Amels in Vlissingen
Werf voor luxe jachten
Scheepswerf Amels: opgericht in 1918 in Makkum voor vissersschepen en
commerciële (vracht) schepen). Vanaf 1980 alleen luxe jachten. Sinds 1991 onderdeel
van de Damen Groep. Binnen die groep worden marineschepen, sleepboten,
containerschepen, binnenvaartschepen en de luxe jachten gebouwd, in 2000 start bij
De Schelde, 2005 verkoop werf Makkum en verhuizing naar De Schelde. Op het
Amelskantoor werken 100 menserr(ontwerp, engineering, werkvoorbereiding,
verkoop, administratie enz.) en in productie zo'n 80. Daarnaast biedt de werf werk aan
onderaannemers met personeel. Dagelijks kan er rond de 400 man rondlopen.
Het was altijd een leuk raad-
spelletje als twee keer per
jaar de enorme luxe jachten
van de Vlissingse scheeps
werf Amels aan de Piet Hein-
kade lagen. Buurtbewoners
bekeken de glanzend gelakte
vaartuigen, fronsten de wenk
brauwen en vroegen zich af
wie zich eigenaar kon noe
men van een dergelijk luxe
bezit.
door Annemarie Zevenbergen
De luxe schepen die de den schepen gebouwd naar wens
werf verlaten zijn van de koper. Sinds 2004 heeft de
on-Hollands. Gebouwd werf ook de Limited Editions, ge-
met Nederlands vak- baseerd op één casco en per klant
manschap, geworteld in een lange aan te passen. Een kwart van de
traditie, maar bestemd voor we- werkzaamheden van de werf valt
reldhavens als Saint Tropez en Mo- onder Repair en Refit, waar klein
naco. De kade biedt overigens en groot onderhoud wordt ge-
geen ruimte meer aan de jachten, pleegd. Schepen worden daar bij-
Die zijn verplaatst naar de 120 me- voorbeeld volledig gemoderni-
ter lange steiger verderop. Gren- seerd of zelfs verlengd,
zend aan de loodsen van de werf Op de werkvloer hoor je verschil-
en ontoegankelijk voor nieuwsgie- lende talen. Zo lopen er Polen,
rigen. Grieken en Duitsers tussen Neder-
Scheepswerf Amels is geen een- landse werknemers. De laatste
dagsvlieg. De van oorsprong Friese groep is deels afkomstig van Schei-
werf begon in 1918 in Makkum als de Marinebouw. In één van de hal
familiebedrijf met het bouwen len is de Vlissinger Rutger Oskam
van vissersschepen en commer- (18) aan de slag. Hij startte twee
ciële (vracht)schepen. In 1980 jaar geleden als leerling bij de werf
werd de overstap gemaakt naar de via Vakwerk, het regionaal leerbe-
luxe jachtbouw. Het eerste jacht drijf van en voor bedrijven in de
werd in 1982 te water gelaten, de metaal en elektrotechniek. „Toen
ruim 48 meter lange Katalina. Met ik begon aan de opleiding con-
dit schip speelde Amels zich in de structie-bankwerker kreeg ik een
kijker bij de rich and famous en lijst met bedrijven waar ik kon sol
tientallen jachten volgden. Met als liciteren. Amels stond bovenaan,
topper de Montkaj van maar liefst Het eerste jaar ging ik vier dagen
75 meter, qua lengte op de hielen naar school en werkte één dag. Ik
gevolgd door de ruim 73 meter lan- werk nu vier dagen en ga één dag
ge Ilona. Compleet met helikopter- naar school. Ik heb het erg naar
dek, waarbij de wentelwiek in de mijn zin. Je maakt een product
ondergelegen hangar wegzinkt. waar je echt trots op kunt zijn. Ik
Voor wie de schepen gebouwd heb het laatste gewerkt aan de
worden, is een goed bewaard ge- Amels 452, een jacht van 52 meter,
heim. De rijken der aarde willen Tot in het laatste stadium. Als
niet dat Jan en alleman weet wie
welk schip heeft gekocht. En zeker
niet wat het bijbehorende prijs
kaartje is. Volgens pr-man en mar
keting manager Victor Caminada
slaat iedereen een slag naar de prij
zen van de jachten. „Je hebt dat fa
beltje van een miljoen euro per
meter. Als je dan een jacht bouwt
van ruim zeventig meter... Onzin,
je bouwt niet met een meterprijs.
De jachten, zeker die in de
'custom made-divisie', zijn eenlin
gen. Afhankelijk van wat de eige
naar wil, komt er een prijs uit. En
de wensen van iedere opdrachtge
ver zijn weer anders."
In de divisie Custom Building wor-
vrienden van mij die mooie
scheepsplaatjes zien, heb ik daar
wel een verhaal bij. Maar af en toe
kriebelt het wel eens, ben ik wel ja
loers. Op een gezonde manier
hoor. Ik bedoel, als je ziet wat er al
lemaal op en aan zo'n schip zit.
Mijn ouders hebben een motor
jacht van tien meter. Ja, als je dat
naast die schepen legt..."
Voorlopig ziet Rutger zijn toe
komst bij Amels. „Het is een mooi
bedrijf, er wordt hier kwalitatief
goed werk geleverd. Als ik straks
niveau vier van mijn opleiding
heb afgerond, kan ik verder leren.
De leidinggevende kant opgaan bij
voorbeeld. Er zitten hier nog drie
andere jongens via Vakwerk en we
hebben onderling leuke contac
ten." De jonge Vlissinger kijkt al
tijd uit naar de maandelijkse bor
rel van het bedrijf. „Iedereen zit
dan door elkaar en we bespreken
van alles. De directeur (Rob Luijen-
dijk) vertelt dan ook over de toe
komstplannen." Een van die plan
nen is de uitbreiding van twee
naar vier afbouwplaatsen, waar
door de capaciteit van de werf ver
dubbelt.
Productiemanager Bert Beckers is
tevreden met de samenwerking
via Vakwerk. „Je krijgt jongens die
alle onderdelen van de productie
doorlopen. Daar groeien mensen
uit die we hard nodig hebben.
Niet iedereen kan op een werf wer
ken. Je bent met veel mensen in
kleine ruimtes bezig, zes keer per
minuut je kont intrekken omdat
er iemand langs wil. Daar moet je
tegen kunnen. Bovendien is het
ook erg precies werk, dat vergt ge
duld en rust. Zeker in de laatste fa
se van een schip. Dan mag je niets
beschadigen."
Volgens Victor Caminada ziet de
toekomst van de werf er rooskleu
rig uit met een orderportefeuille
die nu al is gevuld tot 2011. „De
mensen worden steeds rijker en je
ziet dat schepen ook groter en
luxer worden. Voor ons is dat na
tuurlijk goed. Maar ja, als je om je
heen kijkt in de rest van de we
reld..."