Meningen België te koop gezet op eBay PZC Dinsdag 18 september 2007 11 LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl (max. 150 woorden) Rampenoefening De Westerscheldetunnel gaat een nacht dicht voor een rampenoefe ning, (PZC 14/09). En wat als je na 22.00 uur van je werk naar huis wilt? Word je geadviseerd een an dere route te nemen en dan wordt jouw reistijd verlengd van 30 mi nuten naar 2 uur. En dan hebben we het nog niet over de veiligheid als je na een drukke werkdag je bedje op wilt zoeken. Ik vind het van de gekke dat zo'n belangrijke verbinding, waar je als gebruiker nog een fors bedrag voor moet betalen, zomaar afgeslo ten wordt voor alle verkeer. Burger en bedrijfsleven worden aldus weer onnodig op kosten gejaagd. Want er was bij de bouw al sprake van dat er aan de Terneuzen-kant een oefenterrein zou komen. Nog veel gekker wordt het als men deze verkeersader afsluit ten bate van een sportevenement, waar geen mens op zit te wachten! Ik denk dat je als (fors) betalende ge bruiker toch mag verwachten dat je deze gemeenschapsvoorziening toch te allen tijde moet kunnen ge bruiken, en niet steeds weer reke ning moet houden met allerlei oponthoud waar in feite geen alter natief voor is. R. Burggraeve Noorderbaan 118, Vlissingen Bonnenregen Ik reageer op het artikel bonnenre gen voor fietsers (PZC, 14-09). De politie trad op naar aanleiding van klachten van het winkelend pu bliek op de overlast van fietsers. Ik kan me ook flink ergeren aan fiet sers. Ik loop op de Lange Delft in Middelburg altijd met mijn fiets aan de hand. Toch was ik 1 van de 97 overtreders. Ik loop naar de Koorkerkstraat en stap daar op mijn fiets en moet ter hoogte van de wereldwinkel stoppen omdat ik in overtreding ben. Ik zou fietsen in voetgangersgebied en was een meter te vroeg op mijn fiets ge stapt. Ik kreeg zonder pardon een boete van 30 euro. Ik had een waarschuwing toch op zijn plaats gevonden. Het gros van de men sen was er net als ik van overtuigd dat je daar gewoon mocht fietsen. Zo ga je toch niet met de burgers om! Ik vind het een flauwe actie en heb er verder geen woorden voor. Ik ben een frustratie rijker en 30 euro armer. Politie bedankt! Conny Bos Klaverakker 66, Arnemuiden Fileprobleem Nou dacht ik dat verkeer was be doeld om vlot van A naar B te gaan. Een vlotte doorstroom kan ergernis en stress in het verkeer wegnemen, waardoor deelnemen aan het verkeer plezieriger wordt, zonder middelvingers. Onze regering doet er alles aan om files te houden of opstoppingen nog erger te maken. Verkeersdrem pels leggen, hoog, en vooral veel, rotonde na rotonde, onnodige wachttijden bij stoplichten, uit- voegstroken sluiten en vervangen door gras, wegen optisch versmal len, en niet te vergeten onze ver- keerspolitie-helden met hun uit vindingen om de burger nog meer geld uit hun zak te halen. Goes heeft een prima zet gedaan in het kader van filevergroting; een prach tig groot kruispunt (PZC, 14-09). Ik heb nog een paar opties; Neder land geheel voorzien van doorge trokken strepen en een maximum van 20 km per uur. Werkt het nog niet dan kunnen we er altijd nog voor pleiten om voor elke auto een man te laten lopen met een ro de vlag. Overigens betaal ik altijd mijn overtredingen dezelfde dag nog om een ieder bij justitie te la ten denken dat er toch ook nog brave burgers zijn. Richard Cappon Weststraat 10A, Wissenkerke Belgisch wegennet In het commentaar in de PZC van 15 september wordt gesteld dat de wegen in België te maken hebben met flink achterstallig onderhoud. Dat kan hier en daar wel zijn, maar in Zeeuws-Vlaanderen is de situatie niet beter. Het wegennet is in België veel beter aangepast aan de moderne tijd. Denk hierbij maar aan de voortdu rende verbeteringen op de weg Antwerpen Knokke. In Zeeuws-Vlaanderen gebeurt hele maal niets, afgezien van het tel kens opnieuw trekken van een an dere wegbelijning waar niemand op zit te wachten.Ik denk hierbij aan de rondweg om Aardenburg die er nog steeds niet ligt. Het ont breken van een autoweg met apar te wegen voor langzaam verkeer vanaf Sluis naar Hoek, de rondweg om Schoondijke enz. Dan daarbij ook nog te bedenken dat in België vijftig procent minder wegenbelas ting betaald moet worden, de prijs van auto's