Te veel geld gaat naar te weinig films'
Prijs verrast jonge cineast
Leerzame lessen over
schrift- en beeldcultuur
Aanbevolen
Arjan Erkel te
gast op festival
1 8 Maandag 17 september 2007 PZC
Bram van Splunteren
bepleit meer steun voor
kleinere producties.
door Rolf Bosboom
VLISSINCEN - Er moet meer ruimte
komen voor films met een lager
budget. Op die manier kunnen
vooral jonge regisseurs ervaring op
doen en dat brengt uiteindelijk de
Nederlandse filmcultuur op een
hoger plan.
Bram van Splunteren verdedigde
die stelling gistermiddag hartstoch
telijk tijdens Film by the Sea in
Vlissingen. Het bewijs dat ook zon
der grote subsidies aardige films
kunnen worden gemaakt, leverde
de VPRO-programmamaker er di
rect bij, want voorafgaand aan de
discussie was zijn film De miljoe
nen vrouwen die ik zou kunnen krij
gen in première gegaan. Deze is in
korte tijd en zelfs zonder enig bud
get gemaakt, door talentvolle ac
teurs, regisseurs en cameramensen
die reageerden op een oproep die
hij had geplaatst.
„Er gaat te veel geld naar te weinig
films", aldus Van Splunteren.
„Daardoor komen veel filmmakers
niet aan hun trekken. Die mensen
zitten thuis niets te doen, te wach
ten op subsidie." Volgens hem is
het een misverstand dat goede
films afhankelijk zijn van de kwali
teit van de shots en dus per defini
tie veel geld kosten. Hij noemde
onder meer Zusje, Festen en The
Blair Witch Project als voorbeelden
van hoe het ook kan.
Het belangrijkste, zo zei hij, is dat
er een goed verhaal wordt verteld.
„Er is geen wezenlijk verschil tus
sen een homemovie-achtige stijl
of een 35 millimeter-film. Als het
verhaal maar goed is."
Van Splunteren kreeg tegengas
van de befaamde regisseur los Stel
ling, die vond dat een goed beeld
de basis is. „In cinema speel je een
'Veel filmmakers komen
niet aan hun trekken. Die
zitten thuis niets te doen'
geheimzinnig spel met het pu
bliek. Vijftig procent van de emo
tie is de film, vijftig procent het pu
bliek." Van Splunterens film noem
de hij niet geschikt voor de bio
scoop. „Het is een tv-film, want
het publiek wordt er niet bij be
trokken."
Het eerste weekeinde van de ne
gende editie van Film by the Sea
kende, naast de films, veel activitei
ten (zoals diverse talkshows) en
optredens. Ook de eerste buiten
landse gasten presenteerden zich.
De voornaamste was zangeres en
actrice [ane Birkin, van wie de
door haar geregisseerde film Boxes
was te zien.
Na afloop vertelde Birkin, een wa
re spraakwaterval, uitgebreid over
de sterk persoonlijke film, haar
werk en haar leven als wereldbur
ger. Dat ze ondanks haar verdien
sten als actrice en zangeres nog
steeds in de eerste plaats wordt ge
associeerd met haar hijghit met
Serge Gainsbourg uit 1969, vond
ze 'helemaal niet erg'. „Het is wel
confronterend om vooral van één
ding bekend te zijn, maar dankzij
Ie t'aime... moi non plus ben ik wel
op de gekste plaatsen ter wereld ge
weest."
Een van de andere hoogtepunten
was, toch weer, het optreden van
Blof zaterdagavond in de 'concert-
hal' tegenover Cine City, samen
met een groot aantal Umoja-vrien-
den uit het buitenland. De band
speelde veel nummers die niet in
haar film Een manier om thuis te ko
men te zien zijn, maar wist op
nieuw de sfeer van de bijbehoren
de Luxor-concerten op te roepen.
Vooral de bijdragen van de Ier Sha
ne Martin en Cristina Branco leid
den tot groot enthousiasme bij het
publiek.
