Geld en werk
heilige koe \s niet moeilijk
Beknibbelen op
Met autorijden een
Beheers je talen
in het buitenland
(De) last van weelde
20 I Dinsdag 18 september 2007 PZC
BELEGGEN IN WEELDE door Bert Bakker
De kleinste krantenberichten zijn soms de interessant
ste. Eind mei meldde de Financial Times in een klein
hoekje dat de verkopen van luxe artikelen voor man
nen ('male bling') snel aan het stijgen zijn. Het zou - opmerke
lijk - een gevolg zijn van de toegenomen financiële onafhanke
lijkheid van vrouwen. Volgens een onderzoek van de Zwitser
se bank UBS hoeven mannen daardoor een kleiner deel van
hun inkomen voor het gezin te reserveren, waardoor er meer
overblijft om aan zichzelf uit te geven. Volgens UBS zijn in Ja
pan de verkopen van juwelen, dure mannenkleding, champag
ne en vooral horloges, al sterk gestegen, mede doordat man
nen steeds langer vrijgezel blijven. Maar de bank voorspelt een
wereldwijde trend van hogere bestedingen aan dure hebbedin
gen voor mannen.
Is dit een hint dat u toch een belegging in aandelen van de
sportwagenfabrikant Spyker moest overwegen nu ze goed
koop zijn? Nee, waar ik het over wil hebben, is dat het opvalt
dat de vragen waar mensen die
echt veel geld verdienen voor ko
men te staan, steeds serieuzer be
sproken worden. De sfeer van -
'haha, had ik maar zulke proble
men' - verdwijnt.
Reden is natuurlijk dat het aan
tal mensen dat meer geld heeft dan je in een mensenleven
kunt opmaken wereldwijd snel groeit. Een belangrijk commer
cieel gegeven voor banken en horlogemakers maar ook voor
galeries en veilinghuizen, projectontwikkelaars enzovoorts.
Het Britse blad The Economist, toch echt niet zo'n frivole uitga
ve als Quote in Nederland, lanceerde vorige maand een splin
ternieuw magazine dat zich speciaal richt op mensen die wor
stelen met de 'uitdagingen' van het rijk zijn. De titel Intelligent
Life lijkt een beetje vreemd door de minder intelligente sugges
tie dat rijk en intelligent leven nauw samenhangen. Maar feit
is dat mensen die niet zo slim met hun weelde omgaan, ge
makkelijk kunnen vervallen in een arme en lege stijl van le
ven. Wie niet hóeft te werken, kan net als een werkloze of een
chronisch zieke, in een sociaal isolement raken. De vraag naar
de zin van zo'n rijk maar arm leven kan heel benauwend wor
den. Het vergt inderdaad intelligentie om je daaraan aan te pas
sen. In Intelligent Life gaat het, onvermijdelijk, over wijn,
kunst, muziek, boeken, theater en vakanties. Maar het omslag
verhaal snijdt een serieuzere vraag aan: wat betekent een grote
erfenis voor je kinderen? Hoeveel moet je ze nalaten? En hoe?
In zijn column in NRC Handelsblad vroeg Johan Schaberg zich
onlangs af hoe het leven van Numico-baas Jan Bennink zou
veranderen door de 100 miljoen euro die hij binnenkort bijge
schreven krijgt. 'School- en studievrienden kunnen je uitga
venpatroon niet meer bijhouden. Binnen een Amerikaans mil
jonairsreservaat ben jij de armoedzaaier met je luizige too mil
joen.' Het onderscheid tussen oud geld en nieuw geld lijkt on
zinnig. Maar rijk zijn is kennelijk iets dat mensen heel lang
zaam leren.
Wie niet slim met
weelde omgaat, kan
vervallen in leeg leven
ledereen klaagt altijd over de hoge kosten van autorijden. Maar wie
slim is, kan aardig bezuinigen op de uitgaven.
De benzine is niet te beta
len, verzekeringspre
mies kosten handenvol
geld en dan komt de
jaarlijkse wegenbelasting er nog
eens bovenop.
Kortom: een auto bezitten is duur,
zelfs als die stilstaat. En begeeft de
auto het, dan is reparatie of aan
schaf van een nieuw exemplaar
ook geen goedkope aangelegen
heid.
Toch is besparen op de auto met
een beetje creativiteit en doorzet
tingsvermogen best mogelijk. Gooi
de tank om te beginnen vol bij on
bemande stations. Overal in Ne
derland zijn tankstations zonder
personeel. Een lijst per gemeente
is te vinden op www.onbemande-
tankstations.nl. Een liter Euro 95
is daar een paar cent tot een dub
beltje goedkoper dan bij grote spe
lers als Shell en Total.
Het nieuwe rijden raakt inmiddels
ingeburgerd. Wie nog niet op de
hoogte is van de zuinigste manier
om van A naar B te komen, kan te
recht op de website www.hetnieu-
werijden.nl voor tips zoals vroeg
schakelen en de wagen uit laten
rollen. Met wat oefening loopt de
besparing snel op tot 10 procent
en dat is ook goed voor het milieu.
Ook een stilstaande wagen kost
geld. Maakt u weinig kilometers
dan is het wellicht niet nodig om
vierentwintig uur per dag een ei
gen auto voor de deur te hebben.
Een deelauto kan in dat geval een
door Thomas Olivier
illustratie Ruben L. Oppenheimer
optie zijn. Met een abonnement
bij GreenWheels of ConnectCar is
het een kwestie van een auto reser
veren die op een vaste parkeerplek
klaarstaat.
