Geld en werk heilige koe \s niet moeilijk Beknibbelen op Met autorijden een Beheers je talen in het buitenland (De) last van weelde 20 I Dinsdag 18 september 2007 PZC BELEGGEN IN WEELDE door Bert Bakker De kleinste krantenberichten zijn soms de interessant ste. Eind mei meldde de Financial Times in een klein hoekje dat de verkopen van luxe artikelen voor man nen ('male bling') snel aan het stijgen zijn. Het zou - opmerke lijk - een gevolg zijn van de toegenomen financiële onafhanke lijkheid van vrouwen. Volgens een onderzoek van de Zwitser se bank UBS hoeven mannen daardoor een kleiner deel van hun inkomen voor het gezin te reserveren, waardoor er meer overblijft om aan zichzelf uit te geven. Volgens UBS zijn in Ja pan de verkopen van juwelen, dure mannenkleding, champag ne en vooral horloges, al sterk gestegen, mede doordat man nen steeds langer vrijgezel blijven. Maar de bank voorspelt een wereldwijde trend van hogere bestedingen aan dure hebbedin gen voor mannen. Is dit een hint dat u toch een belegging in aandelen van de sportwagenfabrikant Spyker moest overwegen nu ze goed koop zijn? Nee, waar ik het over wil hebben, is dat het opvalt dat de vragen waar mensen die echt veel geld verdienen voor ko men te staan, steeds serieuzer be sproken worden. De sfeer van - 'haha, had ik maar zulke proble men' - verdwijnt. Reden is natuurlijk dat het aan tal mensen dat meer geld heeft dan je in een mensenleven kunt opmaken wereldwijd snel groeit. Een belangrijk commer cieel gegeven voor banken en horlogemakers maar ook voor galeries en veilinghuizen, projectontwikkelaars enzovoorts. Het Britse blad The Economist, toch echt niet zo'n frivole uitga ve als Quote in Nederland, lanceerde vorige maand een splin ternieuw magazine dat zich speciaal richt op mensen die wor stelen met de 'uitdagingen' van het rijk zijn. De titel Intelligent Life lijkt een beetje vreemd door de minder intelligente sugges tie dat rijk en intelligent leven nauw samenhangen. Maar feit is dat mensen die niet zo slim met hun weelde omgaan, ge makkelijk kunnen vervallen in een arme en lege stijl van le ven. Wie niet hóeft te werken, kan net als een werkloze of een chronisch zieke, in een sociaal isolement raken. De vraag naar de zin van zo'n rijk maar arm leven kan heel benauwend wor den. Het vergt inderdaad intelligentie om je daaraan aan te pas sen. In Intelligent Life gaat het, onvermijdelijk, over wijn, kunst, muziek, boeken, theater en vakanties. Maar het omslag verhaal snijdt een serieuzere vraag aan: wat betekent een grote erfenis voor je kinderen? Hoeveel moet je ze nalaten? En hoe? In zijn column in NRC Handelsblad vroeg Johan Schaberg zich onlangs af hoe het leven van Numico-baas Jan Bennink zou veranderen door de 100 miljoen euro die hij binnenkort bijge schreven krijgt. 'School- en studievrienden kunnen je uitga venpatroon niet meer bijhouden. Binnen een Amerikaans mil jonairsreservaat ben jij de armoedzaaier met je luizige too mil joen.' Het onderscheid tussen oud geld en nieuw geld lijkt on zinnig. Maar rijk zijn is kennelijk iets dat mensen heel lang zaam leren. Wie niet slim met weelde omgaat, kan vervallen in leeg leven ledereen klaagt altijd over de hoge kosten van autorijden. Maar wie slim is, kan aardig bezuinigen op de uitgaven. De benzine is niet te beta len, verzekeringspre mies kosten handenvol geld en dan komt de jaarlijkse wegenbelasting er nog eens bovenop. Kortom: een auto bezitten is duur, zelfs als die stilstaat. En begeeft de auto het, dan is reparatie of aan schaf van een nieuw exemplaar ook geen goedkope aangelegen heid. Toch is besparen op de auto met een beetje creativiteit en doorzet tingsvermogen best mogelijk. Gooi de tank om te beginnen vol bij on bemande stations. Overal in Ne derland zijn tankstations zonder personeel. Een lijst per gemeente is te vinden op www.onbemande- tankstations.nl. Een liter Euro 95 is daar een paar cent tot een dub beltje goedkoper dan bij grote spe lers als Shell en Total. Het nieuwe rijden raakt inmiddels ingeburgerd. Wie nog niet op de hoogte is van de zuinigste manier om van A naar B te komen, kan te recht op de website www.hetnieu- werijden.nl voor tips zoals vroeg schakelen en de wagen uit laten rollen. Met wat oefening loopt de besparing snel op tot 10 procent en dat is ook goed voor het milieu. Ook een stilstaande wagen kost geld. Maakt u weinig kilometers dan is het wellicht niet nodig om vierentwintig uur per dag een ei gen auto voor de deur te hebben. Een deelauto kan in dat geval een door Thomas Olivier illustratie Ruben L. Oppenheimer optie zijn. Met een abonnement bij GreenWheels of ConnectCar is het een kwestie van een auto