In dialoog met Rembrandt en klassiek op
Subtiel venijn van Wim Hofman extra belicht
Goese beiaard
Boerdam in rol
van Assepoester
PZC Zaterdag 15 september 2007 41
GOES - De Stichting Goese Beiaard
viert zaterdag 22 september het
40-jarig jubileum met een beiaard
concert in de Goese Grote kerk. Be
halve 'gewone' beiaardmuziek, de
ze keer te beluisteren in de kerk,
en niet op straat, staat er experi
mentele muziek op het program
ma. Stadsbeiaardier Sjoerd Tam-
minga speelt een compositie uit
1646 van Jacob van Eyck. Blokflui-
tist Erik Bosgraaf neemt ook werk
van Van Eyck onderhanden maar
laat het deels door een computer
omzetten in klokgelui. De klok-
fluitgeluiden zullen zich verras
send gedragen in de kerk.
De nieuwe muziek tijdens de jubi
leumviering is van de hand van
Jorrit Tamminga. Er zijn werken
voor beiaard en live-elektronica,
en een stuk voor beiaard en be
werkte klanken van saxofoon,
stem en viool. Daarin is ook plaats
gemaakt voor Erik Bosgraaf en or
ganist )os Vogel.
Tussen 14.00 en 17.00 uur kan het
publiek gewoon de kerk inlopen.
Zitten en zwijgen hoeft niet.
Vyacheslav Mikhailov: „Ik beschouw Rembrandt als mijn meester. De techniek heb ik van hem afgekeken."
Eendaagse expositie
Russische kunstenaar
Vyacheslav Mikhailov.
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - Hij is weer even terug
in Vlissingen: de bekende Russi
sche kunstenaar Vyacheslav Mi
khailov. Twee jaar geleden maakte
hij ter plekke een serie bijzondere
abstracte werken. Nu heeft hij in
twee weken tijd maar liefst veer
tien schilderijen gemaakt die een
heel andere, figuratieve kant van
hem laten zien.
De inspiratiebron is in één oogop
slag duidelijk: Rembrandt. „Ik be
schouw hem als mijn meester",
zegt Mikhailov. „De techniek heb
ik van hem afgekeken. Hij toonde
bovendien een grote betrokken
heid bij zijn naasten. Dat spreekt
me erg aan."
De afgelopen 25 jaar heeft hij zo'n
honderd van dit soort werken ge
maakt. „Ik noem ze: mijn dialoog
met Rembrandt." Onder die titel
is vorig jaar, op initiatief van het
Nederlands consulaat, een grote
tentoonstelling van Mikhailovs
schilderijen geweest in Sint Peters-
burg.
In Vlissingen zijn de imponerende
schilderijen - samen met het ab
stracte werk en de mooie tekenin
gen - slechts één dag, morgen, te
zien. Er zijn plannen voor een
overzichtstentoonstelling volgend
jaar rond deze tijd in Utrecht en
mogelijk ook in Zeeland.
Dat hij tijdens zijn verblijf in Vlis-
foto Ruben Oreel
singen zo veel werk heeft vervaar
digd, op basis van schetsen die hij
thuis had gemaakt, is volgens Mik
hailov niet uitzonderlijk. „Ik ben
inmiddels een ervaren kunstenaar
en ken mijn werk heel goed. Het is
precies wat Picasso ookzei: 'Ik ben
niet op zoek, maar ik vind'. Ik
weet wat ik doe."
n^1 Het werk van Mikhailov is morgen
te zien in het Kijk-Huis/Kunstuit-
leen, hoek Zeilmarkt-Gravestraat in
Vlissingen, van 15.30 tot 18.00 uur.
SLUIS - De uit Sluis afkomstige ac
trice, musicalster en zangeres Mai-
ke Boerdam speelt tot eind septem
ber de rol van Assepoester in de
musical Into the woods in het on
langs geopende theater M-Lab in
Amsterdam. In het theater krijgt
nieuw Nederlands muziektheater
talent de kans ideeën te ontwikke
len tot daadwerkelijke producties.
Into the woods is een vrolijke musi
cal waarin verschillende sprookjes
figuren zich met eikaars verhaal be
moeien.
De cast, met zowel grote namen
als jong talent, bestaat behalve uit
Maaike Boerdam uit onder ande
ren Vera Mann, Dick Cohen, Wie-
neke Remmers en René van Koot-
en.
