De metamorfose van PZC Maandag 17 september 2007 19 Steps Modieuzer, luxueuzer en vrouwelijker dan ooit, zegt modeketen Steps over zichzelf. Een nieuw ontwerpteam laat een frisse wind waaien. Behalve de collectie krijgen ook de 93 winkels een facelift. door Koos van Wees foto's CPD Het is kort gezegd een rommeltje in de Steps-winkel in Den Haag. De laatste rest jes uitverkoop over schreeuwen zichzelf in een vergeef se zoektocht naar nieuwe klanten. De fraai glanzende jurkjes en het vele blauw van de nieuwe winter collectie dreigen in dat geweld te verzuipen. Steps had er al voor ge waarschuwd. 'Oeps, Den Haag? Laat dat nu net een van onze minst mooie win kels zijn. De verbouwde winkel in Utrecht, daar moet u zijn. Dat is de voorloper van een vernieu wingsoperatie die binnen enkele jaren alle 93 winkels een ander aan zicht moet geven. Alleen duurt dat allemaal nog jaren en vooralsnog moet de klant het doen met wat er is.' Een bezoekje aan Steps Tilburg leert waarom een complete ma- ke-over geen overbodige luxe is. Ook daar is de inrichting geen toonbeeld van helderheid. Het gaat er natuurlijk om wat er verkocht wordt. Steps is de afgelo pen jaren een nieuwe weg ingesla gen. De oude collectie verkocht niet, de nieuwe moet nieuwe con sumenten lokken. Komt dat zien, roept de Nederlandse moeder maatschappij Coltex (ook Fore cast, Vet, SPS-Superstar en Didi) dan ook luidkeels. Toegegeven, het beeld is toch iets anders dan we ons herinneren van eerdere spaarzame bezoekjes. Niet dat de kwaliteit nu van de hangers spat, maar het modebeeld is een stuk volwassener en luxueuzer dan eerst. „We horen steeds vaker dat we een eigen richting hebben, een eigen handschrift. We weten ons te onderscheiden. Het silhouet is heel helder. Wij zijn niet van de laagjes over elkaar, dat is te ondui delijk", zegt product manager Su zan lacobs. Wat Steps biedt is tamelijk uitge sproken, zonder dat het té wordt. Uitbundige jurken en opvallende rokken, vaak uitgevoerd in satijn of andere glanzende materialen, met prints in geel-zwart of blauw-wit. Of helblauwe leggings onder een grijze jurk. Héél vrouwe lijk, en niet voor bange types. „Zelfverzekerd is een van de ken merken van het type vrouw op wie we ons richten", beaamt Ja cobs. Vier ontwerpers telt het Steps-ontwerpteam, dat twaalf keer per jaar een heel actue le collectie biedt en daarnaast nog pakken (Suits by Steps) en wat luxere gelegenheidskleding (Styles by Steps). Vrijwel alles gaat op ge voel. De mode wordt wel gevolgd, maar eigen keuzes staan voorop. „We zijn zelf allemaal Steps-ty pes", zegt Jacobs. „We wachten niet tot iets in de mode is. Als we ergens enthousiast over zijn, dur ven we er ook voor te gaan. De consument gaat daarin mee." Om wat voorbeelden te noemen: „Als wij de trendwatchers hadden gevolgd lag er nu een heel kleurlo ze collectie in de winkel, want al les is grijs deze winter. Wij heb ben ook gekozen voor kleur en dat slaat aan. Satijn verkoopt normaal heel slecht, maar binnen ons team zijn we er erg enthousiast over. Nu hangt er veel satijn en het ver koopt goed." De pasvormen zijn heel Hollands, volgens Jacobs. Ook die zijn een vertaling van het ontwerpteam, dat bestaat uit heel verschillend vormgegeven personen. „We zeg gen altijd dat het door en voor Ne derlandse vrouwen wordt ge maakt. Het doorpassen doen we ook meestal zelf. De nadruk ligt op maat 38-40, en de maten lopen meestal door tot maat 44. Soms ook niet, want de bedoeling is dat mensen mooier worden van kleding, en dat is met die maat niet altijd het geval. Dat geldt trou wens ook voor de hele kleine ma ten." Bovenste foto: Uit de collectie van Styles by Steps. Foto boven: De verbouwde Steps-winkel in Utrecht. Foto's rechts en uiterst rechts: Kleding uit de wintercollectie van Steps.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19