Een schaal zeewater
Zoeken naar Jason Bourne maakt dizzy Elke Nederlander moet filn
versluis willeboer
Mooie vingeroefening voor het reddersmonument
36 Donderdag 13 september 2007 PZC
VIJF VRAGEN AAN
FRANK VAN DOESELAAR
In Middelburg begint morgen De Literatuur-
fabriek. Elke maand praten 40 mensen in
De Drukkerij over boeken, onder leiding
van Lidewijde Paris en Frank van Doeselaar.
Naam: Frank van Doeselaar
Leeftijd: 46
Woonplaats: Middelburg
Beroep: Docent Nederlands
door Rolf Bosboom
Waarom De Literatuurfabriek?
„Er gebeuren allerlei dingen op literair gebied. Je hebt de grote bijeen
komsten en festivals maar daar is vaak weinig interactie met het publiek
en er zijn heel veel leesclubs, waar altijd dezelfde mensen de kar moeten
trekken. Wij lopen al langer met het idee rond om iets inhoudelijks op
te zetten voor een niet al te grote groep, zodat mensen interactief mee
kunnen doen en er over wezenlijke dingen kan worden gepraat, zonder
dat je weer vervalt in academisch geneuzel. Het uitgangspunt daarbij is
dat lezen nog altijd een van de leukste bezigheden is."
Op wat voor publiek richten jullie je?
„We gaan er wel van uit dat mensen een bepaalde leeservaring hebben,
dat het échte lezers zijn. We werken met passe-partouts, omdat we het
nog niet aandurfden om per bijeenkomst af te wachten hoeveel mensen
er komen. Dat wil niet zeggen dat men ook alle bijeenkomsten hoeft bij
te wonen. De deelnemers mogen hun passe-partout ook uitlenen."
Morgenmiddag is de eerste bijeenkomst. Waar gaat die over?
„Deze staat in het teken van kennismaken en duidelijk maken wat ons
voor ogen staat. Daarnaast kijken we terug naar wat men gelezen heeft
in de zomer: wat is er in positieve zin opgevallen, wat bleek uiteindelijk
toch een teleurstelling te zijn? Ook kijken we vooruit: wat kunnen we
de komende tijd verwachten?"
Hoe is de belangstelling?
„We zitten propvol. We kunnen 40 mensen hebben, maar ik heb begre
pen dat we wel twee groepen hadden kunnen vullen. Dat heeft me wel
verbaasd. Of het is een gat in de markt of in de dingen die al op het lite
raire vlak worden georganiseerd wordt onze aanpak blijkbaar gemist."
Kunnen we nog grote namen in Middelburg verwachten?
„Ja, zeker. Maar die hou ik nog even voor me."
Arnesteinweg 27 te Middelburg
tel. 0118-629056
www.versluisenwilleboer.nl
ÓÓK VOOR HARDGLAZEN DEUREN
VLAKGLAS, KUNSTSTOF- EN
ALUMINIUM KOZIJNEN
Ontwerp een nieuw Zeeuws
product, zo luidde enkele
maanden geleden de
uitnodiging. De oogst, bijna
dertig inzendingen, is vanaf
vandaag te zien bij CBK
Zeeland in Middelburg
door Rolf Bosboom
Er is een groeiende vraag
naar goed vormgegeven
objecten en producten,
constateerde CBK Zee
land. Om ook te zorgen voor vol
doende aanbod deed het provincia
le centrum voor beeldende kunst,
vormgeving en architectuur een
brede oproep om nieuwe Zeeuwse
producten te ontwerpen. De ver
koopprijs mocht niet boven de 250
euro uitkomen. „We wilden dat
vormgevers, beeldend kunstenaars
en architecten juist met kleinere
dingen kwamen, die ook geschikt
zijn als bijvoorbeeld een cadeautje
of een relatiegeschenk", zegt Jobi-
ne Roest, coördinator vormgeving.
