Amels in Vlissingen Werf voor luxe jachten Scheepswerf Amels: opgericht in 1918 in Makkum voor vissersschepen en commerciële (vracht) schepen). Vanaf 1980 alleen luxe jachten. Sinds 1991 onderdeel van de Damen Groep. Binnen die groep worden marineschepen, sleepboten, containerschepen, binnenvaartschepen en de luxe jachten gebouwd, in 2000 start bij De Schelde, 2005 verkoop werf Makkum en verhuizing naar De Schelde. Op het Amelskantoor werken 100 menserr(ontwerp, engineering, werkvoorbereiding, verkoop, administratie enz.) en in productie zo'n 80. Daarnaast biedt de werf werk aan onderaannemers met personeel. Dagelijks kan er rond de 400 man rondlopen. Het was altijd een leuk raad- spelletje als twee keer per jaar de enorme luxe jachten van de Vlissingse scheeps werf Amels aan de Piet Hein- kade lagen. Buurtbewoners bekeken de glanzend gelakte vaartuigen, fronsten de wenk brauwen en vroegen zich af wie zich eigenaar kon noe men van een dergelijk luxe bezit. door Annemarie Zevenbergen De luxe schepen die de den schepen gebouwd naar wens werf verlaten zijn van de koper. Sinds 2004 heeft de on-Hollands. Gebouwd werf ook de Limited Editions, ge- met Nederlands vak- baseerd op één casco en per klant manschap, geworteld in een lange aan te passen. Een kwart van de traditie, maar bestemd voor we- werkzaamheden van de werf valt reldhavens als Saint Tropez en Mo- onder Repair en Refit, waar klein naco. De kade biedt overigens en groot onderhoud wordt ge- geen ruimte meer aan de jachten, pleegd. Schepen worden daar bij- Die zijn verplaatst naar de 120 me- voorbeeld volledig gemoderni- ter lange steiger verderop. Gren- seerd of zelfs verlengd, zend aan de loodsen van de werf Op de werkvloer hoor je verschil- en ontoegankelijk voor nieuwsgie- lende talen. Zo lopen er Polen, rigen. Grieken en Duitsers tussen Neder- Scheepswerf Amels is geen een- landse werknemers. De laatste dagsvlieg. De van oorsprong Friese groep is deels afkomstig van Schei- werf begon in 1918 in Makkum als de Marinebouw. In één van de hal familiebedrijf met het bouwen len is de Vlissinger Rutger Oskam van vissersschepen en commer- (18) aan de slag. Hij startte twee ciële (vracht)schepen. In 1980 jaar geleden als leerling bij de werf werd de overstap gemaakt naar de via Vakwerk, het regionaal leerbe- luxe jachtbouw. Het eerste jacht drijf van en voor bedrijven in de werd in 1982 te water gelaten, de metaal en elektrotechniek. „Toen ruim 48 meter lange Katalina. Met ik begon aan de opleiding con- dit schip speelde Amels zich in de structie-bankwerker kreeg ik een kijker bij de rich and famous en lijst met bedrijven waar ik kon sol tientallen jachten volgden. Met als liciteren. Amels stond bovenaan, topper de Montkaj van maar liefst Het eerste jaar ging ik vier dagen 75 meter, qua lengte op de hielen naar school en werkte één dag. Ik gevolgd door de ruim 73 meter lan- werk nu vier dagen en ga één dag ge Ilona. Compleet met helikopter- naar school. Ik heb het erg naar dek, waarbij de wentelwiek in de mijn zin. Je maakt een product ondergelegen hangar wegzinkt. waar je echt trots op kunt zijn. Ik Voor wie de schepen gebouwd heb het laatste gewerkt aan de worden, is een goed bewaard ge- Amels 452, een jacht van 52 meter, heim. De rijken der aarde willen Tot in het laatste stadium. Als niet dat Jan en alleman weet wie welk schip heeft gekocht. En zeker niet wat het bijbehorende prijs kaartje is. Volgens pr-man en mar keting manager Victor Caminada slaat iedereen een slag naar de prij zen van de jachten. „Je hebt dat fa beltje van een miljoen euro per meter. Als je dan een jacht bouwt van ruim zeventig meter... Onzin, je bouwt niet met een meterprijs. De jachten, zeker die in de 'custom made-divisie', zijn eenlin gen. Afhankelijk van wat de eige naar wil, komt er een prijs uit. En de wensen van iedere opdrachtge ver zijn weer anders." In de divisie Custom Building wor- vrienden van mij die mooie scheepsplaatjes zien, heb ik daar wel een verhaal bij. Maar af en toe kriebelt het wel eens, ben ik wel ja loers. Op een gezonde manier hoor. Ik bedoel, als je ziet wat er al lemaal op en aan zo'n schip zit. Mijn ouders hebben een motor jacht van tien meter. Ja, als je dat naast die schepen legt..." Voorlopig ziet Rutger zijn toe komst bij Amels. „Het is een mooi bedrijf, er wordt hier kwalitatief goed werk geleverd. Als ik straks niveau vier van mijn opleiding heb afgerond, kan ik verder leren. De leidinggevende kant opgaan bij voorbeeld. Er zitten hier nog drie andere jongens via Vakwerk en we hebben onderling leuke contac ten." De jonge Vlissinger kijkt al tijd uit naar de maandelijkse bor rel van het bedrijf. „Iedereen zit dan door elkaar en we bespreken van alles. De directeur (Rob Luijen- dijk) vertelt dan ook over de toe komstplannen." Een van die plan nen is de uitbreiding van twee naar vier afbouwplaatsen, waar door de capaciteit van de werf ver dubbelt. Productiemanager Bert Beckers is tevreden met de samenwerking via Vakwerk. „Je krijgt jongens die alle onderdelen van de productie doorlopen. Daar groeien mensen uit die we hard nodig hebben. Niet iedereen kan op een werf wer ken. Je bent met veel mensen in kleine ruimtes bezig, zes keer per minuut je kont intrekken omdat er iemand langs wil. Daar moet je tegen kunnen. Bovendien is het ook erg precies werk, dat vergt ge duld en rust. Zeker in de laatste fa se van een schip. Dan mag je niets beschadigen." Volgens Victor Caminada ziet de toekomst van de werf er rooskleu rig uit met een orderportefeuille die nu al is gevuld tot 2011. „De mensen worden steeds rijker en je ziet dat schepen ook groter en luxer worden. Voor ons is dat na tuurlijk goed. Maar ja, als je om je heen kijkt in de rest van de we reld..."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 71