in kranten en
tijdschriften en op radio en televi
sie. Op straat beperkt de reclame
zich tot billboards, abri's, bussen
en trams. Alleen incidenteel rijden
er auto's rond met een slogan op
de deur of een enorme tube tand
pasta op het dak.
Veel Nederlanders zijn te nuchter
om van hun heilige koe een recla
mezuil op wielen te maken. Wob-
be lousma meent dat ook de recla
mewereld te weinig openstaat
voor iets nieuws. Bedrijven die
niet helemaal vastgeroest zitten,
zoeken volgens hem naar midde
len om op te vallen, zoals autore
clame. Naast grote bedrijven, zoals
Jumbo en Essent, voeren ook klei
nere zoals taxibedrijven, opticiens,
makelaars of lokale radiozenders
gerichte campagnes onder poten
tiële klanten dichtbij huis.
Wobbe Jousma's plan was niet
uniek. Ook elders ontstonden be
drijven voor autoreclame, maar
daar is nog maar een handvol van
over. Voor een streekcampagne
zijn honderd auto's genoeg, maar
voor een landelijke campagne
moet je er tweeduizend laten rij
den, legt Jousma uit. Bij zijn be
drijf staan 30.000 particulieren uit
het hele land ingeschreven.
Voor een maand rondrijden met
reclame op de achterruit, ontvangt
de chauffeur standaard 68 euro.
Hij mag zijn normale rijpatroon
aanhouden en hoeft geen extra ki
lometers te maken. De benzine
en onderhoudskosten blijven voor
rekening van de eigenaar. Inschrij
ven kost niks, opzeggen mag altijd.
Om een klant zo specifiek moge
lijk te bedienen wil Publicar wel
zoveel mogelijk weten over het ge
bruik van de auto.
Wobbe Jousma: „Een Nederlander
rijdt gemiddeld 35 kilometer per
dag, de gemiddelde chauffeur in
onze database bijna 80. Let wel, ge
middeld, daar zitten dus automobi
listen bij die veel meer of veel min
der rijden." Een korteafstandsrij-
der wordt eerder ingezet voor een
regionale campagne, terwijl de keu
ze bij een landelijke campagne van
zelfsprekend valt op een langeaf-
standsrijder.
Het bedrijf wil ook weten
hoe oud de auto is en hoe
die doorgaans wordt gepar
keerd. Het merk doet er niet toe.
„We hebben één Porscherijder,
maar die krijgt niks extra. De wa
gen moet netjes zijn, dat telt.
Roestbakken willen we absoluut
niet. Ook jongeren met bonkende
disco's op wielen komen er niet
in."
De klant betaalt 225 euro per auto.
De ene keer wil hij met zijn wer
vende boodschap alleen een stad,
dorp, regio of een wijk bereiken.
De andere keer wil hij het hele
land door óf alleen maar reclame
maken met rode auto's. Soms
moet een maand lang met reclame
gereden worden, bij een andere ge
legenheid een jaar. Als Jousma
niet genoeg geschikte automobilis
ten heeft, werft hij via een adver
tentie nieuwe.
Wie bij Publicar ingeschreven is,
kan reclame altijd weigeren. Wie
toezegt, moet een opdracht ook af
Verkiezing van beste
slagzin aller tijden
'Melk de witte motor', 'Even
Apeldoorn bellen' en 'Zo, nu eerst
een Bavaria' zijn voorbeelden van
een slagzin. Reclamemakers zijn
gek op slagzinnen omdat ze de be
kendheid van een product kun
nen vergroten. Ter gelegenheid
van het 80-jarige bestaan van het
Genootschap Voor Reclame is een
wedstrijd uitgeschreven 'Beste
Slagzin aller tijden'. De prijsuitrei
king door Peer Mascini (van de
bommetjereclame) is 10 oktober.
Meer informatie op www.kiesjeslag-
zin.nl
Thuiswerker gelukkiger
dan kantoorwerker
Niet de mensen die lang bij dezelf
de baas werken, maar thuiswer
kers zijn het meest loyaal aan hun
bedrijf Uit een onderzoek door de
Amerikaanse krant The Wall
Street Journal blijkt dat mensen
die thuis werken meer tevreden
over hun baan zijn dan kantoor
werkers. Uit de cijfers blijkt dat 73
procent van de thuiswerkers geluk
kig is in z'n werk, tegen 64 pro
cent van de kantoorwerkers. Dui
delijk is dat wie verantwoordelijk
heid geeft aan werknemers, daar
voor loyaliteit terug krijgt.
Internetbankieren
voor slechtzienden
De Rabobank heeft een speciale
bankpaslezer ontwikkeld voor
slechtzienden en blinden. Met het
apparaat is het voor mensen met
een visuele beperking eenvoudiger
om online hun bankzaken te rege
len. Het nieuwe apparaat is een va
riant op de bestaande bankpasle
zer, maar is groter en uitgebreid
met een aantal speciale functies
voor mensen met een visuele be
perking. In een steeds visueler
wordende wereld is het voor blin
den en slechtzienden belangrijk
om ook toegang te hebben tot in
ternet, aldus Rabobank. In Neder
land zijn ruim 350.000 mensen
met een gezichtsbeperking, van
wie zo'n 40.000 mensen helemaal
blind zijn.
maken. Een medewerker van het
bedrijf komt langs om de kilome
terstand te noteren en de reclame
op de achterruit te plakken. Deze
folie is vanaf de binnenzijde van
de auto volledig doorzichtig, waar
door het zicht door de achterruit
niet wordt belemmerd. Aan het
eind van de campagne wordt de ki
lometerstand opnieuw gecontro
leerd en de folie met belettering
verwijderd. Die controle voorkomt
dat een chauffeur het zich gemak
kelijk maakt door niet te rijden of
de reclame er tussentijds af te ha
len.
De omzet van het bedrijf van va
der en zoon Jousma is de afgelo
pen vijfjaar verdubbeld. Ze doen
zo'n zestig campagnes per jaar van
gemiddeld vier weken, maar er
zijn ook campagnes voor websites
die een jaar duren, jousma vindt
het niet erg dat niet iedereen met
reclame wil rondrijden: „Als zes
van de zeven miljoen auto's in Ne
derland met reclame rijden, val je
niet meer op."
n www.publicar.nl
Betreden op eigen risico
Ook de inbreker
gaat op vakantie
Wie op vakantie gaat, is vaak bang
voor inbrekers. Een verlaten huis
lijkt een makkelijk doelwit voor
een inbraak. Uit cijfers van het
Centrum voor Verzekeringsstatis
tiek (CVS) blijkt echter dat in de
vakantiemaanden juli en augustus
het minste aantal inbraken per
jaar wordt gepleegd. Volgens het
CVS is er maar één conclusie:
„Ook inbrekers vieren vakantie in
de zomer." Het CVS komt tot die
uitspraak op de website van de Ne
derlandse verzekeraars www.ver-
bondvanverzekeraars.nl.