Te veel geld gaat naar te weinig films' Prijs verrast jonge cineast Leerzame lessen over schrift- en beeldcultuur Aanbevolen Arjan Erkel te gast op festival 1 8 Maandag 17 september 2007 PZC Bram van Splunteren bepleit meer steun voor kleinere producties. door Rolf Bosboom VLISSINCEN - Er moet meer ruimte komen voor films met een lager budget. Op die manier kunnen vooral jonge regisseurs ervaring op doen en dat brengt uiteindelijk de Nederlandse filmcultuur op een hoger plan. Bram van Splunteren verdedigde die stelling gistermiddag hartstoch telijk tijdens Film by the Sea in Vlissingen. Het bewijs dat ook zon der grote subsidies aardige films kunnen worden gemaakt, leverde de VPRO-programmamaker er di rect bij, want voorafgaand aan de discussie was zijn film De miljoe nen vrouwen die ik zou kunnen krij gen in première gegaan. Deze is in korte tijd en zelfs zonder enig bud get gemaakt, door talentvolle ac teurs, regisseurs en cameramensen die reageerden op een oproep die hij had geplaatst. „Er gaat te veel geld naar te weinig films", aldus Van Splunteren. „Daardoor komen veel filmmakers niet aan hun trekken. Die mensen zitten thuis niets te doen, te wach ten op subsidie." Volgens hem is het een misverstand dat goede films afhankelijk zijn van de kwali teit van de shots en dus per defini tie veel geld kosten. Hij noemde onder meer Zusje, Festen en The Blair Witch Project als voorbeelden van hoe het ook kan. Het belangrijkste, zo zei hij, is dat er een goed verhaal wordt verteld. „Er is geen wezenlijk verschil tus sen een homemovie-achtige stijl of een 35 millimeter-film. Als het verhaal maar goed is." Van Splunteren kreeg tegengas van de befaamde regisseur los Stel ling, die vond dat een goed beeld de basis is. „In cinema speel je een 'Veel filmmakers komen niet aan hun trekken. Die zitten thuis niets te doen' geheimzinnig spel met het pu bliek. Vijftig procent van de emo tie is de film, vijftig procent het pu bliek." Van Splunterens film noem de hij niet geschikt voor de bio scoop. „Het is een tv-film, want het publiek wordt er niet bij be trokken." Het eerste weekeinde van de ne gende editie van Film by the Sea kende, naast de films, veel activitei ten (zoals diverse talkshows) en optredens. Ook de eerste buiten landse gasten presenteerden zich. De voornaamste was zangeres en actrice [ane Birkin, van wie de door haar geregisseerde film Boxes was te zien. Na afloop vertelde Birkin, een wa re spraakwaterval, uitgebreid over de sterk persoonlijke film, haar werk en haar leven als wereldbur ger. Dat ze ondanks haar verdien sten als actrice en zangeres nog steeds in de eerste plaats wordt ge associeerd met haar hijghit met Serge Gainsbourg uit 1969, vond ze 'helemaal niet erg'. „Het is wel confronterend om vooral van één ding bekend te zijn, maar dankzij Ie t'aime... moi non plus ben ik wel op de gekste plaatsen ter wereld ge weest." Een van de andere hoogtepunten was, toch weer, het optreden van Blof zaterdagavond in de 'concert- hal' tegenover Cine City, samen met een groot aantal Umoja-vrien- den uit het buitenland. De band speelde veel nummers die niet in haar film Een manier om thuis te ko men te zien zijn, maar wist op nieuw de sfeer van de bijbehoren de Luxor-concerten op te roepen. Vooral de bijdragen van de Ier Sha ne Martin en Cristina Branco leid den tot groot enthousiasme bij het publiek. Branco geeft vanavond (22.00 uur) zelf een concert in de hal, waarbij de fadozangeres zich vooral van haar jazzkant zal laten horen. Mark Lindenberg koestert de Gouden Short, de trofee voor het winnen van Shorts at Sea. Links jurylid Georgina Verbaan. foto Lex de Meester Mark Lindenberg wint met korte film tweede editie van Shorts at Sea. door Rolf Bosboom VLISSINCEN - Mark Lindenberg, af komstig uit Krabbendijke, heeft za terdag tijdens Film by the Sea de tweede editie van Shorts at Sea ge wonnen. In totaal acht jonge regis seurs streden om de 'Gouden Short', de hoofdprijs van het festi valonderdeel dat is bedoeld voor korte films van jongeren. De inzendingen werden beoor deeld door een jury die bestond uit de van oorsprong Zeeuwse re gisseur Erik de Bruyn en de actri ces Nadja Hüpscher en Georgina Verbaan. Zij prezen het niveau van de inzendingen. „We hebben heel veel talent gezien", zei De Bruyn. Het zwakkere punt in diverse bij dragen was de plot. „Soms ont spoort het verhaal in melodrama of soap." De keuze viel uiteindelijk op Bloed eigen broer van Mark Lindenberg, een combinatie van actiefilm en thriller van bijna een kwartier, over twee broers die steeds verder op het slechte pad belanden. Een eervolle vermelding kreeg Quote, een uiterst korte, verveemdende film van een jongen die teksten van Osama bin Laden citeert, ge maakt door Bob van der Flurtur en Ronk Differdaqc. Ook Barcarol le van Jasper Verkaart noemde de jury met name. Lindenberg, die op de filmacade mie zit, zei compleet verrast te zijn, omdat Bloedeigen broer - in te genstelling tot veel andere inzen dingen - een heel bescheiden