Branco geeft vanavond (22.00 uur)
zelf een concert in de hal, waarbij
de fadozangeres zich vooral van
haar jazzkant zal laten horen.
Mark Lindenberg koestert de Gouden Short, de trofee voor het winnen van Shorts at Sea. Links jurylid Georgina
Verbaan. foto Lex de Meester
Mark Lindenberg wint
met korte film tweede
editie van Shorts at Sea.
door Rolf Bosboom
VLISSINCEN - Mark Lindenberg, af
komstig uit Krabbendijke, heeft za
terdag tijdens Film by the Sea de
tweede editie van Shorts at Sea ge
wonnen. In totaal acht jonge regis
seurs streden om de 'Gouden
Short', de hoofdprijs van het festi
valonderdeel dat is bedoeld voor
korte films van jongeren.
De inzendingen werden beoor
deeld door een jury die bestond
uit de van oorsprong Zeeuwse re
gisseur Erik de Bruyn en de actri
ces Nadja Hüpscher en Georgina
Verbaan. Zij prezen het niveau van
de inzendingen. „We hebben heel
veel talent gezien", zei De Bruyn.
Het zwakkere punt in diverse bij
dragen was de plot. „Soms ont
spoort het verhaal in melodrama
of soap."
De keuze viel uiteindelijk op Bloed
eigen broer van Mark Lindenberg,
een combinatie van actiefilm en
thriller van bijna een kwartier,
over twee broers die steeds verder
op het slechte pad belanden. Een
eervolle vermelding kreeg Quote,
een uiterst korte, verveemdende
film van een jongen die teksten
van Osama bin Laden citeert, ge
maakt door Bob van der Flurtur
en Ronk Differdaqc. Ook Barcarol
le van Jasper Verkaart noemde de
jury met name.
Lindenberg, die op de filmacade
mie zit, zei compleet verrast te
zijn, omdat Bloedeigen broer - in te
genstelling tot veel andere inzen
dingen - een heel bescheiden pro-
'We hebben er met een
klein groepje aan gewerkt
en één camera gebruikt'
ductie is. „We hebben er met een
klein groepje aan gewerkt en bij
voorbeeld maar één camera ge
bruikt." De jonge filmmaker ont
ving de Gouden Short, een trofee
die dit jaar was gemaakt door de
Zeeuwse kunstenaar Denz de
Kroon. Bovendien krijgt hij appara
tuur en begeleiding voor een vol
gende film.
Lindenberg heeft nog geen concre
te plannen. „Nu ik op de filmaca
demie zit, rol ik vanzelf in verschil
lende projecten. Verder ben ik wel
aan het schrijven voor een nieuwe
film, maar het idee is nog niet hele
maal klaar."
Andere jongeren met filmambities
kregen zaterdag in Vlissingen de
kans om, in workshops en master-
classes, ervaring op te doen. Dat
gebeurde onder de naam FilmXpe-
rience, een activiteit die het festi
val voor het eerst hield. Het voor
naamste onderdeel waren de audi
ties, waarvoor zich zo'n zeventig
jongeren hadden gemeld. Tien van
hen drongen door tot de finale,
die bestond uit een improvisatie
opdracht.
De jury - met behalve Georgina
Verbaan en Nadja Hüpscher ook
acteur Michiel de Jong en actrice
Peggy Vrij ens - koos zonder aarze
len ('geen discussie over mogelijk,
ze was ontzettend goed') Alexan-
dera de Bruijn uit het Belgische Ka
pellen als de beste. „Ik hoop dat je
veel ambitie hebt, want je moet ab
soluut doorgaan", zei Michiel de
Jong. De tweede hoofdprijs ging
naar Dieuwertje de Mul uit Vlissin
gen, ook als vrijwilligster op het
festival werkzaam. De beide win
naars krijgen, via Stichting Juister,
een rol in een speelfilm.
