extraatje verdienen rubeslsl) PAS OP! HIE WAAKf IK PZC Dinsdag 18 september 2007 21 te en kleine." Nederland was op dit gebied nog onontgonnen ter rein. Ons land is vooral gericht op traditionele reclame in kranten en tijdschriften en op radio en televi sie. Op straat beperkt de reclame zich tot billboards, abri's, bussen en trams. Alleen incidenteel rijden er auto's rond met een slogan op de deur of een enorme tube tand pasta op het dak. Veel Nederlanders zijn te nuchter om van hun heilige koe een recla mezuil op wielen te maken. Wob- be lousma meent dat ook de recla mewereld te weinig openstaat voor iets nieuws. Bedrijven die niet helemaal vastgeroest zitten, zoeken volgens hem naar midde len om op te vallen, zoals autore clame. Naast grote bedrijven, zoals Jumbo en Essent, voeren ook klei nere zoals taxibedrijven, opticiens, makelaars of lokale radiozenders gerichte campagnes onder poten tiële klanten dichtbij huis. Wobbe Jousma's plan was niet uniek. Ook elders ontstonden be drijven voor autoreclame, maar daar is nog maar een handvol van over. Voor een streekcampagne zijn honderd auto's genoeg, maar voor een landelijke campagne moet je er tweeduizend laten rij den, legt Jousma uit. Bij zijn be drijf staan 30.000 particulieren uit het hele land ingeschreven. Voor een maand rondrijden met reclame op de achterruit, ontvangt de chauffeur standaard 68 euro. Hij mag zijn normale rijpatroon aanhouden en hoeft geen extra ki lometers te maken. De benzine en onderhoudskosten blijven voor rekening van de eigenaar. Inschrij ven kost niks, opzeggen mag altijd. Om een klant zo specifiek moge lijk te bedienen wil Publicar wel zoveel mogelijk weten over het ge bruik van de auto. Wobbe Jousma: „Een Nederlander rijdt gemiddeld 35 kilometer per dag, de gemiddelde chauffeur in onze database bijna 80. Let wel, ge middeld, daar zitten dus automobi listen bij die veel meer of veel min der rijden." Een korteafstandsrij- der wordt eerder ingezet voor een regionale campagne, terwijl de keu ze bij een landelijke campagne van zelfsprekend valt op een langeaf- standsrijder. Het bedrijf wil ook weten hoe oud de auto is en hoe die doorgaans wordt gepar keerd. Het merk doet er niet toe. „We hebben één Porscherijder, maar die krijgt niks extra. De wa gen moet netjes zijn, dat telt. Roestbakken willen we absoluut niet. Ook jongeren met bonkende disco's op wielen komen er niet in." De klant betaalt 225 euro per auto. De ene keer wil hij met zijn wer vende boodschap alleen een stad, dorp, regio of een wijk bereiken. De andere keer wil hij het hele land door óf alleen maar reclame maken met rode auto's. Soms moet een maand lang met reclame gereden worden, bij een andere ge legenheid een jaar. Als Jousma niet genoeg geschikte automobilis ten heeft, werft hij via een adver tentie nieuwe. Wie bij Publicar ingeschreven is, kan reclame altijd weigeren. Wie toezegt, moet een opdracht ook af Verkiezing van beste slagzin aller tijden 'Melk de witte motor', 'Even Apeldoorn bellen' en 'Zo, nu eerst een Bavaria' zijn voorbeelden van een slagzin. Reclamemakers zijn gek op slagzinnen omdat ze de be kendheid van een product kun nen vergroten. Ter gelegenheid van het 80-jarige bestaan van het Genootschap Voor Reclame is een wedstrijd uitgeschreven 'Beste Slagzin aller tijden'. De prijsuitrei king door Peer Mascini (van de bommetjereclame) is 10 oktober. Meer informatie op www.kiesjeslag- zin.nl Thuiswerker gelukkiger dan kantoorwerker Niet de mensen die lang bij dezelf de baas werken, maar thuiswer kers zijn het meest loyaal aan hun bedrijf Uit een onderzoek door de Amerikaanse krant The Wall Street Journal blijkt dat mensen die thuis werken meer tevreden over hun baan zijn dan kantoor werkers. Uit de cijfers blijkt dat 73 procent van de thuiswerkers geluk kig is in z'n werk, tegen 64 pro cent van de kantoorwerkers. Dui delijk is dat wie verantwoordelijk heid geeft aan werknemers, daar voor loyaliteit terug krijgt. Internetbankieren voor slechtzienden De Rabobank heeft een speciale bankpaslezer ontwikkeld voor slechtzienden en blinden. Met het apparaat is het voor mensen met een visuele beperking eenvoudiger om online hun bankzaken te rege len. Het nieuwe apparaat is een va riant op de bestaande bankpasle zer, maar is groter en uitgebreid met een aantal speciale functies voor mensen met een visuele be perking. In een steeds visueler wordende wereld is het voor blin den en slechtzienden belangrijk om ook toegang te hebben tot in ternet, aldus Rabobank. In Neder land zijn ruim 350.000 mensen met een gezichtsbeperking, van wie zo'n 40.000 mensen helemaal blind zijn. maken. Een medewerker van het bedrijf komt langs om de kilome terstand te noteren en de reclame op de achterruit te plakken. Deze folie is vanaf de binnenzijde van de auto volledig doorzichtig, waar door het zicht door de achterruit niet wordt belemmerd. Aan het eind van de campagne wordt de ki lometerstand opnieuw gecontro leerd en de folie met belettering verwijderd. Die controle voorkomt dat een chauffeur het zich gemak kelijk maakt door niet te rijden of de reclame er tussentijds af te ha len. De omzet van het bedrijf van va der en zoon Jousma is de afgelo pen vijfjaar verdubbeld. Ze doen zo'n zestig campagnes per jaar van gemiddeld vier weken, maar er zijn ook campagnes voor websites die een jaar duren, jousma vindt het niet erg dat niet iedereen met reclame wil rondrijden: „Als zes van de zeven miljoen auto's in Ne derland met reclame rijden, val je niet meer op." n www.publicar.nl Betreden op eigen risico Ook de inbreker gaat op vakantie Wie op vakantie gaat, is vaak bang voor inbrekers. Een verlaten huis lijkt een makkelijk doelwit voor een inbraak. Uit cijfers van het Centrum voor Verzekeringsstatis tiek (CVS) blijkt echter dat in de vakantiemaanden juli en augustus het minste aantal inbraken per jaar wordt gepleegd. Volgens het CVS is er maar één conclusie: „Ook inbrekers vieren vakantie in de zomer." Het CVS komt tot die uitspraak op de website van de Ne derlandse verzekeraars www.ver- bondvanverzekeraars.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 21