In dialoog met Rembrandt en klassiek op Subtiel venijn van Wim Hofman extra belicht Goese beiaard Boerdam in rol van Assepoester PZC Zaterdag 15 september 2007 41 GOES - De Stichting Goese Beiaard viert zaterdag 22 september het 40-jarig jubileum met een beiaard concert in de Goese Grote kerk. Be halve 'gewone' beiaardmuziek, de ze keer te beluisteren in de kerk, en niet op straat, staat er experi mentele muziek op het program ma. Stadsbeiaardier Sjoerd Tam- minga speelt een compositie uit 1646 van Jacob van Eyck. Blokflui- tist Erik Bosgraaf neemt ook werk van Van Eyck onderhanden maar laat het deels door een computer omzetten in klokgelui. De klok- fluitgeluiden zullen zich verras send gedragen in de kerk. De nieuwe muziek tijdens de jubi leumviering is van de hand van Jorrit Tamminga. Er zijn werken voor beiaard en live-elektronica, en een stuk voor beiaard en be werkte klanken van saxofoon, stem en viool. Daarin is ook plaats gemaakt voor Erik Bosgraaf en or ganist )os Vogel. Tussen 14.00 en 17.00 uur kan het publiek gewoon de kerk inlopen. Zitten en zwijgen hoeft niet. Vyacheslav Mikhailov: „Ik beschouw Rembrandt als mijn meester. De techniek heb ik van hem afgekeken." Eendaagse expositie Russische kunstenaar Vyacheslav Mikhailov. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Hij is weer even terug in Vlissingen: de bekende Russi sche kunstenaar Vyacheslav Mi khailov. Twee jaar geleden maakte hij ter plekke een serie bijzondere abstracte werken. Nu heeft hij in twee weken tijd maar liefst veer tien schilderijen gemaakt die een heel andere, figuratieve kant van hem laten zien. De inspiratiebron is in één oogop slag duidelijk: Rembrandt. „Ik be schouw hem als mijn meester", zegt Mikhailov. „De techniek heb ik van hem afgekeken. Hij toonde bovendien een grote betrokken heid bij zijn naasten. Dat spreekt me erg aan." De afgelopen 25 jaar heeft hij zo'n honderd van dit soort werken ge maakt. „Ik noem ze: mijn dialoog met Rembrandt." Onder die titel is vorig jaar, op initiatief van het Nederlands consulaat, een grote tentoonstelling van Mikhailovs schilderijen geweest in Sint Peters- burg. In Vlissingen zijn de imponerende schilderijen - samen met het ab stracte werk en de mooie tekenin gen - slechts één dag, morgen, te zien. Er zijn plannen voor een overzichtstentoonstelling volgend jaar rond deze tijd in Utrecht en mogelijk ook in Zeeland. Dat hij tijdens zijn verblijf in Vlis- foto Ruben Oreel singen zo veel werk heeft vervaar digd, op basis van schetsen die hij thuis had gemaakt, is volgens Mik hailov niet uitzonderlijk. „Ik ben inmiddels een ervaren kunstenaar en ken mijn werk heel goed. Het is precies wat Picasso ookzei: 'Ik ben niet op zoek, maar ik vind'. Ik weet wat ik doe." n^1 Het werk van Mikhailov is morgen te zien in het Kijk-Huis/Kunstuit- leen, hoek Zeilmarkt-Gravestraat in Vlissingen, van 15.30 tot 18.00 uur. SLUIS - De uit Sluis afkomstige ac trice, musicalster en zangeres Mai- ke Boerdam speelt tot eind septem ber de rol van Assepoester in de musical Into the woods in het on langs geopende theater M-Lab in Amsterdam. In het theater krijgt nieuw Nederlands muziektheater talent de kans ideeën te ontwikke len tot daadwerkelijke producties. Into the woods is een vrolijke musi cal waarin verschillende sprookjes figuren zich met eikaars verhaal be moeien. De cast, met zowel grote namen als jong talent, bestaat behalve uit Maaike Boerdam uit onder ande ren Vera Mann, Dick Cohen, Wie- neke Remmers en René van Koot- en. Eigenzinnige versie van Zwart als Inkt in Podium 't Beest. door Ali Pankow GOES - De opera Sneeuwwit naar het boek Zwart als Inkt van Wim Hofman was vorig jaar luchtig en het verhaal draaide vooral om de moeder. De titelrol was wat onder gesneeuwd, vindt componist Joost Kleppe uit Nijmegen. De opera, met Loes Luca en Paul R. Kooy in de hoofdrollen, kreeg lovende kritieken. 