Een schaal zeewater Zoeken naar Jason Bourne maakt dizzy Elke Nederlander moet filn versluis willeboer Mooie vingeroefening voor het reddersmonument 36 Donderdag 13 september 2007 PZC VIJF VRAGEN AAN FRANK VAN DOESELAAR In Middelburg begint morgen De Literatuur- fabriek. Elke maand praten 40 mensen in De Drukkerij over boeken, onder leiding van Lidewijde Paris en Frank van Doeselaar. Naam: Frank van Doeselaar Leeftijd: 46 Woonplaats: Middelburg Beroep: Docent Nederlands door Rolf Bosboom Waarom De Literatuurfabriek? „Er gebeuren allerlei dingen op literair gebied. Je hebt de grote bijeen komsten en festivals maar daar is vaak weinig interactie met het publiek en er zijn heel veel leesclubs, waar altijd dezelfde mensen de kar moeten trekken. Wij lopen al langer met het idee rond om iets inhoudelijks op te zetten voor een niet al te grote groep, zodat mensen interactief mee kunnen doen en er over wezenlijke dingen kan worden gepraat, zonder dat je weer vervalt in academisch geneuzel. Het uitgangspunt daarbij is dat lezen nog altijd een van de leukste bezigheden is." Op wat voor publiek richten jullie je? „We gaan er wel van uit dat mensen een bepaalde leeservaring hebben, dat het échte lezers zijn. We werken met passe-partouts, omdat we het nog niet aandurfden om per bijeenkomst af te wachten hoeveel mensen er komen. Dat wil niet zeggen dat men ook alle bijeenkomsten hoeft bij te wonen. De deelnemers mogen hun passe-partout ook uitlenen." Morgenmiddag is de eerste bijeenkomst. Waar gaat die over? „Deze staat in het teken van kennismaken en duidelijk maken wat ons voor ogen staat. Daarnaast kijken we terug naar wat men gelezen heeft in de zomer: wat is er in positieve zin opgevallen, wat bleek uiteindelijk toch een teleurstelling te zijn? Ook kijken we vooruit: wat kunnen we de komende tijd verwachten?" Hoe is de belangstelling? „We zitten propvol. We kunnen 40 mensen hebben, maar ik heb begre pen dat we wel twee groepen hadden kunnen vullen. Dat heeft me wel verbaasd. Of het is een gat in de markt of in de dingen die al op het lite raire vlak worden georganiseerd wordt onze aanpak blijkbaar gemist." Kunnen we nog grote namen in Middelburg verwachten? „Ja, zeker. Maar die hou ik nog even voor me." Arnesteinweg 27 te Middelburg tel. 0118-629056 www.versluisenwilleboer.nl ÓÓK VOOR HARDGLAZEN DEUREN VLAKGLAS, KUNSTSTOF- EN ALUMINIUM KOZIJNEN Ontwerp een nieuw Zeeuws product, zo luidde enkele maanden geleden de uitnodiging. De oogst, bijna dertig inzendingen, is vanaf vandaag te zien bij CBK Zeeland in Middelburg door Rolf Bosboom Er is een groeiende vraag naar goed vormgegeven objecten en producten, constateerde CBK Zee land. Om ook te zorgen voor vol doende aanbod deed het provincia le centrum voor beeldende kunst, vormgeving en architectuur een brede oproep om nieuwe Zeeuwse producten te ontwerpen. De ver koopprijs mocht niet boven de 250 euro uitkomen. „We wilden dat vormgevers, beeldend kunstenaars en architecten juist met kleinere dingen kwamen, die ook geschikt zijn als bijvoorbeeld een cadeautje of een relatiegeschenk", zegt Jobi- ne Roest, coördinator vormgeving. Over het aantal inzendingen is zij niet ontevreden. „We hadden er liever er nog iets meer gehad. Som mige mensen vonden dat ze onvol doende tijd hadden. Een aantal in zendingen is toch ook vrij prijzig geworden. De resultaten zijn wel heel verrassend. Zo zie je bijvoor beeld dat iemand die normaal schildert ineens een meubeltje gaat ontwerpen, zoals Machteld van der Wijst." Alle ontwerpen zijn te koop in de e-shop (digitale winkel) van CBK Zeeland, hoewel het veelal gaat om unica. Niet elk product is zo maar in serie te vervaardigen. „Het meeste is wel reproduceerbaar, maar als iemand er honderd wil, wordt het lastig", zegt Roest. „Dan moet je zoeken naar combinaties van producenten en vormgevers of kunstenaars. Het is onze taak om die twee partijen bij elkaar te brengen." De tentoonstelling omvat uiteenlo pende objecten, van porseleinen krabbenpoten als halssieraad (Teja van Hoften) tot een vernuftige 'ta felbox' (Taco Tuinhof) en van sjaals met typisch Zeeuwse prints tot een inklapbaar en in hoogte verstelbaar zitelement (Joan van Houwelingen). Het duo N-N (Hans Overvliet Ramon de Nen- nie) creëerde met Zeeland New Watercolours 'de ultieme Zee land-vakantieherinnering'. Het is een zuil, in verschillende uitvoerin gen, met daarop een glazen schaal tje met Zeeuws zeewater. Het wa ter is 'op door veel toeristen be zochte plaatsen op specifieke tijd stippen ingezameld'. Als refill zijn er losse flessen zeewater verkrijg baar. Er is verder werk te zien van Sia Braakman, Suzanne Bohncke, Ni- coline van Boven, Marco Bouw man, Carolina Apolonia, Carina Dumais, Monique Dommanschet, Toos van Holstein, Willy Leijnse, Mote, Eric Odinot, Caroline Pas- senier, John Riek wel, Yolanda Roosen, Bianca Runge, Sela, Dor- othée Sybenga, Tina Verburg, Con- ny Umbgrove en Barbara Voit. IJl 'Nieuw Zeeuws product' wordt van- daag om 1 7.00 uur geopend door gedeputeerde Harry van Waveren. De expositie is te zien t/'m 19 okto ber bij CBK Zeeland, Balans 17, Mid delburg. Geopend: ma. t/m vr. 9.00-17.00 uur, 1e zondag van de maand 13.00-17.00 uur. De e-shop van de expositie is te vin den op www.cbkzeeland.nl. 