Over het aantal inzendingen is zij
niet ontevreden. „We hadden er
liever er nog iets meer gehad. Som
mige mensen vonden dat ze onvol
doende tijd hadden. Een aantal in
zendingen is toch ook vrij prijzig
geworden. De resultaten zijn wel
heel verrassend. Zo zie je bijvoor
beeld dat iemand die normaal
schildert ineens een meubeltje
gaat ontwerpen, zoals Machteld
van der Wijst."
Alle ontwerpen zijn te koop in de
e-shop (digitale winkel) van CBK
Zeeland, hoewel het veelal gaat
om unica. Niet elk product is zo
maar in serie te vervaardigen. „Het
meeste is wel reproduceerbaar,
maar als iemand er honderd wil,
wordt het lastig", zegt Roest. „Dan
moet je zoeken naar combinaties
van producenten en vormgevers
of kunstenaars. Het is onze taak
om die twee partijen bij elkaar te
brengen."
De tentoonstelling omvat uiteenlo
pende objecten, van porseleinen
krabbenpoten als halssieraad (Teja
van Hoften) tot een vernuftige 'ta
felbox' (Taco Tuinhof) en van
sjaals met typisch Zeeuwse prints
tot een inklapbaar en in hoogte
verstelbaar zitelement (Joan van
Houwelingen). Het duo N-N
(Hans Overvliet Ramon de Nen-
nie) creëerde met Zeeland New
Watercolours 'de ultieme Zee
land-vakantieherinnering'. Het is
een zuil, in verschillende uitvoerin
gen, met daarop een glazen schaal
tje met Zeeuws zeewater. Het wa
ter is 'op door veel toeristen be
zochte plaatsen op specifieke tijd
stippen ingezameld'. Als refill zijn
er losse flessen zeewater verkrijg
baar.
Er is verder werk te zien van Sia
Braakman, Suzanne Bohncke, Ni-
coline van Boven, Marco Bouw
man, Carolina Apolonia, Carina
Dumais, Monique Dommanschet,
Toos van Holstein, Willy Leijnse,
Mote, Eric Odinot, Caroline Pas-
senier, John Riek wel, Yolanda
Roosen, Bianca Runge, Sela, Dor-
othée Sybenga, Tina Verburg, Con-
ny Umbgrove en Barbara Voit.
IJl 'Nieuw Zeeuws product' wordt van-
daag om 1 7.00 uur geopend door
gedeputeerde Harry van Waveren.
De expositie is te zien t/'m 19 okto
ber bij CBK Zeeland, Balans 17, Mid
delburg. Geopend: ma. t/m vr.
9.00-17.00 uur, 1e zondag van de
maand 13.00-17.00 uur.
De e-shop van de expositie is te vin
den op www.cbkzeeland.nl.
'Luz brocado', sfeerverlichtingsobject van Toos
van Holstein uit Middelburg.
„Ik ben vooral bekend door mijn schilderijen, maar
tegenwoordig ben ik ook steeds meer met ruimtelijke
dingen bezig, zoals het reddersmonument in Veere.
De uitnodiging van CBK Zeeland viel precies op tijd
op de mat, want het leek me een mooie vingeroefe
ning voor het monument. In het pakhuis waarin ik
woon, zit een houten paneel uit de achttiende of ne
gentiende eeuw waardoor ik me al heel lang uitge
daagd voel. Het motief daarvan is de basis geweest
voor de ontwerpen die ik op de computer heb ge
maakt en die zijn uitgevoerd in roestvrijstaal: een
kleerophangobject, een sfeerverlichtingsobject en een
tafeltje, maar dat bleek duurder te zijn dan de 250 eu
ro die was toegestaan. Ik heb ze mooie Spaanse na
men gegeven - Mesa brocado, Ropas brocado en Luz
brocado - omdat ik vind dat ze er heel zuidelijk uit
zien. Het past ook goed bij mij."