Eigenzinnige versie
van Zwart als Inkt
in Podium 't Beest.
door Ali Pankow
GOES - De opera Sneeuwwit naar
het boek Zwart als Inkt van Wim
Hofman was vorig jaar luchtig en
het verhaal draaide vooral om de
moeder. De titelrol was wat onder
gesneeuwd, vindt componist Joost
Kleppe uit Nijmegen.
De opera, met Loes Luca en Paul
R. Kooy in de hoofdrollen, kreeg
lovende kritieken. 'Prachtige mu
ziek onderstreept duistere onderto
nen', luidde ook de waardering
voor de componist. Zelf vond hij
dat er nog meer te vertellen viel.
Het venijn dat Hofman zo subtiel
in zijn boek heeft verweven, zou
volgens hem best wat meer tot ui
ting mogen komen.
Joost Kleppe doet dat nu - samen
met Gabby Bakker, de actrice die
de rol van Sneeuwwitje vertolkte
in de opera - met een eigenzinnige
versie van Zwart als Inkt, donder
dag in Podium 't Beest in Goes.
„Het is dus heel wat anders dan de
opera. Het wordt een soort hoor
spel, waarin ik piano speel en ook
zal zingen, alleen en samen met
Gabby en waarin we teksten uit
spelen. Het is een sober concept ge
worden, maar ik vind dat de oor
spronkelijke tekst van Hofman
hierin meer tot zijn recht komt",
aldus Kleppe.
Hoewel het Wim Hofman-jaar
2006 inmiddels ruimschoots voor
bij is, wilde programmeur Rens
Schot van 't Beest deze voorstel-
'Het is heel wat anders
dan de opera. Het wordt
een soort hoorspel'
ling 'als extra toetje' nog best in
het aanbod opnemen. „We heb
ben er al eerder mee opgetreden
in Utrecht. Daar kregen we goede
reacties. Of we er het komend sei
zoen nog meer mee gaan doen, is
mede afhankelijk van de ervaring
komende week in Goes", zegt
Kleppe.
De boeken van Hofman spreken
hem aan. „Sprookjes zijn bij uit
stek geschikt voor een theatrale
versie. Ze bieden een mythische
vertelling die je raakt zonder
steeds een beroep te hoeven doen
op de verstandelijke kant. Spiegels
die bewegen bijvoorbeeld en
Sneeuwwitje die ineens in de ber
gen is, terwijl dat eigenlijk niet
klopt. Dat kan dan allemaal. Bo
vendien verwoordt Hofman de ra
felige kanten van elk personage,
maar hij doet dat met zoveel com
passie voor de karakters, dat je er
begrip voor krijgt. Dwergen zijn
dan niet raar, maar eerder maat
schappelijk ontwricht."
Componeren begint bij Kleppe
meestal met poëzie. Hij leest ge
dichten altijd met het oog 'of er
muziek in zit'. Werk van onder
meer Jacques Prévert, Fernando
Pessoa en William Blake leverde
hem eerder al inspiratie.
Ook Zwart als Inkt heeft de ken
merken van een gedicht. De sug
gestie dit verhaal tot opera te be
werken, kreeg hij overigens des
tijds van de auteur zelf Een advies
Joost Kleppe.
dat Kleppe dus graag heeft ge
volgd.
Kleppe studeerde compositie bij
Tristan Keuris aan het Utrechts
Conservatorium. In 1990 sloot hij
zijn studie af met de Prijs voor
Compositie, waarbij zijn liederen
cyclus Winter een speciale vermel
ding kreeg.
Studiebeurzen stelden hem in
staat zijn blik en muzikale kennis
te verruimen in Hongarije, Enge
land en Duitsland. „In Boedapest
kreeg ik vooral waardering voor de
volksmuziek. Voor die tijd compo
neerde ik vooral complexe muziek.
Door die volksmuziek leerde ik
dat eenvoud ook heel mooi kan
zijn en bovendien composities toe
gankelijker maakt voor een breder
publiek."
Wat Kleppe betreft zouden moder
ne componisten dan ook wat
meer verbinding mogen maken
met wereldmuziek en popmuziek.
„Misschien moet de aanzet daar
toe vooral van componisten uit de
provincies komen. Bij hen draait
het vaak in de eerste plaats om
wat je raakt. In de Randstad zijn
de muziekmakers altijd wat meer
bezig met wat bon ton is op een
bepaald moment."
Muziekvoorstelling Zwart als Inkt
door Joost Kleppe en Gabby Bakker,
donderdag 20 september in Podium
't Beest in Goes.
Aanvang: 20.30 uur.