Hij kent de weg in het hart van de cv-ketel in de 1 2 september 2007 Een cv-ketel heeft voor hem geen geheimen meer. Ja, hij kan wel eens wat tegenkomen waarbij hij even moet nadenken, maar over het algemeen weet servicemonteur Ronald Nützrnann (33) de weg in het inwendige van het apparaat. Dus een A6-storing heeft hij zo verholpen. door Annemarie Zevenbergen De Goesenaar Nütz rnann begon na zijn opleiding Elektra aan de MTS een loopbaan in de elek trotechniek. Na een aantal jaren maakte hij de overstap naar zijn huidige werkkring. „Ik werkte vroeger op grote projecten en zag dan alleen collega's en verder niets. Een jaar of zes, zeven gele den wilde ik wat anders en ben ik als servicemonteur aan de slag ge gaan. Nu komt ik overal bij men sen thuis. De afwisseling is veel groter. Ik kom van allerlei ketels te gen. Van oude bakbeestjes tot mo derne HR-ketels. En je ontmoet veel mensen." De servicemonteur werkte een tijd bij het Middelburgse Inhome en stapte vorig jaar over naar Wol ter Dros. „Ik had daar destijds een open sollicitatie naar ge stuurd. Toen hadden ze niemand nodig, maar vorig jaar werd ik spontaan gebeld. Ik had natuurlijk al een baan, dus ik moest een keu ze maken. Wolter Dros is een groot bedrijf en dat merk je in veel dingen." Grinnikend: „Zeker als je op de weg zit, je zwaait de hele dag. Je herkent de 'groene rakkers' al van kilometers afstand. Volgens mij heeft het bedrijf zelfs patent op die kleuren." De groen-paarse servicebussen van het bedrijf zijn inderdaad blikvangers. „Ik geloof dat er zo'n 120 van rondrijden." En dan te bedenken dat oprichter H. J. Dros vanuit een pand aan de Amsterdamse Prinsengracht in 1875 begon in de 'verwarmings- bussiness', destijds een noviteit. Het huidige bedrijf, onderdeel van de TBI-groep, is nu één van de grootste Nederlandse installatiebe drijven. Het werkterrein van Ronald Nütz rnann strekt zich uit van Noord-en Zuid-Beveland tot Tho- len en Bergen op Zoom. „We wer ken met verschillende ploegjes in een aantal gebieden. Ik houd me bezig met onderhoud en storin gen. Voor de installatie van de ke tels is een andere afdeling. Over het algemeen kom ik veel verschil lende dingen tegen. ]a, als je onder houd pleegt bij ketels van de wo ningbouwvereniging, heb je na tien ketels wel zin in wat anders. |e verricht dan iedere keer dezelf de handelingen. Maar ook dat hoort erbij." „Het leuke van mijn werk is dat je bij iedereen thuis komt. Van grote huizen waar je bijna niet durft te lopen, zo schoon is het er, tot hui zen waar je eerst de was moet weg halen voor je bij de ketel kan. Want ook dat kom je tegen. Ik ben een keer in een huis geweest dat zo vies was... De voordeur ging al haast niet open vanwege de lege bierflessen en oude kranten. De woonkamer was leeg, op een enor me bank en een grote tv met Playstation na. Maar er liepen wel heel veel honden en katten rond en overal lagen uitwerpselen. Daar ga ik dus niet nog een keer naar toe." „De meeste mensen zijn gewoon aardig, zeker ouderen. Die zitten vaak gewoon verlegen om een praatje. Ik begrijp dat wel, als ze al leen zijn is het ook gezellig om wat aanspraak te hebben. Als je daar binnenkomt, staat er al koffie, mét verhalen. Zo van 'zeg die Jan van die en die gaat trouwen met die, daar begrijp ik niks van'. Dan moet ik af en toe echt zeggen dat ik naar de ketel moet kijken. En na een half uur is er weer koffie, met een koekje. Sommige dingen ver geet je ook niet. Ik was laatst bij een ouder echtpaar dat zo blij was dat ik de storing had verholpen dat ik een grote reep chocolade meekreeg. Van die ambachtelijke, lekkere chocola." Het servicewerk is de afgelopen ja ren wel veranderd. De ketels zitten nu vol met elektronische snufjes. „Ik zeg wel eens, het zijn net au to's. Daar kun je als leek ook niets meer mee. Die oude ketels waren simpel; een gasblok, een brander en een warmtewisselaar. De mo derne ketels zitten vol elektronica. Wat wel makkelijk is, is dat display waarop de storing in cijfers wordt aangegeven. Ik krijg van kantoor dan een nummer door, bijvoor beeld 6A bij een Nefit-ketel, dan weet ik dat het met ionisatie te ma ken heeft. Aan de hand van die cij fers kun je gerichter zoeken. Maar soms komt er toch nog iets heel anders uit. Vroeger kreeg je alleen te horen 'hij doet 't niet meer'. Dan kun je dus echt alle kanten op." De ontwikkelingen op ketelgebied zijn volgens de Goesenaar goed te volgen. „Soms geeft een fabrikant extra voorlichting over een nieuw model, daar ga ik altijd wel naar toe. En je wordt goed op de hoog te gehouden van welke nieuwe ke tels er op de markt komen. De ont wikkelingen gaan gelukkig niet zo hard dat je het niet kunt bijbe nen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 79