vijfentwintig procent la ger is dan bij ons en het openbaar vervoer een stuk goedkoper en be ter is. Past een meer bescheidener opstelling. Kees Foks Herenweg 30, Aardenburg Zeeuwse krachtplaatsen Om bijzondere ervaringen te be schrijven waarvan je van te voren weet dat het veel weerstand en on begrip oproept, moet je een goede aanleiding hebben. Voor mij stond deze aanleiding in de PZC van 15-9 over Zeeuwse krachtplaatsen. Al vanaf de aanleg van het Rana natuurpark Dreischor gebeuren hier zeer uitzonderlijke dingen. Er is hier sprake van een ongewoon sterke krachtplaats. Honderden meldingen over bijzondere ervarin gen zoals het ervaren van de ener gie, visioenen, emotie, blijdschap, genezing, contact met geesten en in trance raken maar vooral een overweldigend blij gevoel met hui len van geluk, komt hier iedere week voor. Iedere week! Hawaii- aanse sjamanisme of Schouwse he lers ontstaan uit de zelfde energie, het is geen religie en ook geen werk van de duivel. Het is oerna- tuur, het is er altijd geweest het zal er ook altijd blijven ten diensten van de mens en alles wat leeft. Ed Dijst Welleweg 35, Rana Natuurpark Ijsbaan Na het lezen van het bericht in de PZC over de ijsbaan in Vlissingen (15 sept) begrijp ik als schaatslief hebber een paar dingen niet zo goed. Waarom worden er elk jaar weer initiatieven genomen om voor 4 weken in december en ja nuari een piepklein ijsbaantje voor vele euro's te huren? Ik noem maar even: Vlissingen, Goes, Middelburg en Terneuzen, onkosten per baan voor 4 weken 100.000 euro dat is per jaar dus 4 ton voor 4 weken voor een baan tje van niks! Kan iemand mij in Zeeland uitleg gen waarom hier niet de slogan van de hoofdsponsor van de Tweedehands land met gratis koningshuis mocht weg voor 1 euro. BRUSSEL - Op de veilingssite eBay.be is de afgelopen dagen flink geboden op het te koop aangebo den 'Belgium, a kingdom in three parts'. Een grapjas met de gebruikers naam 'dekaesstecker' had het item aanvankelijk voor slechts 1 euro aangeboden, maar gistermiddag was de prijs door diverse biedin gen al opgestuwd tot boven de 250 euro. Volgens de advertentie is België weliswaar 'tweedehands' en kampt het nog met een behoorlij ke staatsschuld. Maar daar staat tegenover dat de koper het Bel gische koningshuis er gratis bij krijgt. Ook wordt op de website de moge lijkheid geboden slechts een deel van het land te kopen, bijvoor beeld alleen Vlaanderen of alleen Brussel. Potentiële geïnteresseerden heb ben nog tot 25 september om een bod te uit te brengen op het koninkrijk. Het product wordt gratis verzon den aan de winnende bieder, be looft 'dekaesstecker'. KNSB wordt uitgevoerd: denk groot, denk... Bouw in de centrale plaats van Zeeland, Goes, een extra hal naast de Zeelandhallen en maak een volwaardige ijsbaan van 1 oktober tot 1 april, zodat ie dereen er profijt van heeft. Bouw die hal dusdanig dat er in de ijslo- ze maanden allerlei evenementen en concerten gehouden kunnen worden, dat zal de exploitatie ten goede komen. Adriaan Provoost Dr B Vaandragerstraat 30, Domburg Transportwezen Zeeland wil volgens de 'Christen Democratische Asfalteerders' en ik citeer de PZC van 17 september, 'een rol spelen in het- transportwe zen in West Europa'. Ze willen zelfs meer: 'waar binnen-Zeeuws vervoer oprukt, dient dat duur zaam te worden ingepast; hoe dat precies moet, daar studeert het provinciebestuur nog op'. 'Duurzaam inpassen', wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld? Het klinkt zo milieuvriendelijk. Maar dat is het natuurlijk niet. Zal wel een marketingkreet zijn. Erger is, dat het provinciebestuur niet eens weet hoe dat moet. Maar ondertus sen wordt er wel een Dammenrou- te gecreëerd waarover alle Noord-Zuid transporten tussen de Maasvlaktes (2 in 2013) en Zeebrug- ge, Duinkerken, Calais, Dover, Rouen, Parijs en Bordeaux kun nen worden afgewikkeld. Net zo lang totdat die weg compleet is dichtgeslibd en vierbaans gemaakt moet worden. Duurzaam passen en meten en de burger het gevoel geven dat het allemaal voor hem/haar gebeurt. Duurzame werkgelegenheid, maar niet in de toeristische sector! Gebakken lucht dus. Joep Vergroesen Vrouwenpolderseweg 55a, Serooskerke

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 11