pro- 'We hebben er met een klein groepje aan gewerkt en één camera gebruikt' ductie is. „We hebben er met een klein groepje aan gewerkt en bij voorbeeld maar één camera ge bruikt." De jonge filmmaker ont ving de Gouden Short, een trofee die dit jaar was gemaakt door de Zeeuwse kunstenaar Denz de Kroon. Bovendien krijgt hij appara tuur en begeleiding voor een vol gende film. Lindenberg heeft nog geen concre te plannen. „Nu ik op de filmaca demie zit, rol ik vanzelf in verschil lende projecten. Verder ben ik wel aan het schrijven voor een nieuwe film, maar het idee is nog niet hele maal klaar." Andere jongeren met filmambities kregen zaterdag in Vlissingen de kans om, in workshops en master- classes, ervaring op te doen. Dat gebeurde onder de naam FilmXpe- rience, een activiteit die het festi val voor het eerst hield. Het voor naamste onderdeel waren de audi ties, waarvoor zich zo'n zeventig jongeren hadden gemeld. Tien van hen drongen door tot de finale, die bestond uit een improvisatie opdracht. De jury - met behalve Georgina Verbaan en Nadja Hüpscher ook acteur Michiel de Jong en actrice Peggy Vrij ens - koos zonder aarze len ('geen discussie over mogelijk, ze was ontzettend goed') Alexan- dera de Bruijn uit het Belgische Ka pellen als de beste. „Ik hoop dat je veel ambitie hebt, want je moet ab soluut doorgaan", zei Michiel de Jong. De tweede hoofdprijs ging naar Dieuwertje de Mul uit Vlissin gen, ook als vrijwilligster op het festival werkzaam. De beide win naars krijgen, via Stichting Juister, een rol in een speelfilm. Hoogleraar Van Driel geeft twee dagen college over film en literatuur. door Ali Pankow VLISSINGEN - Schriftcultuur, beeld cultuur en de digitale cultuur gol den als rode draad in het film- en literatuurcollege dat het Neder lands Instituut voor de Filmeduca tie afgelopen weekeinde aanbood tijdens Film by the Sea. Hans van Driel, hoogleraar aan de Universi teit van Tilburg, leidde de circa veertig deelnemers in twee dagen langs voorbeelden van spreken en luisteren (orale cultuur), alles wat geschreven staat (schriftcultuur) naar beeldcultuur. Hij deed dat aan de hand van televisiefragmen ten en speelfilms. Mooi voorbeeld waarin aspecten van alle drie samenkomen, is de speech van Tony Blair voor de BBC, direct na het overlijden van prinses Diana. Mevrouw Blair had het papiertje in haar hand, waarop Blair ter voorbereiding zijn aante keningen had gemaakt. Hij voerde een dubbele focus via de camera's: Ervaringen tijdens zijn ontvoering in Dagestan onderwerp talkshow. VLISSINCEN - Arjan Erkel is woens dag te gast bij Film by the Sea. Er kel, die in 2002 werd ontvoerd in Dagestan en bijna twee jaar werd vastgehouden, vertelt in een talk show over zijn ervaringen in deze zware periode. Dat gebeurt aanslui tend aan de vertoning om 19.00 uur van A mighty heart. Deze film gaat over Mariane Pearl, de vrouw van de vermoorde journalist Da niel Pearl. Pearl was de correspon dent in Zuid-Azië toen hij in 2002 werd ontvoerd en gedood. Kaarten omvatten behalve de film en de talkshow ook het optreden van Carel Kraayenhof en zijn Sex- teto Canyengue, vanaf 22.00 uur in de concerthal. op de journalisten én op 'het volk'. Net voor hij de woorden the people's princess uitsprak, zoemde de camera in en natuurlijk liet Blair vervolgens een gepaste stilte vallen. Uitgebreid ging Van Driel in op het 'mechanistisch wereldbeeld' waarin oorzaak en gevolg de pij lers vormen. „Het is gebaseerd op de vooronderstelling dat de wereld logisch in elkaar zit én dus maak baar is. Een beeld dat past in de witte, westerse wereld, die neer kijkt op het klassieke wereldbeeld (aanvaarden zoals de dingen zijn) en het theologische wereldbeeld (alles is voorbestemd)." Door middel van De blinde foto graaf, de film van Adriaan Dit- voorst naar het boek van W.F. Her mans, confronteerde Van Driel de cursisten als tegenhanger met een postmodernwereldbeeld. Dat geldt als bedreigend: de wereld wordt onverklaarbaar en 'dus' on leefbaar. Ook beelden van 11 sep tember 2001 benadrukten dat de 'eenduidige vijand' niet meer be staat en dat oorlogen op meerdere fronten gevoerd zullen worden. De PZC tipt films uit het festival aanbod van vandaag: Atonement (Joe Wright). Ope ning Film Literatuur-competitie en een van de belangrijkste pre mières van het festival. Geslaagde verfilming van het boek van Ian McEwan. 19.00 uur, vijf zalen True north (Steve Hudson). Om dat de zaken slecht gaan, wil een Schotse visser geld verdienen door Chinezen mee te smokkelen. Zijn vader, de schipper, weet van niets. Indrukwekkend drama over more le dilemma's en de veelal dunne scheidslijn tussen goed en kwaad. 21.30 uur, zaal 4. Gucha - Distant trumpet (Du- san Milic). Variant op het Romeo 8c lulia-verhaal. Dochter van Servi sche trompettist wordt verliefd op Roma-muzikant. Wat voorspelba re maar mooie film, voor wie ten minste anderhalf uur lang trompet geschal kan velen. 21.30 uur, zaal 7.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 18