reser veren die op een vaste parkeerplek klaarstaat. Vooral in grotere steden is de deel auto handig, omdat parkeren daar lastig is. En de kosten van een par- keervergunning worden met een deelauto uitgespaard. Abonnemen ten zijn er in soorten en maten, va riërend van 0 tot 50 euro per maand, afhankelijk van het ge bruik. Nadeel: de deelauto is niet in alle gemeenten verkrijgbaar en u moet hem zelfbij de parkeer plaats ophalen. De automobilist die geen af scheid wil nemen van zijn heilige koe, kan eveneens geld overhouden. De concurrentie op de verzekeringsmarkt wordt steeds groter. De Consumenten bond spreekt zelfs van een premie oorlog op de markt van autoverze keringen. Volgens de bond kan ie mand die een jaar of langer dezelf de autoverzekering heeft, met wat speurwerk honderden euro's goed koper uit zijn als hij overstapt naar een andere verzekeraar. Premievergelijker www.verzeke- ringssite.nl constateert eveneens dat verzekerden minder kwijt zijn als zij overstappen. Veelrijders en jonge bestuurders besparen het meest. Uit onderzoek van de web site blijkt dat overstappen voor 98 procent van de automobilisten voordeel oplevert. Wie begin 2005 een verzekering heeft afgesloten, boekt minimaal 171 eüro winst bij overstappen. Gaat de auto kapot, dan hoeft een reparatie niet de hoofdprijs te kos ten. Vraag de garage bijvoorbeeld merkloze of zelfs tweedehands on derdelen te gebruiken. Gebruikte onderdelen zijn volgens het Natio naal Instituut voor Budgetvoorlich ting (Nibud) over het algemeen een kwart goedkoper wanneer zij een jaar oud zijn. U zoekt een specifiek onderdeel? Opnieuw biedt internet uitkomst. Kijk bijvoorbeeld op www.onder- delenlijn.nl of www.onderdelen- zoeker.nl. Let op bij het afsluiten van een le ning voor de aanschaf van een nieuwe auto. Veel dealers bieden de mogelijkheid een lening af te sluiten voor de aankoop, maar in veel gevallen is de rente die zij in rekening brengen behoorlijk hoog. Zo biedt Volkswagen een lening aan met ruim 9 procent rente, ter wijl de rente op een persoonlijke lening met een beetje zoeken een paar procent lager ligt. Tot slot een tip voor de snelheids duivels: koop een navigatiesys teem en trek er een uurtje voor uit om het onder de knie te krijgen. Met wat programmeren heeft u al le flitspalen in de boordcomputer staan en dat scheelt heel wat on aangename verrassingen van het justitieel incassobureau. Een auto hoeft niet altijd handenvol geld te kosten, je kunt er ook wat mee terugverdienen. Plak eens een reclameboodschap op je achterruit. Het is geen vetpot, maar je hoeft er ook niks extra's voor te doen. Als je de Engelse taal niet tot in perfectie beheerst, maak je als internationaal mana ger geen schijn van kans. Dat zegt professor internationaal manage ment aan de universiteit van Til burg, Niels Noorderhaven in het businessblad Management Team. Volgens Noorderhaven wordt bij een internationale carrière de taal het meest onderschat. „Bij de meeste Nederlanders is het Engels niet zo goed als ze zelf den ken. Het beste gaat het met andere non-native speakers. Als beiden op dat gebied gehandicapt zijn, dan steken Nederlanders er meest al met kop en schouders bovenuit. Maar als ABN Amro bijvoorbeeld samen zou gaan met Barclays, dan moet alles in het Engels. En zeker Engelsen zijn heel gevoelig met hun taal." Het komt regelmatig voor dat Nederlandse bedrijven in ternationaliseren waarna de voer taal verandert. Noorderhaven benadrukt dat Ne derlandse managers goed moeten beseffen dat zij betreft taalvaardig heid ondergeschikt zijn aan native speakers. „Dat kun je oplossen door heel hard te werken, veel oe fenen en kijken hoe anderen het doen. Het gaat hierbij niet alleen puur om de taal, maar ook om de verpakking. Om wat je wel en niet zegt. In Nederland is het bijvoor beeld heel normaal dat je een kort mailtje stuurt naar je baas. Maar als je dat in Frankrijk doet, gaan de haren van de baas overeind staan." s I -MZT "Ha*i 'i 100"' Jurttbo vuiv foto publicar door Charles Lennartz In Zuid-Limburg rijden sinds kort vijftig particuliere auto's rond met opvallende reclame voor de plaatselijke super markt op de achterruit. De super markt wil zoveel mogelijk nieuwe klanten begroeten. De mobiele re clamecampagne met hulp van au tomobilisten uit de buurt moet daarbij helpen. Wobbe Jousma is samen met zijn zoon Ronald eigenaar van Publicar BV in Leeuwarden, gespecialiseerd in autoreclame. De Jousma's be gonnen hun zaak in 2002. Het idee deed vader Jousma een paar jaar eerder op in Frankrijk. „Daar re den toen 26.000 auto's rond met reclame voor allerlei bedrijven, gro-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 20