wil ook wat oUO DE IN BRILMONTUREN BRILDRAGER KOMT UIT DE KAST Van links naar rechts: Boss, Het Huis, Boss, Gant, Het Huis, Hans Anders. Het oog DE BRILDRAGER GAAT 2008 HET LIEFST IN MET EEN GEKLEURD MON TUUR, dat niet zwaar of groot is en waarbij het accent ligt op de veren (pootjes). De zonnebril blijft een be langrijke accessoire en bij de lenzen worden naast maandlenzen ook dag lenzen populairder. Dat dit de trends voor 2008 zijn, daar zijn medewerkers van opticiëns Het Huis en Hans Anders opvallend eensgezind over. „De klant durft steeds meer. Het kan niet gek ge noeg", omschrijven Peter Kooiman (marketingmanager) en Paul Mol (inkoper monturen) van Hans An ders de brillendrager van vandaag de dag. „De consument is trendge voeliger geworden", constateert ook Karlijn de Jongh van de marketingaf deling van Het Huis. Op de vraag wat het oog wil, anno 2008, hebben de brillenverkopers een duidelijke vi sie: kleur, een niet te groot montuur en het accent op de veren. Tenmin- DE TIJD DAT DE BRIL ALS 'PROTHESE' WERD GEZIEN IS AL LANG VOORBIJ. DE BRILDRAGER VAN NU KRUIPT NIET WEG, MAAR MAAKT EEN STATEMENT. HET OOG WIL OOK WAT. MAAR WAT? DOOR MONIEK HÜSKEN accent op kleur en op de veren. „Kunststofbrillen krijgen ook steeds meer kleur, maar ook zwart en ha vanna zijn populaire kleuren onder kunststofbrillen met brede veren", aldus De longh van Het Huis. „Bij de A-merken vind je in de winter van 2008 ook modellen die wat meer gematigd en rustiger zijn zoals bij de merken Hugo Boss, Ck, Arm ani en Gant. Meer opvallende en uit bundige merken zijn Chanel, Dior, Versace, Diesel en Gucci." De glazen die in de bril zitten, zijn meestal gemaakt van kunststof „Slechts 3 tot 5 procent van de gla zen is van mineraal glas", vertelt Kooiman van Hans Anders. Ook hier zijn technische ontwikkelingen gaande. Het hebben van een bril met dikke glazen, de zogenaamde deern gebruikt", aldus Kooiman van Hans Anders. „Bij een zonnebril van een A-merk moet het logo nog steeds goed zichtbaar zijn", weet De Jongh van Het Huis. Naast trends op het gebied van mon turen zijn er ook nieuwe ontwikke lingen op het gebied van brillengla zen. „Mensen die de veertig, vijftig jaar zijn gepasseerd zijn vaak aange wezen op een leesbril", vertelt Kooi man. „Hierin kunnen varifocusgla- zen je helpen bij veraf zien, maar het ook mogelijk maken iets van dichtbij te lezen. Vroeger konden de ze glazen alleen in grotere montu ren worden gezet. Maar die tijd is voorbij. Ook de hippe, trendy bril- modellen kunnen nu worden voor zien van varifocusglazen omdat men kortere zones heeft ontwikkeld." ste bij de gewone dagelijkse brillen, in vakjargon correctiemonturen ge noemd. „Correctiemonturen wor den gemaakt van kunststof en me taal. Metaal is het meeste in trek bij onze klanten. Daarbij valt op dat er veel vraag is naar trendy monturen in kleur, waarbij het accent op de ve ren ligt", licht Kooiman toe. Veren is jargon voor dat wat mensen in da gelijks taalgebruik 'pootjes' noemen. „Het valt op dat de veren tegenwoor dig wat breder mogen. Ook zijn ze vaak opengewerkt of bewerkt met laser, zodat het lijkt alsof ze zijn geëtst." Ook bij kunststof monturen ligt het 'jampotjes' hoeft niet meer. „Als je een grote brilsterkte hebt, zijn er door voortschrijding van de tech niek nu steeds dunnere kunststofgla zen beschikbaar. Dat staat niet al leen leuker, maar draagt ook lich ter." De zonnebril is een ander verhaal. „Die kan niet opvallend genoeg zijn", aldus Kooiman van Hans An ders. Zonnebrillen worden voorna melijk van kunststof gemaakt. Mon turen zijn vaak groter dan die van de correctiebrillen. Dat gebeurt niet voor niets. „Een zonnebril wordt, vooral door vrouwen, ook vaak op het hoofd gezet en als een soort dia- Bij de contactlenzen is volgens beide opticiëns de trend ingezet naar 'kor tere systemen'. Dat betekent dat mensen steeds vaker lenzen kopen die bijvoorbeeld geen halfjaar mee gaan, maar een maand. „Jaar en half- jaarlenzen worden steeds minder verkocht", aldus De Jongh van Het Huis. Beide opticiëns constateren dat dag lenzen populairder worden in Euro pa, maar dat de verkoop in Neder land achter blijft.De gekleurde lens is op z'n retour. „Eigenlijk is ie in Nederland ook nooit goed aangeslagen", aldus Kooi- PZC 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 101