Vooral in grotere steden is de deel
auto handig, omdat parkeren daar
lastig is. En de kosten van een par-
keervergunning worden met een
deelauto uitgespaard. Abonnemen
ten zijn er in soorten en maten, va
riërend van 0 tot 50 euro per
maand, afhankelijk van het ge
bruik. Nadeel: de deelauto is niet
in alle gemeenten verkrijgbaar en
u moet hem zelfbij de parkeer
plaats ophalen.
De automobilist die geen af
scheid wil nemen van zijn
heilige koe, kan eveneens
geld overhouden. De concurrentie
op de verzekeringsmarkt wordt
steeds groter. De Consumenten
bond spreekt zelfs van een premie
oorlog op de markt van autoverze
keringen. Volgens de bond kan ie
mand die een jaar of langer dezelf
de autoverzekering heeft, met wat
speurwerk honderden euro's goed
koper uit zijn als hij overstapt naar
een andere verzekeraar.
Premievergelijker www.verzeke-
ringssite.nl constateert eveneens
dat verzekerden minder kwijt zijn
als zij overstappen. Veelrijders en
jonge bestuurders besparen het
meest. Uit onderzoek van de web
site blijkt dat overstappen voor 98
procent van de automobilisten
voordeel oplevert. Wie begin 2005
een verzekering heeft afgesloten,
boekt minimaal 171 eüro winst bij
overstappen.
Gaat de auto kapot, dan hoeft een
reparatie niet de hoofdprijs te kos
ten. Vraag de garage bijvoorbeeld
merkloze of zelfs tweedehands on
derdelen te gebruiken. Gebruikte
onderdelen zijn volgens het Natio
naal Instituut voor Budgetvoorlich
ting (Nibud) over het algemeen
een kwart goedkoper wanneer zij
een jaar oud zijn.
U zoekt een specifiek onderdeel?
Opnieuw biedt internet uitkomst.
Kijk bijvoorbeeld op www.onder-
delenlijn.nl of www.onderdelen-
zoeker.nl.
Let op bij het afsluiten van een le
ning voor de aanschaf van een
nieuwe auto. Veel dealers bieden
de mogelijkheid een lening af te
sluiten voor de aankoop, maar in
veel gevallen is de rente die zij in
rekening brengen behoorlijk hoog.
Zo biedt Volkswagen een lening
aan met ruim 9 procent rente, ter
wijl de rente op een persoonlijke
lening met een beetje zoeken een
paar procent lager ligt.
Tot slot een tip voor de snelheids
duivels: koop een navigatiesys
teem en trek er een uurtje voor uit
om het onder de knie te krijgen.
Met wat programmeren heeft u al
le flitspalen in de boordcomputer
staan en dat scheelt heel wat on
aangename verrassingen van het
justitieel incassobureau.
Een auto hoeft niet altijd handenvol geld te kosten, je kunt
er ook wat mee terugverdienen. Plak eens een
reclameboodschap op je achterruit. Het is geen vetpot,
maar je hoeft er ook niks extra's voor te doen.
Als je de Engelse taal niet tot
in perfectie beheerst, maak
je als internationaal mana
ger geen schijn van kans. Dat zegt
professor internationaal manage
ment aan de universiteit van Til
burg, Niels Noorderhaven in het
businessblad Management Team.
Volgens Noorderhaven wordt bij
een internationale carrière de taal
het meest onderschat.
„Bij de meeste Nederlanders is het
Engels niet zo goed als ze zelf den
ken. Het beste gaat het met andere
non-native speakers. Als beiden
op dat gebied gehandicapt zijn,
dan steken Nederlanders er meest
al met kop en schouders bovenuit.
Maar als ABN Amro bijvoorbeeld
samen zou gaan met Barclays, dan
moet alles in het Engels. En zeker
Engelsen zijn heel gevoelig met
hun taal." Het komt regelmatig
voor dat Nederlandse bedrijven in
ternationaliseren waarna de voer
taal verandert.
Noorderhaven benadrukt dat Ne
derlandse managers goed moeten
beseffen dat zij betreft taalvaardig
heid ondergeschikt zijn aan native
speakers. „Dat kun je oplossen
door heel hard te werken, veel oe
fenen en kijken hoe anderen het
doen. Het gaat hierbij niet alleen
puur om de taal, maar ook om de
verpakking. Om wat je wel en niet
zegt. In Nederland is het bijvoor
beeld heel normaal dat je een kort
mailtje stuurt naar je baas. Maar
als je dat in Frankrijk doet, gaan
de haren van de baas overeind
staan."
s I -MZT
"Ha*i 'i
100"' Jurttbo vuiv
foto publicar
door Charles Lennartz
In Zuid-Limburg rijden sinds
kort vijftig particuliere auto's
rond met opvallende reclame
voor de plaatselijke super
markt op de achterruit. De super
markt wil zoveel mogelijk nieuwe
klanten begroeten. De mobiele re
clamecampagne met hulp van au
tomobilisten uit de buurt moet
daarbij helpen.
Wobbe Jousma is samen met zijn
zoon Ronald eigenaar van Publicar
BV in Leeuwarden, gespecialiseerd
in autoreclame. De Jousma's be
gonnen hun zaak in 2002. Het idee
deed vader Jousma een paar jaar
eerder op in Frankrijk. „Daar re
den toen 26.000 auto's rond met
reclame voor allerlei bedrijven, gro-