Kijken naar The Bourne Ultimatum
is zoiets als twee uur lang in de
botsautootjes zitten. Luxueuze
botsautootjes, dat wel, prachtig af
gewerkt en nog comfortabel bo
vendien. Maar toch, na twee uur
sta je opgewonden en een beetje
dizzy aan de kant en weet je eigen
lijk niet goed wat je overkomen is.
The Bourne Ultimatum begint er
gens waar The Bourne Supremacy
in 2004 ophield. Ex-CIA-agent
lason Bourne (Matt Damon)
strompelt door Moskou. Het pro
bleem voor hem is dat hij geen
rust in zijn leven kan vinden, voor
dat de vraag is beantwoord die
ook in de derde Bourne-film cen
traal staat: wie is Jason Bourne?
Een gewetenloze moordenaar die
altijd zal moorden, of is hij een
goed mens, dat berouw kent?
THE BOURNE ULTIMATUM
Film. Regie: Paul Greengrass.
Met: Matt Damon, Joan Allan. Te
zien in: Vlissingen en Terneuzen.
door Hetty van Rooij
Ditmaal komt de actie op gang
doordat Jason Bourne zijn eigen
naam ziet in een krantenartikel
over een illegale 'sectie-stiekem'
binnen de CIA. Hij gaat op zoek
naar de journalist die het artikel
heeft geschreven. Maar de 'sec
tie-stiekem' onder leiding van de
enge Noah Vosen (David Stra-
thairn) krijgt de indruk dat Bour
ne zélf tegen een journalist heeft
gepraat. Vervolgens komt de hele
CIA in actie om zowel de journa
list als Bourne te vermoorden.
The Bourne Ultimatum volgt de
structuur van de twee eerdere
films: als er op Bourne wordt ge
jaagd, draait hij de rollen om en -
gaat hij zelf op jacht. Ditmaal
voert de tocht door Moskou, Lon
den, Spanje en Tanger. Jason Bour
ne komt dicht bij de waarheid
over zijn identiteit, maar toch ook
weer niet zó dicht dat er geen vier
de film in zou zitten. Maar daar
gaat het eigenlijk ook niet om.
Regisseur Paul Greengrass heeft
een razendsnelle, inventieve en in
telligente spionage-actiethriller af
geleverd. The Bourne Ultimatum
staat voor knap gemaakt entertain
ment, ook voor de mensen die
doorgaans niet zo snel warm lo
pen voor dit genre.
Moeder van Axelse
cineast is trots op
uitverkiezing.
door René Hoonhorst
AXEL - Moeder E.N. de Putter-
Scheele is nog net zo bescheiden
als veertien jaar geleden in de film.
De rolprent Het is een schone dag
geweest van zoon Jos is deze week
opgenomen in de canon van de
Nederlandse film.
In die film uit 1993 legde Jos de
Putter een verdwijnende manier
van (boeren)leven vast op de boer
derij van zijn ouders. Mevrouw
De Putter en wijlen haar man had
den dus de hoofdrollen in de des
tijds al veelgeprezen documentai
re. De boerderij van het echtpaar,
het Zeeuws-Vlaamse landschap en
het weer vervulden de overige
hoofdrollen. De Putter-Scheele is
trots dat haar zoons film door de
uitverkiezing in de canon in het
collectieve geheugen van elke Ne
derlander moet doordringen. Over
haar eigen rol is ze bescheiden.
„Mijn man droeg de film", stelt ze.
Of haar zoons film echt bij toe
komstige generaties nog bekend
zal zijn, betwijfelt ze. „Er is zoveel
ellende in de wereld en mensen
worden overspoeld met zoveel in
formatie. Maar dat Jos nu pluimen
krijgt, is verdiend. Hij leeft echt
voor de films die hij maakt."
Mevrouw De Putter had al het
idee dat Het is een mooie dag ge
weest al min of meer vergeten was.
De eerste paar jaar na verschijning
werd ze er nogal eens op aange
sproken, maar dat is al een hele
'Zeeland New Watercolours', ontworpen do