'Luz brocado', sfeerverlichtingsobject van Toos van Holstein uit Middelburg. „Ik ben vooral bekend door mijn schilderijen, maar tegenwoordig ben ik ook steeds meer met ruimtelijke dingen bezig, zoals het reddersmonument in Veere. De uitnodiging van CBK Zeeland viel precies op tijd op de mat, want het leek me een mooie vingeroefe ning voor het monument. In het pakhuis waarin ik woon, zit een houten paneel uit de achttiende of ne gentiende eeuw waardoor ik me al heel lang uitge daagd voel. Het motief daarvan is de basis geweest voor de ontwerpen die ik op de computer heb ge maakt en die zijn uitgevoerd in roestvrijstaal: een kleerophangobject, een sfeerverlichtingsobject en een tafeltje, maar dat bleek duurder te zijn dan de 250 eu ro die was toegestaan. Ik heb ze mooie Spaanse na men gegeven - Mesa brocado, Ropas brocado en Luz brocado - omdat ik vind dat ze er heel zuidelijk uit zien. Het past ook goed bij mij." Kijken naar The Bourne Ultimatum is zoiets als twee uur lang in de botsautootjes zitten. Luxueuze botsautootjes, dat wel, prachtig af gewerkt en nog comfortabel bo vendien. Maar toch, na twee uur sta je opgewonden en een beetje dizzy aan de kant en weet je eigen lijk niet goed wat je overkomen is. The Bourne Ultimatum begint er gens waar The Bourne Supremacy in 2004 ophield. Ex-CIA-agent lason Bourne (Matt Damon) strompelt door Moskou. Het pro bleem voor hem is dat hij geen rust in zijn leven kan vinden, voor dat de vraag is beantwoord die ook in de derde Bourne-film cen traal staat: wie is Jason Bourne? Een gewetenloze moordenaar die altijd zal moorden, of is hij een goed mens, dat berouw kent? THE BOURNE ULTIMATUM Film. Regie: Paul Greengrass. Met: Matt Damon, Joan Allan. Te zien in: Vlissingen en Terneuzen. door Hetty van Rooij Ditmaal komt de actie op gang doordat Jason Bourne zijn eigen naam ziet in een krantenartikel over een illegale 'sectie-stiekem' binnen de CIA. Hij gaat op zoek naar de journalist die het artikel heeft geschreven. Maar de 'sec tie-stiekem' onder leiding van de enge Noah Vosen (David Stra- thairn) krijgt de indruk dat Bour ne zélf tegen een journalist heeft gepraat. Vervolgens komt de hele CIA in actie om zowel de journa list als Bourne te vermoorden. The Bourne Ultimatum volgt de structuur van de twee eerdere films: als er op Bourne wordt ge jaagd, draait hij de rollen om en - gaat hij zelf op jacht. Ditmaal voert de tocht door Moskou, Lon den, Spanje en Tanger. Jason Bour ne komt dicht bij de waarheid over zijn identiteit, maar toch ook weer niet zó dicht dat er geen vier de film in zou zitten. Maar daar gaat het eigenlijk ook niet om. Regisseur Paul Greengrass heeft een razendsnelle, inventieve en in telligente spionage-actiethriller af geleverd. The Bourne Ultimatum staat voor knap gemaakt entertain ment, ook voor de mensen die doorgaans niet zo snel warm lo pen voor dit genre. Moeder van Axelse cineast is trots op uitverkiezing. door René Hoonhorst AXEL - Moeder E.N. de Putter- Scheele is nog net zo bescheiden als veertien jaar geleden in de film. De rolprent Het is een schone dag geweest van zoon Jos is deze week opgenomen in de canon van de Nederlandse film. In die film uit 1993 legde Jos de Putter een verdwijnende manier van (boeren)leven vast op de boer derij van zijn ouders. Mevrouw De Putter en wijlen haar man had den dus de hoofdrollen in de des tijds al veelgeprezen documentai re. De boerderij van het echtpaar, het Zeeuws-Vlaamse landschap en het weer vervulden de overige hoofdrollen. De Putter-Scheele is trots dat haar zoons film door de uitverkiezing in de canon in het collectieve geheugen van elke Ne derlander moet doordringen. Over haar eigen rol is ze bescheiden. „Mijn man droeg de film", stelt ze. Of haar zoons film echt bij toe komstige generaties nog bekend zal zijn, betwijfelt ze. „Er is zoveel ellende in de wereld en mensen worden overspoeld met zoveel in formatie. Maar dat Jos nu pluimen krijgt, is verdiend. Hij leeft echt voor de films die hij maakt." Mevrouw De Putter had al het idee dat Het is een mooie dag ge weest al min of meer vergeten was. De eerste paar jaar na verschijning werd ze er nogal eens op aange sproken, maar dat is al een hele 'Zeeland New Watercolours', ontworpen do

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 56