Meningen
België te
koop gezet
op eBay
PZC Dinsdag 18 september 2007 11
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
(max. 150 woorden)
Rampenoefening
De Westerscheldetunnel gaat een
nacht dicht voor een rampenoefe
ning, (PZC 14/09). En wat als je na
22.00 uur van je werk naar huis
wilt? Word je geadviseerd een an
dere route te nemen en dan wordt
jouw reistijd verlengd van 30 mi
nuten naar 2 uur. En dan hebben
we het nog niet over de veiligheid
als je na een drukke werkdag je
bedje op wilt zoeken.
Ik vind het van de gekke dat zo'n
belangrijke verbinding, waar je als
gebruiker nog een fors bedrag
voor moet betalen, zomaar afgeslo
ten wordt voor alle verkeer. Burger
en bedrijfsleven worden aldus
weer onnodig op kosten gejaagd.
Want er was bij de bouw al sprake
van dat er aan de Terneuzen-kant
een oefenterrein zou komen.
Nog veel gekker wordt het als men
deze verkeersader afsluit ten bate
van een sportevenement, waar
geen mens op zit te wachten! Ik
denk dat je als (fors) betalende ge
bruiker toch mag verwachten dat
je deze gemeenschapsvoorziening
toch te allen tijde moet kunnen ge
bruiken, en niet steeds weer reke
ning moet houden met allerlei
oponthoud waar in feite geen alter
natief voor is.
R. Burggraeve
Noorderbaan 118, Vlissingen
Bonnenregen
Ik reageer op het artikel bonnenre
gen voor fietsers (PZC, 14-09). De
politie trad op naar aanleiding van
klachten van het winkelend pu
bliek op de overlast van fietsers. Ik
kan me ook flink ergeren aan fiet
sers. Ik loop op de Lange Delft in
Middelburg altijd met mijn fiets
aan de hand. Toch was ik 1 van de
97 overtreders. Ik loop naar de
Koorkerkstraat en stap daar op
mijn fiets en moet ter hoogte van
de wereldwinkel stoppen omdat ik
in overtreding ben. Ik zou fietsen
in voetgangersgebied en was een
meter te vroeg op mijn fiets ge
stapt. Ik kreeg zonder pardon een
boete van 30 euro. Ik had een
waarschuwing toch op zijn plaats
gevonden. Het gros van de men
sen was er net als ik van overtuigd
dat je daar gewoon mocht fietsen.
Zo ga je toch niet met de burgers
om! Ik vind het een flauwe actie
en heb er verder geen woorden
voor. Ik ben een frustratie rijker
en 30 euro armer. Politie bedankt!
Conny Bos
Klaverakker 66, Arnemuiden
Fileprobleem
Nou dacht ik dat verkeer was be
doeld om vlot van A naar B te
gaan. Een vlotte doorstroom kan
ergernis en stress in het verkeer
wegnemen, waardoor deelnemen
aan het verkeer plezieriger wordt,
zonder middelvingers.
Onze regering doet er alles aan om
files te houden of opstoppingen
nog erger te maken. Verkeersdrem
pels leggen, hoog, en vooral veel,
rotonde na rotonde, onnodige
wachttijden bij stoplichten, uit-
voegstroken sluiten en vervangen
door gras, wegen optisch versmal
len, en niet te vergeten onze ver-
keerspolitie-helden met hun uit
vindingen om de burger nog meer
geld uit hun zak te halen. Goes
heeft een prima zet gedaan in het
kader van filevergroting; een prach
tig groot kruispunt (PZC, 14-09).
Ik heb nog een paar opties; Neder
land geheel voorzien van doorge
trokken strepen en een maximum
van 20 km per uur. Werkt het nog
niet dan kunnen we er altijd nog
voor pleiten om voor elke auto
een man te laten lopen met een ro
de vlag. Overigens betaal ik altijd
mijn overtredingen dezelfde dag
nog om een ieder bij justitie te la
ten denken dat er toch ook nog
brave burgers zijn.
Richard Cappon
Weststraat 10A, Wissenkerke
Belgisch wegennet
In het commentaar in de PZC van
15 september wordt gesteld dat de
wegen in België te maken hebben
met flink achterstallig onderhoud.
Dat kan hier en daar wel zijn,
maar in Zeeuws-Vlaanderen is de
situatie niet beter. Het wegennet is
in België veel beter aangepast aan
de moderne tijd.
Denk hierbij maar aan de voortdu
rende verbeteringen op de weg
Antwerpen Knokke. In
Zeeuws-Vlaanderen gebeurt hele
maal niets, afgezien van het tel
kens opnieuw trekken van een an
dere wegbelijning waar niemand
op zit te wachten.Ik denk hierbij
aan de rondweg om Aardenburg
die er nog steeds niet ligt. Het ont
breken van een autoweg met apar
te wegen voor langzaam verkeer
vanaf Sluis naar Hoek, de rondweg
om Schoondijke enz. Dan daarbij
ook nog te bedenken dat in België
vijftig procent minder wegenbelas
ting betaald moet worden, de prijs
van auto's vijfentwintig procent la
ger is dan bij ons en het openbaar
vervoer een stuk goedkoper en be
ter is. Past een meer bescheidener
opstelling.
