cm
Die presentatrice, kom.
Speelfilm Bijbrengt muziek en
Broodje Puckey
De krant 5 weken voor 15 euro!
PZC
2 Zaterdag 15 september 2007 PZC
MAIKEL HARTE
Ik ben gisteren een kijkje gaan nemen bij het beeld van
Thom Puckey dat vorige week in Terneuzen officieel werd
onthuld. 'De man met cape' zorgde voor veel ophef, want
een beeld van een blote man in het openbare straatbeeld dat
zou niet door de beugel kunnen. Volledig onterecht al die com
motie, want het is echt maar een klein lulletje hoor. Ik heb er
zelfs enige mate van zelfvertrouwen aan kunnen ontlenen.
Ik vraag me af of al die ophef de reden is geweest om het
beeld een beetje schamel weg te zetten. Het beeld staat name
lijk op een plek waar je niet makkelijk langs loopt, het valt ei
genlijk tussen wal en schip.
Maar misschien is dat wel juist de kunstzinnige en diepere ge
dachte achter de locatie. Immers, het ontwerp van het Terneu-
zense stadhuis is te typeren als
een schip en de zeedijk valt te
beschouwen als de wal en daar
staat het precies tussen. Het
beeld zou op een andere plaats,
bijvoorbeeld op de kop van een
pier of pal aan de Schelde in de
hoek voor het Waterfront, veel meer opdoen.
Niet gehinderd door enige kennis van kunst vind ik het name
lijk wel een mooi beeld en mede gezien de grootte zou het al
lure kunnen hebben. Dat heeft het nu te weinig. Om er nu
wat van te maken zou eigenlijk de ruimte rond het beeld op
nieuw ingericht moeten worden, zodat het wat makkelijker
volk trekt.
Ik heb mijn vrouw al voorgesteld een frituur te beginnen te
genover het beeld. In België moet van de overheid de frituur
uit het straatbeeld verdwijnen en als die plannen doorgaan
wordt het voor Belgen straks pure nostalgie om een frituur te
bezoeken. Bezoek Terneuzen, stad van Friet en Wiet. Onze
specialiteit wordt geheel in stijl van het beeld een broodje
Puckey, een broodje warme worst. Een kleintje dan.
Onterecht al die
commotie, want het is
maar een klein lulletje
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Beveland-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Tel: 0115-645769
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Steenstraat 37, Hulst
Tel: 0114-371379
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Familieberichten 0800-8060
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Bel PZC Lezersservice
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: een medewerker spreken
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
e-mail: lezersservice@pzc.nl
postadres: PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
één maand voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 22,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 64,00 (acceptgiro €67,00)
Jaar €245,50 (acceptgiro €248,50)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 64,- per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 67,- per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice. Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
PostcodeWoonplaats
Telefoonnummer Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De trouwe volgers die erbij
konden zijn, waren eensge
zind in hun oordeel: de
Umoja-concerten die Blof vorig
jaar in het Nieuwe Luxor in Rotter
dam gafj waren met afstand het
beste wat de Zeeuwse band ooit
op een podium heeft laten zien.
De optredens hadden een onge
kende intensiteit en de muzikale
eenwording van het Umoja-pro-
ject werd daar pas maximaal voel
baar. Die concerten zijn de basis
van de bioscoopfilm Een manier
om thuis te komen - Umoja live.
Het is een waagstuk, want concert
registraties zijn niet zelden een flet
se afspiegeling van wat de bezoe
ker destijds heeft ervaren. Boven
dien is de vraag wat de bijna twee
uur durende documentaire nog
kan toevoegen aan bijvoorbeeld de
EEN MANIER OM THUIS TE..
Regie: Chiem van Houweninge jr.,
Peter Slager. Te zien bij Film by
the Sea. Vanaf 20/9 ook elders.
door Rolf Bosboom
uitvoerige dvd bij het album Umo
ja en aan het vele dat al gezegd en
geschreven is over de muzikale we
reldreis van de band.
Het pakt - en dat is een grote ver
dienste - buitengewoon goed uit.
De prachtige opnamen van de Rot
terdamse concerten, gefilmd uit al
le. denkbare hoeken, brengen de
muziek en de muzikanten heel
dichtbij en maken de emotie waar
mee de optredens waren door
drenkt (opnieuw) voelbaar. Haar
fijn is bijvoorbeeld vastgelegd hoe
Cristina Branco en Paskal lakob-
sen in elkaar opgaan tijdens Dan
sen aan zee en, verderop in de film,
in Herinnering aan later - een waar
muzikaal liefdesspel.