Hoogleraar Van Driel
geeft twee dagen college
over film en literatuur.
door Ali Pankow
VLISSINGEN - Schriftcultuur, beeld
cultuur en de digitale cultuur gol
den als rode draad in het film- en
literatuurcollege dat het Neder
lands Instituut voor de Filmeduca
tie afgelopen weekeinde aanbood
tijdens Film by the Sea. Hans van
Driel, hoogleraar aan de Universi
teit van Tilburg, leidde de circa
veertig deelnemers in twee dagen
langs voorbeelden van spreken en
luisteren (orale cultuur), alles wat
geschreven staat (schriftcultuur)
naar beeldcultuur. Hij deed dat
aan de hand van televisiefragmen
ten en speelfilms.
Mooi voorbeeld waarin aspecten
van alle drie samenkomen, is de
speech van Tony Blair voor de
BBC, direct na het overlijden van
prinses Diana. Mevrouw Blair had
het papiertje in haar hand, waarop
Blair ter voorbereiding zijn aante
keningen had gemaakt. Hij voerde
een dubbele focus via de camera's:
Ervaringen tijdens zijn
ontvoering in Dagestan
onderwerp talkshow.
VLISSINCEN - Arjan Erkel is woens
dag te gast bij Film by the Sea. Er
kel, die in 2002 werd ontvoerd in
Dagestan en bijna twee jaar werd
vastgehouden, vertelt in een talk
show over zijn ervaringen in deze
zware periode. Dat gebeurt aanslui
tend aan de vertoning om 19.00
uur van A mighty heart. Deze film
gaat over Mariane Pearl, de vrouw
van de vermoorde journalist Da
niel Pearl. Pearl was de correspon
dent in Zuid-Azië toen hij in 2002
werd ontvoerd en gedood.
Kaarten omvatten behalve de film
en de talkshow ook het optreden
van Carel Kraayenhof en zijn Sex-
teto Canyengue, vanaf 22.00 uur in
de concerthal.
op de journalisten én op 'het
volk'. Net voor hij de woorden the
people's princess uitsprak, zoemde
de camera in en natuurlijk liet
Blair vervolgens een gepaste stilte
vallen.
Uitgebreid ging Van Driel in op
het 'mechanistisch wereldbeeld'
waarin oorzaak en gevolg de pij
lers vormen. „Het is gebaseerd op
de vooronderstelling dat de wereld
logisch in elkaar zit én dus maak
baar is. Een beeld dat past in de
witte, westerse wereld, die neer
kijkt op het klassieke wereldbeeld
(aanvaarden zoals de dingen zijn)
en het theologische wereldbeeld
(alles is voorbestemd)."
Door middel van De blinde foto
graaf, de film van Adriaan Dit-
voorst naar het boek van W.F. Her
mans, confronteerde Van Driel de
cursisten als tegenhanger met een
postmodernwereldbeeld. Dat
geldt als bedreigend: de wereld
wordt onverklaarbaar en 'dus' on
leefbaar. Ook beelden van 11 sep
tember 2001 benadrukten dat de
'eenduidige vijand' niet meer be
staat en dat oorlogen op meerdere
fronten gevoerd zullen worden.
De PZC tipt films uit het festival
aanbod van vandaag:
Atonement (Joe Wright). Ope
ning Film Literatuur-competitie
en een van de belangrijkste pre
mières van het festival. Geslaagde
verfilming van het boek van Ian
McEwan. 19.00 uur, vijf zalen
True north (Steve Hudson). Om
dat de zaken slecht gaan, wil een
Schotse visser geld verdienen door
Chinezen mee te smokkelen. Zijn
vader, de schipper, weet van niets.
Indrukwekkend drama over more
le dilemma's en de veelal dunne
scheidslijn tussen goed en kwaad.
21.30 uur, zaal 4.
Gucha - Distant trumpet (Du-
san Milic). Variant op het Romeo
8c lulia-verhaal. Dochter van Servi
sche trompettist wordt verliefd op
Roma-muzikant. Wat voorspelba
re maar mooie film, voor wie ten
minste anderhalf uur lang trompet
geschal kan velen. 21.30 uur, zaal 7.