Kees Foks
Herenweg 30, Aardenburg
Zeeuwse krachtplaatsen
Om bijzondere ervaringen te be
schrijven waarvan je van te voren
weet dat het veel weerstand en on
begrip oproept, moet je een goede
aanleiding hebben. Voor mij stond
deze aanleiding in de PZC van
15-9 over Zeeuwse krachtplaatsen.
Al vanaf de aanleg van het Rana
natuurpark Dreischor gebeuren
hier zeer uitzonderlijke dingen. Er
is hier sprake van een ongewoon
sterke krachtplaats. Honderden
meldingen over bijzondere ervarin
gen zoals het ervaren van de ener
gie, visioenen, emotie, blijdschap,
genezing, contact met geesten en
in trance raken maar vooral een
overweldigend blij gevoel met hui
len van geluk, komt hier iedere
week voor. Iedere week! Hawaii-
aanse sjamanisme of Schouwse he
lers ontstaan uit de zelfde energie,
het is geen religie en ook geen
werk van de duivel. Het is oerna-
tuur, het is er altijd geweest het zal
er ook altijd blijven ten diensten
van de mens en alles wat leeft.
Ed Dijst
Welleweg 35, Rana Natuurpark
Ijsbaan
Na het lezen van het bericht in de
PZC over de ijsbaan in Vlissingen
(15 sept) begrijp ik als schaatslief
hebber een paar dingen niet zo
goed. Waarom worden er elk jaar
weer initiatieven genomen om
voor 4 weken in december en ja
nuari een piepklein ijsbaantje
voor vele euro's te huren?
Ik noem maar even: Vlissingen,
Goes, Middelburg en Terneuzen,
onkosten per baan voor 4 weken
100.000 euro dat is per jaar dus 4
ton voor 4 weken voor een baan
tje van niks!
Kan iemand mij in Zeeland uitleg
gen waarom hier niet de slogan
van de hoofdsponsor van de
Tweedehands land met
gratis koningshuis
mocht weg voor 1 euro.
BRUSSEL - Op de veilingssite
eBay.be is de afgelopen dagen flink
geboden op het te koop aangebo
den 'Belgium, a kingdom in three
parts'.
Een grapjas met de gebruikers
naam 'dekaesstecker' had het item
aanvankelijk voor slechts 1 euro
aangeboden, maar gistermiddag
was de prijs door diverse biedin
gen al opgestuwd tot boven de 250
euro.
Volgens de advertentie is België
weliswaar 'tweedehands' en
kampt het nog met een behoorlij
ke staatsschuld. Maar daar staat
tegenover dat de koper het Bel
gische koningshuis er gratis bij
krijgt.
Ook wordt op de website de moge
lijkheid geboden slechts een deel
van het land te kopen, bijvoor
beeld alleen Vlaanderen of alleen
Brussel.
Potentiële geïnteresseerden heb
ben nog tot 25 september om
een bod te uit te brengen op het
koninkrijk.
Het product wordt gratis verzon
den aan de winnende bieder, be
looft 'dekaesstecker'.
KNSB wordt uitgevoerd: denk
groot, denk... Bouw in de centrale
plaats van Zeeland, Goes, een
extra hal naast de Zeelandhallen
en maak een volwaardige ijsbaan
van 1 oktober tot 1 april, zodat ie
dereen er profijt van heeft. Bouw
die hal dusdanig dat er in de ijslo-
ze maanden allerlei evenementen
en concerten gehouden kunnen
worden, dat zal de exploitatie ten
goede komen.
Adriaan Provoost
Dr B Vaandragerstraat 30, Domburg
Transportwezen
Zeeland wil volgens de 'Christen
Democratische Asfalteerders' en ik
citeer de PZC van 17 september,
'een rol spelen in het- transportwe
zen in West Europa'. Ze willen
zelfs meer: 'waar binnen-Zeeuws
vervoer oprukt, dient dat duur
zaam te worden ingepast; hoe dat
precies moet, daar studeert het
provinciebestuur nog op'.
'Duurzaam inpassen', wat wordt
daar eigenlijk mee bedoeld? Het
klinkt zo milieuvriendelijk. Maar
dat is het natuurlijk niet. Zal wel
een marketingkreet zijn. Erger is,
dat het provinciebestuur niet eens
weet hoe dat moet. Maar ondertus
sen wordt er wel een Dammenrou-
te gecreëerd waarover alle
Noord-Zuid transporten tussen de
Maasvlaktes (2 in 2013) en Zeebrug-
ge, Duinkerken, Calais, Dover,
Rouen, Parijs en Bordeaux kun
nen worden afgewikkeld. Net zo
lang totdat die weg compleet is
dichtgeslibd en vierbaans gemaakt
moet worden. Duurzaam passen
en meten en de burger het gevoel
geven dat het allemaal voor
hem/haar gebeurt. Duurzame
werkgelegenheid, maar niet in de
toeristische sector! Gebakken
lucht dus.
Joep Vergroesen
Vrouwenpolderseweg 55a, Serooskerke