Desondanks neigt het eerste deel
van de documentaire naar het
voorspelbare. De Luxor-beelden
worden afgewisseld met reisopna-
men en de vier bandleden die ver
tellen over de achtergronden van
hun Umoja-project. Het is nodig
om het kader te schetsen, maar
veel beelden en citaten zullen fans
inmiddels bekend voorkomen.
Na drie kwartier slaat de film, vrij
abrupt, een andere weg in en er
volgt een gedeelte dat de kijker
naar het puntje van zijn stoel doet
schuiven. Het begint met de onder-
Marga Vermue arriveert, sinds
haar ringrij-avontuur in elk geval
een Zeeuwse - zij het gevallen -
ster. Uit een auto stapt een be
kend gezicht. Die televisiepresen
tatrice, kom, hoe heet ze ook al
weer? Naamkaartjes, ze zouden
het verplicht moeten stellen.
„Geen gewone mensen meer op
de catwalk", geeft een beveili
gingsman door. Kijk, dat schept
duidelijkheid. Vanaf nu komen al
leen maar VIP's langs. Politiemo
toren met zwaailichten arriveren.
Limousines beginnen af en aan te
rijden. Marjan Berk opent de
reeks Bekende Nederlanders en
vele anderen volgen: Georgina
Verbaan, Peter van Straaten,
Frans Weisz, diverse soapsterren,
Frank Boeijen, Emile Ratelband
(die nog steeds 'Tsjakka' roept zo
dra hij een camera ruikt),
Cristina Branco en nog een hele
rits. Voor de fotografen is het
spitsuur.
Een dame wandelt anoniem naar
binnen, volstrekt genegeerd door
publiek en pers. Een schandelijke
ontvangst voor een van de hoog
ste gasten van de avond: zange
res, actrice en regisseuse lane Bir-
kin. Niemand die haar kent of
herkent. Ze neemt het nog goed
op.
Rond kwart over acht komen de
limousines voor de laatste keer
om de hoek. Het moment waar
op iedereen heeft gewacht is
daar: de aankomst van Blof. Nor
man Bonink, met vrouw en kin
deren, voorop, gevolgd door Pas-
kal Jakobsen en zijn aanstaande,
Bas Kennis en Peter Slager met
zijn echtgenote. Het viertal, ook
keurig in smoking, wordt onder
gedompeld in een zee van came
ra- en flitslicht. De band die zich
altijd verre heeft gehouden van
glamour geniet even van een wa
re sterrenontvangst. Hollywood
in Holland.
Eregast Jane Birkin wordt bij de opening van Film by the Sea verwelkomd
door Leo Hannewijk (linksboven). Ook actrice Georgina Verbaan (rechts
boven), de Portugese zangeres Christina Branco (rechtsonder), zanger
Danny Vera en Escha Tanihatu (onder Birkin) en Blofzanger Paskal Jacob-
se en zijn verloofde, Doortje (linksonder), schreden over de rode loper
voor de bioscoop in Vlissingen. foto's Lex de Meester
Societyminnend Nederland
verzamelde zich gisteravond
in Vlissingen voor het begin
van Film by the Sea. Langs
de rode loper is het speuren
naar Bekende Nederlanders.
door Rolf Bosboom
Waar zijn ze
toch? Een
kwartier ge
wacht en nog
geen VIP ge
spot. Toch is het glamourgehalte
van het filmfestival dit jaar naar
verluidt groter dan ooit, getuige
ook de rode loper die dit jaar is ge
promoveerd tot een lange, hoge
rode catwalk, zodat iedereen
goed kan zien wie tot de gala-ope
ning is uitverkoren. Tot nu toe
moeten we het echter doen met
een lokale schrijver en een vaag
bekende wethouder.
Maar het is nog vroeg. En er valt
genoeg te zien bij de entree van
Cine City. Veel dames hebben
zichtbaar hun best gedaan. Beval
lige galajurken, fraai geëtaleerde
decolletés, zorgvuldig geboetseer
de kapsels en andere staaltjes
huisvlijt passeren. De heren heb
ben zich in grote meerderheid
aan het black tie-voorschrift ge
houden en vormen een zwarte
stoet van strikken. Maar bekend?
Al schrijden sommigen wel met
een blik van 'Je herkent me toch
wel?' richting ingang.
Paparazzi loop van Tellingen
meldt zich, dus dat biedt hoop.
Er zijn trouwens opmerkelijk veel
fotografen en cameraploegen aan
wezig. Het NOS-journaal inter
viewt festivaldirecteur Leo Hanne
wijk. Nieuwsgierige Vlissingers
drommen samen rond de bio
scoop om de high society van
dichtbij te zien.