'Prachtige mu ziek onderstreept duistere onderto nen', luidde ook de waardering voor de componist. Zelf vond hij dat er nog meer te vertellen viel. Het venijn dat Hofman zo subtiel in zijn boek heeft verweven, zou volgens hem best wat meer tot ui ting mogen komen. Joost Kleppe doet dat nu - samen met Gabby Bakker, de actrice die de rol van Sneeuwwitje vertolkte in de opera - met een eigenzinnige versie van Zwart als Inkt, donder dag in Podium 't Beest in Goes. „Het is dus heel wat anders dan de opera. Het wordt een soort hoor spel, waarin ik piano speel en ook zal zingen, alleen en samen met Gabby en waarin we teksten uit spelen. Het is een sober concept ge worden, maar ik vind dat de oor spronkelijke tekst van Hofman hierin meer tot zijn recht komt", aldus Kleppe. Hoewel het Wim Hofman-jaar 2006 inmiddels ruimschoots voor bij is, wilde programmeur Rens Schot van 't Beest deze voorstel- 'Het is heel wat anders dan de opera. Het wordt een soort hoorspel' ling 'als extra toetje' nog best in het aanbod opnemen. „We heb ben er al eerder mee opgetreden in Utrecht. Daar kregen we goede reacties. Of we er het komend sei zoen nog meer mee gaan doen, is mede afhankelijk van de ervaring komende week in Goes", zegt Kleppe. De boeken van Hofman spreken hem aan. „Sprookjes zijn bij uit stek geschikt voor een theatrale versie. Ze bieden een mythische vertelling die je raakt zonder steeds een beroep te hoeven doen op de verstandelijke kant. Spiegels die bewegen bijvoorbeeld en Sneeuwwitje die ineens in de ber gen is, terwijl dat eigenlijk niet klopt. Dat kan dan allemaal. Bo vendien verwoordt Hofman de ra felige kanten van elk personage, maar hij doet dat met zoveel com passie voor de karakters, dat je er begrip voor krijgt. Dwergen zijn dan niet raar, maar eerder maat schappelijk ontwricht." Componeren begint bij Kleppe meestal met poëzie. Hij leest ge dichten altijd met het oog 'of er muziek in zit'. Werk van onder meer Jacques Prévert, Fernando Pessoa en William Blake leverde hem eerder al inspiratie. Ook Zwart als Inkt heeft de ken merken van een gedicht. De sug gestie dit verhaal tot opera te be werken, kreeg hij overigens des tijds van de auteur zelf Een advies Joost Kleppe. dat Kleppe dus graag heeft ge volgd. Kleppe studeerde compositie bij Tristan Keuris aan het Utrechts Conservatorium. In 1990 sloot hij zijn studie af met de Prijs voor Compositie, waarbij zijn liederen cyclus Winter een speciale vermel ding kreeg. Studiebeurzen stelden hem in staat zijn blik en muzikale kennis te verruimen in Hongarije, Enge land en Duitsland. „In Boedapest kreeg ik vooral waardering voor de volksmuziek. Voor die tijd compo neerde ik vooral complexe muziek. Door die volksmuziek leerde ik dat eenvoud ook heel mooi kan zijn en bovendien composities toe gankelijker maakt voor een breder publiek." Wat Kleppe betreft zouden moder ne componisten dan ook wat meer verbinding mogen maken met wereldmuziek en popmuziek. „Misschien moet de aanzet daar toe vooral van componisten uit de provincies komen. Bij hen draait het vaak in de eerste plaats om wat je raakt. In de Randstad zijn de muziekmakers altijd wat meer bezig met wat bon ton is op een bepaald moment." Muziekvoorstelling Zwart als Inkt door Joost Kleppe en Gabby Bakker, donderdag 20 september in Podium 't Beest in Goes. Aanvang: 20.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 61